Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Als je echt zoveel problemen hebt met ELDA, vraag ik me eerder af hoe actief je aan het rijden bent. Zo een wegen zijn niet geschikt voor autopilot, en je merkt er echt enkel wat van als je op TACC zit te rijden. Volledig manueel rijden gaat er soms wel eens een belletje af maar de auto blijft gewoon rijden hoor.
Dit inderdaad. Op dit soort wegen rij ik gewoon zelf en is er niks aan de hand op soms wat piepjes na maar zeker geen stuuringrepen.
 
Overigens rij ik op zo een wegen vaak met TACC en dan weet ik dat ik bij tegenliggers mn voet op het gaspedaal moet houden om ongewenste remacties te vermijden. Een beetje zoals TACC in de stad ook met horten en stoten werkt, behalve als je zelf met het gaspedaal de acceleratie afvlakt.
 
Wat is ELDA? Best lastig er veel in afkortingen wordt gepraat maar geen lijst met verklaringen van is. (NoA, SuC etc)

Zoals al net vermeld door @pati07 is ELDA de Engelse afkorting van Emergency Lane Departure Avoidance. In NL stata er
Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen. Staat dus altijd weer AAN als je gaat rijden. Het erbovenstaande Rijstrook overschrijdingspreventie kun je wel gewoon blijvend UIT zetten, dat scheelt dan weer... :rolleyes:

upload_2020-5-2_14-34-57.png
 
Overigens rij ik op zo een wegen vaak met TACC en dan weet ik dat ik bij tegenliggers mn voet op het gaspedaal moet houden om ongewenste remacties te vermijden. Een beetje zoals TACC in de stad ook met horten en stoten werkt, behalve als je zelf met het gaspedaal de acceleratie afvlakt.

Nou, ik kan je melden dat onze Model 3 met ELDA AAN ook ZONDER TEGENLIGGERS gewoon volop in de stress schiet! Daar genieten we al een jaar van inmiddels.... Dus ELDA ALTIJD UIT. Het beroemde Tesla AI neurale netwerk moet qua lerend vermogen nog maar's een tandje bijzetten.
H O P E L O O S!
 
Dit inderdaad. Op dit soort wegen rij ik gewoon zelf en is er niks aan de hand op soms wat piepjes na maar zeker geen stuuringrepen.
Mijn ervaring is anders. Vanmiddag nog een duidelijk voelbare stuurcorrectie meegemaakt. Dit was op een smalle weg zonder middenstreep, maar wel aan beide zijden een onderbroken streep voor fietsers. Op zo'n weg rijd je dus over die streep, en zonder enige andere auto of fietser in de buurt grijpt ie in: "stuurcorrectie om verlaten van de weg te voorkomen" terwijl ik niet eens in de buurt van de kant van de weg kwam. Ik heb verder alles uitstaan, behalve ELDA omdat ik niet elke rit dit opnieuw uit wil zetten.
 
In dit topic vallen mij twee dingen op:
1) velen klagen als ze niet als eerste de nieuwste software update ontvangen en kunnen niet wachten tot er een update is.
2) velen klagen als ze een software versie hebben die af en toe iets te snel een alarm of een melding geeft of misschien net iets anders reageert dan verwacht

Misschien de voorkeur instelling van software updates aanpassen van geavanceerd naar standaard of toch wat minder vaak een update installeren.... Kan voor sommigen onder ons wellicht wat ergernissen besparen:rolleyes:
 
Ook ik heb alweer een tijdje last van ELDA op een bepaalde weg. Vorig jaar toen ik de auto kreeg had ik hier al direct problemen mee maar de maanden erna leek het beter te gaan, alsof de auto toch geleerd heeft waar je wel en niet op deze weg kunt rijden. Echter na de laatste paar updates (denk ook vanaf 12.5) is het weer net zo erg als vorig jaar.

Gaat om deze weg:
FFSeZSr.jpg


ELDA reageert hier al bij de witte strepen en daarna ook nog eens bij de overgang van de weg naar de uitwijkstrook. Als er tegemoetkomend verkeer is moet ik over beide heen, anders niet genoeg plaats. Bij zoiets elke tegenligger probeert ELDA me weer terug naar het midden te sturen en dus naar de tegenligger toe wat een ongeluk juist zou veroorzaken. Elke keer moet ik die irritante piepjes aanhoren en zelf weer direct terug naar rechts sturen. Dit zonder TACC/Autopilot, dat gebruik ik op deze weg nooit. Ik zou dus ook heel graag de optie zien om ELDA permanent uit te kunnen schakelen. Of het moet gewoon eindelijk eens een keer verbeterd worden. Is gewoon onmogelijk om ELDA niet te laten triggeren op deze weg.
 
Ook ik heb alweer een tijdje last van ELDA op een bepaalde weg. Vorig jaar toen ik de auto kreeg had ik hier al direct problemen mee maar de maanden erna leek het beter te gaan, alsof de auto toch geleerd heeft waar je wel en niet op deze weg kunt rijden. Echter na de laatste paar updates (denk ook vanaf 12.5) is het weer net zo erg als vorig jaar.

Gaat om deze weg:
FFSeZSr.jpg


ELDA reageert hier al bij de witte strepen en daarna ook nog eens bij de overgang van de weg naar de uitwijkstrook. Als er tegemoetkomend verkeer is moet ik over beide heen, anders niet genoeg plaats. Bij zoiets elke tegenligger probeert ELDA me weer terug naar het midden te sturen en dus naar de tegenligger toe wat een ongeluk juist zou veroorzaken. Elke keer moet ik die irritante piepjes aanhoren en zelf weer direct terug naar rechts sturen. Dit zonder TACC/Autopilot, dat gebruik ik op deze weg nooit. Ik zou dus ook heel graag de optie zien om ELDA permanent uit te kunnen schakelen. Of het moet gewoon eindelijk eens een keer verbeterd worden. Is gewoon onmogelijk om ELDA niet te laten triggeren op deze weg.

Herken ik. De buitenwegen hier idem. Constant bij laatste update piepen en soms als klapper een correctie naar het midden. Super irritant, hopelijk krijgen we de optie het te kunnen uitzetten of oplossen.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Als je echt zoveel problemen hebt met ELDA, vraag ik me eerder af hoe actief je aan het rijden bent. Zo een wegen zijn niet geschikt voor autopilot, en je merkt er echt enkel wat van als je op TACC zit te rijden. Volledig manueel rijden gaat er soms wel eens een belletje af maar de auto blijft gewoon rijden hoor.
Fijn dat je het weer beter weet. Maar niet zo goed leest. AP en TACC staan uit. En die belletjes zijn harde toeters die dwars door de muziek en gesprekken in de auto heen gaan en minimaal twee keer per rit van 7 km afgaan. Dus vier keer per retour. Per dag. Maar goed dat je het even nuanceert.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Volgens dit artikel is het rijden met de veiligheidsvoorzieningen geactiveerd nog altijd veiliger dan helemaal zonder veiligheidsvoorzieningen
Tesla Autopilot is veiliger dan ooit
Op Amerikaanse wegen, en als je een relatief jonge groep auto's vergelijkt met alles wat er rondt rijdt.
Het type weg waar je bij elke tegenligger niet alleen over de streep, maar voor de auto ook de berm in moet komen ze in California blijkbaar niet veel tegen anders zou dit niet zo geprogrammeerd zijn.
 
To: Andrej Karpathy <[email protected]>
Subject:
Please, please make ELDA an option...
...etc etc...

Zo met wat lollige fotootjes erbij, zie diverse voorbeelden hierboven, heb ik deze keer maar's een emailtje naar vriend Karpathy gestuurd, die me om met Wim Kan te spreken overigens zeer bekwaam lijkt....
De email kwam niet terug als Undelivered Mail Returned to Sender, dus wie weet passeer ik zo wel het niet bijlerende neurale net en komt de NL-ELDA-boodschap na een een jaar wachten eindelijk eens aan in het land van de brede wegen zonder onderbroken fietspadstrepen. :mad:

upload_2020-5-3_10-6-47.png
 
Ik rijd dagelijks wegen vergelijkbaar met die Firehuntah laat zien. Heb nog nooit een ingreep gehad. Dat doet niets af aan zijn probleem. Ik post dit om de vraag op te werpen of dit een weidversprijd probleem is.
Ik herken het inderdaad ook niet, in elk geval niet zo sterk.
Ik heb inderdaad wel eens een melding of dat de auto wil bijsturen, maar dan kan ik dat direct verklaren naar de omstandigheden en zo vaak komt het niet voor. Overigens is de kracht waarmee wordt bijgestuurd dusdanig klein dat ik dit ook niet als irritant of gevaarlijk ervaar.