Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
@bugboy Het is inderdaad niet de bedoeling dat de servicemedewerkers op het forum het beleid zouden moeten verdedigen. Maar er schijnt, uit de vage wandelgangen gehoord te hebben, dat ze nog iets als een Communicatie afdeling hebben. Maar die zullen het misschien wel heel erg druk hebben, denk ik dan.
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Zo was het wel inderdaad, in ieder geval leek het erop. Mijn (let op; mijn...) ervaring is dat alle goedwillende service medewerkers vervangen of verworden zijn tot gate keepers met als enige doel kosten te reduceren. Misschien ben ik te negatief maar dit lijkt tot bedrijfscultuur te verworden. Jammer!
We kunnen de reductie van het serviceniveau hier wel rationaliseren en een beetje goedpraten c.q. met de mantel der liefde bedekken, maar dan gaan we toch voorbij aan het feit dat er nog immer premium prijzen voor die service worden gerekend. Vind maar eens ergens een bedrijf waar je voor MBO-geschoold personeel inclusief een standaard werkplek, een werkplaatstarief van € 157,30 per uur betaalt.
Als je zelfs met zo'n tarief het proces niet rendabel krijgt, dan is er toch echt iets mis met je bedrijfsvoering.
 
We kunnen de reductie van het serviceniveau hier wel rationaliseren en een beetje goedpraten c.q. met de mantel der liefde bedekken, maar dan gaan we toch voorbij aan het feit dat er nog immer premium prijzen voor die service worden gerekend. Vind maar eens ergens een bedrijf waar je voor MBO-geschoold personeel inclusief een standaard werkplek, een werkplaatstarief van € 157,30 per uur betaalt.
Als je zelfs met zo'n tarief het proces niet rendabel krijgt, dan is er toch echt iets mis met je bedrijfsvoering.
Ik zou hier toch wat nuance aanbrengen. Omdat Tesla nog zo jong is, is een relatief groot percentage van het werk van een SeC garantiewerk. Daar krijgen ze nul voor betaald. Misschien wordt er intern wel met een kostprijs voordien uren gerekend, maar uiteindelijk komt er geen cent binnen. Pas als ze een volwassen installed base hebben zal de verhouding zodanig worden dat ze, met lagere tarieven, als zelfstandig profitcentre kunnen gaan opereren.
 
Vind maar eens ergens een bedrijf waar je voor MBO-geschoold personeel inclusief een standaard werkplek, een werkplaatstarief van € 157,30 per uur betaalt. Als je zelfs met zo'n tarief het proces niet rendabel krijgt, dan is er toch echt iets mis met je bedrijfsvoering.
De meeste kinderziektes zullen wel uit de pre-2017 modellen zijn en dan is het slechts heel beperkt onderhoud. Het gros van de issues zullen garantieclaims zijn en daarvoor betaal je niet dat tarief. Gezien de afleverkwaliteit en de issues die er zijn met de in 2018 afgeleverde Tesla's kan ik me wel voorstellen dat je veel geld achteraan moet gooien (geen verdediging, maar een constatering).

In (software) ontwikkeling is een regel dat een fout die je in de ontwerp-fase oplost het goedkoopst is, in de test-fase wordt die al duurder, maar na oplevering zijn problemen pas echt duur. Behalve dat je dan meer kosten maakt loop je dan ook nog eens imago-schade op. Bij Tesla lossen ze blijkbaar liever problemen achteraf op. Ik denk dat dit voortkomt uit de noodzaak om heel veel auto's af te leveren om de doelstellingen te halen, omdat anders Tesla waarschijnlijk helemaal niet meer had bestaan. Eventuele ellende wordt achteraf opgelost, maar gezien de hoeveelheid auto's die ze afleveren kunnen ze het gwerk nog maar amper aan. Wel vervelend is dat de communicatie zo beroerd is. Ik kan prima een maand wachten als ik daarover een juiste uitleg krijg.

Ik had voor morgen een afspraak staan. Ik heb zelf nagevraagd of alles binnen was. Alleen de airco compressor was binnen, maar de overige onderdelen niet. Ik had expliciet gevraagd of alles in 1x gemaakt kon worden. Als ik zelf nu niet had ingegrepen, dan had ik morgen alleen de airco kunnen laten repareren (duurt net geen 4 uur, dus wachten). Maar ik vroeg of ik een bericht kon krijgen wanneer de onderdelen binnen waren. Dat kan niet. Ik moet de afspraak maar annuleren en opnieuw inplannen. Dat kan pas over 2 weken, dus we wachten maar weer. Het feit dat ik 2 weken langer moet wachten vind ik nog niet eens zo erg, wel de manier waarop het gebeurd...
 
Ik zou hier toch wat nuance aanbrengen. Omdat Tesla nog zo jong is, is een relatief groot percentage van het werk van een SeC garantiewerk. Daar krijgen ze nul voor betaald. Misschien wordt er intern wel met een kostprijs voordien uren gerekend, maar uiteindelijk komt er geen cent binnen. Pas als ze een volwassen installed base hebben zal de verhouding zodanig worden dat ze, met lagere tarieven, als zelfstandig profitcentre kunnen gaan opereren.
Dat realiseer ik mij ook wel, P.
In het dealermodel wordt garantiewerk inderdaad in rekening gebracht bij de importeur/fabrikant. Anders was er geen dealership te runnen.
Dat Tesla voor een geïntegreerd distributiemodel kiest, kan en mag toch niet leiden tot het afknijpen van alle dienstverlening aan klanten?

Het doorschuiven van de kwaliteitscontrole naar het bordje van de klant is al een bedenkelijk fenomeen, maar dan moet je wel de daardoor ontstane werkdruk in de serviceketen accepteren en oplossen. Of ten minste een poging ondernemen om die op te lossen en niet reageren met het ontoegankelijk c.q. onwerkbaar maken van de servicekanalen.
 
Ik had gisteren een afspraak bij SeC Amsterdam. Die was automatisch door Tesla op 30 juli voor mij aangemaakt. Ik had daarvan een sms'je gekregen: "your Tesla's remote diagnosis is complete. Your car requires a Service Center appointment and we have provisionally booked it for the 28th August....."

Nou had ik toevallig ook een akkefietje met mijn trekhaak die niet wilde passen. 2 mobiele monteurs al erbij geweest, andere trekhaak geprobeerd. Niks. Dus had ik bij de afspraak ook nog een mededeling toegevoegd of ze gelijk daarnaar konden kijken. En nog een sms'je erachteraan gestuurd om ze daarvan op de hoogte te stellen.

Kom ik dus gisteren bij het SeC, hebben ze helemaal geen afspraak in het systeem staan! Ze konden ook niks in de historie vinden, geen spoor van wat dan ook. En dat issue dan, dat de remote diagnosis had gevonden, wat is dat dan? Ook niks over te vinden. Ik voel me hier best wel zenuwachtig over. Want er is dus iets met mijn auto, maar Tesla is vergeten wat het ook al weer was. Ook vind ik het verre van beleefd dat ze eenzijdig een afspraak annuleren zonder bericht of uitleg of wat dan ook.

Maar goed, uiteindelijk hebben ze wel het issue met de trekhaak opgelost, er zaten wat lasresten in de houder.
 
Ik had gisteren een afspraak bij SeC Amsterdam. Die was automatisch door Tesla op 30 juli voor mij aangemaakt. Ik had daarvan een sms'je gekregen: "your Tesla's remote diagnosis is complete. Your car requires a Service Center appointment and we have provisionally booked it for the 28th August....."

<snipped>. Ik voel me hier best wel zenuwachtig over. Want er is dus iets met mijn auto, maar Tesla is vergeten wat het ook al weer was. Ook vind ik het verre van beleefd dat ze eenzijdig een afspraak annuleren zonder bericht ...
Vreemde zaak. Ik zou ook wat zenuwachtig worden vanwege de mogelijkheid, dat derden zo een SMS hebben verstuurd (variant van phising mbv SMS).
 
Generieke waarschuwing: phishing via SMS komt momenteel redelijk veel voor. Kijk altijd erg goed naar de link in de SMS en open deze niet als deze niet komt van de organisatie waar naar wordt gerefereerd.

Als je hem wel hebt geopend: reset je telefoon en stel deze opnieuw in.
 
Tijdens 'm vakantie toch maar eens die "plan je eigen service meeting in" uitgeprobeerd omdat de passagiers FWD op mijn Model X niet open wil in volle zon.. Mijn nabije Service Center had pas in oktober een eerste slot vrij, dus dat slot nam ik maar. In Eindhoven had ik overigens binnen 3 dagen al kunnen langsgaan, maar ik zat dus in het buitenland dus dat ging sowieso niet.

3 dagen later werd ik al terug gebeld, maar door de roaming kosten nam ik niet op. Per mail gezegd dat ze me de week erop konden terugbellen als ik terug in het land was. De week erop geen telefoon, maar mijn afspraak werd herboekt naar vandaag.

Vorige week begon rechtsvoor iets te schuren bij het nemen van drempels en het manoeuvreren om te parkeren. Woensdag even spontaan langs gegaan bij de SeC in de stille hoop dat ze het misschien kunnen herkennen en ze het vandaag konden verhelpen, bovenop mijn originele service vraag van de FWD.

Vandaag om 8u45 gearriveerd, het werkje ging 2 uren duren. Om 11u was ik terug op weg met mijn X. Om 11u37 de factuur in mijn mailbox en de sensor is op mijn kosten, en de rechter bovenste controle arm van de ophanging is op kosten van Tesla.

Zie je waarom ik niet te klagen heb van Tesla service? Ja, ik heb liever dat ik niet langs moet, maar als het dan toch mis loopt, was dit goed in orde.
 
Nee, de X stond op de luchthaven.

Te vroeg gejuicht... Ik parkeer gisteravond in de garage, mijn dochter doet de FWD open en de deur gaat vrolijk open tot tegen het houten gewelfde van het platte dak.

Wat sporen van het hout in de deur, het lijkt niet dat er een deuk is maar gezellig is het niet. Nadat ze is uitgestapt sluit ik de deur en probeer ik opnieuw te deur te openen en de deur gaat weer vlotjes open richting het dak, waar ik dan maar met de hand tussen kom en de deur doe stoppen.

Maandag terug naar het SeC...

IMG_0404.jpeg

IMG_0405.jpeg


IMG_0406.jpeg
 
Ik dacht dat je tijdens je vakantie een issue aan je X had ontdekt waarvoor je een afspraak nodig had.

Lijkt me toch wat lastig in- en uitstappen in jouw garage.

Misschien een paar plankjes tussen de balken timmeren?

Heb jij nou de hoogte obv van GPS zó ingesteld dat die in je garage in de laagste stand staat?

En zie ik het goed dat je een stuk uit 1 van de balken hebt gezaagd? Was dat voor de FWD? Waarom maar 1 balk en niet 2 of 3?

Ik weet het.... vragen ... vragen ... vragen :rolleyes:
 
Vanavond nog eens getest met zo een kussen ertussen. Gaat nu moeiteloos correct, ook na 4 keer proberen. Hij is voorzichtig met het openen.

Ik heb niks qua hoogte in de software ingesteld, alles staat op "auto" en dat ging al meer dan 2 jaar goed.

Al dat zaagwerk is van de vorige eigenaar, heb ik niks mee te maken :).
 
Na aflevering M3 alleen trunk even opnieuw laten stellen/uitlijnen. Bij welke SEC in NL kan ik dat het beste laten doen (service, klantvriendelijkheid)? Ik wil er best een paar km voor omrijden, als het stellen maar goed gebeurt.