Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Na van alles testen ben ik ook al heel lang van het uitzettend van de automatische functie. Die extra handeling als het nat is vind ik geen probleem en je loopt in ieder geval niet het risico van ruitenwissers die op een raar moment opeens aan gaan.....
 
Waar ik nog nooit last van heb gehad is dat de ruitenwissers spontaan aan gaan en ongecontroleerd gaan wissen. Als de wissers twee keer per jaar spontaan een enkele wis beweging maken is dat al vaak.
In onze nieuwe MYLR van afgelopen sept is het een ramp. In minimaal 75% van de gevallen gaan de ruitenwissers aan zodra je Autopilot aanzet. Dus ook bij droog weer en 30 graden met strakblauwe lucht. Ik heb er een kansloze servicemelding voor aangemaakt, eerder om mijn onvrede te uiten dan omdat ik verwacht dat ze er wat aan kunnen doen.

Be-lach-elijk slecht. Net als het parkeren met Vision die afstanden tot een muur dan weer schromelijk onderschat en dan weer overschat. Ik weet het, het wordt allemaal, in Elon time, beter maar dit is ronduit knullig. FSD is nog heel ver weg.
 
De vraag is of dat heel veilig is om te doen bij Vision only.. Mij lijkt van niet.
Mij lijkt van wel. Want in dat geval ben ik ik degene die besluit wanneer er onvoldoende zicht is en wanneer ik dus gewist wil hebben. En ik ben al gauw beter in staat om dat te besluiten dan Deep Rain. Want die bakt er he-le-maal niks van.

Hoe je het ook wendt of keert, de automatische ruitenwisser is één van de slecht geïmplementeerde functies in de M3.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Bij onze M3 werkt de automatische ruitenwisser al 4,5 jaar ronduit slecht.
Bij klaarlichte dag gaat het nog een beetje maar als het begint te schemeren of donker wordt is het een ramp, zo erg dat AP stopt omdat er verminderd zicht is.
Na het handmatig starten van een ruitenwis actie gaat AP weer verder.
 
Bij onze M3 werkt de automatische ruitenwisser al 4,5 jaar ronduit slecht.
Bij klaarlichte dag gaat het nog een beetje maar als het begint te schemeren of donker wordt is het een ramp, zo erg dat AP stopt omdat er verminderd zicht is.
Na het handmatig starten van een ruitenwis actie gaat AP weer verder.
Gek. De meesten klagen net dat ze te veel wissen. Te weinig is geen groot probleem. Met een simpele druk op de knop is het opgelost.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zou willen dat hij te weinig zou wissen. Het is echt met stip ergernis #1 hier, met ruimte afstand op #2. Vooral dat schurende geluid doet gewoon pijn... Tot nog toe, als de wissers strepen beginnen te trekken en het is geen vuil o.i.d., gaat er bij mij al snel een nieuw setje op. Nou, dit wordt de eerste wagen waar dat een uitzondering gaat zijn. 😞

Meldingen aan Tesla: jammer, is software, doen we niks aan.

Overigens valt mij op de camera's op dat 's nachts de verlichting van tegenliggers (bijvoorbeeld) best wel verticale strepen geeft. Herkennen jullie dit? Zie bijgevoegde schermafbeelding. Als 's nachts dan de wissers eenmaal geactiveerd zijn, zijn ze ook echt niet meer te stoppen. Dergelijke strepen werken allicht niet mee met de interpretatie.
 

Attachments

  • Screenshot.png
    Screenshot.png
    1.1 MB · Views: 45
  • Like
Reactions: Phil V
Het lijkt ook per auto te verschillen. In mijn vorige model 3 was de ruitenwisser echt dramatisch. In het donker wiste hij bij elke lantarenpaal. De automatische stand was daarom binnen de bebouwde kom en op snelwegen (in het westen van het land, aangezien chauffeurs daar blijkbaar niet kunnen rijden zonder straatverlichting in de avond ;) ) niet te gebruiken. Mijn huidige model Y werkt veel beter, veel minder last van automatisch wissen. Ik heb 3 weken geleden een week in een vervangende model 3 gereden, en daar was het automatisch wissen weer slechter dan mijn eigen model Y.

Ik heb mij er bij neergelegd dat dit 1 van de minder dingen was bij mijn auto, met het idee dat bij elk merk wel iets is dat niet lekker loopt. Scheelt een hoop ergernis.
 
Ik kan alleen aanraden van eens een andere ruitenwisservloeistof te proberen. Ik snapte de problemen bij anderen helemaal niet, omdat het bij mij perfect werkte. Tot ik bijvulde met een wintervloeistof die ik niet eerder gebruikte. De antivries zorgde er voor dat er wat vloeistofstrepen achterbleven die na een paar seconden verdwenen. Toen was het een ramp, met zoals jullie beschrijven. Onnodig hard wissen, zelfs bij droog weer. Tot de vloeistof eindelijk op was en ik bijvulde met een andere. Als je het probleem niet had in de eerste maand(en) na levering, zou dit zeker de boosdoener kunnen zijn.
 
De HW 2.5 (m3) was ramp, de hw3 (m3) al stuk beter. De Y (hw3 en betere cams) is weer beter (maar ook die wil met strakke lucht soms gewoon aangaan). Nog niet optimaal en mee eens het is knullig, met een sensor van paar euro werkt het feilloos. Snap ook niet dat ze alles met vision willen doen.

Parkeersensoren. Achter heb je een camera daar geloof ik wel van dat dat gaat lukken. Voorzijde zit geen camera (komt wel), denk dat dat altijd sub-optimaal zal zijn. Overigens geen last van, mijn hele leven zonder gereden (gaat vanzelf goed, ik kijk zelden naar de afstand die die aangeeft).
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik kan alleen aanraden van eens een andere ruitenwisservloeistof te proberen. Ik snapte de problemen bij anderen helemaal niet, omdat het bij mij perfect werkte. Tot ik bijvulde met een wintervloeistof die ik niet eerder gebruikte. De antivries zorgde er voor dat er wat vloeistofstrepen achterbleven die na een paar seconden verdwenen. Toen was het een ramp, met zoals jullie beschrijven. Onnodig hard wissen, zelfs bij droog weer. Tot de vloeistof eindelijk op was en ik bijvulde met een andere. Als je het probleem niet had in de eerste maand(en) na levering, zou dit zeker de boosdoener kunnen zijn.
Interessant. Ik rij nog met de oorspronkelijke ruitenwisservloeistof maar heb wel de ramen gewassen met Gyeon Bathe+, dit laat een hydrofoob laagje achter en verstoort mogelijk de werking van Vision mbt regendruppels.

Dat zou de situatie kunnen veroorzaken dat het aanbrengen van een hydrofoob laagje op de ramen, waardoor zij direct droog zijn nadat er water op komt, er voor zorgt dat de ruitenwissers telkens aan staan.

'Oh the irony'.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and Hbrink
Interessant. Ik rij nog met de oorspronkelijke ruitenwisservloeistof maar heb wel de ramen gewassen met Gyeon Bathe+, dit laat een hydrofoob laagje achter en verstoort mogelijk de werking van Vision mbt regendruppels.

Dat zou de situatie kunnen veroorzaken dat het aanbrengen van een hydrofoob laagje op de ramen, waardoor zij direct droog zijn nadat er water op komt, er voor zorgt dat de ruitenwissers telkens aan staan.

'Oh the irony'.
Toen ik mijn probleem meldde, raadde iemand me RainX aan. Ik heb dat aangebracht en had de indruk dat het de situatie misschien nog net iets verergerde. Het verschil was te subtiel t.o.v. de al slechte situatie om een echt besluit uit te trekken.
 
Ik kan alleen aanraden van eens een andere ruitenwisservloeistof te proberen. Ik snapte de problemen bij anderen helemaal niet, omdat het bij mij perfect werkte. Tot ik bijvulde met een wintervloeistof die ik niet eerder gebruikte. De antivries zorgde er voor dat er wat vloeistofstrepen achterbleven die na een paar seconden verdwenen. Toen was het een ramp, met zoals jullie beschrijven. Onnodig hard wissen, zelfs bij droog weer. Tot de vloeistof eindelijk op was en ik bijvulde met een andere. Als je het probleem niet had in de eerste maand(en) na levering, zou dit zeker de boosdoener kunnen zijn.
Welk merk gebruik je nu, wil het wel eens proberen.
 
Welk merk gebruik je nu, wil het wel eens proberen.
Sorry, geen idee, de bus is al lang weggegooid. Ik had die zomervloeistof toen bij de carwash gekocht. Dat maakt me meteen ook wat nerveus voor de volgende wintervloeistof, want ik heb geen flauw idee waar ik de goede had gekocht (tankstation, carwash,...?). Ik weet wel dat de wintervloeistof van Norauto van Auto5 het probleem veroorzaakte.
 
Toen ik mijn probleem meldde, raadde iemand me RainX aan. Ik heb dat aangebracht en had de indruk dat het de situatie misschien nog net iets verergerde. Het verschil was te subtiel t.o.v. de al slechte situatie om een echt besluit uit te trekken.
Ik kan mij wel voorstellen dat er midellen zijn die de werking nadelig beïnvloeden, maar ik heb al diverse middelen gebruikt, en ik merk geen verschil. De ruitenwissers blijven gewoon goed functioneren en hebben geen last van ongecontroleerd gedrag.
 
Welk merk gebruik je nu, wil het wel eens proberen.
Ik heb die van den Action.
Ze verkopen nu wel nog de zomerversie.
Ik had met de originele (MiC) ook wel geen problemen.
Dat zou de situatie kunnen veroorzaken dat het aanbrengen van een hydrofoob laagje op de ramen

Toen ik mijn probleem meldde, raadde iemand me RainX aan.
Elk laagje dat achterblijft kan aanzien worden als regen natuurlijk.
 
Ben erg blij met mijn nieuwe MYP. Echter de auto pilot icm de ruitenwissers is idd rampzalig. Vrijwel elke rit heb ik de facto geen auto pilot. Het is gewoon niet te doen met die swipende wissers over een droge voorruit. Ik heb het idee, dat het swipen het slechte zicht als het ware onderhoudt, zoals je van krabben jeuk blijft houden. Even de boel uitzetten en dan na een paar minuten weer aanzeten werkt vaak(weer even).
Als het zo blijft ga ik rain X smeren en mn wissers demonteren. Alles beter dan dit:)