Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Geinig ding die 70D. Boven de 20 graden en in Oostenrijk gemiddeld 100 km/uur.View attachment 174672

Ja Zwitserland en Oosterijk geven geen goed beeld. Afgelopen zomer door Zwitserland heen en had een verbruik op de laatste 50 KM van 60wh tja als je eenmaal boven ben en je moet naar beneden dan verspringt het beeld wel. Heb er nog foto's van gemaakt, je ziet dan ook bij energie soms staan een projected range van 999km.
 
Ja Zwitserland en Oosterijk geven geen goed beeld. Afgelopen zomer door Zwitserland heen en had een verbruik op de laatste 50 KM van 60wh tja als je eenmaal boven ben en je moet naar beneden dan verspringt het beeld wel. Heb er nog foto's van gemaakt, je ziet dan ook bij energie soms staan een projected range van 999km.

Dat weet ik ook wel, heb daar al een paar keer rond gereden. Dit was een normaal stuk in Oostenrijk zonder verschil in hoogte tussen begin en einde. Anders had ik beter een eerder stuk kunnen posten waar hij net boven de honderd was maar waar een stuk gedaald werd.
 
Om terug on topic te komen. Bij dagelijks gebruik herneem ik mijn rijstijl zoals ik die had in mijn ICE. Hoewel ik in mijn eerste Tesla jaar beduidend zuiniger reed, merk ik nu dat de oude gewoontes terugkomen.

Maar als ik dan eens een tripje door Frankrijk of Duitsland maak merk ik dat ik door Frankrijk als een oude man moet rijden. Zeker als het koud is en/of regent. De afstand tussen sommige SuC's is soms nogal groot, waardoor je je aan de snelheidslimieten moet houden om er te geraken. (dus 110km/u bij regenweer). Maar op zich geen probleem. Het bespaart me zelfs constante opmerkingen over snelheid van mijn eega.

Ook in Duitsland kun je je aan de snelheidslimieten houden door de alomtegenwoordigheid van SuC's. Daar ligt mijn cruise snelheid rond de 140-150.

Volgende week eens de UK proberen. Maar er staan ook voldoende SuC's op mijn route naar Liverpool.
Ik gebruik dus altijd de auto om door Europa te reizen. Geen trein of vliegtuig als het kan. Meer nog, ik zoek zelfs excuses om tripjes te kunnen doen met mijn Model S.


Klopt, vrijdag een ommetje Gent - Frankfurt gemaakt, dus ongeveer 1000km op een dag, de AP bijna steeds op 150 km/h waar het mocht en 140km/h waar het niet zou mogen... Wel wat geladen, op 4 verschillende sucs. Afgaande op de transformator had ik wel iets meer verwacht dan 135kw:D en verder mogen ze bij mij ook wel zo'n kistje leveren. Blijkbaar breiden ze toch voortdurend bestaande sucs uit.

Deze week een paar dagjes Londen... Allemaal op gratis groene stroom!
K.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    466.1 KB · Views: 50
  • image.jpg
    image.jpg
    655.9 KB · Views: 40
Daar herken ik me wel wat in. De rust in de Tesla tijdens is bij mij een belangrijke factor en dan jaag ik me minder op in de andere bestuurders.

En ook heb ik vaak het idee "ik ben toch sneller :p of je moest eens weten hoe leuk autopilot wel is" en dat is vaak ook al een leuk gevoel waardoor ik me niet vaak van mijn stuk laat brengen.

Maar als ik dan eens vooraan aan een rood licht sta, ben ik ook niet beschaamd om zo snel mogelijk de maximum toegelaten snelheid te rijden. ;)

En een aso-bak zou ik het absoluut niet willen noemen, dan denk ik eerder aan Cayenne's, of van die grote Amerikaanse trucks.

Wat ik merk dat ik in de Tesla een stuk galanter ben in het verkeer. Laat eerder fietsers voorgaan, andere auto's invoegen. Volgens mij een soort onbewuste compensatie voor de grote aso bak die het in de ogen van anderen is.
 
Volledig mee eens. Met de Classic begon ik al veel meer zen te rijden (denk dat dit door het gebrek aan motorgeluid komt, plus de on-board entertainment natuurlijk), en nu, met AP, rijd ik (of liever, rijdt AP) aan maximumsnelheid + 5, dus heb ik af en toe een karavaan achter me op landelijke wegen. En als ik dezelfde weg moet doen met de ICE van m'n echtgenote lijken me die snelheden echt véél te laag en begin ik weer te vlammen. Vreemd :)
 
Vandaag het genoegen van autopilot mogen smaken.
De P85 krijgt de q-versie van de drivetrain (jeeeee.....) en ik rijd in een P85D loaner.
Op en neer naar Nijmegen geweest en ik moet zeggen dat autopilot erg mooi rijdt.
Heerlijk tijdens een langere rit, ook al was het in het begin even wennen.
Maar... ik merk ook dat ik minder gemakkelijk van rijstrook verwissel, omdat de auto daarvoor toch wel wat kieskeurig is qua benodigde ruimte.
Maar, als ik zie waar MobilEye mee bezig is, wordt dat in de toekomst ook een eitje.
Terug naar het onderweerp: met de P85 rijd ik eigenlijk net zoals vroegah. Alleen vééél sneller bij het verkeerslicht weg.:)
 
  • Like
Reactions: ebullio
Rood licht Woluwelaan in Zaventem, achter een Porsche die er als eerste stond. Porsche trekt op, bij groen, zoals een Porsche optrekken kan, en ik daarachter op AP: mijn acceleratie was er een van een Citroën Berlingo (diesel) of zoiets. Mensen achter mij keken verward, en twee of drie wagens weken links uit om me voor te steken tijdens die "acceleratie".

Misschien bij de settings kunnen aangeven hoeveel power we willen bij het met AP-accelereren, als de weg vrij is? Kan me niet voorstellen dat dit meer dan een paar uur programeerwerk is!
 
Rood licht Woluwelaan in Zaventem, achter een Porsche die er als eerste stond. Porsche trekt op, bij groen, zoals een Porsche optrekken kan, en ik daarachter op AP: mijn acceleratie was er een van een Citroën Berlingo (diesel) of zoiets. Mensen achter mij keken verward, en twee of drie wagens weken links uit om me voor te steken tijdens die "acceleratie".

Misschien bij de settings kunnen aangeven hoeveel power we willen bij het met AP-accelereren, als de weg vrij is? Kan me niet voorstellen dat dit meer dan een paar uur programeerwerk is!

Tja, het mag wel iets sneller maar om standaard Porsche acceleratie te kiezen gaat wel wat ver. In dit geval zou ik de rechter voet maximaal activeren, met weer als risico dat je achterin de Porsche rijdt :)

Blijft namelijk toch wel apart.
Afgelopen zondag met hele gezin en vakantiebagage bij een Baustelle achter een Porsche en bij het einde van de "beperking" een enorm kabaal, een fel wegtrekkende Porsche en wij daar een tijdje gewoon achter en pas tegen de 200 km/uur liep hij verder weg. En dat men de 70D.
 
Rood licht Woluwelaan in Zaventem, achter een Porsche die er als eerste stond. Porsche trekt op, bij groen, zoals een Porsche optrekken kan, en ik daarachter op AP: mijn acceleratie was er een van een Citroën Berlingo (diesel) of zoiets. Mensen achter mij keken verward, en twee of drie wagens weken links uit om me voor te steken tijdens die "acceleratie".

Misschien bij de settings kunnen aangeven hoeveel power we willen bij het met AP-accelereren, als de weg vrij is? Kan me niet voorstellen dat dit meer dan een paar uur programeerwerk is!

Yep, het is mij ook al opgevallen dat op AP de wagen erg rustig accelereert als er vrije baan is, zal wellicht geprogrammeerd zijn om als relaxed AP te rijden… . Nog niet getest als je het gaspedaal vloert op AP als hij in AP blijft of zich uitschakelt.
 
'tuurlijk moet AP zeker geen macho-rijders gaan nabootsen, maar kunnen kiezen, voor wat betreft acceleratie via AP, ergens tussen de acceleratie van een een Citroën Berlingo en die van een Porsche, zou misschien wel leuk zijn.
 
Rood licht Woluwelaan in Zaventem, achter een Porsche die er als eerste stond. Porsche trekt op, bij groen, zoals een Porsche optrekken kan, en ik daarachter op AP: mijn acceleratie was er een van een Citroën Berlingo (diesel) of zoiets. Mensen achter mij keken verward, en twee of drie wagens weken links uit om me voor te steken tijdens die "acceleratie".

Misschien bij de settings kunnen aangeven hoeveel power we willen bij het met AP-accelereren, als de weg vrij is? Kan me niet voorstellen dat dit meer dan een paar uur programeerwerk is!
Dat zou wel een goede optie zijn.

Bij bijvoorbeeld Audi kun je de ACC ook instellen (comfort, dynamic, etc.) Afhankelijk van die instelling wordt de acceleratie aangepast. Dat mis ik wel op de Tesla.
In ruil daarvoor de Autopilot, had de Audi niet :)
 
  • Informative
Reactions: Carl
Het ziet ernaar uit dat op de dag dat ik mijn nieuwe 70 ga ophalen meteen moet door rijden naar
mijn bestemming : Parijs.

Ik weet alleen niet of dat wel handig is, Misschien toch beter om een Tesla trip te doen na een paar weken
nadat ik de auto beter heb leren kennen? Of gewoon gaan met die banana? o_O


Ik lees ook veel over snelheden, maarre wat gebruiken "Teslanen" om boetevrij te rijden? Flitsmeister?

:)
 
Het ziet ernaar uit dat op de dag dat ik mijn nieuwe 70 ga ophalen meteen moet door rijden naar
mijn bestemming : Parijs.

Ik weet alleen niet of dat wel handig is, Misschien toch beter om een Tesla trip te doen na een paar weken
nadat ik de auto beter heb leren kennen? Of gewoon gaan met die banana? o_O


Ik lees ook veel over snelheden, maarre wat gebruiken "Teslanen" om boetevrij te rijden? Flitsmeister?

:)

Gewoon gaan naar Parijs. Er zijn Superschargers zat tegenwoordig. Eventueel je route plannen via supercharge.info.

idd Flitsmeister en/of WAZE of het grote scherm. Wel opletten want hij geeft geen geluidsignalen.
Flitsmeister.nl verkeersinformatie
Waze for Tesla Incidents and Supercharger Traffic