Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Zonder de software te bestuderen weet je niet wat in dit soort gevallen de beslissing van die software zal zijn. De volgorde van de beslissingen zou ook kunnen zijn:

- begin bebouwde kom, dus begin van snelheidslimiet 50
- einde zone 50, dus terug naar standaard snelheid van 70,

en dan kunnen er nog verdere beslissingen op volgen. Bijvoorbeeld bij twijfel of onduidelijkheid of snelheidswisselingen die binnen een (hele) korte periode elkaar opvolgen - zoals in de foto het geval kan zijn - terugvallen of schakelen naar de laagste snelheid.
Als je dat fout programmeert, dan kan je inderdaad zo een kemels schieten :).
Even toelichten.

Als je gewoon programmeert dat elk bord op zijn eigen een commando geeft, en volgorde van boven naar onder hanteert, dan loopt dat natuurlijk mis.

Waar je moet naar kijken is het al dan niet dwingende karakter van het bord.
  • Het onderste bord heft een limiet op.
  • Het bovenste bord legt een nieuwe limiet op.
Voor mensen zijn dat 2 dezelfde limieten 50 km/u: de ene limiet stopt, de volgende begint.

Voor correct geprogrammeerde computers zijn dat 2 verschillende limieten. De "zone" limiet stopt. De "bebouwde kom" begint.

In een bebouwde kom zal een zonelimiet van 50 km/u de bebouwde kom niet opheffen, en vice versa.

Dus hier kan de computer perfect lezen:
  1. De "bebouwde kom" limiet van 50 km/u begint
  2. De "zone" limiet van 50 km/u eindigt
Het resultaat is dat een limiet van 50 wordt aangehouden, want er is een "bebouwde kom" limiet van kracht.

Het wordt gekker wanneer je bijvoorbeeld een zone 50 in rijdt, en dan een zone 30. Dan staat er einde zone 30. Welke snelheidslimiet is van toepassing na einde zone 30?
 
Dit had ik dit weekend met een afgekruiste spitsstrook. Bij elk portaal trapte de auto op de rem omdat er een rood stoplicht gedetecteerd werd.
Een portaal met pijlen en kruizen zijn eigenlijk hetzelfde als een stoplicht. Bij groen doorrijden en bij rood stoppen (of in dit geval van baan wisselen)
Als je dus onder het rode afgekruisde deel reed lijkt mij niet meer dan logisch dat de auto remt. Tenzij het kruis van de verkeerde weghelft werd waargenomen, dan klopt het natuurlijk niet.
 
Even toelichten.

Als je gewoon programmeert dat elk bord op zijn eigen een commando geeft, en volgorde van boven naar onder hanteert, dan loopt dat natuurlijk mis.

Waar je moet naar kijken is het al dan niet dwingende karakter van het bord.
  • Het onderste bord heft een limiet op.
  • Het bovenste bord legt een nieuwe limiet op.
Voor mensen zijn dat 2 dezelfde limieten 50 km/u: de ene limiet stopt, de volgende begint.

Voor correct geprogrammeerde computers zijn dat 2 verschillende limieten. De "zone" limiet stopt. De "bebouwde kom" begint.

In een bebouwde kom zal een zonelimiet van 50 km/u de bebouwde kom niet opheffen, en vice versa.

Dus hier kan de computer perfect lezen:
  1. De "bebouwde kom" limiet van 50 km/u begint
  2. De "zone" limiet van 50 km/u eindigt
Het resultaat is dat een limiet van 50 wordt aangehouden, want er is een "bebouwde kom" limiet van kracht.

Het wordt gekker wanneer je bijvoorbeeld een zone 50 in rijdt, en dan een zone 30. Dan staat er einde zone 30. Welke snelheidslimiet is van toepassing na einde zone 30?

Welke snelheid moet u respecteren na een kruispunt?

Hetzelfde geldt wanneer u in een zone met een bepaalde snelheidsbeperking rijdt, en u een zonebord tegenkomt dat een nog lagere maximumsnelheid aangeeft. Een typisch voorbeeld hiervan is het verkeersbord zone 30 in de buurt van een school in de bebouwde kom: als u die zone bent doorgereden, moet u zich weer houden aan de toegelaten maximumsnelheid van 50 km per uur.

Je zou ook verwachten dat zone 30 zich altijd binnen de bebouwde voordoet maar Belgie zou Belgie niet zijn als er geen uitzondering bestaan:

DPG Media Privacy Gate

Je moet maar een computer zijn :D
 
Voor het uitzetten van de borden zit in Autopilot menu het gecombineerde schuifje van "Verkeerslichten en borden herkenning (beta)" oid. Je kunt die 2 experimentele features alleen tezamen aan en uit zetten momenteel.

Jammer, want stoplichten is leuk maar snelheidsherkenning is scary.

Op de Boutenslaan in Eindhoven (ring zuidkant) ging snelheid terug van 70km/h naar 10km/h bij het Firezone benzine station.
Dat is mij iets te beta...

Google Maps

2x 10km/h borden: links en rechts.
upload_2020-10-5_17-8-3.png
 
Last edited:
Je zou ook verwachten dat zone 30 zich altijd binnen de bebouwde voordoet maar Belgie zou Belgie niet zijn als er geen uitzondering bestaan:

DPG Media Privacy Gate

Je moet maar een computer zijn :D
Van 70 naar 30 mag ook gewoon niet.

Artikel 9. Verbodsborden

9.9. Verkeersbord C43.

C43.png


Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .

A23.png
A23
F4A.png
F4a
A51.png
A51

Wanneer de snelheidsbeperking is aangeduid door middel van signalisatie met veranderlijke informatie, mag ze slechts gebruikt worden tijdens de periodes van aankomst en vertrek van de kinderen aan de school.

Het mag niet bij het verkeersbord A23 worden geplaatst :

  • wanneer de snelheid reeds beperkt is tot ten minste 30 km per uur;
  • wanneer de maximum toegestane snelheid gelijk is aan of hoger is dan 70 km per uur.


Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.

C43.png
C43
200m.png
type Ia
 
Hoe moet dit geïnterpreteerd worden? 50 gedaan, maar door het bebouwde kom bord View attachment 595488 nog steeds 50? Bebouwde kom, maar niet beperkt tot 50?
View attachment 595488

Ging je bij mij op de koffie komen Phil V ? Best dan eerst bellen aangezien ik regelmatig eens afwezig ben op kantoor. :)

Hoe gek dit ook moge zijn, dit is correct volgens onze Belgische wetgeving. Een snelheidszone of -afwijking moet aangegeven worden met een verkeersbord aan het begin, én één aan het einde.

In dit geval is dit het einde van een beperking tot 50 buiten de bebouwde kom, en het is het begin van de bebouwde kom. Voor de zone buiten de bebouwde kom is 70 de wettelijke snelheid, waardoor de afwijking naar 50 moet aangeduid worden bij het begin en aan het einde. Dat de snelheid ongewijzigd blijft aangezien we in de bebouwde kom komen waar 50 de standaard snelheid is, maakt geen verschil voor ons surrealistisch landje...
 
Jammer, want stoplichten is leuk maar snelheidsherkenning is scary.

Op de Boutenslaan in Eindhoven (ring zuidkant) ging snelheid terug van 70km/h naar 10km/h bij het Firezone benzine station.
Dat is mij iets te beta...

Google Maps

2x 10km/h borden: links en rechts.
View attachment 595558

Wil autonoom rijden de komende jaren echt goed doorzetten dan moeten niet alleen de autobouwers met hun hard- en software aan de slag. Er ligt een schone taak voor wegbeheerders om de inrichting van wegen inclusief bewegwijzering en bebording eenduidig te maken. Het is nu soms een ratjetoe aan borden, onbegrijpelijke lijnen, snelheden, etc. Er wordt volgens mij geen enkele rekening gehouden met wat auto's kunnen waarnemen.
Geldt trouwend her en der ook voor de snelweg.

Rijkswaterstaat verwijdert verwarrende belijning A6
 
Jammer, want stoplichten is leuk maar snelheidsherkenning is scary.

Op de Boutenslaan in Eindhoven (ring zuidkant) ging snelheid terug van 70km/h naar 10km/h bij het Firezone benzine station.
Dat is mij iets te beta...

Google Maps

2x 10km/h borden: links en rechts.
View attachment 595558
Had bij Flight Forum op de Meerhovendreef hetzelfde dat de 30-borden van de afritten werden opgepikt. Lijkt me wel recht te zetten met wat finetuning in de software. Het is ernstig beta ja :D
 
Gezien hier van alles over neurale netwerken wordt uitgelegd, was deze al eens gedeeld?


Wel handig als je iets af weet van pyTorch, maar je kan die technische stukjes ook gewoon uitzitten, want het is een overzicht en niet een technisch opbouwend praatje.

Ook wordt gepraat over hun supercomputer, Dojo.
 
Wil autonoom rijden de komende jaren echt goed doorzetten dan moeten niet alleen de autobouwers met hun hard- en software aan de slag. Er ligt een schone taak voor wegbeheerders om de inrichting van wegen inclusief bewegwijzering en bebording eenduidig te maken. Het is nu soms een ratjetoe aan borden, onbegrijpelijke lijnen, snelheden, etc. Er wordt volgens mij geen enkele rekening gehouden met wat auto's kunnen waarnemen.

Helemaal gelijk, daar gaat het vast beter van worden, echter.... autonoom/full self drive, gaat er echt eerste 10-20 jaar niet inzitten.
Uiteindelijk kan de mens het ook met visie alleen.. maar los van de momenten waarop de cameras niet kunnen werken (vol door zon verblind etc) gaan ze gewoon op 98-99% uitkomen en blijven de overige 1-2% BIZAR moeilijk/niet te automatiseren...

Maargoed, dan heb je het dus 98-99% van de tijd wel relaxed, en als je de limitaties van het systeem kent hoeft het nog niet gevaarlijk te zijn ook. Maar zelfrijdende robo-taxi's enzo?? ja nou .... heel misschien in bepaalde gebieden/wijken/steden in de US, die helemaal door-en-door getrained zijn .... En dan nog met heel veel geduld denk ik... Al wel eens in Manhattan gereden? Ik denk dat je daar met een 'FSD' die geen regeltjes mag overtreden 'savonds geen 100 meter verder bent waar je 'sochtends bent begonnen ;)
 
Een portaal met pijlen en kruizen zijn eigenlijk hetzelfde als een stoplicht. Bij groen doorrijden en bij rood stoppen (of in dit geval van baan wisselen)
Als je dus onder het rode afgekruisde deel reed lijkt mij niet meer dan logisch dat de auto remt. Tenzij het kruis van de verkeerde weghelft werd waargenomen, dan klopt het natuurlijk niet.
Helaas, zelfs rijdend op de linkerbaan en het kruis boven de vluchtstrook twee banen naar rechts resulteerde in een remactie.
Op zich ook logisch omdat er geen kruizen worden gedetecteerd maar stoplichten.
 
2020.36.11 in combinatie met HW3 is stapje terug voor auto steer zeg. Natuurlijk is AP voor de snelweg bedoeld maar met HW2.5 was het ook goed bruikbaar binnen de bebouwde kom. Met HW3 vliegt de auto of uit de bocht of zet een bocht te snel in. Afremmen voor een bocht lijkt ook niet meer te werken.

AP activeren lijkt ook wat anders. Ging altijd probleemloos en nu ben ik blijkbaar steeds te snel met de dubbel tap.
 
2020.36.11 in combinatie met HW3 is stapje terug voor auto steer zeg. Natuurlijk is AP voor de snelweg bedoeld maar met HW2.5 was het ook goed bruikbaar binnen de bebouwde kom. Met HW3 vliegt de auto of uit de bocht of zet een bocht te snel in. Afremmen voor een bocht lijkt ook niet meer te werken.

AP activeren lijkt ook wat anders. Ging altijd probleemloos en nu ben ik blijkbaar steeds te snel met de dubbel tap.

Bizar zeg. Ik vind EAP nu ook in de bebouwde kom goed bruikbaar. Houdt zich prima aan de snelheid en bochten worden bij mij goed genomen. Ook door 'chicanes' in de bebouwde kom gaat veelal prima. Ik merk idd wel dat hij soms even tijd nodig heeft om de lijnen op het wegdek te ontdekken bij het aanzetten en dat je soms 2 x 2 keer de hendel moet aantikken. Maar verder ben ik juist heel tevreden over 3.0. Ik vind de stoplichtherkenning en het automatisch afremmen daarvoor echt super handig.