Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mensen, allemaal heel leuk die features van de Polestar maaaar:

Wordt deze auto ook beter in de toekomst door updates? Dan bedoel ik niet updates die de software alleen vernieuwen maar ook updates zoals bij Tesla dat de auto zelf beter wordt (aandrijving, sneller, zuiniger etc...).

Want als deze auto alleen updates krijgt tbv software dan is een vergelijkbare Tesla over 5 jaar veel beter en meer bij de tijd.
 
Beste mensen, allemaal heel leuk die features van de Polestar maaaar:

Wordt deze auto ook beter in de toekomst door updates? Dan bedoel ik niet updates die de software alleen vernieuwen maar ook updates zoals bij Tesla dat de auto zelf beter wordt (aandrijving, sneller, zuiniger etc...).

Want als deze auto alleen updates krijgt tbv software dan is een vergelijkbare Tesla over 5 jaar veel beter en meer bij de tijd.

Tsja. misschien is daar wat minder behoefte aan, omdat Polestar deze wagen uitvoeriger heeft getest alvorens de wagen te introduceren, en daarvoor niet moet rekenen op hun eerste klanten. Ik besef best dat Tesla niet direct de middelen en de tijd had om tests op dezelfde schaal uit te voeren. Mijn huidige wagen is ook drie keer ge-update gedurende de voorbije 4,5 jaar.
Dat OTA is zeker een sterk punt voor Tesla, maar ik huiver toch wat van er met de update van de S 85 kWh is gebeurd, updaten is dus niet altijd een positief verhaal.
 
Beste mensen, allemaal heel leuk die features van de Polestar maaaar:

Wordt deze auto ook beter in de toekomst door updates? Dan bedoel ik niet updates die de software alleen vernieuwen maar ook updates zoals bij Tesla dat de auto zelf beter wordt (aandrijving, sneller, zuiniger etc...).

Want als deze auto alleen updates krijgt tbv software dan is een vergelijkbare Tesla over 5 jaar veel beter en meer bij de tijd.

Als ik gebruik kon maken van superchargers van Tesla en 4% bijtelling, had ik mijn model 3 zo ingeleverd voor een Polestar 2!

Tot nu toe heeft OTA net zoveel opgeleverd als stuk gemaakt!
 
De Polestar vind ik vooral interessant omdat het Tesla zal dwingen beter te worden. Maar ik zie wel wat zaken die mij tegenvallen. De Polestar komt 3 jaar later dan de M3, maar kan slechts op 150 kW laden. De range met 470 km ligt dichter bij die van de SR+ dan van de Dual Motor, terwijl de auto prijstechnisch op het niveau van de Dual Motor ligt. Met het pakket om de auto op te leuken is hij al duurder dan de Performance.

En dan vermoed ik ook nog dat je bij de Polestar niet net als bij de Tesla eigenlijk alles standaard hebt, dus dat met opleuken de auto gewoon echt significant duurder wordt.

Leuk dat ze bij Autovisie zo enthousiast zijn, maar ik had toch een beetje mijn bedenkingen.

van welke range ga jij dan uit? Mijn LR is niet bepaald om over naar huis te schrijven...

hoogste snelladen wat ik ooit heb gehaald is 1 keer 137Kw. Maar dat gebruik ik zo weinig, dat die paar keer niet zo veel uitmaken.

Juist met vakanties is dat nodig en dan ga je de komende tijd -ook met tesla- niet boven de 70Kw uitkomen!
 
van welke range ga jij dan uit? Mijn LR is niet bepaald om over naar huis te schrijven...

hoogste snelladen wat ik ooit heb gehaald is 1 keer 137Kw. Maar dat gebruik ik zo weinig, dat die paar keer niet zo veel uitmaken.

Juist met vakanties is dat nodig en dan ga je de komende tijd -ook met tesla- niet boven de 70Kw uitkomen!

Dat laatste is sowieso zwets op basis van bangmakerij in de pers.

Het eerste: ik haalde al 193 kW bij Ionity.

V3 zal op het Euopese vasteland zijn voor de Polestar.

Mijn M3 heeft een uitstekende range overigens. Beide auto’s zijn vermeld in WLTP, dus ongeveer 20% minder range is in de praktijk ook ongeveer 20% minder.
 
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Laadbeurt van 1% tot 100% SOC in 42'
Enkele screenshots:
upload_2020-2-19_9-25-8.png
 
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Laadbeurt van 1% tot 100% SOC in 42'
Enkele screenshots:
View attachment 512698


Ik ben alleen serieus benieuwd wat dit doet met de levensduur van de accu.
Nu weet ik dat de meeste zo'n auto operational lease en het ze werkelijk een zorg zal zijn maar als dit de accu zal slopen op de lange duur dan zullen de kritische anti EV'ers een stok krijgen om mee te slaan.
 
Dat is inderdaad de vraag. Of e-tronrijders binnen enkele jaren niet te maken zullen krijgen met een veilgigheidsupdate zoals: Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?
De toekomst zal het uitwijzen. De SOC-range die Audi laat benutten is in elk geval erg conservatief. 100% is slechts 85 kWh van de 95 kWh batterij die ingebouwd is. Marketingtechnisch krijg je ook daar direct de negatieve gevolgen: de WLTP-range valt dan erg tegen.
 
Last edited:
Dat laatste is sowieso zwets op basis van bangmakerij in de pers.

Het eerste: ik haalde al 193 kW bij Ionity.

V3 zal op het Euopese vasteland zijn voor de Polestar.

Mijn M3 heeft een uitstekende range overigens. Beide auto’s zijn vermeld in WLTP, dus ongeveer 20% minder range is in de praktijk ook ongeveer 20% minder.

Zwets?
We zitten nu gewoon met V2 superchargers, het gaat nog wel even duren voordat die vervangen zijn voor V3.
Verschillende mensen zijn met de Model 3 naar wintersport gegaan en delen allemaal hetzelfde: laden aan de superchargers richting oostenrijk:
- Nergens in files voor de laadpaal komen te staan.
- Laden is heel de weg met 66-77Kw gegaan, omdat het wel druk was aan all SuC's...

Dit is nog maar een voorjaarsvakantie, waar een zeer klein gedeelte van Nederland écht op pad gaat! Midden en Zuid hebben nog niet eens vakantie nu.

Deze zomer ga je ditzelfde zien, als je al niet hoeft aan te sluiten in een file om te laden, gaat het nergens boven de 77Kw uitkomen. Tot V3 overal staat. Maar dat is zeker niet deze zomer.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Tsja. misschien is daar wat minder behoefte aan, omdat Polestar deze wagen uitvoeriger heeft getest alvorens de wagen te introduceren, en daarvoor niet moet rekenen op hun eerste klanten. Ik besef best dat Tesla niet direct de middelen en de tijd had om tests op dezelfde schaal uit te voeren. Mijn huidige wagen is ook drie keer ge-update gedurende de voorbije 4,5 jaar.
Dat OTA is zeker een sterk punt voor Tesla, maar ik huiver toch wat van er met de update van de S 85 kWh is gebeurd, updaten is dus niet altijd een positief verhaal.
Ik heb een S85 van 2-2015 en dus nu precies 5 jaar oud. Mijn bereik bij 100% lading, steenkoud gemeten, is nu 372 km, was nieuw 394 km. Degradatie dus 5,6% maar geen extra km beperking dus.
En aangezien ik op lange ritten gemiddeld minder dan 180 wH/km verbruik is mijn praktische bereik, ook nu in de winter 400 km. Dat is toch prima.
Lastig is dat Europa ook de AP1 beperkt heeft. Ik zag dit weekend voor het eerst dat een 'voorgenomen rijbaanwissel wordt geannuleerd'. Ook is de 1,5 seconde vertraging vervelend. Dat vind ik vooral vervelend want als ik een rijbaanwissel uitvoer wil ik niet dat dat door een idiote maatregel uit Europa wordt verhinderd. Ook de 1,5 seconde vertraging is alleen maar gevaarlijk. Als ik mijn richtingaanwijzer uitzet wil ik gewoon naar de andere baan. Om van de G-kracht beperking maar helemaal te zwijgen. Nu rijdt mijn S met zijn wielen op de middenstreep na een slinger rond een verkeersheuvel in N-wegen, voorheen stuurde de auto daar mooi en veilig doorheen.
Daar kan Tesla niets aan doen.
Ook onprettig is de begrenzing van het laadvermogen bij SuC. Daar kom ik vrijwel niet, ik kan met 90% lading vanuit midden Noord-Holland naar Eindhoven op en neer en hou dan nog steeds 50 km bereik over.
Al met al valt het nog wel mee.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Polestar is conservatiever in laadcurve als Audi (dat is tijdens testdagen verteld aan de man van nextmove), omdat het bereik beter is. Is ook logisch, het verschil tussen max capaciteit accu en beschikbare is slechts 1kWh bij de Polestar 2...
Dat is inderdaad de vraag. Of e-tronrijders binnen enkele jaren niet te maken zullen krijgen met een veilgigheidsupdate zoals: Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?
De toekomst zal het uitwijzen. De SOC-range die Audi laat benutten is in elk geval erg conservatief. 100% is slechts 85 kWh van de 95 kWh batterij die ingebouwd is. Marketingtechnisch krijg je ook daar direct de negatieve gevolgen: de WLTP-range valt dan erg tegen.
En Audi heeft de accu van LGChem gesourcd. Ik vermoed wel dat daar een garantieperformance van LGChem achter zit.
Ik heb een S85 van 2-2015 en dus nu precies 5 jaar oud. Mijn bereik bij 100% lading, steenkoud gemeten, is nu 372 km, was nieuw 394 km. Degradatie dus 5,6% maar geen extra km beperking dus.
En aangezien ik op lange ritten gemiddeld minder dan 180 wH/km verbruik is mijn praktische bereik, ook nu in de winter 400 km. Dat is toch prima.
Ook onprettig is de begrenzing van het laadvermogen bij SuC. Daar kom ik vrijwel niet, ik kan met 90% lading vanuit midden Noord-Holland naar Eindhoven op en neer en hou dan nog steeds 50 km bereik over.
Ik spreek niet over het bereik en degradati, die is dik in orde. Maar wel over het laadvermogen. En nog meer over Tesla die updates doet die volgens iedereen de wagen constant verbeteren, maar ik lees hier toch heel wat verhalen van dingen die dan plots niet meer werken (spraakcommando's, AP die plots wat zwalpt, ...), en Tesla die bepaalde functionaliteiten OTA aanpassen in negatieve zin (bvb laadsnelheid SUC voor de 85 kWh) zonder communicatie naar de klant.
 
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Laadbeurt van 1% tot 100% SOC in 42'
De laadcurve alleen is ook niet relevant. Het aantal kilometers geladen is waar het om draait. Mijn doel is namelijk niet tot x% laden binnen x minuten maar genoeg laden tot mijn volgende stop over 250km.
 
  • Like
Reactions: FrugalFrank
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Laadbeurt van 1% tot 100% SOC in 42'
Enkele screenshots:
View attachment 512698

Van wat ik begrijp is er een 78 kWh accu, waarvan 77 kW beschikbaar zou zijn. Dat is wezenlijk anders dan bij VAG die een groot deel van de capaciteit reserveren om de laadcurve op te leuken.
 
Zwets?
We zitten nu gewoon met V2 superchargers, het gaat nog wel even duren voordat die vervangen zijn voor V3.
Verschillende mensen zijn met de Model 3 naar wintersport gegaan en delen allemaal hetzelfde: laden aan de superchargers richting oostenrijk:
- Nergens in files voor de laadpaal komen te staan.
- Laden is heel de weg met 66-77Kw gegaan, omdat het wel druk was aan all SuC's...

Dit is nog maar een voorjaarsvakantie, waar een zeer klein gedeelte van Nederland écht op pad gaat! Midden en Zuid hebben nog niet eens vakantie nu.

Deze zomer ga je ditzelfde zien, als je al niet hoeft aan te sluiten in een file om te laden, gaat het nergens boven de 77Kw uitkomen. Tot V3 overal staat. Maar dat is zeker niet deze zomer.

Ik ben onder meer met de kerst naar de wintersport gegaan. Ionity was ruim beschikbaar en ook bij de SuC was het zeldzaam dat ik gepaird diende te staan (1 keer direct, 1 keer een idioot die naast mij ging staan zonder noodzaak).

Dus ja: zwets dat je met vakanties daar niet bovenuit gaat komen. Dat gaat gewoon lukken. Inclusief komende zaterdag. Niet overal, maar jij schreef dat het nergens gaat lukken.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Het pieklaadvermogen staat mooi in de folder, maar belangrijker is toch de volledige laadcurve. Als de Polestar "maar" 150kW haalt maar dat net zolang volhoudt als de e-tron, dus tot 80% SOC en bij 99% SOC nog altijd 50 kW, dan is dat voor de range op lange reizen relevanter dan het feit dat je gedurende enkele minuten de 190 kW aantikt. Volladen wordt dan een reële optie.
Laadbeurt van 1% tot 100% SOC in 42'
Enkele screenshots:
View attachment 512698

Besef dat laadtijd niet de enige variabele is waarmee je moet rekenen als je lange afstanden rijdt. De Model 3 laadt misschien wel langzamer maar haalt wel meer afstand uit dezelfde kWh. `Waarmee de M3 toch beter is voor lange afstanden rijden (even los van persoonlijke voorkeuren)
Zie ook:
Belangrijkste screenshot uit de opname (nadeel is dat de etron in de regen heeft gereden
upload_2020-2-19_13-15-26.png
 
Je moet mij niet overtuigen: de M3 is dé EV waarmee je het snelst lange afstanden kan afleggen.
Hier werd ooit geopperd dat de e-tron totaal ongeschikt zou zijn om er lange afstanden mee af te leggen omwille van het hoge verbruik en de beperkte range. Bovenstaande tabel toont dat de laadcurve deze "gebreken" compenseert. De e-tron 55 staat op een gedeelde tweede plaats. Het is vooral die uitvoering die uitblinkt qua laadcurve.
 
Ik heb een S85 van 2-2015 en dus nu precies 5 jaar oud. Mijn bereik bij 100% lading, steenkoud gemeten, is nu 372 km, was nieuw 394 km. Degradatie dus 5,6% maar geen extra km beperking dus.
En aangezien ik op lange ritten gemiddeld minder dan 180 wH/km verbruik is mijn praktische bereik, ook nu in de winter 400 km. Dat is toch prima.
Lastig is dat Europa ook de AP1 beperkt heeft. Ik zag dit weekend voor het eerst dat een 'voorgenomen rijbaanwissel wordt geannuleerd'. Ook is de 1,5 seconde vertraging vervelend. Dat vind ik vooral vervelend want als ik een rijbaanwissel uitvoer wil ik niet dat dat door een idiote maatregel uit Europa wordt verhinderd. Ook de 1,5 seconde vertraging is alleen maar gevaarlijk. Als ik mijn richtingaanwijzer uitzet wil ik gewoon naar de andere baan. Om van de G-kracht beperking maar helemaal te zwijgen. Nu rijdt mijn S met zijn wielen op de middenstreep na een slinger rond een verkeersheuvel in N-wegen, voorheen stuurde de auto daar mooi en veilig doorheen.
Daar kan Tesla niets aan doen.
Ook onprettig is de begrenzing van het laadvermogen bij SuC. Daar kom ik vrijwel niet, ik kan met 90% lading vanuit midden Noord-Holland naar Eindhoven op en neer en hou dan nog steeds 50 km bereik over.
Al met al valt het nog wel mee.

Wim, Helemaal eens met de mening over de EU. Vooral toen de auto eindelijk aan een baanwissel begon en deze plots onderbrak en terugstuurde. De auto achter me duwde terecht op zijn claxon. De ambtenaren in de EU maken goede innovatie van Tesla kapot met domme ideeën. En bochten nemen is nu ook onvoorspelbaar geworden. Gaat het 2 tot 5x goed, en dan ineens schreeuwt de auto om het stuur over te nemen. Zelfde bocht gelijke situaties.
 
Van wat ik begrijp is er een 78 kWh accu, waarvan 77 kW beschikbaar zou zijn. Dat is wezenlijk anders dan bij VAG die een groot deel van de capaciteit reserveren om de laadcurve op te leuken.
Nou, om eerlijk te zijn vind ik de benadering van VAG meer fair dan de volledige capaciteit verkopen, maar dan afraden de laatste 10% te gebruiken. Ons type gebruiker is blijer met de Tesla-benadering omdat we dan iets te kiezen hebben, maar je kunt VAG (dit maal) niet verwijten dat ze de boel te mooi voorspiegelen.