Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Realiseren jullie je wel dat Tesla nooit zoveel gebruikersreacties in het neurale netwerk kan voeden wanneer iedereen alle halfbakken softwarefuncties uitschakelt?
Daarom moeten sommigen wat lijden voor het grotere goed. Bedankt daarvoor.

Dat klopt en zou het ook niet erg vinden als het een paar updates later echt merkbaar verbeterd. Dit heb ik in het verleden ook wel gemerkt. Maar als dan ineens weer een nieuwe update komt en alles weer terug bij af is, dan heeft het toch niet veel nut gehad lijkt me. Probeer nu ook al maanden om op die weg wat ik had aangegeven ELDA soms extra te triggeren en dan direct terug te sturen zodat het neurale netwerk hier hopelijk van leert dat je wel op die uitwijkstrook kunt rijden. Maar dit heeft tot nu toe nog niets verbeterd eraan. Dusja, uiteindelijk wil je natuurlijk wel fatsoenlijk kunnen rijden op zo'n weg. Dan liever gewoon een optie om het uit te schakelen als het toch niet gaat verbeteren.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Dat klopt en zou het ook niet erg vinden als het een paar updates later echt merkbaar verbeterd. Dit heb ik in het verleden ook wel gemerkt. Maar als dan ineens weer een nieuwe update komt en alles weer terug bij af is, dan heeft het toch niet veel nut gehad lijkt me. Probeer nu ook al maanden om op die weg wat ik had aangegeven ELDA soms extra te triggeren en dan direct terug te sturen zodat het neurale netwerk hier hopelijk van leert dat je wel op die uitwijkstrook kunt rijden. Maar dit heeft tot nu toe nog niets verbeterd eraan. Dusja, uiteindelijk wil je natuurlijk wel fatsoenlijk kunnen rijden op zo'n weg. Dan liever gewoon een optie om het uit te schakelen als het toch niet gaat verbeteren.

ik woon aan een 60 weg waar de lijnen niet ideaal zijn en sommige stukken ontbreken. In het verleden was het 1 keer aan het begin soms, alleen met de laatste update is het zeker 2-4 keer en niet meer af en toe. Het is gewoon irritant, al helemaal omdat je het elke rit uit moet zetten.
 
Fijn dat je het weer beter weet. Maar niet zo goed leest. AP en TACC staan uit. En die belletjes zijn harde toeters die dwars door de muziek en gesprekken in de auto heen gaan en minimaal twee keer per rit van 7 km afgaan. Dus vier keer per retour. Per dag. Maar goed dat je het even nuanceert.
Nee ik weet ook dat zonder AP en TACC er belletjes af gaan, maar het effect op het rijgedrag is dan miniem.

Ik heb overigens altijd raak op een afstand van 2km als ik hier langs het noorden weg rij en er een tegenligger komt, dus het is niet alsof ik maar zelden met het systeem geconfronteerd raak.

Mijn nuance is dat als je zelf rijdt, het echt enkel maar waarschuwingen zijn. Ja, in een ideale wereld weet de auto dat de weg breed genoeg is om 2 auto's moeiteloos te kruisen en je tegenligger ook ruimte geeft, maar je rijdt in 2020 in momenteel zowat de enige auto die weet dat er tegenliggers bestaan en kan herkennen of het auto's, motorfietsen, vrachtwagens, bussen, bestelbusjes of fietsen zijn.

Oh, en laten we ook eerlijk zijn: dergelijke belijning in NL is gewoon onzin. Soms heb je zelfs tegenliggers die niet begrijpen dat ze wél over die belijning mogen, en dat zijn dan met auto's zonder enige rijassistentie aan boord...
 
Realiseren jullie je wel dat Tesla nooit zoveel gebruikersreacties in het neurale netwerk kan voeden wanneer iedereen alle halfbakken softwarefuncties uitschakelt?
Daarom moeten sommigen wat lijden voor het grotere goed. Bedankt daarvoor.

Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat de “Full Self Driving” functionaliteit, zoals destijds nog op de bestelpagina stond aangegeven, dat eigenlijk helemaal niet was en nog steeds niet is.

Dat die 6500 euro je alleen maar een plaatsje geeft in het theater van de beta-testers, ondanks dat er in kleine lettertjes op de bestelpagina inderdaad aangegeven werd dat het “beta” was.

Je kan je dan natuurlijk afvragen in hoeverre deze “beta” dan de beoogde functionaliteit al haalt.

Blijkt in de verste verte niet, vooral niet in Europa.

Terug kijkend, begrijp ik nu waarom de dame bij Tesla dit vinkje snel uit zette, toen we auto samen bestelden. Ik eigenwijs, en vond dat het erbij hoorde. Vinkje weer aan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het spelen met die FSD wel aardig hoor. Een stoplicht op mijn scherm en wow het geeft zelfs de pijltjes aan.

Nu, een half jaar verder, vind ik het prima dat ik er voor betaald heb. Ik zie het maar als een vorm van sponsoring. En alle functies staan aan. Ik rijd zo veel mogelijk op alles wat mogelijk is. Hoe anders kan Tesla verbeteringen aanbrengen.

Maar echt kloppen doet het natuurlijk niet.
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Nee ik weet ook dat zonder AP en TACC er belletjes af gaan, maar het effect op het rijgedrag is dan miniem.

Hier sta ik dus echt niet achter. Misschien komt dit omdat we in Nederland super veel van dit soort wegen hebben en @wooter deze belijning niet vaak tegen komt in BE.

Ik irriteer me mateloos aan dit soort zaken. Je kunt niet met de auto zo rijden zoals je zou willen. Op dit soort wegen wil ik gewoon op de cruisecontrol (CC) kunnen rijden JUIST zodat ik me netjes aan de snelheid kan houden maar dat is onmogelijk omdat je met een Tesla dan met TACC rijdt. Onnodige rem acties, piepjes en stuur ingrepen. Ok, dan maar geen CC/TACC maar dan krijg je nog al die herrie en ingrepen omdat de auto denkt dat je je handen niet aan het stuur hebt.

Het grootste probleem vind ik dat de auto op TACC remt terwijl het overduidelijk is dat een tegenligger echt niet geraakt zal worden.
 
Denken jullie echt dat de auto zelflerend is ? Ik niet. Er zit wel een neuraal netwerk in maar ik denk dat alle factoren vastliggen en er niks verandert aan het gedrag ongeacht wat je doet. Alleen software updates kunnen het gedrag veranderen.
Ook denk ik dat het voor het verzamelen van data voor Tesla niks uitmaakt of je de funkties aan of uit hebt staan. De "beslis"-software draait altijd mee ook al gebruik je geen TACC, AP, FSD etc. en Tesla verzamelt die data.

Overigens zou ik ook graag zien dat al die ingrepen, en meldingen (ELDA) permanent uitgezet kunnen worden en niet slechts per rit. Mijn passagiers schrikken zich soms te pletter van die alarmen.
 
Oh, en laten we ook eerlijk zijn: dergelijke belijning in NL is gewoon onzin. Soms heb je zelfs tegenliggers die niet begrijpen dat ze wél over die belijning mogen, en dat zijn dan met auto's zonder enige rijassistentie aan boord...

Hier ben ik het volledig met je eens. Vind deze extra belijning ook echt onzin. Moet gewoon een middenstreep zijn en verder niets. Alleen op wegen waren het fietspad op de weg zelf is snap ik het nog wel. Op die wegen waar het fietspad rood gekleurd is ook nog nooit echt problemen mee gehad. Maar als het fietspad al langs de weg loopt heeft deze extra belijning totaal geen toegevoegde waarde.

Nee ik weet ook dat zonder AP en TACC er belletjes af gaan, maar het effect op het rijgedrag is dan miniem.

Ik heb overigens altijd raak op een afstand van 2km als ik hier langs het noorden weg rij en er een tegenligger komt, dus het is niet alsof ik maar zelden met het systeem geconfronteerd raak.

Mijn nuance is dat als je zelf rijdt, het echt enkel maar waarschuwingen zijn. Ja, in een ideale wereld weet de auto dat de weg breed genoeg is om 2 auto's moeiteloos te kruisen en je tegenligger ook ruimte geeft, maar je rijdt in 2020 in momenteel zowat de enige auto die weet dat er tegenliggers bestaan en kan herkennen of het auto's, motorfietsen, vrachtwagens, bussen, bestelbusjes of fietsen zijn.

Maar dit gedeelte van je post ben ik het niet mee eens. Het is niet enkel een waarschuwing (ja dat geluid wel maar verder niet). De auto probeert zelf terug te sturen naar een volgens het systeem veilige plek op de weg. Echter in mijn situatie, aangezien ik op dat moment uitwijk voor een tegenligger, wil ELDA de auto juist terug sturen richting de tegemoetkomende auto. Als ik dat toelaat ontstaat er gewoon een ongeluk, dat is dan zeker geen veilige plek op de weg. Dus nee, het effect vind ik niet miniem. Het is ook redelijk wat weerstand wat je dan voelt in het stuur om de auto gewoon recht te laten rijden, meestal moet ik zelfs weer wat meer naar rechts sturen om ELDA zeg maar te overrulen.

En met je ideale wereld, elke andere auto heeft dit probleem niet. De Tesla's hadden dit in het verleden ook niet, totdat ELDA werd geïntroduceerd via een software update. Allemaal leuk en aardig dat onze Tesla's zoveel kunnen herkennen maar veiligheidsfuncties moeten er juist voor zorgen dat het rijden veiliger wordt. Dat is bij deze zeker niet het geval. In ieder geval niet op de 60 km/u wegen met die rare belijningen.
 
..... En met je ideale wereld, elke andere auto heeft dit probleem niet. De Tesla's hadden dit in het verleden ook niet, totdat ELDA werd geïntroduceerd via een software update. Allemaal leuk en aardig dat onze Tesla's zoveel kunnen herkennen maar veiligheidsfuncties moeten er juist voor zorgen dat het rijden veiliger wordt. Dat is bij deze zeker niet het geval. In ieder geval niet op de 60 km/u wegen met die rare belijningen.....

Mooie verwoording van het NL-ELDA probleem.

Maar zoals zo vaak, geldt ook hier dat de Autopilot-ketting zo sterk is als zijn zwakste schakel. In NL is dat denk ik ELDA! Niet echt heel erg maar wel superirritant voor Tesla-rijders in het NL-buitengebied.

Okay, dus ELDA in NL is helemaal waardeloos en pas als Tesla dit voelt in de verkopen cq. portemonnee komen ze als echte Amerikanen in beweging en wordt het snel een optie. NL-ELDA probleem opgelost. Ff een ELDA-optie-Vinkje in de software programmeren... Is dat nou zo moeilijk?

Toch zal het denk ik eerst een keertje triomfantelijk in Kassa, Radar, AutoWeek of De Telegraaf aan bod moeten komen voor we dat Vinkje-optie-momentje mogen beleven.

Emailtjes of tweets sturen aan de Tesla-vrienden, zoals ik heb gedaan... :confused: , kan nu al natuurlijk geen kwaad.

Tot over een jaar... want we zijn hier pas een jaar mee bezig! :mad:
 
Ook ik heb alweer een tijdje last van ELDA op een bepaalde weg. Vorig jaar toen ik de auto kreeg had ik hier al direct problemen mee maar de maanden erna leek het beter te gaan, alsof de auto toch geleerd heeft waar je wel en niet op deze weg kunt rijden. Echter na de laatste paar updates (denk ook vanaf 12.5) is het weer net zo erg als vorig jaar.

Gaat om deze weg:
FFSeZSr.jpg


ELDA reageert hier al bij de witte strepen en daarna ook nog eens bij de overgang van de weg naar de uitwijkstrook. Als er tegemoetkomend verkeer is moet ik over beide heen, anders niet genoeg plaats. Bij zoiets elke tegenligger probeert ELDA me weer terug naar het midden te sturen en dus naar de tegenligger toe wat een ongeluk juist zou veroorzaken. Elke keer moet ik die irritante piepjes aanhoren en zelf weer direct terug naar rechts sturen. Dit zonder TACC/Autopilot, dat gebruik ik op deze weg nooit. Ik zou dus ook heel graag de optie zien om ELDA permanent uit te kunnen schakelen. Of het moet gewoon eindelijk eens een keer verbeterd worden. Is gewoon onmogelijk om ELDA niet te laten triggeren op deze weg.

Heb je de instelling “Rijstrook overschrijdingspreventie” op uit, waarschuwing of assistentie staan?
 
Merk overigens best vaak dat de auto de kleuren van de verkeerslichten niet herkent als je dicht bij komt. Bij sommige verkeerslichten ruim 1,5 meter voor de streep. Vraag me af hoe dit gaat uitpakken straks als hij gaat stoppen zelf.. allemaal autos 2 meter voor de stopstreep ;) Blijkbaar hangen de lichten lager in USA of stopstrepen eerder.
 
Heb je de instelling “Rijstrook overschrijdingspreventie” op uit, waarschuwing of assistentie staan?

Die staat gewoon op uit. Nog nooit gebruik van gemaakt. Heb overigens op de meeste 60 km/u wegen met dit soort belijning geen last ervan, daar weet het systeem dus wel dat je eroverheen mag rijden. Alleen op die bepaalde weg die ik aangaf heb ik er dagelijks last van. Vandaag ook ergens anders weer 2x ingreep gehad, zelfde soort weg. 60 Km/u met de bijbehorende belijning en uitwijkstrook ernaast. Daar lijkt ELDA toch echt de meeste moeite mee te hebben.

Natuurlijk niet. Omdat elke andere auto helemaal geen idee heeft van de objecten rondom 'm.

Dat is een beetje zoals blij zijn met je Nokia 3110 dat er niemand kan op in hacken, omdat er niks te hacken valt.

Precies, en dat waren we allemaal gewend en was best prima rijden toch? Zoals gezegd, Tesla had dit voorheen ook niet, is pas na een update geïntroduceerd. En zonder optie om deze permanent uit te schakelen, zoals we wel bijvoorbeeld TACC en AutoPilot gewoon uit kunnen laten staan als we dat niet zouden willen gebruiken. Het enige wat in een ideale wereld nodig zou zijn is een vinkje om ELDA permanent uit te schakelen. Of gewoon de fleet data te blijven gebruiken en niet ineens weer kwijt te zijn na een update. Want dat is juist gebeurd, ELDA was in het verleden een stuk beter dan nu. Toen hoorde je mij ook niet erover klagen. En anderen ook niet trouwens, is echt iets van de laatste paar weken weer.

Om even je eigen vergelijking te gebruiken. Is dus eigenlijk net als bijvoorbeeld een Samsung S20 die een beveiligingsupdate krijgt zodat deze niet op een bepaalde manier gehackt kan worden. En dan een paar updates later wordt dit weer ineens eruit gehaald en is die wel weer te hacken. Wat een telefoon en hacken met autorijden te maken heeft? Ik heb werkelijk geen idee. ;) Maar dat een nieuwe update een oude update breekt, dat is dan opzich wel weer een goede vergelijking met het geval van ELDA.
 
Ik denk dat het equivalent van alle ELDA en autopilot functionaliteit uitzetten het equivalent is van een iPhone kopen maar geen data op je abonnement zetten en bluetooth en wifi uit laten. Dan heb je een mooie en dure telefoon waarmee je kan bellen en SMSen en niemand kan er op inbreken.

Ik zeg nergens dat ELDA perfect is, maar de bedoeling is dus wel dat ELDA perfect wordt zodat we ooit meewarig gaan terugkijken op dat tijdperk waar we mensen nog zelf lieten rijden.

De Nederlandse suggestie-belijning dat mensen maar in het midden van de rijbaan moeten gaan rijden op mekaar toe, en mekaar als snelheidsremmer moeten gebruiken, is natuurlijk achterlijk. Daarom dat ELDA daar ook op reageert, want aan de ene kant wil je van de rijbaan wegsturen om een tegenligger te ontwijken en aan de andere kant ben je gewoon frontaal op een tegenligger af aan het rijden.
 
  • Disagree
Reactions: MusQueTear
Ik denk dat het equivalent van alle ELDA en autopilot functionaliteit uitzetten het equivalent is van een iPhone kopen maar geen data op je abonnement zetten en bluetooth en wifi uit laten. Dan heb je een mooie en dure telefoon waarmee je kan bellen en SMSen en niemand kan er op inbreken.

Ik zeg nergens dat ELDA perfect is, maar de bedoeling is dus wel dat ELDA perfect wordt zodat we ooit meewarig gaan terugkijken op dat tijdperk waar we mensen nog zelf lieten rijden.

De Nederlandse suggestie-belijning dat mensen maar in het midden van de rijbaan moeten gaan rijden op mekaar toe, en mekaar als snelheidsremmer moeten gebruiken, is natuurlijk achterlijk. Daarom dat ELDA daar ook op reageert, want aan de ene kant wil je van de rijbaan wegsturen om een tegenligger te ontwijken en aan de andere kant ben je gewoon frontaal op een tegenligger af aan het rijden.

AutoPilot en TACC gebruik ik wel hoor, maar alleen op de auto(snel)wegen en N wegen waar deze wel goed werken. :) Op zo'n 60 km/u weg moet je die echt niet gebruiken, zal toch eerst een update voor moeten komen. Zal waarschijnlijk pas goed gaan werken als ook echt die FSD update eraan komt hier. Maarja dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Daarom dus ook liever dat ELDA op die wegen voorlopig ook niet werkt totdat het wel beter gemaakt wordt voor de wegen hier in NL. Krijg je anders gewoon onveilige situaties door wat juist niet bedoeling is bij een veiligheidsfunctie. Zodra het wel juist werkt op alle wegen hier, dan mag ELDA gewoon weer constant aan wat mij betreft, geen problemen mee.

Verder weer eens met je stuk over de belijning.
 
Merk overigens best vaak dat de auto de kleuren van de verkeerslichten niet herkent als je dicht bij komt. Bij sommige verkeerslichten ruim 1,5 meter voor de streep. Vraag me af hoe dit gaat uitpakken straks als hij gaat stoppen zelf.. allemaal autos 2 meter voor de stopstreep ;) Blijkbaar hangen de lichten lager in USA of stopstrepen eerder.

die hangen inderdaad meestal aan de overkant van de weg in de US
 
Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat de “Full Self Driving” functionaliteit, zoals destijds nog op de bestelpagina stond aangegeven, dat eigenlijk helemaal niet was en nog steeds niet is.

Dat die 6500 euro je alleen maar een plaatsje geeft in het theater van de beta-testers, ondanks dat er in kleine lettertjes op de bestelpagina inderdaad aangegeven werd dat het “beta” was.

Je kan je dan natuurlijk afvragen in hoeverre deze “beta” dan de beoogde functionaliteit al haalt.

Blijkt in de verste verte niet, vooral niet in Europa.

Terug kijkend, begrijp ik nu waarom de dame bij Tesla dit vinkje snel uit zette, toen we auto samen bestelden. Ik eigenwijs, en vond dat het erbij hoorde. Vinkje weer aan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het spelen met die FSD wel aardig hoor. Een stoplicht op mijn scherm en wow het geeft zelfs de pijltjes aan.

Nu, een half jaar verder, vind ik het prima dat ik er voor betaald heb. Ik zie het maar als een vorm van sponsoring. En alle functies staan aan. Ik rijd zo veel mogelijk op alles wat mogelijk is. Hoe anders kan Tesla verbeteringen aanbrengen.

Maar echt kloppen doet het natuurlijk niet.

Je betaalt voor FSD om testpiloot te mogen zijn. Staat niet zo op de website maar dat is de praktijk. FSD gaat pas rond 2025 werken, kan ook 2030 zijn. In mijn volgende Tesla neem ik geen FSD meer.
 
Je betaalt voor FSD om testpiloot te mogen zijn. Staat niet zo op de website maar dat is de praktijk. FSD gaat pas rond 2025 werken, kan ook 2030 zijn. In mijn volgende Tesla neem ik geen FSD meer.

Men heeft die tekst op de site wat aangepast, zodat het iets duidelijker is. Marginaal verbeterd - nog steeds niet helemaal netjes. Ondanks dat, mijn volgende zal toch weer met FSD zijn.
 
In mijn volgende Tesla neem ik geen FSD meer.
Ondanks dat, mijn volgende zal toch weer met FSD zijn.
Het lijkt me inderdaad zo dat nu een auto zonder FSD als optie toch al aanzienlijke verschillen kent, waardoor ik ook weer voor FSD zou kiezen. De verschillen tussen FSD en niet-FSD worden bovendien groter.