De Nederlandse suggestie-belijning dat mensen maar in het midden van de rijbaan moeten gaan rijden op mekaar toe, en mekaar als snelheidsremmer moeten gebruiken, is natuurlijk achterlijk. Daarom dat ELDA daar ook op reageert, want aan de ene kant wil je van de rijbaan wegsturen om een tegenligger te ontwijken en aan de andere kant ben je gewoon frontaal op een tegenligger af aan het rijden.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou dit niet achterlijk, maar sub-optimaal noemen. Of de best mogelijke optie binnen de mogelijkheden. Er zijn nou eenmaal wegen die te smal zijn om comfortabel 2 rijbanen plus twee fietsstroken te kunnen hebben. Dit zijn zonder uitzondering kleine wegen met minimaal een 60km beperking. Die 60km is overigens niet verplicht, langzamer mag ook.
Het hele idee is dat een automobilist op een dergelijke weg zich realiseert dat ze de weg hier letterlijk deelt met anderen en dat ze dus voorzichtig dient om te gaan met alles wat ze tegenkomt: tegenliggers, fietsers, voetgangers etc. Dat je daarbij af en toe frontaal op een ander afrijdt is geen probleem maar een feature.
Als je een systeem als ELDA verzint in een voertuig en dat exporteer je naar ons land, dan zal dat systeem daar gewoon mee om moeten kunnen gaan. Dus geen ingrepen uitvoeren die in de praktijk onveilig weggedrag veroorzaken. En zolang ik verantwoordelijk ben voor de capriolen van mijn auto wil ik dat soort features gewoon aan en uit kunnen zetten. Meestal uit.