Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.

Hayden

Active Member
Apr 12, 2016
1,693
963
Belgium
Ik heb dus een reservatie voor een model 3 en wil deze ook verzilveren.
Nu lees ik veel op het forum en zie vaak terugkomen dat er uitzonderlijk rustig gereden moet worden om vooropgestelde afstand met volle batterij te halen. Ik doel dan vooral op de autosnelweg, ik lees hier dat je slechts 100 a 110km/h mag rijden om ver te komen! Ik ben absoluut geen hardrijder maar op de autsnelweg gaat mijn cruisecontrol altijd op 125km/h en anders de toegelaten snelheid. Als ik werkelijk aan 110 over de autosnelweg moet rijden dan zal ik snel weer in een ice wagen zitten vrees ik. Misschien kunnen de Tesla rijders onder jullie dit eens verduidelijken. Is het omdat de rijders er naar streven om records neer te zetten kwa afstand of echt noodzakelijk om aan een bompa gangetje te rijden????
Ik woon op 45km van mijn werk en rij dus dagelijks gemiddeld 100km. AC staat altijd aan op 20,5°.
 
Aanpassen niet (altijd) nodig, ik ken er enkelen die tegen 150-160 "racen" over de baan tussen de SuperChargers... maar dan meer moeten laden om er te komen (100%). Dus ze laden langer
Ik rij dan 110 en ik ben sneller op de bestemming omdat ik véél minder moet laden.

Dit heb ik ervaren met naar Frankrijk te rijden en toevallig met iemand gelijk vertrokken aan een SuC. Die stond uiteraard bij de volgende SuC voor mij, maar ik moest maar 15 min laden. Even een gezellige babbel toen en ik was weg, hij was nog aan het laden. Bij de volgende SuC waren we er bijna gelijk, maar ik terug véél sneller weg.... Dus ik heb over 1000 KM net geen 12 uur gereden, terwijl hij er zeker 13 uur over doet... Tja dat is de keuze hé.

Het leuke in zijn geval is wel dat hij tenminste kan slapen in de wagen tijdens het laden. Telkens een 20 tal min stoppen kan je geen dutje doen, maar als je daar meer als een uur staat kan je toch al even de ogen sluiten.

Dus ja, je past je rijstijl wel aan, maar dit is jouw keuze (als er genoeg SuC's zijn) :)
Sneller rijden wilt zeker niet altijd zeggen dat je er sneller bent met een tesla.
 
Met 100km dagelijks kom je sowieso prima uit, ongeacht welke snelheid je rijdt.
En voor de enkele keer dat er verder gereden moet worden: goed op het verbruik en de voorspellingen Vd tripmeter letten.
Ik rij ook graag wel eens 150 op de cruise control, gaat prima. Mijn gemiddeld verbruik is dan ook vrij hoog te noemen: 270 Wh/km, dus zo'n 35% meer dan typical. Dus met mijn gemiddelde rijstijl haal ik geen 400 maar 300 km op 1 accu lading, so be it. Alleen wanneer ik echt niet tussendoor kan/wil laden EN meer dan 300km op een dag moet rijden dan moet ik wat rustiger aan doen, maar dat komt haast nooit voor.

Mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde van timb: heb het gevoel dat met 140-150/uur juist een optimum is tussen superchargers. (Vorig jaar met de forum rit naar Locarno moest ik juist aantal keer wachten totdat de "langzamere" rijders aangekomen en volgeladen waren)
 
Er is geen Tesla waarmee je je moet inhouden om 100 km te rijden. Je energiegebruik zal hoger zijn bij 125 dan bij 110 km/u. Overigens wordt vaak overschat hoeveel tijdswinst je boekt door sneller te rijden. Bij 90 km aan 125km/u of 110km/u scheelt het maar 6 minuten en dus maar 3 minuten per rit. En dan ga ik er vanuit dat je de volledige rit 110 km/u of sneller mag rijden.

Wat is ver? Als ik het zo hoor op dit forum is het energiegebruik bij 120 km/u zo rond de 230-240 Wh/km (in de zomer vast lager). Daarmee red je dus grofweg 336 km (90D) of 280 km (70D).
 
Er is geen Tesla waarmee je je moet inhouden om 100 km te rijden. Je energiegebruik zal hoger zijn bij 125 dan bij 110 km/u. Overigens wordt vaak overschat hoeveel tijdswinst je boekt door sneller te rijden. Bij 90 km aan 125km/u of 110km/u scheelt het maar 6 minuten en dus maar 3 minuten per rit. En dan ga ik er vanuit dat je de volledige rit 110 km/u of sneller mag rijden.

Wat is ver? Als ik het zo hoor op dit forum is het energiegebruik bij 120 km/u zo rond de 230-240 Wh/km (in de zomer vast lager). Daarmee red je dus grofweg 336 km (90D) of 280 km (70D).
Het is niet om sneller op mijn bestemming te geraken maar als je hier aan 110km/h op de autosnelweg tuft dan vliegen ze je langs alle kanten constant voorbij en is het allerminst aangenaam rijden.
 
Mijn ervaring is dat je je laad gedraag aanpast aan de laad mogelijkheden die je hebt. Rij je niet meer dan 200km per dag en laad je gewoon thuis, maakt het geen drol uit hoe hard je rijdt. Verder draagt het gebruik van AP wel bij tot rustig rijden, bij mij in ieder geval wel. Bij trips door Duitsland met veel SuC's ga ik met de grote jongens mee op de linkerbaan. Of je met 30% of met 3% aankomt bij de volgend SuC maakt qua laadtijd niet zo veel uit. Ik moet meestal even naar het toilet (ouderdom ;))en koop een kopje koffie en dan heb je weer voldoende 'sap' om een kleine 2 uur te rijden. Ga je meer dan 300km per dag rijden en kun je tussen door niet laden dan zul je echt op eiren onder het pedaal moeten gaan rijden. Dan mag je jezelf afvragen of Tesla wel iets voor je is. Maar bedenk wel dat de accu's elk jaar meer capaciteit krijgen.
 
Het is niet om sneller op mijn bestemming te geraken maar als je hier aan 110km/h op de autosnelweg tuft dan vliegen ze je langs alle kanten constant voorbij en is het allerminst aangenaam rijden.
Raar, je zou je verbazen hoeveel mensen er maar 110 rijden. Ook al staat hun teller op 120. Die van de tesla klopt wel goed. Dus die dat je voorbij vliegen rijden vaak veel meer.
 
Mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde van timb: heb het gevoel dat met 140-150/uur juist een optimum is tussen superchargers. (Vorig jaar met de forum rit naar Locarno moest ik juist aantal keer wachten totdat de "langzamere" rijders aangekomen en volgeladen waren)
Tja dan toch niet naar de Provence. De Superchargers die dat jij dan moet nemen tegen 150km/uur liggen vaak voor mij te ver van de autostrade en verlies je meer dan 10min voor om gewoon naar toe te rijden. Daar verlies je nog tijd. Zuiniger rijden betekend dat je vaak enkele SuC's kan skippen.

Dat stuk ni al 8x gedaan sinds ik de 90D heb en aan 110 is die het snelste met mijn wagen en hele tijd op AP. Ik laad dan zelfs in het terug rijden korter dan dat tesla aangeeft want er komt gewoon 10% range bij tegen die snelheid (in het terug keren)


Wat je hieruit kan leren, er zijn verschillende manieren om er te geraken en je hebt er enorm veel controle over. In mijn geval op die rit ken ik de stops goed genoeg om niet te hoeven wachten want ik time alles zodat ik overal kan eten. Niet alles is altijd open of de goedkope middag menu is er niet meer ;-) Als het buikje rond is kan je vertrekken.
 
Last edited:
Veel SUC's zijn er niet in België dus daar mag ik geen rekening mee houden.
Maar de range van een basic M3 is 350km, zonder AC en 21' velgen dus reken ik bij normaal rijden zoals ik nu rij op max 200km. De dichtste Suc is in Lille voor mij op 65km en aan de andere kant van waar ik woon ligt Gent op 85km dus zal het altijd thuis laden worden.
Ik denk ook wel voor een zwaarder type te gaan met groter bereik maar ik wacht nog even de europese prijs voor de M3 en optilijst af. Ik sta toch achteraan op de lijst dus heb ik nog tijd;) om de reviews te lezen van de eerste gebruikers.
 
Dat is ook de bedoeling van het systeem.
je vertrekt iedere morgen met een volle batterij door s'nachts thuis op te laden.
Dus uw dagdagelijks gebruik van 100km is zeker geen probleem

de SuC s dienen om lange afstanden te overbruggen.
interessant zou zijn dat je ook op uw dagelijkse bestemming kunt laden
In geval van nood kan ik wel op mijn werk laden.
Ik werk in Kortrijk en er zijn geruchten dat daar ook een laadpunt komt.
Het is uiteraard mijn bedoeling om steeds thuis te laden.
 
Het is niet om sneller op mijn bestemming te geraken maar als je hier aan 110km/h op de autosnelweg tuft dan vliegen ze je langs alle kanten constant voorbij en is het allerminst aangenaam rijden.

Dat waren "Classic" problemen van toen er nog weinig Superchargers waren. Klik eens door op de link "Optimale snelheid" van deze webpagina van Merijn en je zal zien dat ook vandaag, met een MS, alles tussen 110 km/u en 150 km/u doorgaans best wel 'optimaal' is. Morgen, met een M3 en nog snellere SuperChargers, krijg je vermoedelijk politiek vrij incorrecte snelheden te zien als je dezelfde berekening doet.

Trouwens, AutoPilot zal dat autosnelwegrijden wel voor je regelen. Jij hebt betere dingen te doen dan rijden als je met je Tesla op een autosnelweg zit :).
 
Zijn er onder de Tesla rijders al eens zonder spanning gevallen omdat een laadpunt of hun woonplaats net te veraf was?
Dekt u pechverhelping dan zoiets?

Nog nooit voorgehad - mijn ritten zijn werk halve soms vrij lang - Bv. Gent->Groningen, Gent-Stockholm, Gent-> London, Gent->Parijs. Heb inderdaad dagen met 25-50 km, maar ook dagen met 400km/dag en meer. In 99% van de gevallen pas ik mijn rij stijl niet aan. Enkel vorige week toen ik op 1 week, 110 km range verloren was op de parking van de luchthaven. Nog 40 km beschikbaar om een SuC op 40 km te halen, toen heb ik bewust in Valet mode gereden om het te halen (5 volwassen + bagage aan boord). Intussen iets meer dan 33000km/7maand
 
Mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde van timb: heb het gevoel dat met 140-150/uur juist een optimum is tussen superchargers. (Vorig jaar met de forum rit naar Locarno moest ik juist aantal keer wachten totdat de "langzamere" rijders aangekomen en volgeladen waren)

En ik kan dit bevestigen want ik zat in de tragere groep bij deze test. :cool:

Het is bij zo'n test wel belangrijk dat er veel SuCs zijn en dat je de onderste range van je batterij gebruikt. Ik
kan me nog herinneren dat je hem toen telkens tot 0% leeg probeerde te rijden en dan telkens tot ergens 70% ging laden om zo de maximale snelheid van de SuC te benutten. Als je hetzelfde probeert tussen 30 en 100% SoC, gaat het resultaat natuurlijk totaal anders zijn.
 
Last edited:
Nog nooit voorgehad - mijn ritten zijn werk halve soms vrij lang - Bv. Gent->Groningen, Gent-Stockholm, Gent-> London, Gent->Parijs. Heb inderdaad dagen met 25-50 km, maar ook dagen met 400km/dag en meer. In 99% van de gevallen pas ik mijn rij stijl niet aan. Enkel vorige week toen ik op 1 week, 110 km range verloren was op de parking van de luchthaven. Nog 40 km beschikbaar om een SuC op 40 km te halen, toen heb ik bewust in Valet mode gereden om het te halen (5 volwassen + bagage aan boord). Intussen iets meer dan 33000km/7maand
Zou niks voor mij zijn 40km om 40km te halen. Ik ben zo iemand die al gaat tanken nog voor ik op reserve sta:p
 
Zijn er onder de Tesla rijders al eens zonder spanning gevallen omdat een laadpunt of hun woonplaats net te veraf was?
Dekt u pechverhelping dan zoiets?

Je moet al heel erg je best doen om dat mee te maken omdat de wagen heel duidelijk en betrouwbaar aangeeft met hoeveel % je gaat aankomen bij je bestemming. Geen idee of zonder stroom vallen gedekt is door pechverhelping. Ik vermoed van wel want je gaat dit niet voor je plezier doen. :rolleyes: Het goede nieuws is dat er veel meer stopcontacten zijn dan tankstations dus bij ieder stopcontact zou je, mits wat geduld, een beetje moeten kunnen laden tot je de volgende charger kan halen.