Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
De Nederlandse suggestie-belijning dat mensen maar in het midden van de rijbaan moeten gaan rijden op mekaar toe, en mekaar als snelheidsremmer moeten gebruiken, is natuurlijk achterlijk. Daarom dat ELDA daar ook op reageert, want aan de ene kant wil je van de rijbaan wegsturen om een tegenligger te ontwijken en aan de andere kant ben je gewoon frontaal op een tegenligger af aan het rijden.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou dit niet achterlijk, maar sub-optimaal noemen. Of de best mogelijke optie binnen de mogelijkheden. Er zijn nou eenmaal wegen die te smal zijn om comfortabel 2 rijbanen plus twee fietsstroken te kunnen hebben. Dit zijn zonder uitzondering kleine wegen met minimaal een 60km beperking. Die 60km is overigens niet verplicht, langzamer mag ook.
Het hele idee is dat een automobilist op een dergelijke weg zich realiseert dat ze de weg hier letterlijk deelt met anderen en dat ze dus voorzichtig dient om te gaan met alles wat ze tegenkomt: tegenliggers, fietsers, voetgangers etc. Dat je daarbij af en toe frontaal op een ander afrijdt is geen probleem maar een feature.

Als je een systeem als ELDA verzint in een voertuig en dat exporteer je naar ons land, dan zal dat systeem daar gewoon mee om moeten kunnen gaan. Dus geen ingrepen uitvoeren die in de praktijk onveilig weggedrag veroorzaken. En zolang ik verantwoordelijk ben voor de capriolen van mijn auto wil ik dat soort features gewoon aan en uit kunnen zetten. Meestal uit.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik heb geen onderbroken lijn in het midden van mijn rijvak nodig om te beseffen dat ik de weg deel met fietsers en voetgangers. Hier in de buurt zijn wegen zonder enige belijning, zonder fiets- en voetpaden, en dat gaat ook gewoon goed.

Ik weet dat het op mekaar frontaal toe rijden volgens sommigen een feature is, maar daarmee vertrouw je dus dat beide weggebruikers wakker zijn, opletten en veilig willen rijden. We hebben hier in de buurt ook een paar snelheidsremmers waarbij de rijbaan versmalt en er geen signalisatie staat wie er voorrang heeft; dwz de eerste die arriveert heeft er voorrang.

Dat gaat regelmatig wel eens mis.

LMGTFY

iu

Ongeluk-Oosternieland2.jpg
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Maar dat gaat over versmallingen. Mijn verhaal ging over de situatie waarin mijn auto zich niet dient te bemoeien met het feit dat ik 'van de weg af stuur' als ik op een 60 km weg (met onderbroken strepen aan beide zijden en geen middenstreep) in verband met een tegenligger naar rechts uitwijk. Dat doet onze M3 nu wel af en toe. Net zoals 'ie af en toe zomaar een stuurcorrectie uitvoert in een bocht omdat 'ie vindt dat ik teveel rechts houdt. En dat is niet prettig.
 
Het lijkt me inderdaad zo dat nu een auto zonder FSD als optie toch al aanzienlijke verschillen kent, waardoor ik ook weer voor FSD zou kiezen. De verschillen tussen FSD en niet-FSD worden bovendien groter.

Marginaal en ik denk dat de komende lifecycle van de auto er nog niet al te veel significant verbeterd.

En toch kies ik voor FSD en de toeters en bellen.

Ik lijk wel een fanboy :)
 
Het zal aan mij liggen, maar ik heb geen onderbroken lijn in het midden van mijn rijvak nodig om te beseffen dat ik de weg deel met fietsers en voetgangers. Hier in de buurt zijn wegen zonder enige belijning, zonder fiets- en voetpaden, en dat gaat ook gewoon goed.

Ik weet dat het op mekaar frontaal toe rijden volgens sommigen een feature is, maar daarmee vertrouw je dus dat beide weggebruikers wakker zijn, opletten en veilig willen rijden. We hebben hier in de buurt ook een paar snelheidsremmers waarbij de rijbaan versmalt en er geen signalisatie staat wie er voorrang heeft; dwz de eerste die arriveert heeft er voorrang.

Dat gaat regelmatig wel eens mis.

LMGTFY

iu

Ongeluk-Oosternieland2.jpg


Dit is pas nieuws als er een Tesla bij betrokken is. Houd je camera klaar! ⏳
 
Maar dat gaat over versmallingen. Mijn verhaal ging over de situatie waarin mijn auto zich niet dient te bemoeien met het feit dat ik 'van de weg af stuur' als ik op een 60 km weg (met onderbroken strepen aan beide zijden en geen middenstreep) in verband met een tegenligger naar rechts uitwijk. Dat doet onze M3 nu wel af en toe. Net zoals 'ie af en toe zomaar een stuurcorrectie uitvoert in een bocht omdat 'ie vindt dat ik teveel rechts houdt. En dat is niet prettig.

Ik rijd regelmatig langs een kanaal, met een weg, net breed genoeg voor twee voertuigen.

Het kompjoetertje in de auto besluit dan net iets te vaak om levensgevaarlijke dingen te dingen te doen.

Op dergelijke wegen gaat sowieso alles uit (behalve mijn oorbellen) en het geblèr dat ik van de weg af zou gaan op de koop toe nemend.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Marginaal en ik denk dat de komende lifecycle van de auto er nog niet al te veel significant verbeterd.

En toch kies ik voor FSD en de toeters en bellen.

Ik lijk wel een fanboy :)
Zo, toen ik mijn Model X in ontvangst nam kon ie net op gewone wegen ook op autopilot rijden. Daarvoor was het enkel beperkt op de snelweg, en tot 50 km/u op gewone wegen.

In tussentijd kan ie ook automatisch van rijvak wisselen als ik er om vraag, en dan begon ie ook zelf rijvakwissels voor te stellen en zelf afritten te nemen. En dat op circa 2 jaren tijd, met HW2.0. Met recentere versies van de hardware worden er nu ook al borden, verkeerslichten, kegels en vuilnisbakken gedetecteerd. Dus geen idee waar we binnen een jaar staan.
 
  • Informative
Reactions: Tezlaowner
Doel van veel van de hier genoemde belijningen is het afremmen van de auto's door verwarring te zaaien en de bestuurder onzeker te maken of alles wel goed gaat.

Voorbeeld zijn uit eigen ervaring een 60 km weg waar je om een tegenligger te passeren op de fietsbaan moet rijden, of een weg met een rode of donkere strook naast de rijbaan. Principe is dat een tegenligger per definitie "in de weg" rijdt. Blijft een wat aparte insteek op een veilige weg.

Dat daar een Amerikaanse software bouwer geen raad mee weet kan je aan twee partijen wijten...
 
Doel van veel van de hier genoemde belijningen is het afremmen van de auto's door verwarring te zaaien en de bestuurder onzeker te maken of alles wel goed gaat.

Echt? Ik denk dat dit soort belijningen zijn uitgevonden om automobilisten alerter te maken en te houden. Hé, een weg waar ik niet mijn eigen rijbaan heb. Een weg waar ik uit mijn doppen moet kijken. Laat ik even iets voorzichtiger zijn. En dat is maar goed ook, want op dit soort (erftoegangs)wegen stoppen auto's om mensen of spullen in- of uit te laden, rijden fietsers, komen landbouwvoertuigen zomaar van een akker af en rijden mensen van hun huis naar de buurtsuper verderop en weer terug.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Echt? Ik denk dat dit soort belijningen zijn uitgevonden om automobilisten alerter te maken en te houden. Hé, een weg waar ik niet mijn eigen rijbaan heb. Een weg waar ik uit mijn doppen moet kijken. Laat ik even iets voorzichtiger zijn. En dat is maar goed ook, want op dit soort (erftoegangs)wegen stoppen auto's om mensen of spullen in- of uit te laden, rijden fietsers, komen landbouwvoertuigen zomaar van een akker af en rijden mensen van hun huis naar de buurtsuper verderop en weer terug.

Dat is hetzelfde. Alertheid is daar doordat de situatie onveilig aanvoelt. Een aantal wegen die vroeger breed genoeg waren, daardoor er duidelijk te hard werd gereden zijn op deze manier versmald. Haalt de snelheid eruit omdat je het overzicht mist. Typerend vind ik de term fietssuggestiestrook, het is geen fietspad maar het lijkt er alleen maar op.

Dat de Tesla's moeite hebben met dat soort wegen is niet raar, maar betekent ook dat we nog heel ver van FSD afzitten
 
betekent ook dat we nog heel ver van FSD afzitten
Ik heb me daar nooit zoveel illusies over gemaakt, of over de robotaxi's. Het maakt me ook niet uit, ik heb er totaal geen probleem mee om zelf van en naar de dichtstbijzijnde grote weg te rijden. De auto kan nu 95% van het stuk daartussen al prima doen, en dat gaat naar 98~99% zodra hij ook rotondes, afslagen en provinciale wegen met stoplichten kan, en dat is prima realistisch binnen nu en 1~2 jaar. Nederlandse wijken en auto-te-gast wegen gaat ie mijns inziens niet voor 2030 kunnen - dat is de long tail die dit soort ontwikkelingen het hardste nekt.

edit: dit is voor mij eigenlijk de lakmoestest: Google Maps. Van de doorgaande weg rondom een wijk moet ie autonoom op de oprit van de N2 kunnen komen. Dan hebben we het in dit geval over een bochtige wijkweg, twee- en driekwart op een kleine rotonde, tweebaans provinciale weg met stoplichtkruisingen en voorsorteren op grote wegen. De 500 meter om op dit punt te komen rij ik van harte zelf zodra hij dit stuk kan (nu compleet kansloos overigens).

On a different subject: 2020.12.11.5 is vannacht in de massale uitrol gegaan. Iemand al rijervaringen mee in Europa? Ik was 12.5 namelijk wel echt een beetje beu met de false warnings op stuur vasthouden en, laten we elkaar geen mietje noemen, de stevige regressie in ELDA en botswaarschuwingen. Want ja, ook ik heb, zonder TACC of Autopilot aan, sinds 12.5 meer toeters en bellen in de auto gehoord dan de 6 maanden ervoor bij elkaar op smalle provinciale wegen.
 
Last edited:
Ik heb me daar nooit zoveel illusies over gemaakt, of over de robotaxi's. Het maakt me ook niet uit, ik heb er totaal geen probleem mee om zelf van en naar de dichtstbijzijnde grote weg te rijden. De auto kan nu 95% van het stuk daartussen al prima doen, en dat gaat naar 98~99% zodra hij ook rotondes, afslagen en provinciale wegen met stoplichten kan, en dat is prima realistisch binnen nu en 1~2 jaar. Nederlandse wijken en auto-te-gast wegen gaat ie mijns inziens niet voor 2030 kunnen - dat is de long tail die dit soort ontwikkelingen het hardste nekt.
Inderdaad. Autosnelweg gaat voor mij al heel goed en quasi autonoom, gewone wegen laat ik de autopilot ook het op de doorgaande wegen oplossen en ben ik tevreden (maar meer is altijd beter) en het sprintje naar de nabijgelegen N-weg kan ik zelf nog doen.

Robotaxi lijkt me absoluut heel leuk voor de toekomst, maar in tussentijd doen we het nog op de klassieke manier met een auto kopen/leasen. Het zou wel leuk zijn moest Robotaxi iets worden waar 'm dochter van kan genieten wanneer ze 16 is ofzo, maar ik denk dat dat nog wat te vroeg zal zijn.

Zoals Bill Gates zei: we overschatten altijd wat mogelijk is op een jaar, maar onderschatten wat we kunnen doen op 10 jaar.

De Tesla Model S productie is 8 jaar oud en het heeft er alle schijn van dat we in het begin van de gehele transitie naar elektrisch rijden staan. AP1, wat zowat de eerste consumer versie van ADAS is, is van 2014 en het eigen platform van Tesla is van 2016. We hebben bijgevolg nog wat jaren respijt.
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: Cely and BMW740iL
Het is allemaal relatief. Ik heb een week een AP1 loaner gehad en die blonk vooral uit in het volgen van je voorligger, tot je voorligger een fout maakt of een afslag wil nemen. AP2.x is irritanter want het systeem is geprogrammeerd om veel meer dingen te herkennen. Het is dan aan jou om te besluiten wat veiliger is: een onervaren e-bestuurder die je voorligger volgt en voor de rest nergens naar kijkt, of een onervaren e-bestuurder die van elk akkefietje schrikt.
 
Het is allemaal relatief. Ik heb een week een AP1 loaner gehad en die blonk vooral uit in het volgen van je voorligger, tot je voorligger een fout maakt of een afslag wil nemen. AP2.x is irritanter want het systeem is geprogrammeerd om veel meer dingen te herkennen. Het is dan aan jou om te besluiten wat veiliger is: een onervaren e-bestuurder die je voorligger volgt en voor de rest nergens naar kijkt, of een onervaren e-bestuurder die van elk akkefietje schrikt.

Klopt helemaal, hoewel mijn MS geen autopilot heeft, heb ik regelmatig in een AP1 MS gezeten/gereden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op dit moment AP1 beter functioneert dan AP2.x (dat volgen herken ik niet). AP2.x heeft natuurlijk veel meer potentie, het zal alleen nog wel even duren voordat we daar in Europa van kunnen genieten.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: nico180
Klopt helemaal, hoewel mijn MS geen autopilot heeft. Heb ik regelmatig in een AP1 MS gezeten/gereden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op dit moment AP1 beter functioneert dan AP2.x (dat volgen herken ik niet). AP2.x heeft natuurlijk veel meer potentie, het zal alleen nog wel even duren voordat we daar in Europa van kunnen genieten.
AP1 kan werken waar AP2.x weigert te werken (AP1 werkt waar geen belijning is, en dat is waar AP2 weigert) maar ronduit gezien vind ik mijn AP2.0 en AP2.5 capabeler dan AP1.
 
Zojuist een rondje gereden met ...12.11.2. Tov 12.5 geen enkele wijziging te zien. Ook de release notes zijn nog hetzelfde. Maar ja, ik heb geen FSD en slechts hw2.5. Jammer, ik had wel verkeerslichten willen zien. Niet dat het iets uitmaakt met rijden, want ik rij maar zelden met TACC of AP. De onverwachte "ingrepen" staan me helemaal niet aan. Ook die zogenaamde stuuringrepen en remacties die hij meent te moeten doen (en die je niet gewoon kunt uitzetten) ergeren me mateloos. :mad: