Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rit planning met tussenstops keuze SC door auto zelf

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry voor de lange omschrijving.

om de accu in optimale conditie te houden is van belang om tussen de 20% en 80% te laden.

nu komt het bij regelmatig voor dat ik mijn eindbestemming aan geef en dat de auto bepaald welke SuperCharger te pakken met nog maar 5% capaciteit.
Terwijl er volgens mij eerder een SuperCharger had kunnen nemen zodat mijn accu percentage boven de 10/20% bleef.

een aantekening is wel dat bij de eerste geplande stop ik hem laad naar 80% ipv de geadviseerde aantal minuten. Zou dit een rede kunnen zijn? Ik heb mijn Tesla nog niet lang en moet waarschijnlijk wennen en vertrouwen op de geadviseerde tussenstops duur.
 
Sorry voor de lange omschrijving.

om de accu in optimale conditie te houden is van belang om tussen de 20% en 80% te laden.

nu komt het bij regelmatig voor dat ik mijn eindbestemming aan geef en dat de auto bepaald welke SuperCharger te pakken met nog maar 5% capaciteit.
Terwijl er volgens mij eerder een SuperCharger had kunnen nemen zodat mijn accu percentage boven de 10/20% bleef.

een aantekening is wel dat bij de eerste geplande stop ik hem laad naar 80% ipv de geadviseerde aantal minuten. Zou dit een rede kunnen zijn? Ik heb mijn Tesla nog niet lang en moet waarschijnlijk wennen en vertrouwen op de geadviseerde tussenstops duur.

Je mag echt wel tot 5 procent gaan als je aan het rijden bent hoor. Je haalt ook veel betere laadsnelheden op deze manier. Ik probeer als het kan altijd te laden tss 5-10 procent, meestal gaat de Tesla navigatie je wel vroeger doen laden.
 
In principe bepaalt de routeplanner waar en wanneer je moet stoppen. Uiteraard kun je soms een SuC overslaan. Is soms ook de moeite waard: hoe leger de accu hoe sneller het laden gaat.
Ik hou me alleen aan die 90% tenzij ik een goed trip maak. Voor de rest laad ik naar eigen behoefte. Ben wel eens met 2 km restant aangekomen. Dat is wel te weinig overigens.
 
Je mag echt wel tot 5 procent gaan als je aan het rijden bent hoor. Je haalt ook veel betere laadsnelheden op deze manier. Ik probeer als het kan altijd te laden tss 5-10 procent, meestal gaat de Tesla navigatie je wel vroeger doen laden.
Temeer omdat als je 10% op je scherm ziet er nog een pak meer dan 10% in de batterij zit. Tesla heeft zelf een veiligheidsmarge ingebouwd om te vermijden dat je de batterij zou beschadigen. Gezien je bijvoorbeeld bij een SR+ maar 47kwh bruikbare batterij hebt( of lijkt te hebben) en ze eigenlijk meer dan 50kwh is.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Gamechanger
Musk heeft hier zelf ook van gezegd dat je ook prima tot 90 of 95% kan laden, alleen dat regen dan niet altijd even soepel werkt. Zelf laad ik altijd tot 90%, of voor langere ritten tot 100% zo getimed dat ik kort na het voltooien van de sessie ook daadwerkelijk ga rijden. Onderweg maakt het zoals al genoemd echt helemaal niet uit.

Hier het linkje naar Twitter waar Musk dit zegt: Twitter
 
Alleen vraag ik me af of die 100% zinvol is. Je verbruikt dan door het ontbreken van regeneratie zo veel de eerste kilometers dat die eerste 5% op enkele kilometers verbruikt is. Ik beperk me tegenwoordig tot 95% voor lange trajecten. En dan heb je toch 'Regen' vanaf de eerste kilometer. Jammer dat dit zo lastig is om in te stellen. De app wil je liefst laten kiezen tussen 90 en 100.
 
Alleen vraag ik me af of die 100% zinvol is. Je verbruikt dan door het ontbreken van regeneratie zo veel de eerste kilometers dat die eerste 5% op enkele kilometers verbruikt is. Ik beperk me tegenwoordig tot 95% voor lange trajecten. En dan heb je toch 'Regen' vanaf de eerste kilometer. Jammer dat dit zo lastig is om in te stellen. De app wil je liefst laten kiezen tussen 90 en 100.
Ik zou niet weten waarom je met lange afstanden direct de regeneratie nodig zou hebben.
 
Sorry maar ik heb dit echt meerderen keren gelezen. Maar goed dan is het onzin.

Zoals je al ziet zijn er erg veel verschillende opvattingen m.b.t. state of charge (SOC) en de levensduur van de accu.
Vuistregels die wel gedeeld lijken te worden:

- accu nooit leegrijden, want is behalve vervelend ook echt slecht voor de accu
- liever niet tot 100% laden, behalve als je gelijk wegrijdt
- voor dagelijks gebruik is een percentage zo rond de 50% het meest ideaal, maar dat hangt natuurlijk ook af hoe ver je rijden moet

Vertrouw maar op de navigatie en berekeningen van Tesla. Die kloppen erg goed. Als je iets meer instelmogelijkheden wil, kan je eens kijken bij A Better Routeplanner:

A Better Routeplanner
 
Ik heb m'n vorige S85D regelmatig tot 100% geladen, wel altijd daarna snel gaan rijden. Ook regelmatig tot voorbij de 0% gereden. Na 4 jaar en 160.000km slechts 1-2% minder bereik.

N=1 maakt geen statistiek, dat weet ik.

M'n M3P ook al op z'n donder gegeven met 0%-100%-0%.
Ook geen krimp.

Tesla's zijn gemaakt om van te genieten, niet om je zorgen te maken.

Serieus.
 
  • Like
Reactions: Mod3 C3PO
Zoals je al ziet zijn er erg veel verschillende opvattingen m.b.t. state of charge (SOC) en de levensduur van de accu.
Vuistregels die wel gedeeld lijken te worden:

- accu nooit leegrijden, want is behalve vervelend ook echt slecht voor de accu
- liever niet tot 100% laden, behalve als je gelijk wegrijdt
- voor dagelijks gebruik is een percentage zo rond de 50% het meest ideaal, maar dat hangt natuurlijk ook af hoe ver je rijden moet

Vertrouw maar op de navigatie en berekeningen van Tesla. Die kloppen erg goed. Als je iets meer instelmogelijkheden wil, kan je eens kijken bij A Better Routeplanner:

A Better Routeplanner
Super vette en interessante site!!!
 
Als ik een trip doe en als ik me baseer op de navigatie van tesla dan geraak ik er wel nooit... Bijvoorbeeld op zomerreis via Franse wegen aan 130 km/h....

Ik moet echt wel constant zelf zien waar ik ongeveer ga laden want ik verbruik zeker 220 wh/km... Dat is toch vervelend. Heeft niemand anders hier last van?

Ik krijg dan de melding blijf onder 120/110/... km/h om uw bestemming te bereiken.