Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
\Het intrigeert me hoe hier de gemiddelde vrouw (of vaker geschreven: het vrouwtje) wordt weergegeven. Of jullie hebben volkomen randdebielen getrouwd die zich inderdaad wezenloos schrikken als een auto met 3 km/u begint te bewegen óf het is een gebruikelijke manier voor de heteroseksuele man met Tesla om over zijn vrouw te praten. Allebei even interessant en vermakelijk... lezen zij ook mee op het forum of staat het vrouwtje in de keuken te strijken?

Bij mij speelt de WAF, wife-acceptance-factor geen rol. Zij heeft ook gewoon een Tesla besteld.
Zo kan het ook ;)
 
  • Like
Reactions: MaSansky
\Het intrigeert me hoe hier de gemiddelde vrouw (of vaker geschreven: het vrouwtje) wordt weergegeven. Of jullie hebben volkomen randdebielen getrouwd die zich inderdaad wezenloos schrikken als een auto met 3 km/u begint te bewegen óf het is een gebruikelijke manier voor de heteroseksuele man met Tesla om over zijn vrouw te praten. Allebei even interessant en vermakelijk... lezen zij ook mee op het forum of staat het vrouwtje in de keuken te strijken?
Die van mij heeft zelf een Aygo maar pakt begrijpelijk alrijd de Tesla als ze de kans heeft, en gebruikt ook gewoon NOA en AP zo vaak als mogelijk zonder bezwaar. Heeft ook nog nooit geklaagd over ongepaste ELDA ingrepen of gezwabber in de rijstrook.

Kan nog prima acceptabel koken ook trouwens.
 
40.50.5 geïnstalleerd op MS HW 2.5 en 100 km gereden:
Zelfde notes als 40.50, dus alleen bug fix load voor ons.
Enorme verbetering: het slingeren op de snelweg ... is weg, geen angst meer voor vrachtwagens, heel stabiel tussen de lijnen.

Op de provinciale weg nog wel te ruim om vluchtheuvels heen waardoor je lijnen raakt.
Andere EU beperkingen blijven bestaan, snelheidsbeperking op afritten te groot en te schokkerig.
Timing van voorgestelde baanwisselingen nog steeds goed en fijn dat hij nu nog steeds terug gaat naar rechts.

Ook even gespeeld met Slim voorrijden. Het werkt, maar de 6m en 20m beperking maken het onbruikbaar. Fake dus. Omzet dus nog niet boeken, Elon, en prijs voor FSD voor Europa niet verhogen.

Spraakcommando’s werken soms en soms niet. Drukke server of traag netwerk, zo lijkt het.
 

Leuke workaround om het in ieder geval te testen. Totaal niet praktisch maar dat maakt niet zo uit. Die 20 meter is wel echt super kort hoor. Vooral omdat je daarna niet nog een Smart Summon sessie kunt doen. In ieder geval niet bij mij S, ik moet echt zelf eerst weer uit park en daadwerkelijk hebben gereden.

Was mij ook al opgevallen gisteren en vandaag dat Smart Summon echt SUPER traag gaat :)
 
Oooh ik moet nog echt de smart summon uitproberen maar ik zie geen knop in mijn app nog. Morgen even uitzoeken waar het aan ligt...

Vandaag weer wat kilometers gemaakt en inderdaad, wat ik las eerder op deze thread over hoe ver de camera zien/anticiperen is wel storend en vraag ik me al langer mee of het ooit opgelost zal worden, bijv dat de auto stel voor om weer naar recht te komen terwijl een vrachtauto kort daarna nog komt, of veel later dan ik merk dat in de verte alle auto een stuk minder snel rijden en dus hij alvast minder snel mag rijden... Ik rij nu altijd met NoA rekening houdend daarmee, dan is het prima te doen, maar je kunt het nog niet echt zelf laten beslissen vind ik, wat dat betref ben ik blij dat er nog een driver confirmation zit voor lane change (dat en soms wilt hij in banen die niet eens open zijn of zo gaan sluiten dus nee bedankt). Ik mag hopen dat de cameras verder zien/kijken in de toekomst, het is toch wel een must voor echte goede FSD lijkt me. Maar ja echt anticiperen is de auto sowieso nog echt niet goed in.

Wat betref de cameras:
Nope, miezer zal een probleem blijven want de camera kan de druppels simpelweg gewoon niet waarnemen doordat de brandpuntsafstand niet op de voorruit is afgestemd maar op voor de auto.

Geen enkel neuralnet kan hier iets aan veranderen.

Dat vind ik nogal stellig geformuleerd. Hoe weet je dat zo zeker? Ik ken de specificaties niet van de vooruit-camera maar het lijkt me toch handig voor het herkennen van hun omgeving dat ze zo goed op 1m of 120m kunnen focussen, en om in de verschillende licht intensiteit te kunnen goed zien, neem ik aan dat ze niet alleen spelen met de sensorgevoeligheid maar ook met de diafragma, dus met een minimum focus en een kleine diafragma zou de camera nogal wat van de mini druppels kunnen waarnemen. Ik kan op mijn foto-lens namelijk dan wel zien zonder in macro te zitten (met het verschil dat mijn lens een stuk groter is dan de camera van mijn tesla, misschien is dat je punt). En als ze het niet aan de druppel op de vooruit kunnen zien misschien is het aan iets anders af te leiden (bijv dat alle andere auto wel hun ruitenwisser aan hebben, dat de lucht op een bepaald kleur heeft, wie weet :p. Ik zeg nooit nooit wat betref technologie!)

Was een paar weken terug toevallig in Nederland? Ik was laatst in België waar de rijstroken breder waren dan in NL en ik had de indruk dat het slingeren daar minder was.
Ja was toen in NL maar nu weer in NL gerijden en veel minder last van dus denk eerder dat het aan de laatste update ligt.

\Het intrigeert me hoe hier de gemiddelde vrouw (of vaker geschreven: het vrouwtje) wordt weergegeven. Of jullie hebben volkomen randdebielen getrouwd die zich inderdaad wezenloos schrikken als een auto met 3 km/u begint te bewegen óf het is een gebruikelijke manier voor de heteroseksuele man met Tesla om over zijn vrouw te praten. Allebei even interessant en vermakelijk... lezen zij ook mee op het forum of staat het vrouwtje in de keuken te strijken?
LOL wat leuk dat dit genoemd wordt want inderdaad hoe misschien niet kwaadwillend de andere het hebben gezegd het is wel erg te cliché. Maar ja, helaas, lees maar rond op de gemiddelde forum met een hoge ratio aan mannen en zie je dit soort gesprek vaker. Trouwens voor de andere vrouwen die hier meelezen, er bestaat een leuke facebook groep voor vrouwen met Tesla in Europa (PM voor meer info), kom doe mee, het is super gezeillig met kei leuke dames net zo gek als hier op hun Teslas en we hebben er niet eens over de HAF :D.

Maar ja ik moet wel toegeven de PAF (partner acceptatie factor, zulllen we het voortaan zo noemen?) kan wel een dingentje zijn. Bij ons thuis ben ik de kostwinner en degene die het meest van auto houdt dus ja, het is mijn auto. Mijn man vind het stiekem wel een gave wagen (want hij is net zo nerdy als ik), maar hij heeft al flink gepest tegen de auto, voornamelijk door mijn rijgedrag. Ik houd van de acceleratie en hij absoluut niet, ik pak graag de bochten een beetje snel (wel veilig!) maar hij vind dat niet grappig, bij tolweg of stoplichten als het veilig is geef ik graag een beetje gas en dat kan hij absoluut niet waarderen, terwijl ik me echt heel erg inhoud als hij met me is - dus ja, gellukig rij ik vaker alleen om een beetje lol mee te hebben. Maar de ergste was een keertje door NoA die met een lage zon 5 keer enorm aan het piepen was omdat hij niets kon zien, ik wou het verder proberen en onderzoeken maar mijn man zei stellig "En nu ga je zelf rijden, dit geeft me absoluut geen vertrouw!!" (en eerlijk gezegd, hij is de verstandigste). Tsja... Dan snap ik ook wel dat het auto soms zo anders is dat het mensen die het minder kennen en als passagier meerijden toch wel een angstig gevoel kan geven. Misschien moet ik hem maar vaker in laten rijden... :p
 
Last edited:
Die beperkingen van smart summon lijken heel veel op de 'Remote Control Manoeuvring' toevoeging die er aan zit te komen. Alleen is daar de maximale afgelegde afstand 100 m ipv 20.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29/ECE-TRANS-WP.29-2019-114e.pdf
Tjonge, dus die 6 meter (die op dit moment maar 1 meter is op de MS vanwege de fob) gaan ze niets aan doen. Je moet dus naast je auto lopen. Geen voorrijden dus maar meer je auto uitlaten. Vreemde ambtenaren toch.
 
  • Funny
Reactions: arne-nl
Oooh ik moet nog echt de smart summon uitproberen maar ik zie geen knop in mijn app nog. Morgen even uitzoeken waar het aan ligt...

Vandaag weer wat kilometers gemaakt en inderdaad, wat ik las eerder op deze thread over hoe ver de camera zien/anticiperen is wel storen, bijv dat de auto stel voor om weer naar recht te komen terwijl een vrachtauto kort daarna nog komt, of veel later dan ik merk dat in de verte alle auto een stuk minder snel rijden en dus hij alvast minder snel mag rijden... Ik rij nu altijd met NoA rekening houdend daarmee, dan is het prima te doen, maar je kunt het nog niet echt zelf laten beslissen vind ik, wat dat betref ben ik blij dat er nog een driver confirmation zit voor lane change (dat en soms wilt hij in banen die niet eens open zijn of zo gaan sluiten dus nee bedankt). Ik mag hopen dat de cameras verder zien/kijken in de toekomst, het is toch wel een must voor echte goede FSD lijkt me. Maar ja echt anticiperen is de auto sowieso nog echt niet goed in.

Wat betref de cameras:


Dat vind ik nogal stellig geformuleerd. Hoe weet je dat zo zeker? Ik ken de specificaties niet van de vooruit-camera maar het lijkt me toch handig voor het herkennen van hun omgeving dat ze zo goed op 1m of 120m kunnen focussen, en om in de verschillende licht intensiteit te kunnen goed zien, neem ik aan dat ze niet alleen spelen met de sensorgevoeligheid maar ook met de diafragma, dus met een minimum focus en een kleine diafragma zou de camera nogal wat van de mini druppels kunnen waarnemen. Ik kan op mijn foto-lens namelijk dan wel zien zonder in macro te zitten (met het verschil dat mijn lens een stuk groter is dan de camera van mijn tesla, misschien is dat je punt). En als ze het niet aan de druppel op de vooruit kunnen zien misschien is het aan iets anders af te leiden (bijv dat alle andere auto wel hun ruitenwisser aan hebben, dat de lucht op een bepaald kleur heeft, wie weet :p. Ik zeg nooit nooit wat betref technologie!)


Ja was toen in NL maar nu weer in NL gerijden en veel minder last van dus denk eerder dat het aan de laatste update ligt.


LOL wat leuk dat dit genoemd wordt want inderdaad hoe misschien niet kwaadwillend de andere het hebben gezegd het is wel erg te cliché. Maar ja, helaas, lees maar rond op de gemiddelde forum met een hoge ratio aan mannen en zie je dit soort gesprek vaker. Trouwens voor de andere vrouwen die hier meelezen, er bestaat een leuke facebook groep voor vrouwen met Tesla in Europa (PM voor meer info), kom doe mee, het is super gezeillig met kei leuke dames net zo gek als hier op hun Teslas en we hebben er niet eens over de HAF :D.

Maar ja ik moet wel toegeven de PAF (partner acceptatie factor, zulllen we het voortaan zo noemen?) kan wel een dingentje zijn. Bij ons thuis ben ik de kostwinner en degene die het meest van auto houdt dus ja, het is mijn auto. Mijn man vind het stiekem wel een gave wagen (want hij is net zo nerdy als ik), maar hij heeft al flink gepest tegen de auto, voornamelijk door mijn rijgedrag. Ik houd van de acceleratie en hij absoluut niet, ik pak graag de bochten een beetje snel (wel veilig!) maar hij vind dat niet grappig, bij tolweg of stoplichten als het veilig is geef ik graag een beetje gas en dat kan hij absoluut niet waarderen, terwijl ik me echt heel erg inhoud als hij met me is - dus ja, gellukig rij ik vaker alleen om een beetje lol mee te hebben. Maar de ergste was een keertje door NoA die met een lage zon 5 keer enorm aan het piepen was omdat hij niets kon zien, ik wou het verder proberen en onderzoeken maar mijn man zei stellig "En nu ga je zelf rijden, dit geeft me absoluut geen vertrouw!!" (en eerlijk gezegd, hij is de verstandigste). Tsja... Dan snap ik ook wel dat het auto soms zo anders is dat het mensen die het minder kennen en als passagier meerijden toch wel een angstig gevoel kan geven. Misschien moet ik hem maar vaker in laten rijden... :p

In het kader van de PAF en de onverwachte gedragingen rijd ik zonder NoA en AP als de partner in de auto meerijdt. Dan blijft een Tesla ook leuk trouwens.
 
\Het intrigeert me hoe hier de gemiddelde vrouw (of vaker geschreven: het vrouwtje) wordt weergegeven. Of jullie hebben volkomen randdebielen getrouwd die zich inderdaad wezenloos schrikken als een auto met 3 km/u begint te bewegen óf het is een gebruikelijke manier voor de heteroseksuele man met Tesla om over zijn vrouw te praten. Allebei even interessant en vermakelijk... lezen zij ook mee op het forum of staat het vrouwtje in de keuken te strijken?

In een keuken hoort ze te koken hoor..
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Zolang de TACC/AP niet behoorlijk anticipeert op het verkeer kan ik het alleen gebruiken als het erg rustig is want anders wordt ik wagenziek en mijn vrouw nerveus van het gedrag....:rolleyes:
Als ik alleen rijd heb ik NoA en AP overal aan. Ook in de stad. Op de snelweg volg ik baanwisseladviezen liefst direct op. Ik wil zelf ervaren hoe goed FSD er voor staat. Ik let extra goed op en ben gemiddeld flink onder de indruk van hoe ver Tesla is. Jammer dat Europa nu de rem wat op de ontwikkeling lijkt te houden.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Nope, miezer zal een probleem blijven want de camera kan de druppels simpelweg gewoon niet waarnemen doordat de brandpuntsafstand niet op de voorruit is afgestemd maar op voor de auto.

Geen enkel neuralnet kan hier iets aan veranderen.

Dat vind ik nogal stellig geformuleerd. Hoe weet je dat zo zeker? Ik ken de specificaties niet van de vooruit-camera maar het lijkt me toch handig voor het herkennen van hun omgeving dat ze zo goed op 1m of 120m kunnen focussen, en om in de verschillende licht intensiteit te kunnen goed zien, neem ik aan dat ze niet alleen spelen met de sensorgevoeligheid maar ook met de diafragma, dus met een minimum focus en een kleine diafragma zou de camera nogal wat van de mini druppels kunnen waarnemen. Ik kan op mijn foto-lens namelijk dan wel zien zonder in macro te zitten (met het verschil dat mijn lens een stuk groter is dan de camera van mijn tesla, misschien is dat je punt). En als ze het niet aan de druppel op de vooruit kunnen zien misschien is het aan iets anders af te leiden (bijv dat alle andere auto wel hun ruitenwisser aan hebben, dat de lucht op een bepaald kleur heeft, wie weet :p. Ik zeg nooit nooit wat betref technologie!)
Ik denk dat het weinig met brandpuntsafstand te maken heeft. Een AI hoeft de druppels niet te zien om te weten dat de ruit nat is. Het beeld vervormt en wordt waziger daar reageert hij op.
 
  • Like
Reactions: Cely
40.50.5 geïnstalleerd op MS HW 2.5 en 100 km gereden:
Zelfde notes als 40.50, dus alleen bug fix load voor ons.
Enorme verbetering: het slingeren op de snelweg ... is weg, geen angst meer voor vrachtwagens, heel stabiel tussen de lijnen.
Ik heb vanochtend een stuk gereden op de laatste versie maar bij is het slingeren nog steeds hinderlijk aanwezig. Bij een rijtje vrachtauto's lijkt het net alsof je gezopen hebt.
Ik rij 10 km op een kaarsrechte weg langs het kanaal en ik voel nu constant het stuur bewegen. Bij vorige versies heb ik het nooit zo erg gevoeld.
 
Ik heb vanochtend een stuk gereden op de laatste versie maar bij is het slingeren nog steeds hinderlijk aanwezig. Bij een rijtje vrachtauto's lijkt het net alsof je gezopen hebt.
Ik rij 10 km op een kaarsrechte weg langs het kanaal en ik voel nu constant het stuur bewegen. Bij vorige versies heb ik het nooit zo erg gevoeld.
Bijzonder....Verschillen binnen de diverse types (of is dit subjectief?)

Mijn model3 FSD (9/2019) met HW3 en 40.50.1 slingert nog steeds binnen de rijstrook.
Mijn model x FSD (9/2019) met HW3 en 40.50.1 doet dat een stuk minder.

Mijn model 3 heeft meer stuur NAG nodig dan de model x
Mijn model x doet de lane change een stuk soepeler en sneller dan de model 3
 
Ik heb vanochtend een stuk gereden op de laatste versie maar bij is het slingeren nog steeds hinderlijk aanwezig. Bij een rijtje vrachtauto's lijkt het net alsof je gezopen hebt.
Ik rij 10 km op een kaarsrechte weg langs het kanaal en ik voel nu constant het stuur bewegen. Bij vorige versies heb ik het nooit zo erg gevoeld.
Maar de vraag is: welke versie heb je? Is “De laatste versie ook echt 40.50.5. Daar zijn er nog niet veel van.
 
Ik heb vanochtend een stuk gereden op de laatste versie maar bij is het slingeren nog steeds hinderlijk aanwezig. Bij een rijtje vrachtauto's lijkt het net alsof je gezopen hebt.
Ik rij 10 km op een kaarsrechte weg langs het kanaal en ik voel nu constant het stuur bewegen. Bij vorige versies heb ik het nooit zo erg gevoeld.

Zou je kunnen proberen de banden op te pompen op exact 3.0 bar, dan kijken wat de Tesla zelf meet?

Een mogelijke oorzaak is dat de bandenspanning-sensor niet goed werkt en de software corrigeert op die data. Stuurwiel-calibratie kan opgelost worden door een herstart en dat is al eens geprobeerd.