Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kocht mijn Model S van topicstarter René Z vorig jaar februari bij km stand 28.000 met een gemiddelde ATA verbruik van 218 wH/km. Inmiddels 22.000 km erbij gereden en de ATA is gedaald naar 204 wH/km. Ik ben zogezegd een rustige rijder.
Wij rijden nogal eens naar familie in Leiden. In Zaandam wordt de AP1 ingeschakeld en de Model S rijdt geheel zelfstandig met 103 km/u naar Leiden. Zelfs het hele stuk op de A4 bij Schiphol waar er 130 km/u mag worden gereden, blijft de AP rustig op 103 km/u staan.
Scheelt enkele minuten, maar rijdt zoooo ontspannen.
Ik denk dat jouw zuinig verbruik komt omdat de cilinders na het zo goed inrijden van mij nu mooi zijn ingesleten
 
Ik denk dat het ontbreken van geluid bijdraagt tot het rijgedrag. Moest de Tesla geluid maken evenwaardig aan een brandstofmotor met dezelfde PK's, we zouden nogal als hufters bestempeld worden.
Als mijn vrouw bij mij zit moet ik er niet aan denken om de wattpedaal volledig in te drukken (WAF). Als ik ze half indruk aan de verkeerslichten, lijkt het nog of andere wagens stil staan. Mocht het geluid dan evenredig zijn met een verbrandingsmotor, ze zou bij het volgende licht meteen uitstappen. Ik hoor ze nu zelfs niet klagen.
De acceleratie zit hem niet alleen in de PK's, maar ook in het feit dat die PK's continue volledig beschikbaar zijn voor acceleratie vanaf 0km/u tot 250km/u, en niet enkel bij het juiste toerental dat bij de actieve versnelling hoort. Dit optimale toerental moet je bij een ICE weer een stuk overschrijden totdat je naar de volgende versnelling kunt, die dan weer eerst suboptimaal gebruikt. En dan is er ook nog het verlies bij het schakelen zelf omdat je even niet accelereert.
Misschien iets voor @CO2CLEAN om op te zoeken/berekenen welk een vermogenverlies er zo ontstaat.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik denk dat het ontbreken van geluid bijdraagt tot het rijgedrag. Moest de Tesla geluid maken evenwaardig aan een brandstofmotor met dezelfde PK's, we zouden nogal als hufters bestempeld worden.
Als mijn vrouw bij mij zit moet ik er niet aan denken om de wattpedaal volledig in te drukken (WAF). Als ik ze half indruk aan de verkeerslichten, lijkt het nog of andere wagens stil staan. Mocht het geluid dan evenredig zijn met een verbrandingsmotor, ze zou bij het volgende licht meteen uitstappen. Ik hoor ze nu zelfs niet klagen.
De acceleratie zit hem niet alleen in de PK's, maar ook in het feit dat die PK's continue volledig beschikbaar zijn voor acceleratie vanaf 0km/u tot 250km/u, en niet enkel bij het juiste toerental dat bij de actieve versnelling hoort. Dit optimale toerental moet je bij een ICE weer een stuk overschrijden totdat je naar de volgende versnelling kunt, die dan weer eerst suboptimaal gebruikt. En dan is er ook nog het verlies bij het schakelen zelf omdat je even niet accelereert.
Misschien iets voor @CO2CLEAN om op te zoeken/berekenen welk een vermogenverlies er zo ontstaat.

Ik ben niet technisch onderlegd, maar wie weet heb ik eind volgende week even tijd om een poging te wagen :)
 
Ik denk dat het ontbreken van geluid bijdraagt tot het rijgedrag. Moest de Tesla geluid maken evenwaardig aan een brandstofmotor met dezelfde PK's, we zouden nogal als hufters bestempeld worden.
Als mijn vrouw bij mij zit moet ik er niet aan denken om de wattpedaal volledig in te drukken (WAF). Als ik ze half indruk aan de verkeerslichten, lijkt het nog of andere wagens stil staan. Mocht het geluid dan evenredig zijn met een verbrandingsmotor, ze zou bij het volgende licht meteen uitstappen. Ik hoor ze nu zelfs niet klagen.
De acceleratie zit hem niet alleen in de PK's, maar ook in het feit dat die PK's continue volledig beschikbaar zijn voor acceleratie vanaf 0km/u tot 250km/u, en niet enkel bij het juiste toerental dat bij de actieve versnelling hoort. Dit optimale toerental moet je bij een ICE weer een stuk overschrijden totdat je naar de volgende versnelling kunt, die dan weer eerst suboptimaal gebruikt. En dan is er ook nog het verlies bij het schakelen zelf omdat je even niet accelereert.
Misschien iets voor @CO2CLEAN om op te zoeken/berekenen welk een vermogenverlies er zo ontstaat.
Dat verlies is redelijk eenvoudig te berekenen per gegeven snelheid.
Stel dat een Tesla van 0 - 50 km/u accelereert in 2.5 seconde. Als een ICE met eenzelfde motorvermogen daar 5 seconden over doet, is het feitelijke 'vermogenverlies' 50%. De ICE heeft, bij deze snelheid, dus 2x zoveel vermogen nodig om alle verliezen die een ICE uit de aard van het beestje heeft, te compenseren.
Naarmate de ICE harder rijdt en de motor meer toeren maakt, neemt het koppel toe en zal het verschil kleiner worden. We zien dat ook bij alle dragraces waar Tesla's en ICE's aan meedoen. De Tesla is de eerste 100 meter altijd sneller, daarna lopen krachtige ICE's vaak in.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een Tesla erg hard zien rijden, hooguit snel accelereren bij het stoplicht. Maar gisteren op de ring Brussel kwam een rode Model X als een bezetene de ring op gevlogen om amper een km later bij de afslag Tervuren er weer af te gaan. Best erg asociaal zoals hij de ring op dook, moet ik zeggen. Niet bepaald reclame.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een Tesla erg hard zien rijden, hooguit snel accelereren bij het stoplicht. Maar gisteren op de ring Brussel kwam een rode Model X als een bezetene de ring op gevlogen om amper een km later bij de afslag Tervuren er weer af te gaan. Best erg asociaal zoals hij de ring op dook, moet ik zeggen. Niet bepaald reclame.

Hij moest dringend… .
Of … heeft Laurent nu een MX?
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Ik heb eigenlijk nog nooit een Tesla erg hard zien rijden, hooguit snel accelereren bij het stoplicht. Maar gisteren op de ring Brussel kwam een rode Model X als een bezetene de ring op gevlogen om amper een km later bij de afslag Tervuren er weer af te gaan. Best erg asociaal zoals hij de ring op dook, moet ik zeggen. Niet bepaald reclame.

Die is vast blijven hangen in zijn jeugd, toen hij 'scherp rijden' als excuus voor onverantwoord racen leerde. Of hij is nog 23, dat kan ook.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een Tesla erg hard zien rijden, hooguit snel accelereren bij het stoplicht. Maar gisteren op de ring Brussel kwam een rode Model X als een bezetene de ring op gevlogen om amper een km later bij de afslag Tervuren er weer af te gaan. Best erg asociaal zoals hij de ring op dook, moet ik zeggen. Niet bepaald reclame.
Ik moet helaas melden dat ik ook nogal eens een Tesla zich minder sociaal zie gedragen.
Vanmiddag rond half een werd ik op A5 bij Amsterdam in noordelijke richting door een witte Tesla Model S ingehaald met een snelheidsverschil van zeker 20 km/u. Ik reed mijn gebruikelijke 103 km/u, het maximum daar. De witte Tesla werd op de linker rijbaan opgehouden door auto's die zich aan maximum snelheid hielden. In de minuut die volgde zag ik tien keer de remlichten van de Tesla oplichten, een aanwijzing dat ie veel te dicht op de voorligger reed.
Inderdaad, geen reclame.
 
Dat verlies is redelijk eenvoudig te berekenen per gegeven snelheid.
Stel dat een Tesla van 0 - 50 km/u accelereert in 2.5 seconde. Als een ICE met eenzelfde motorvermogen daar 5 seconden over doet, is het feitelijke 'vermogenverlies' 50%. De ICE heeft, bij deze snelheid, dus 2x zoveel vermogen nodig om alle verliezen die een ICE uit de aard van het beestje heeft, te compenseren.
Naarmate de ICE harder rijdt en de motor meer toeren maakt, neemt het koppel toe en zal het verschil kleiner worden. We zien dat ook bij alle dragraces waar Tesla's en ICE's aan meedoen. De Tesla is de eerste 100 meter altijd sneller, daarna lopen krachtige ICE's vaak in.
Yep, gisteren met volle auto en lege accu (in een gewone classic achterwiel aangedreven 85), tot circa 60km/h sneller weg bij elk stoplicht dan een setje snelle motoren, daarboven gingen ze me voorbij (daarbij vertrok ik de eerste paar meters rustig om de slapende familie niet al te veel te storen en hield ik me aan het 80km/h maximum op die 4-baans weg... mijn medeweggebruikers duidelijk niet ;)).
Helaas werden de kids wakker van het enorme lawaai dat die motoren maakten...:confused::)
 
Het zal een combinatie zijn van rijstijl / snelle acceleratie, en het grote gewicht van de auto waarbij er arme kindertjes in de modder moeten wroeten voor de metalen..
maar op een feestje werd me verteld dat Tesla de nieuwe Hummer is..
Ook wel afgunst genoemd. Totdat ze erachter komen dat ze het zelf eigenlijk ook wel kunnen betalen, alles meegerekend... dan komt de proefrit, en dan worden ze in 1x een grote fan...
 
Tesla's liggen volgens mij wat meer onder het vergrootglas. Ik moet de eerste Tesla nog tegenkomen die zich onbehoorlijk (of zelfs gevaarlijk) gedraagt en dan heb ik het niet zozeer over iets meer snelheid. Het zal aan de aantallen liggen maar ik zie dagelijks vele bumperklevers van andere merken. Misschien zijn Tesla rijders over het algemeen zuiniger op de voorkant (steenslag)?
 
  • Love
Reactions: Jelger
Het zal een combinatie zijn van rijstijl / snelle acceleratie, en het grote gewicht van de auto waarbij er arme kindertjes in de modder moeten wroeten voor de metalen..
maar op een feestje werd me verteld dat Tesla de nieuwe Hummer is..

Volgens mij hebben ze dan deze gelezen: Column: 'De Tesla is de nieuwe Hummer'

Waarover dacht ik in ander draadje -meen Tesla in de media- al e.e.a. was gezegd...