Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Had je dan zo graag die Porsche gekocht?
Er is een tijd geweest, nog niet zo lang geleden, dat ik de optielijst van de 911 van buiten kende en me niet zou geschaamd hebben om +35K aan opties bijeen te klikken... Nu heb ik het gevoel zoals iemand met een full option Renault Espace meewarig naar de buur met z'n kale maar even dure BMW 2 Gran Tourer kijkt.
 
TEST Porsche Taycan Turbo S: Bedankt, Tesla…
TEST Porsche Taycan Turbo S: Bedankt, Tesla…

Voor de prijs die Porsche er voor vraagt kan ik me wel stevig storen aan de positie van het navigatiescherm. Vroeger als een Chinees het dashboard slecht uitlijnde zeiden we, Ach het is een Chinees ... Nu is het de meest prijzige productieEV die te koop is.

Schermafbeelding 2019-10-15 om 09.42.02.png


En dat is toch beneden alle peil...
 
Last edited:
Denk je dat iemand dit geloofwaardig gaat vinden hier?

Probeer het eens, dan zullen we zien. Het was in ieder geval wel de opmerking van een collega M3 rijder dat ze dat hadden moeten hebben. Ik vind het onbegrijpelijk dat de dure auto's het niet hebben. Zelfs een BMW X5 van een aantal jaar oud heeft dat al, en ook daar bewijst het zijn nut. Je ogen niet van de weg hoeven halen is goud waard.

Viel mij tegen in de M3, naar rechts moeten kijken hoe hard je rijdt vind ik nou niet bepaald het voorbeeld van veilig weggedrag.

En voor het juiste perspectief: de Kona zit in de prijsklasse van de M3 SR.
 
Last edited:
Probeer het eens, dan zullen we zien. Het was in ieder geval wel de opmerking van een collega M3 rijder dat ze dat hadden moeten hebben. Ik vind het onbegrijpelijk dat de dure auto's het niet hebben. Zelfs een BMW X5 van een aantal jaar oud heeft dat al, en ook daar bewijst het zijn nut. Je ogen niet van de weg hoeven halen is goud waard.

Viel mij tegen in de M3, naar rechts moeten kijken hoe hard je rijdt vind ik nou niet bepaald het voorbeeld van veilig weggedrag.

En voor het juiste perspectief: de Kona zit in de prijsklasse van de M3 SR.

Wij hebben zondag nog een 3P besteld, naar rechts kijken went binnen 10 minuten. Heb je lang genoeg in gereden? :p
 
Je ogen van de weg halen went nooit als je tegen iets aan rijdt omdat je niet op de weg keek. Dat is het punt. Er is een reden dat je geen telefoon mag vasthouden/bedienen. ;)
Of je nou naar beneden kijkt, of naar rechts maakt voor een seconde echt niet zoveel uit. Ik vind geprojecteerde cijfers op vooruit juist veel meer afleiding geven bijvoorbeeld. Maar het ieder zijn ding. Daarom rij ik in een Tesla en jij in een Kona. Smaken verschillen :D. Ik gebruik nooit mijn telefoon in de auto. Die is of in mijn tas of in het bakje, je scherm mag je wel bedienen, net zo afleidend en doe het zelf zelden. Maar ja ik rij ook stevig dus let iets beter op de weg en mijn snelheid dan andere mensen ;)
 
Met een HUD kijk je niet naar beneden maar naar de weg. Heb je het wel eens geprobeerd? Zou verplicht moeten zijn in iedere auto, maar zeker in een auto in de categorie van Model S of Porsche Taycan. Ook de route info wordt geprojecteerd, is over het algemeen toch beter dan wat wordt voorgelezen.

Porsche rijders missen sowieso de herrie van de oudere Porsches al, dus iets moet ze blij maken. ;)

Maar ik ben blij voor je dat je geconcentreerd rijdt, dat doen er niet veel. Zeker niet in een Tesla getuige de slaap video's ;) (nee, ik kom genoeg Tesla rijders op de A2 tegen die wel opletten).
 
Als ik een weekend in de Model 3 heb gereden, heb ik de neiging om mijn snelheidsmeter te zoeken op het centrale scherm in mijn Model X. Het valt dus wel mee.

En HUD is enkel nuttig als je zelf moet rijden. Vind het daarom wel logisch dat Tesla het er niet in steekt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Voor de prijs waarmee ze de Taycan 4S neerzetten, en de beoogde range, vind ik het best een mooi alternatief in het hogere segment. Ben benieuwd naar de eerste praktijktest met de “kleinere” batterij.
(Als Ionity en andere snellaadstations langs de Europese wegen ook nog net zo hard uitbreiden als Tesla met de SuperCharger doet, dan is het zeker een mooi alternatief met een Porsche dealer een dorp verderop:) )
 
Ik vind in de M3 ook het scherm niet echt handig zitten, had voor die prijs bij beide merken toch echt wel een HUD verwacht. Ik geniet er nog dagelijks van in mijn goedkope Kona. ;)
Het gaat niet om de positie, maar om de uitlijning. Vind die idd niet echt brilliant bij de porsche. Over de positie kun je twisten. Ik vind die bij de M3 op een prettige plek. ik geloof ook dat jij heel blij met met jouw kona.
 
Met een HUD kijk je niet naar beneden maar naar de weg. Heb je het wel eens geprobeerd? Zou verplicht moeten zijn in iedere auto, maar zeker in een auto in de categorie van Model S of Porsche Taycan. Ook de route info wordt geprojecteerd, is over het algemeen toch beter dan wat wordt voorgelezen.

Porsche rijders missen sowieso de herrie van de oudere Porsches al, dus iets moet ze blij maken. ;)

Maar ik ben blij voor je dat je geconcentreerd rijdt, dat doen er niet veel. Zeker niet in een Tesla getuige de slaap video's ;) (nee, ik kom genoeg Tesla rijders op de A2 tegen die wel opletten).

Ik weet wat een hud is maar je hebt mij verkeerd begrepen. Lees het nog eens, wat in je zicht staat de hele tijd is afleiding. Of het nou hud of zoals ik het als het meest irritante voorbeeld erbij haalde. Als ik rij wil ik het verkeer om mij heen kunnen zien, mijn snelheid op dat moment is niet mijn grootste prioriteit. Dus zonder irritante schermpjes etc in je zicht, dat is juist fijner aan de 3.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Ik betwijfel of je wel eens een HUD hebt gebruikt. Nee, het is geen afleiding (focus staat op oneindig), en je kijkt er dwars doorheen. Zonder afleiding. Probeer het eens, echt het is beter dan elke andere oplossing.

Waarom denk je dat het in de luchtvaart zo populair is, nog helemaal afgezien van gevechtsvliegtuigen? Daar wil je toch ook niet afgeleid worden. Alleen primaire informatie wordt getoond. Informatie die je nodig hebt.
 
Ik betwijfel of je wel eens een HUD hebt gebruikt. Nee, het is geen afleiding (focus staat op oneindig), en je kijkt er dwars doorheen. Zonder afleiding. Probeer het eens, echt het is beter dan elke andere oplossing.

Waarom denk je dat het in de luchtvaart zo populair is, nog helemaal afgezien van gevechtsvliegtuigen? Daar wil je toch ook niet afgeleid worden. Alleen primaire informatie wordt getoond. Informatie die je nodig hebt.

Een piloot moet dan ook wel rekening houden met snelheid / hoogte / kompas / AoA / wind / welke wapens geselecteerd zijn etc.
In een auto moet je enkel weten wat je snelheid is... en dan nog enkel om boete's te vermijden.

Dus dat vergelijk je met een, van nature onstabiel, vliegtuig, waarvoor die gegevens nodig zijn om niet te crashen.
Grappig
 
Een piloot moet dan ook wel rekening houden met snelheid / hoogte / kompas / AoA / wind / welke wapens geselecteerd zijn etc.
In een auto moet je enkel weten wat je snelheid is... en dan nog enkel om boete's te vermijden.

Dus dat vergelijk je met een, van nature onstabiel, vliegtuig, waarvoor die gegevens nodig zijn om niet te crashen.
Grappig

Je hebt nog niet ontdekt dat HUD's standaard zijn in gewone lijnvliegtuigen? En enkel snelheid weten om boetes te vermijden? Dat is wel een heel erg beperkt beeld. Wil je niet ook weten waar je heen wilt? Wat de setting is van de cruise control? Wat de afstand tot de voorligger is volgens de ACC?
 
Je hebt nog niet ontdekt dat HUD's standaard zijn in gewone lijnvliegtuigen? En enkel snelheid weten om boetes te vermijden? Dat is wel een heel erg beperkt beeld. Wil je niet ook weten waar je heen wilt? Wat de setting is van de cruise control? Wat de afstand tot de voorligger is volgens de ACC?

HUD in gewone lijnvliegtuigen? Dewelke dan?

Weten waar ik heen wil? Volgens mij heb je nog steeds zelf een brein. En 90% van wat je in de auto zit, is op wegen die je kent. Ja laat ik navigatie opzetten zodat ik dat kan zien op mijn HUD!! :')