Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Eerlijk... Ik vind het wel sneu voor BeeGeeBru. Uiteindelijk koopt iedereen een Tesla om er zoveel mogelijk mee te rijden. In vakantiestemming is het allemaal niet zo belangrijk. Maar als je in de problemen komt omdat de actieradius te wensen overlaat is dat niet leuk.

Kan de "gezondheid" van een batterij niet gemeten/vergeleken worden?
 
Eerlijk... Ik vind het wel sneu voor BeeGeeBru. Uiteindelijk koopt iedereen een Tesla om er zoveel mogelijk mee te rijden. In vakantiestemming is het allemaal niet zo belangrijk. Maar als je in de problemen komt omdat de actieradius te wensen overlaat is dat niet leuk.

Kan de "gezondheid" van een batterij niet gemeten/vergeleken worden?

Natuurlijk. In eerste instantie zou ik eens bellen met tesla. Die kunnen al veel op afstand zien. Overigens kunnen ze ook de log van die trip erbij halen zodat de rijstijl geëvalueerd kan worden :)
 
Sja... Onze Tesla is al op avontuur geweest tot in Zwitserland en Noorwegen. Ik plan vóór de zomer nog een uitstap naar Noorwegen.
Ook ik moet toegeven dat er -zeker in het buitenland- veel meer gerekend wordt. In het buitenland worden sommige dagtrips/omwegjes helaas geschrapt bij gebrek aan nabije superchargers of nabije destination charging opties. En altijd wordt er in functie daarvan gepland. En uiteraard uit pure luiheid om niet nog maar eens te moeten organiseren om ter plekke te kunnen laden. In Noorwegen bijvoorbeeld ben ik er nooit in geslaagd om als buitenlander een publiek laadpunt aan de praat te krijgen. In Zwitserland heb ik me een week lang beholpen met een 6A (want anders knalde de zekering eruit) snoertje dat het hotelletje ter beschikking stelde. Het blijft toch allemaal wat behelpen.

Wat dagtrips betreft: die zijn niet enkel problematisch in het buitenland maar zijn ook in België een issue: even heen en weer van Brussel naar de hoge venen zit er niet in, tenzij met een ingecalculeerde omweg via de SuC van Urmond of Erfstadt. Niet dus. Het goede nieuws is hier dat het supercharger netwerk altijd maar meer laadpunten telt. Een supercharger in het Luikse en we kunnen plots wél naar de hoge venen (@tesla: lezen jullie mee? :) ).

Supercharger locaties zijn soms/vaak utilitaire locaties in de buurt van grote wegen. Op reis zit je dus een paar keer per dag koffie te drinken en hamburgers te eten in (als het meezit) een hotel of (als het iets minder meezit) in een hamburgertent, terwijl de wagen stroom aan het tappen is. De lange pauzes houden je wel fris als een kippetje maar soms mis ik het "gewoon kunnen doorrijden" toch.

Dus ja, het is een andere ervaring. Beter? Nee. Slechter? Ook niet. De ervaring is vooral anders. Zou ik soms liever met een ICE op vakantie gaan? Jazeker. Zou ik in dat geval de Tesla missen? O jawel. Het is allemaal zo ambigu dat het niet mooi meer is...

De Tesla is een beetje als een hond. Op vakantie ben je gekl* maar eigenlijk wil je het beest niet missen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Noelis
Sja... Onze Tesla is al op avontuur geweest tot in Zwitserland en Noorwegen. Ik plan vóór de zomer nog een uitstap naar Noorwegen.
Ook ik moet toegeven dat er -zeker in het buitenland- veel meer gerekend wordt. In het buitenland worden sommige dagtrips/omwegjes helaas geschrapt bij gebrek aan nabije superchargers of nabije destination charging opties. En altijd wordt er in functie daarvan gepland. En uiteraard uit pure luiheid om niet nog maar eens te moeten organiseren om ter plekke te kunnen laden. In Noorwegen bijvoorbeeld ben ik er nooit in geslaagd om als buitenlander een publiek laadpunt aan de praat te krijgen. In Zwitserland heb ik me een week lang beholpen met een 6A (want anders knalde de zekering eruit) snoertje dat het hotelletje ter beschikking stelde. Het blijft toch allemaal wat behelpen.

Wat dagtrips betreft: die zijn niet enkel problematisch in het buitenland maar zijn ook in België een issue: even heen en weer van Brussel naar de hoge venen zit er niet in, tenzij met een ingecalculeerde omweg via de SuC van Urmond of Erfstadt. Niet dus. Het goede nieuws is hier dat het supercharger netwerk altijd maar meer laadpunten telt. Een supercharger in het Luikse en we kunnen plots wél naar de hoge venen (@tesla: lezen jullie mee? :) ).

Supercharger locaties zijn soms/vaak utilitaire locaties in de buurt van grote wegen. Op reis zit je dus een paar keer per dag koffie te drinken en hamburgers te eten in (als het meezit) een hotel of (als het iets minder meezit) in een hamburgertent, terwijl de wagen stroom aan het tappen is. De lange pauzes houden je wel fris als een kippetje maar soms mis ik het "gewoon kunnen doorrijden" toch.

Dus ja, het is een andere ervaring. Beter? Nee. Slechter? Ook niet. De ervaring is vooral anders. Zou ik soms liever met een ICE op vakantie gaan? Jazeker. Zou ik in dat geval de Tesla missen? O jawel. Het is allemaal zo ambigu dat het niet mooi meer is...

De Tesla is een beetje als een hond. Op vakantie ben je gekl* maar eigenlijk wil je het beest niet missen.

Goed verwoord. Vaak ook een kwestie van mazzel als je op een lokatie zit waar je in de buurt kunt laden. Benieuwd wat het DeC netwerk gaat brengen want dat is juist hierop gericht. En inderdaad vaker een (gedwongen) pauze maar bij ons verheugt men zich daar juist op. De keren dat ik alleen via Duitsland op reis was het afgelopen jaar kon ik heel precies de laadtijdsuggestie opvolgen en moest me vaak zelfs haasten. Het hoort er nu gewoon bij, net als vroeger het om de paar uur pauzeren, soms om te tanken maar vaak om te (laten) plassen etc. Het grote verschil is dat ik ze niet sta op te jagen "want ik wil snel verder" zonder eigenlijk te weten waarom :)
 
Kan de "gezondheid" van een batterij niet gemeten/vergeleken worden?

Ja, dat kan wel. Bij een reguliere beurt wordt ook een batterij test gedaan. Die van mij kwam recentelijk niet 100% door alle testen heen. Heb toen een "leen-accu" onder m'n classic gehad. Mijn batterij/accu is toen naar Tilburg gestuurd voor grondig onderzoek en weer na twee maanden onder m'n auto gezet. Ik had (en heb) overigens zelf geen klagen over de accu. Ik heb niet meer of minder degeneratie dan de gemiddelde Classic rijder volgens mij.

Kortom: ja, ze hebben bij Tesla (maar dan wel alleen in Tilburg naar ik begrepen heb) mogelijkheden om de accu's grondig te onderzoeken.
 
Even iets anders maar ook met rijstijl te maken.
Als je voor een zwaardere uitvoering gaat met meer vermogen en grotere range gaat dit dan automatisch gepaard met dual motors?
Ik hou namelijk van enkel achterwiel aangedreven auto's, puur voor het rijplezier.
 
Even iets anders maar ook met rijstijl te maken.
Als je voor een zwaardere uitvoering gaat met meer vermogen en grotere range gaat dit dan automatisch gepaard met dual motors?
Ik hou namelijk van enkel achterwiel aangedreven auto's, puur voor het rijplezier.

Ja, 'momenteel' ( het verandert nu en dan wel eens… ) is enkel de 70 nog als RWD leverbaar, een 90 is sowieso een AWD, met de P90D als performance versie. Deze laatste kan je dan nog eens opkietelen in Ludicrous versie ( P90D ).
Heb zelf een 85 RWD en ben er super tevreden over, voordeel van de RWD versie is dat je een grotere Frunk hebt.
 
Ja, 'momenteel' ( het verandert nu en dan wel eens… ) is enkel de 70 nog als RWD leverbaar, een 90 is sowieso een AWD, met de P90D als performance versie. Deze laatste kan je dan nog eens opkietelen in Ludicrous versie ( P90D ).
Heb zelf een 85 RWD en ben er super tevreden over, voordeel van de RWD versie is dat je een grotere Frunk hebt.
Een grotere frunk is handig maar het missen van een voorste motor betekent een zuiverder besturing. Ook geen kans op motorgeluiden.
Het rijden met een vierwielaangedreven auto, ik heb dat met Audi S6 15 jaar gedaan, heeft voordelen bij gladde wegen en in bergachtig gebied. In Nederland is dit n.m.m. een overbodige luxe. In principe is de vierwielaangedreven Tesla iets zuiniger. Dat voordeel is door de rechtervoet effectief om zeep te helpen. Ik reed tijdens een gezamelijke 5800 km lange roadtrip gemiddeld zuiniger dan de vierwielaangedreven versies.
 
Een grotere frunk is handig maar het missen van een voorste motor betekent een zuiverder besturing. Ook geen kans op motorgeluiden.
Het rijden met een vierwielaangedreven auto, ik heb dat met Audi S6 15 jaar gedaan, heeft voordelen bij gladde wegen en in bergachtig gebied. In Nederland is dit n.m.m. een overbodige luxe. In principe is de vierwielaangedreven Tesla iets zuiniger. Dat voordeel is door de rechtervoet effectief om zeep te helpen. Ik reed tijdens een gezamelijke 5800 km lange roadtrip gemiddeld zuiniger dan de vierwielaangedreven versies.

Inmiddels ruim 130.000 km gereden met een achterwielaangedreven P85. Laatst had ik een P90D als loner. Dat is een verademing als het om grip gaat. De tractioncontrol van een P85 staat uuuhh wat sportief afgesteld. Je kunt dus spelen met wielspin. Alleen als de weg kurkdroog is, de banden opgewarmd en de buitentemp niet te laag kun je onbenullig op het gas gaan zonder wielspin. In alle andere gevallen heb je een gevoelige rechtervoet nodig om vlot van je plaats te komen, of niet kwispelend door een bocht te gaan. Wat natuurlijk ook wel weer z'n charmes heeft want het vergt nog wat ouderwets automobilisme ;-)
 
  • Like
Reactions: Maarten
Inmiddels ruim 130.000 km gereden met een achterwielaangedreven P85. Laatst had ik een P90D als loner. Dat is een verademing als het om grip gaat. De tractioncontrol van een P85 staat uuuhh wat sportief afgesteld. Je kunt dus spelen met wielspin. Alleen als de weg kurkdroog is, de banden opgewarmd en de buitentemp niet te laag kun je onbenullig op het gas gaan zonder wielspin. In alle andere gevallen heb je een gevoelige rechtervoet nodig om vlot van je plaats te komen, of niet kwispelend door een bocht te gaan. Wat natuurlijk ook wel weer z'n charmes heeft want het vergt nog wat ouderwets automobilisme ;-)
Zo ervoer ik mijn P+ ook altijd, ja.
Totdat ik een paar weken geleden Michelin Pilot Super Sport in de maat 285/35-20 op de achteras monteerde. Voorbij is die wielspin! (Behalve op een laagje natte sneeuw, gemengd met hagel, afgelopen zondag.)
Ze zullen waarschijnlijk wel wat sneller slijten, maar dit zijn blijkbaar de banden (en maatvoering) waar de P85+ voor gemaakt Is.
 
Hier het omgekeerde effect van wat je zou denken als "buitenstaander". Als de batterij voldoende leeg is, knal ik lekker door richting de SuC. Ergens heb ik mezelf overtuigd dat het meerverbruik tijdens die kilometers niet opweegt tegen de minuten extra laden aan de SuC (met lege batterij).
 
  • Like
Reactions: HWS
heb twee maanden lang een P85 loaner gehad en het motorgeluid van dat exemplaar was toch duidelijk hoger dan mijn 70D ...
Mij is ook al enkele keren opgevallen dat loaners best vaak de bekende drivetrain brom hebben. Tesla tilt daar kennelijk minder zwaar aan dan de gemiddelde gebruiker. Ik zeg niet de een ..D versie meer lawaai maakt, maar de kans daarop is simpelweg groter dan bij een auto waar die motor ontbreekt. Ik rij nu in een auto met Q versie drivetrain en die is prachtig stil op iedere snelheid.