Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwkettingen

This site may earn commission on affiliate links.
Is er toevallig iemand (in de wijde omgeving van Den Haag) van wie ik, in ruil voor een goede fles wijn, sneeuwkettingen (maat 245/45-R19) kan lenen in de week van 13-20 januari? Kans dat ze nodig zijn met 4WD en winterbanden is natuurlijk minimaal, maar mijn reisgenote vindt het een veiliger idee ze toch mee te nemen ;-)
Ik heb wel een set te leen. Woon in Alphen, werk in Leiden. Stuur maar PM
 
Dinsdag 9 jan ga ik voor het eerst met de tesla (model s) op wintersport (Serfaus). Ik heb hem dan enkele weken, dus ben benieuwd.

Is er wellicht iemand in de omgeving van Utrecht of Eindhoven van wie ik sneeuwkettingen kan lenen (245/45/19) voor de periode 9jan - 16 jan? Uiteraard voor een goede fles wijn.
 
Dinsdag 9 jan ga ik voor het eerst met de tesla (model s) op wintersport (Serfaus). Ik heb hem dan enkele weken, dus ben benieuwd.

Is er wellicht iemand in de omgeving van Utrecht of Eindhoven van wie ik sneeuwkettingen kan lenen (245/45/19) voor de periode 9jan - 16 jan? Uiteraard voor een goede fles wijn.

zien we je daar.....:) wij zitten dan ook in dezelfde week in Serfaus
 
Dinsdag 9 jan ga ik voor het eerst met de tesla (model s) op wintersport (Serfaus). Ik heb hem dan enkele weken, dus ben benieuwd.

Is er wellicht iemand in de omgeving van Utrecht of Eindhoven van wie ik sneeuwkettingen kan lenen (245/45/19) voor de periode 9jan - 16 jan? Uiteraard voor een goede fles wijn.
Zou me niet teveel zorgen maken. Kom er al jaren en nog nooit nodig gehad. Zit nu in Serfaus en zelfs nu het flink heeft gesneeuwd op de heenreis liggen ze nog in de frunk. De wegen zijn hier op de weg ernaar toe en in het dorp sneller schoon gemaakt, dan ik kettingen onder de auto kan leggen. De voorspelling voor as dinsdag zijn trouwens goed. Deze week veel sneeuw, dus de condities om te skien zijn nu top!

Mocht je onverhoopt toch kettingen willen; in Venlo kun je ze vanaf zondag eventueel oppikken.

Laden is hier in Serfaus in ieder geval geen enkel probleem. Goede reis.
 
Wat leuk, Serfaus. Daar zit ik ook en kom er ook al jaren. De laatste keer dat ik sneeuwkettingen omgelegd heb was in 1997 met een BMW 316 met zomerbanden. Ik neem geen sneeuwkettingen meer mee. Met winterbanden en 4WD is het risico dat de berg niet veilig op en af komt erg klein, in het ergste geval moet je wachten opde sneeuwschuivers.
De sneeuw is hier super, en ze verwachten nog meer, veel plezier!
 
Pdegeus, dank voor je aardige aanbod! Ik ga ze toch maar zelf kopen, omdat ik waarschijnlijk de komende jaren ook met de tesla ga. Ik neem ze voor "het uitzonderlijke geval dat".

De laatste keer was wel enkele jaren terug, halverwege de berg omhoog (een bmw met enkel achterwiel aandrijving). Mijn vriendin zat toen lekker binnen met de verwarming aan en maar uit het raampje te roepen welke kleur schakel waar moest.
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
Ik ga nieuwe loopvalkkettingen kopen. Je hebt de merken Maggi, Polaire of Konig. Heeft er iemand ervaring mee?
Ik gebruik zelf de Maggi Track 4x4 suv op mijn MS. Zeer tevreden over, ik gebruik ze enkele malen per jaar. De weg van Morzine naar Avoriaz (waar ons wintersportappartement ligt) is regelmatig gesloten voor alle voertuigen ZONDER kettingen, dan ben je verplicht met kettingen te rijden. 4x4 of niet... Het voordeel van de Maggi is dat je geen ring vast op de velg moet zetten, slechts een simpele velgboutklem, vastdraaien en de kettingspanner aantrekken, de ketting loopt van zelf op de band. Na 20 meter rijden even controleren en vervolgens doorrijden.. het opleggen kost nog geen 2 minuten per band dus nog voor dat je handen koud worden zit je weer in je auto...
 
Ik had de maggi trak sport besteld en was vandaag binnengekomen. Op de site stond "geschikt voor model s".

Er zaten 3 in grootte verschillende adapters bij om de kettingen aan de velgen te bevestigen, maar waren allemaal te klein. Een grotere adapter kon ik apart bestellen (is maar de vraag of die past) maar had een lange levertijd. Omdat ik binnenkort vertrek, heb ik ze haksoverkop ingeruild voor normale kettingen.
 
Ik had de maggi trak sport besteld en was vandaag binnengekomen. Op de site stond "geschikt voor model s".

Er zaten 3 in grootte verschillende adapters bij om de kettingen aan de velgen te bevestigen, maar waren allemaal te klein. Een grotere adapter kon ik apart bestellen (is maar de vraag of die past) maar had een lange levertijd. Omdat ik binnenkort vertrek, heb ik ze haksoverkop ingeruild voor normale kettingen.
Je zult ze de komende week niet nodig hebben. Komende week is het droog in Serfaus. De sneeuw die in het dorp lag heb ik vanochtend prima zonder kettingen kunnen bedwingen. Goede reis.
 
Dank Billy! Hopelijk heb je een mooie vakantie gehad.

Ik zag dat ze de komende dagen inderdaad weinig sneeuwval verwachten. Dus dat mooi voor de reis. Voor mij de eerste keer met een tesla. Wat is jouw ervaring qua extra verbruik de berg op vanaf ried (10km naar Serfaus) Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere pak en bij lermoos of bregenz (afhankelijk welke route ik ga nemen) de wagen goed vol laad.
 
Dank Billy! Hopelijk heb je een mooie vakantie gehad.

Ik zag dat ze de komende dagen inderdaad weinig sneeuwval verwachten. Dus dat mooi voor de reis. Voor mij de eerste keer met een tesla. Wat is jouw ervaring qua extra verbruik de berg op vanaf ried (10km naar Serfaus) Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere pak en bij lermoos of bregenz (afhankelijk welke route ik ga nemen) de wagen goed vol laad.
Prima vakantie gehad. Dank je. Vanaf de Oostenrijkse grens heb je ongeveer 150 km nodig, ongeveer gelijk aan de afstand. Tot Ried rij je namelijk relatief rustig, zowel via Bregenz of de Fernpas. Dinsdag zal niet erg druk zijn en is het via de Fernpass iets sneller. Wij rijden in de vakanties altijd via Bregenz, minder kans op file. Bregenz is wel mooie supercharger met 20 stalls, niet helemaal af en weinig voorzieningen, maar prima geregeld met mobiele accommodatie en draait volledig groen op stroom van de waterkrachtcentrale. Vanaf Ried is het nog maar een kilometer of tien. Zou me niet druk maken om het verbruik, maar geniet van het gemak, waarmee je naar boven vliegt. In Serfaus trouwens niet volledig vol laden. Bij het afdalen naar Ried mis je dan het remmende vermogen van de regen. Grappig is dat je vanuit Serfaus tot Ried een negatief verbruik kunt realiseren.:)
 
Nog even over het nut van sneeuwkettingen op winterbanden. Ik was afgelopen wintersport echt kansloos zonder. Steil bergweggetje met halve meter verse sneeuw waar op het laatste stukje steil omhoog nog geen sneeuwschuiver was geweest. Met kettingen erom konden we heel voorzichtig met ESP lampje steeds brandend langzaam omhoog kruipen. Ik was onder de indruk van waar je dan nog omhoog komt met alleen achterwielaandrijving. Heel spannend met de afgrond naast je.
Sneeuwkettingen omleggen om dit soort grote banden op een bergweg in een sneeuwbui is echt lastiger dan thuis op de oprit. Ook er afhalen is echt lastig. Ik had behoorlijk spijt van het niet investeren in loopvlakkettingen...

Ik heb winterbanden maar daar merkte ik erg weinig van. Profiel was volgens Tesla nog voldoende voor 1 seizoen. Maar uiteindelijk in de sneeuw sloegen ze echt helemaal nergens op. Volgende keer zet ik er verse winterbanden op vlak voor vertrek.
IMG_0268.jpg


Dit was op een ochtend na ons ritje naar boven. Eén dag volledig ingesneeuwd met stroomuitval.
IMG_0270.jpg

Na het uitgraven.
 
Ik ontving net mijn sneeuwkettingen K-Summit XXL (K67) voor mijn Model X. Dit systeem werkt met een centrale spanner die zich aantrekt naar de wielbouten toe. Hiervoor zit op één bout per wiel een soort boutklem. Helaas zie ik dat er adapters bijzitten voor boutmaat 17, 19, 21, en 22, maar dat de wielbout van de Model X zelfs groter is dan die 22. Zijn er nog forumleden die dit probleem hadden en/of een idee hebben hoe dit op te lossen ?
Heeft er trouwens iemand een idee welke boutmaat een X heeft ? (Banden achteraan zijn 275/45 R20)