Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben hem helemaal kwijt. Na update naar 12.5 lijkt NoA niet meer te werken, althans volgens menu (zie screenshot).

Dit had ik nog nergens gelezen.
 

Attachments

  • IMG_20200415_183754.jpg
    IMG_20200415_183754.jpg
    242.7 KB · Views: 59
Had dit nog niet gehad totdat ik jouw post vanmiddag las. Nog geen 15 minuten later kreeg ik ook die melding. Is mijn Model 3 nu ook jinxed? :D

Maar is inderdaad best vervelend als je het niet direct ziet. Staat dan toch een tijdje zonder bewakingsmodus wat niet zo handig is als net in die tijd iets gebeurt.

Dit heb ik ook met 12.5. Had bewakingsmode zelden meer aan staan vanwege de drain maar probeer het nu weer eens. Krijg deze melding dagelijks waarna hij inderdaad is uitgeschakeld. Heerlijk zo’n software auto met alle spookfouten die bij software horen.
Iemand moet VW gaan uitleggen dat het ok is dat de software van de id3 nog een paar jaar niet werkt. VW denkt de id3 foutloos te moeten leveren, daardoor blijven ze aarzelen.
 
Dit heb ik ook met 12.5. Had bewakingsmode zelden meer aan staan vanwege de drain maar probeer het nu weer eens. Krijg deze melding dagelijks waarna hij inderdaad is uitgeschakeld. Heerlijk zo’n software auto met alle spookfouten die bij software horen.
Iemand moet VW gaan uitleggen dat het ok is dat de software van de id3 nog een paar jaar niet werkt. VW denkt de id3 foutloos te moeten leveren, daardoor blijven ze aarzelen.

Yep dat is altijd het vervelende met software. Wijzig je dingen voor nieuwe functies, ondertussen breken er weer andere functies die er al in zaten. ;) Achja, zolang ze binnenkort maar weer opgelost worden met een bugfix update is het allemaal prima. Heb de melding zelf niet meer gehad, is bij die ene keer gebleven.
 
VW denkt de id3 foutloos te moeten leveren, daardoor blijven ze aarzelen.

Het probleem bij de ID3 is dat het één software systeem is. Tesla was zo slim om een primair en secundair systeem te maken zodat fouten in het secundaire systeem er niet voor zorgen dat de auto stil valt en je kunt blijven rijden. Naar wat ik gelezen heb is dat niet het geval bij de ID3. Een fout in de software resulteert dat de auto stil valt en is dus levensgevaarlijk.
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Het probleem bij de ID3 is dat het één software systeem is. Tesla was zo slim om een primair en secundair systeem te maken zodat fouten in het secundaire systeem er niet voor zorgen dat de auto stil valt en je kunt blijven rijden. Naar wat ik gelezen heb is dat niet het geval bij de ID3. Een fout in de software resulteert dat de auto stil valt en is dus levensgevaarlijk.

Dat heeft Tesla inderdaad heel goed gedaan. Ik heb de gekste software fouten gehad (reset van de schermen bij 130 km/uur, al het geluid weg, volgens de kaart ineens in Amerika, geen achtercamera, hele dag geen AP meer, enz enz), in alle gevallen kon ik daar gewoon mee doorrijden. Geen effect op rijeigenschappen. Goed gescheiden systemen dus.
 
Stel je eens voor hoe het met Windows geweest zou zijn:
- na ongeveer 1 minuut kan je rijden
- de helft van de stuurinput komt aan omdat de virusscanner resources nodig heeft
- zet hem in drive om af te sluiten
- de hele zomer een blue screen boven je
- hij rijdt niet als op rails, maar als op tiles
- bij het zevende sentry event komt disk cleanup all in beeld
- eigenlijk zit sentry er niet op, het is een demo
- schakelen naar P duurt ook een minuut
- maar... Met remote desktop kan je al wel je vriendin met de auto ophalen als je gewoon thuis zit.
 
Het probleem bij de ID3 is dat het één software systeem is. Tesla was zo slim om een primair en secundair systeem te maken zodat fouten in het secundaire systeem er niet voor zorgen dat de auto stil valt en je kunt blijven rijden. Naar wat ik gelezen heb is dat niet het geval bij de ID3. Een fout in de software resulteert dat de auto stil valt en is dus levensgevaarlijk.

Is die backup een volwaardig “redundant” systeem, of zorgt het er alleen voor dat de auto de minimale besturing behoudt om nog te kunnen functioneren?
 
Is die backup een volwaardig “redundant” systeem, of zorgt het er alleen voor dat de auto de minimale besturing behoudt om nog te kunnen functioneren?
Er zal een moment zijn dat dingen zoals snelheidsregulatie via het gaspedaal niet meer in relatie staat tot de elektromotoren, maar wat ramonneke wil zeggen is dat dat systeem volledig onafhankelijk is van de systemen die autopilot regelen, of de interfaceschermen voeden met navigatie, entertainment en zelfs airco.

Een normale auto is een allegaartje van componenten van verschillende leveranciers en technologie-periodes, met allerlei knip en plakwerk aan mekaar geplakt. Daarom zitten de geheugensettings van je zetel enkel in je zetel, en niet beschikbaar in het navigatiescherm want dat ding kan enkel navigatie tonen, wat vage parameters die het autobesturingssysteem geeft (kilometerstand, verbruik, gemiddelde snelheid, vermoedelijke range, ...) en verder DAB radiostations, MP3's afspelen en de nieuwere modellen al ondersteuning voor Apple CarPlay en Spotify enzo.

Een Tesla is daarentegen een verzameling van hardware die wel van verschillende aanbieders komt, maar vaak domme hardware waar Tesla zelf de software voor heeft ontwikkeld. Abstract gezien is elk systeem een kleine computer met een webserver die informatie kan delen als een andere service van een andere computer daarom vraagt, en zelf ook informatie kan opvragen en opsturen naar andere computers. Zo kan de computer van het zegelgeheugen communiceren met de computer van je infotainment scherm over de instellingen van de zetel. Tesla beheert alle software, dus het is eenvoudig voor ze om op beide de computer van het zetelgeheugen en de computer van je infotainmentscherm mogelijk te maken dat je een extra "geheugenplaats" kan maken, in tegenstelling tot de concurrentie die het vaak met 2 of 3 knoppen moet doen.

Het loopt blijkbaar mis als je volgens ramonneke een centrale computer gaat zetten die zich in alles gaat morrelen en eindverantwoordelijkheid houden. Dat is een oude manier van werken, maar absoluut niet de methode om tegenwoordig met services om te gaan.
 
2020.12.5.6 nu in de US uit, hopelijk de bugfix voor bovenstaande issues


2020.12.5.6 e3bb6c206f67 (Software Update) | Teslascope

Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
When Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is activated, Traffic Light and Stop Sign Control is designed to identify stop signs and traffic lights and automatically slow your car to a stop. When Traffic Light and Stop Sign Control is enabled, the driving visualization displays upcoming traffic lights, stop signs or road markings at intersections. As your car approaches an intersection, even one where a traffic light is green or off, your car will slow down and stop at the red line indicated. To continue through the stop line, push down the gear selector or briefly press the accelerator pedal to confirm that it is safe to proceed. As with all Autopilot features, you must continue to pay attention and be ready to take immediate action, including braking because this feature may not stop for all traffic controls.

To enable, shift your car into PARK and tap Controls > Autopilot > Traffic Light and Stop Sign Control (Beta).

Note: Before this feature can be enabled, camera calibration may be required, and the latest version of Navigation maps must be downloaded via Wi-Fi. Please refer to the Owner's Manual for additional details about this feature.

This release contains minor improvements and bug fixes.
 
2020.12.5.6 e3bb6c206f67 (Software Update) | Teslascope

Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
When Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is activated, Traffic Light and Stop Sign Control is designed to identify stop signs and traffic lights and automatically slow your car to a stop. When Traffic Light and Stop Sign Control is enabled, the driving visualization displays upcoming traffic lights, stop signs or road markings at intersections. As your car approaches an intersection, even one where a traffic light is green or off, your car will slow down and stop at the red line indicated. To continue through the stop line, push down the gear selector or briefly press the accelerator pedal to confirm that it is safe to proceed. As with all Autopilot features, you must continue to pay attention and be ready to take immediate action, including braking because this feature may not stop for all traffic controls.

This release contains minor improvements and bug fixes.

Hmmm, dan hoop ik dat ze snel aanpassen dat de matrixborden boven de snelweg als traffic light worden gedetecteerd.
Nu al een aantal malen meegemaakt dat een groene matrixpijl als groen verkeerslicht werd weergegeven.
Wordt voet op het pedaal houden als je Tesla elke keer wil stoppen voor een matrixbord....
 
  • Like
Reactions: Niek and dutchchili
2020.12.5.6 e3bb6c206f67 (Software Update) | Teslascope

Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
When Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is activated, Traffic Light and Stop Sign Control is designed to identify stop signs and traffic lights and automatically slow your car to a stop. When Traffic Light and Stop Sign Control is enabled, the driving visualization displays upcoming traffic lights, stop signs or road markings at intersections. As your car approaches an intersection, even one where a traffic light is green or off, your car will slow down and stop at the red line indicated. To continue through the stop line, push down the gear selector or briefly press the accelerator pedal to confirm that it is safe to proceed. As with all Autopilot features, you must continue to pay attention and be ready to take immediate action, including braking because this feature may not stop for all traffic controls.

To enable, shift your car into PARK and tap Controls > Autopilot > Traffic Light and Stop Sign Control (Beta).

Note: Before this feature can be enabled, camera calibration may be required, and the latest version of Navigation maps must be downloaded via Wi-Fi. Please refer to the Owner's Manual for additional details about this feature.

This release contains minor improvements and bug fixes.

“When Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is activated“, dit zou suggereren dat het het ook in de basis versie werkt en dat je niet de optie FSD nodig hebt:)
 
Er zal een moment zijn dat dingen zoals snelheidsregulatie via het gaspedaal niet meer in relatie staat tot de elektromotoren, maar wat ramonneke wil zeggen is dat dat systeem volledig onafhankelijk is van de systemen die autopilot regelen, of de interfaceschermen voeden met navigatie, entertainment en zelfs airco.

Een normale auto is een allegaartje van componenten van verschillende leveranciers en technologie-periodes, met allerlei knip en plakwerk aan mekaar geplakt. Daarom zitten de geheugensettings van je zetel enkel in je zetel, en niet beschikbaar in het navigatiescherm want dat ding kan enkel navigatie tonen, wat vage parameters die het autobesturingssysteem geeft (kilometerstand, verbruik, gemiddelde snelheid, vermoedelijke range, ...) en verder DAB radiostations, MP3's afspelen en de nieuwere modellen al ondersteuning voor Apple CarPlay en Spotify enzo.

Een Tesla is daarentegen een verzameling van hardware die wel van verschillende aanbieders komt, maar vaak domme hardware waar Tesla zelf de software voor heeft ontwikkeld. Abstract gezien is elk systeem een kleine computer met een webserver die informatie kan delen als een andere service van een andere computer daarom vraagt, en zelf ook informatie kan opvragen en opsturen naar andere computers. Zo kan de computer van het zegelgeheugen communiceren met de computer van je infotainment scherm over de instellingen van de zetel. Tesla beheert alle software, dus het is eenvoudig voor ze om op beide de computer van het zetelgeheugen en de computer van je infotainmentscherm mogelijk te maken dat je een extra "geheugenplaats" kan maken, in tegenstelling tot de concurrentie die het vaak met 2 of 3 knoppen moet doen.

Het loopt blijkbaar mis als je volgens ramonneke een centrale computer gaat zetten die zich in alles gaat morrelen en eindverantwoordelijkheid houden. Dat is een oude manier van werken, maar absoluut niet de methode om tegenwoordig met services om te gaan.

Mooie uiteenzetting. Dank hiervoor.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner