Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Een paar weken geleden betonblok op parkeerterrein geraakt. Plastic onderplaat achter de voorbumper los, clips kapot en enkele gaten uitgescheurd. Als tijdelijke oplossing heb ik de plaat met vijzen aan de bumper vastgemaakt naast de clipsgaten.

Bleek daarna dat de tijdelijke oplossing eigenlijk perfect was en totaal onzichtbaar en dus maar zo gelaten.
Nu moet ik wellicht binnen voor de klima die koude lucht blaat.

Daarom 2 vraagjes:
  1. Weet iemand of de onderplaat los moet voor het klima probleem (wellicht doen ze dan moeilijk in het SeC en is punt 2 noodzakelijk)
  2. Weet iemand wat het vervangen van zo'n onderplaat vervangen kost? Verzekering deed eerder al moeilijk, ik zou het eventueel zelf bekostigen. Ik weet dat ik dat via een service request kan vragen, maar wil ook geen slapende honden wakker maken.
Moeilijke vragen wellicht, maar niet geschoten, altijd mis.
 
Even google translate gebruikt voor Vijzen.;) Ik wist niet dat dat schroeven waren. Maar die zou een Tesla mederwerker ook toch los kunnen maken. En weer vast. Ze kunnen volgens mij alleen zeggen dat het niet volgens Tesla spec is en dat de verantwoording bij jouw ligt. Misschien moet je het zelf weer vast schroeven.:) Zodat Tesla er niet verantwoordelijk voor is.
Want is alleen de onderplaat beschadigd of ook nog de bumper?
 
Even google translate gebruikt voor Vijzen.;) Ik wist niet dat dat schroeven waren. Maar die zou een Tesla mederwerker ook toch los kunnen maken. En weer vast. Ze kunnen volgens mij alleen zeggen dat het niet volgens Tesla spec is en dat de verantwoording bij jouw ligt. Misschien moet je het zelf weer vast schroeven.:) Zodat Tesla er niet verantwoordelijk voor is.
Want is alleen de onderplaat beschadigd of ook nog de bumper?
Soms is iemand zelfs een vijs kwijt. Vlaamse uitdrukking voor wie een beetje gek is.

Er is 1 gat van de bumper uitgescheurd. Ik heb daar op de binnenkant een alu plaatje ‘meegevezen’ met 2 ‘vijzen’ als spalk.
Omdat het om garantiewerk gaat hebben ze wellicht wel reden om moeilijk te doen.
 
Last edited:
Soms is iemand zelfs een vijs kwijt. Vlaamse uitdrukking voor wie een beetje gek is.

Er is 1 gat van de bumper uitgescheurd. Ik heb daar op de binnenkant een alu plaatje ‘meegevezen’ met 2 ‘vijzen’ als spalk.
Omdat het om garantiewerk gaat hebben ze wellicht wel reden om moeilijk te doen.
Bij jullie een vijs kwijt bij ons is dat een schroefje los. :)

Omdat schroefje los te maken zetten ze waarschijnlijk een half uur op de rekening. En dan ga jij vragen of ze een vijs kwijt zijn.:cool:
 
even een dingetje algemeen. ik heb afgelopen week iemand achterop de model y gehad. dit omdat naar mijn inziens de model y een te agressieve noodrem handeling uitvoerde. hoe hier nu mee om te gaan? is niet mijn fout en verzekering van de tegenpartij word netjes aansprakelijk gesteld en zal ook alles betalen echter vind ik het persoonlijk een fout van mijn tesla en vind ik dus dat tesla verantwoordelijk is.
 
Wat wil je er mee bereiken? Fouten kunnen gemaakt worden, ook door computers. Feit blijft dat de aangehouden afstand door de tegenpartij te klein was of deze te laat was met reageren.

Laat ik de casus een klein beetje aanpassen: als jij als bestuurder door een fout (je dacht iets te zien of wat dan ook) vol in de ankers gaat en dan blijkt dat niet zo te zijn, zou je dan ook tegen diegene die achterop rijd zeggen: ach joh, ik zag het verkeerd, ik had niet moeten remmen dus ik betaal wel?

Zou ik heel hoffelijk vinden :)
 
even een dingetje algemeen. ik heb afgelopen week iemand achterop de model y gehad. dit omdat naar mijn inziens de model y een te agressieve noodrem handeling uitvoerde. hoe hier nu mee om te gaan? is niet mijn fout en verzekering van de tegenpartij word netjes aansprakelijk gesteld en zal ook alles betalen echter vind ik het persoonlijk een fout van mijn tesla en vind ik dus dat tesla verantwoordelijk is.
Achterliggend verkeer moet altijd in elke situatie tijdig kunnen stoppen. Tesla kan
Dus nooit in fout zijn.
We beseffen niet welke afstand er daarvoir nodig is. Hij had nog het voordeel dat je ook actief moest stoppen en dus nog een remafstand nodig had en niet op een tegenligger reed of op een stilstaande vrachtwagen. Stel je voor dat daardoor je remafstand 0 was. Remafstand 0 is zo zeldzaam dat we er geen rekening mee houden (ik trouwens ook niet). Maar wettelijk gezien zouden we dat wel moeten doen. Daarom zijn we altijd in fout als we op een voorligger rijden.
 
In Duitsland heeft een busje onze zijkant geschampt. Gelukkig op het laatste moment naar de goede kant uitgeweken (ik zag hem van achteren aankomen) waardoor hij er niet vol in is gekomen en we er niets van gevoeld hebben. De auto hoefde zelf niet in te grijpen ik kon zelf op tijd remmen. Hij wordt naar Schadenet in Breukelen gebracht. Iemand enig idee hoe lang zo'n reparatie duurt?
 

Attachments

  • 20230303_134704.jpg
    20230303_134704.jpg
    907.4 KB · Views: 109
  • 20230303_152115.jpg
    20230303_152115.jpg
    953.6 KB · Views: 71
In Duitsland heeft een busje onze zijkant geschampt. Gelukkig op het laatste moment naar de goede kant uitgeweken (ik zag hem van achteren aankomen) waardoor hij er niet vol in is gekomen en we er niets van gevoeld hebben. De auto hoefde zelf niet in te grijpen ik kon zelf op tijd remmen. Hij wordt naar Schadenet in Breukelen gebracht. Iemand enig idee hoe lang zo'n reparatie duurt?
Ja, Schadenet 😁
 
Dan wachten we tot hij bij Schadenet is :)

Ik was nieuwsgierig of iemand een beetje een richting wist ivm levertijd van onderdelen.
Mijn vrouw had in haar Model 3 in de eerste week een paaltje in haar achterbumper. paaltje stond er opeens 😂. Maar levertijd van een ongespoten bumper was toen 10 weken, is ze mooi de auto 3 maanden kwijt geweest. Dat was wel in 2014. Voorraad van schadedelen zal nu wel beter zijn lijkt me..
 
  • Informative
Reactions: ScoopT
Achterliggend verkeer moet altijd in elke situatie tijdig kunnen stoppen. Tesla kan
Dus nooit in fout zijn.
We beseffen niet welke afstand er daarvoir nodig is. Hij had nog het voordeel dat je ook actief moest stoppen en dus nog een remafstand nodig had en niet op een tegenligger reed of op een stilstaande vrachtwagen. Stel je voor dat daardoor je remafstand 0 was. Remafstand 0 is zo zeldzaam dat we er geen rekening mee houden (ik trouwens ook niet). Maar wettelijk gezien zouden we dat wel moeten doen. Daarom zijn we altijd in fout als we op een voorligger rijden.
Er zijn uitzonderingen. Acuut stoppen voor kleine dieren zal leiden tot vergoeding aan de achterliggende partij. Nu kan je gaan afvragen wat zijn kleine dieren en waarom zijn hun uitgezonderd. Maar zo is de wet.
 
Dan wachten we tot hij bij Schadenet is :)

Ik was nieuwsgierig of iemand een beetje een richting wist ivm levertijd van onderdelen.

Ik wil je niet teveel hoop geven omdat de situatie nu anders kan zijn, maar toen ik bij hun vorig jaar een parkeerschade heb laten fixen vertelden ze mij dat de meest voorkomende onderdelen gewoon op voorraad worden gehouden.

Probleem is meer of ze plek hebben 😅
 
  • Informative
Reactions: ScoopT
Er zijn uitzonderingen. Acuut stoppen voor kleine dieren zal leiden tot vergoeding aan de achterliggende partij. Nu kan je gaan afvragen wat zijn kleine dieren en waarom zijn hun uitgezonderd. Maar zo is de wet.
In België zou ik dit voor de rechtbank trekken : Remmen voor een hond
Ik zie het verschil met een mens namelijk niet echt voor de achterligger. Met genoeg afstand houden zou dit ook geen probleem zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1