Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range mode / Winterverbruik

This site may earn commission on affiliate links.
Is €.570,00 voor een grote beurt incl. uitlezen logs en uitlijnen, duur? En daarnaast gratis zomer- winterwielenwissel?
Die van mij heeft laatst ook een beurt gehad. Kostte 1000 euro, en er is vrijwel niets vervangen (ruitenwissers en wat vloeistof). Toch best veel vind ik.
(gelukkig had ik een referral bonus gekregen die ik kon inzetten, dus je hoort mij niet klagen hoor. Tot nu toe nog geen cent uitgegeven behalve aan banden).
 
Gisteren 100% geladen in Kamen en in 1x naar huis. Het is maar goed dat we in NL niet al te hard konden rijden ivm sneeuwval. Met hogere snelheid had ik thuis niet gehaald. Toen we thuis waren was er nog 13 km resterend.
Ik kom zo toch niet aan 81kwh...

IMG_0614.JPG
 
volgens de berekeningen en metingen van WK057 (Jason Hughes) heeft het pack slechts 82kwh totaal, minus anti-brick rest ong. 77kwh 'usable' om mee te rijden.
Zie de soms zeer verhitte discussies in bijv. zijn draadje over de 60/75packs.
of je dit het verschil verklaart, weet ik niet. 64kWh lijkt mij wel laag
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
het overzicht gevonden. De nieuwe 100 pack heeft hij ook al uit elkaar gehaald en die kwam op 102 kwh waarvan 98 usable. T.o.v de 85 is dat maar liefst 20% meer.

Not the same, yet this is brought up as a defense every time someone calls Tesla out on this sort of thing.

There is no ambiguous definition of kWh. 1 kWh is 3.6 megajoules.

And here is what I've gathered so far:
  • Original 60 - ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
  • 85/P85/85D/P85D - ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
  • 90D/P90D - ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
  • Original 70 - ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
  • 75/75D - 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
  • Software limited 60/60D - 62.4 kWh usable
  • Software limited 70/70D - 65.9 kWh usable
Edit: For clarification, the larger packs use a 4 kWh bottom lockout and the smaller packs use a 2.4 kWh bottom lockout. This capacity (included in the "total capacity" numbers above) is NOT usable for driving or other purposes.

In only a few cases do the packs actually have the advertised total capacity, and in no case is the advertised capacity the usable capacity. None of the higher capacity models match or exceed their badged capacity by any metric. This should be wholly unacceptable, yet people continue to make lame excuses as to why we should accept this as it is. I do not.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Vanaf sept 2013 geniet ik nog elke dag van mijn Model S 140.000 KM.
Echter, mijn capaciteit van de batterij lijkt nu wel wat sneller achteruit te gaan. 90% laden betekent ongeveer 330 KM aan range. Dit weekend verloor ik in 1 nacht 20 KM aan range (van 213 naar 193 KM)

Volgens Tesla geen bijzonder omstandigheden en binnen de marges. Hebben lezers vergelijkbare ervaring?
 
Ook ik had, zonder het te weten, preconditioning aanstaan. Overigens vandaag door Tesla keurig op de hoogte gesteld dat dit gebruik vrij normaal is. Nu de kou weer letterlijk uit de lucht is valt de afname ook weer mee.
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Range bij 100% is nu zo'n 360. Da's 10% minder dan nieuw. Als er in basis 81 kwh in zit, zou dat nu nog maar 73 kwh zijn. Haal daar 5kwh brick protection vanaf en dan klopt het ongeveer...
ik zit nu op 377 bij 100%
Vreemd genoeg heb ik hiervoor een paar dagen niet tot 100% kunnen laden.
Er werd uren aangegeven dat ik nog 5 minuten moest laden
 
Ook ik had, zonder het te weten, preconditioning aanstaan. Overigens vandaag door Tesla keurig op de hoogte gesteld dat dit gebruik vrij normaal is. Nu de kou weer letterlijk uit de lucht is valt de afname ook weer mee.
De vampire drain 's nachts was bij mij vorige week bij de vorst ook erg hoog. Schrok ervan. En inderdaad nu weer genormaliseerd. Ik lees hier ook over de smart pre-conditioning, die heb ik volgens mij uitstaan maar dat ga straks nog even checken. Wel merkte ik deze week bij toeval weer hoeveel de airco invloed heeft op het verbruik tijdens het rijden. Mijn verbruik bij het woon-werkverkeer daalde van de week ineens naar rond de 200 wh/km. Zomerse waarden, ik snapte er niks van. Totdat ik me realiseerde dat ik het ook wel koud had. Wat bleek, de airco stond uit (kennelijk per ongeluk aangeraakt). Met de airco aan scheelde het al snel een procent of 15-20. Ik had het onderhand toch wel eens kunnen weten als model S bezitter sinds nov 2013, maar dat het zoveel scheelde had ik me niet gerealiseerd. Ik vertrek vanavond voor de wintersport, ik denk dat ik mijn gezin eens lekker kou ga laten lijden ;-)
 
De vampire drain 's nachts was bij mij vorige week bij de vorst ook erg hoog. Schrok ervan. En inderdaad nu weer genormaliseerd. Ik lees hier ook over de smart pre-conditioning, die heb ik volgens mij uitstaan maar dat ga straks nog even checken. Wel merkte ik deze week bij toeval weer hoeveel de airco invloed heeft op het verbruik tijdens het rijden. Mijn verbruik bij het woon-werkverkeer daalde van de week ineens naar rond de 200 wh/km. Zomerse waarden, ik snapte er niks van. Totdat ik me realiseerde dat ik het ook wel koud had. Wat bleek, de airco stond uit (kennelijk per ongeluk aangeraakt). Met de airco aan scheelde het al snel een procent of 15-20. Ik had het onderhand toch wel eens kunnen weten als model S bezitter sinds nov 2013, maar dat het zoveel scheelde had ik me niet gerealiseerd. Ik vertrek vanavond voor de wintersport, ik denk dat ik mijn gezin eens lekker kou ga laten lijden ;-)
Lelijke wreedaard! Als je rustig rijdt kun je ook in de winter wel rond de 200 wH/km uitkomen. Mijn gemiddelde jaar over jaar zit nu op 209 wH/km.
 
De vampire drain 's nachts was bij mij vorige week bij de vorst ook erg hoog. Schrok ervan. En inderdaad nu weer genormaliseerd. Ik lees hier ook over de smart pre-conditioning, die heb ik volgens mij uitstaan maar dat ga straks nog even checken. Wel merkte ik deze week bij toeval weer hoeveel de airco invloed heeft op het verbruik tijdens het rijden. Mijn verbruik bij het woon-werkverkeer daalde van de week ineens naar rond de 200 wh/km. Zomerse waarden, ik snapte er niks van. Totdat ik me realiseerde dat ik het ook wel koud had. Wat bleek, de airco stond uit (kennelijk per ongeluk aangeraakt). Met de airco aan scheelde het al snel een procent of 15-20. Ik had het onderhand toch wel eens kunnen weten als model S bezitter sinds nov 2013, maar dat het zoveel scheelde had ik me niet gerealiseerd. Ik vertrek vanavond voor de wintersport, ik denk dat ik mijn gezin eens lekker kou ga laten lijden ;-)

Bedoel je de Climate uit? Alleen airco uit maakt het nu niet echt koud.
 
Vanaf sept 2013 geniet ik nog elke dag van mijn Model S 140.000 KM.
Echter, mijn capaciteit van de batterij lijkt nu wel wat sneller achteruit te gaan. 90% laden betekent ongeveer 330 KM aan range. Dit weekend verloor ik in 1 nacht 20 KM aan range (van 213 naar 193 KM)

Volgens Tesla geen bijzonder omstandigheden en binnen de marges. Hebben lezers vergelijkbare ervaring?
Die van mij is nieuw en die verliest ook 20 km op 8 uur :oops: