Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwkettingen

This site may earn commission on affiliate links.
Als het zo zou zijn dat de Tesla voor meer kracht op de wielen zet dan achter, dan zou die truc bij Tesla ook moeten werken
Het gaat niet om de kracht die de wielen kunnen leveren, die meer dan voldoende.
Het gaat er om die kracht te kunnen gebruiken, door meer gewicht op een wiel te hebben heb je meer tractie.
Het zou me ook niets verbazen dat door het slijten van het profiel van een winterband het profiel beter is als je achteruit rijdt.
Dat die blokjes/lamellen van de band aan de achterkant afgerond worden en aan de voorkant minder.
 
  • Like
Reactions: ErikR
Misschien maakt onderstaand plaatje een beetje duidelijk waarom het beter is om bij voorwielaandrijving achteruit omhoog en vooruit omlaag te rijden. De rode pijl geeft aan waar de kracht vanuit het massazwaartepunt heengaat.

Bergjeop.jpg
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Het gaat niet om de kracht die de wielen kunnen leveren, die meer dan voldoende.
Het gaat er om die kracht te kunnen gebruiken, door meer gewicht op een wiel te hebben heb je meer tractie.
Het zou me ook niets verbazen dat door het slijten van het profiel van een winterband het profiel beter is als je achteruit rijdt.
Dat die blokjes/lamellen van de band aan de achterkant afgerond worden en aan de voorkant minder.
Haha, het gaat steeds meer op natuurkundeles lijken.
Je hebt gelijk, maar ik bedoel als 70% van het vermogen naar de voorwielen gaat en 30% naar de achterwielen, dan heeft het (denk ik) meer effect om de voorwielen meer tractie te geven. Bij mij zijn alle banden ongeveer wel gelijk afgesleten, maar ik verwissel voor en achter ook regelmatig.
 
Haha, het gaat steeds meer op natuurkundeles lijken.
Je hebt gelijk, maar ik bedoel als 70% van het vermogen naar de voorwielen gaat en 30% naar de achterwielen, dan heeft het (denk ik) meer effect om de voorwielen meer tractie te geven. Bij mij zijn alle banden ongeveer wel gelijk afgesleten, maar ik verwissel voor en achter ook regelmatig.
Met die 30% van het vermogen kun je de auto ook de helling op krijgen (zeker in een tesla), maar zonder tractie lukt dat niet.
Ik bedoelde niet het verschil in profiel tussen voor en achterbanden, maar dat doordat je 99% van de tijd vooruit rijdt die blokjes van een winterband telkens dezelfde kant op buigen bij acceleratie, maar zelfs ook bij constante snelheid.
En dus aan de achterkant van die blokjes slijten. Als je dan achteruit rijdt gebruik je de minder afgesleten voorkant van die blokjes.
Pure speculatie overigens :rolleyes:
3B6D6895-F080-48BF-930F-E948BA224F59.jpeg
 
  • Informative
Reactions: HWS
Is het zelfs niet verplicht om ze bij je te hebben?
Alleen voor bussen (M) en vrachtwagens (N).

Der Lenker eines Kraftfahrzeuges der Klassen M2, M3, N2 und N3 sowie eines von solchen Fahrzeugen abgeleiteten Kraftfahrzeuges hat während des Zeitraumes von jeweils 15. November bis 15. März geeignete Schneeketten für mindestens zwei Antriebsräder mitzuführen.
 
Alleen voor bussen (M) en vrachtwagens (N).

Der Lenker eines Kraftfahrzeuges der Klassen M2, M3, N2 und N3 sowie eines von solchen Fahrzeugen abgeleiteten Kraftfahrzeuges hat während des Zeitraumes von jeweils 15. November bis 15. März geeignete Schneeketten für mindestens zwei Antriebsräder mitzuführen.

Waar vindt ik deze info van officiële bron? Heb je link?

Ik was altijd in veronderstelling dat sneeuwkettingen verplicht waren...
 
Vanwege mijn switch van een Model S naar een X heb ik heb een setje sneeuwkettingen over.
Type Thule CL-10. Jaar of vier geleden gekocht, maar nooit gebruikt.
Ze passen op de standaard 19" Model S wielen, maar voor de volledigheid zijn dit passende maten (alles kleiner dan 19" laat ik gemakshalve weg):
225/55-19
245/45-19
265/35-20
285/30-20
Ik dacht aan 40 euro, stuur maar een PM bij interesse.

Edit: verkocht.
 
Last edited:
Over anderhalve maand hopelijk de levering van mijn tesla s 75. (de laatste denk ik van de achterwiel aandrijving only serie).

Ik lees dat sommige pewag servo sport of suv rsv 79 hebben. Zijn deze prima te doen? Slijten niet aan etc? Wil ze gebruiken om 19 inch 245-45
 
Ik had het weekend de ketting van @Basvdpoel mee op mijn tripje naar Les Gets. Ze zijn nog steeds niet uitgepakt. Zondagochtend heb ik 125 kilometer in de sneeuw gereden, weliswaar voorzichtig, zonder een moment een onveilig gevoel te hebben gehad. Helemaal boven had ik op een rotonde een seconde dat ik even geen grip had, maar dat was ook alles.
Even inkoppen:
Dan zal Bas ook wil een leuk weekend gehad hebben :D
 
Wellicht iemand in de regio Breda / Brabant die last minute een set sneeuwkettingen (MS: 245/45-R19) wil uitlenen voor een week (30 dec-6 jan)? Dacht dat de oude set nog wel zou passen, maar kom er nu achter dat deze toch echt te klein zijn.....:(
 
Is er toevallig iemand (in de wijde omgeving van Den Haag) van wie ik, in ruil voor een goede fles wijn, sneeuwkettingen (maat 245/45-R19) kan lenen in de week van 13-20 januari? Kans dat ze nodig zijn met 4WD en winterbanden is natuurlijk minimaal, maar mijn reisgenote vindt het een veiliger idee ze toch mee te nemen ;-)