Tsja... volgens mij is dit bord in Europa overal hetzelfde. Dat mensen hun theoriekennis vergeten is een ander probleem. Ik ben van mening dat mensen elke 10 jaar hun theorieexamen opnieuw moeten behalen.
Dat lijkt me een prima plan, met mijn theoriekennis is namelijk niks mis, maar ik zal jou even helpen opfrissen
Kijk even mee op
Verkeersborden Nederland - ANWB
H1:
Bebouwde kom. Na dit bord mogen auto's en motoren niet sneller dan 50 km/h en bromfietsen en speed-pedelecs op een fiets- of bromfietspad niet sneller dan 30 km/h. (Op de rijbaan mag een bromfiets of speed-pedelec zowel binnen als buiten de bebouwde kom 45 km/h.)
B1:
Voorrangsweg. Aan dit bord kun je zien dat je je op een voorrangsweg bevindt. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de voorrangsweg.
Let op: Langs een voorrangsweg buiten de bebouwde kom mag je niet parkeren.
Dus zoals ik al zei, H1 is wel een impliciete snelheidsbeperking, en B1 niet. Daarnaast is er categorie G (wegtypes Autosnelweg, Autoweg, Woonerf) die impliciet een maximumsnelheid aangeven, welke volgen uit artikelen 20, 21 en 45 van de
Wegenverkeerswet, niet uit de borden zelf.
Waar jij mee in de war bent vat
Voorrangsbord - Verkeer & Zo magazine goed samen, emphasis added:
Voorrangsbord buiten de bebouwde kom staan na het kruispunt, je weet dan meteen dat je op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom rijdt.
Dit is belangrijk omdat het buiten de bebouwde kom niet is toegestaan op de rijbaan van een voorrangsweg te parkeren. De borden zijn vaak ook iets groter dan de voorrangsborden binnen de bebouwde kom zodat je ze ook goed kunt zien met een hogere snelheid en worden laag geplaatst 1.20 mtr.
Voorrangsbord binnen de bebouwde kom word voor het kruispunt geplaatst en zijn kleiner dan het bord dat gebruikt wordt buiten de bebouwde kom tevens worden deze borden op een hogere paal geplaatst minstens 2.2 mtr.
Ook geven voorrangsborden hierdoor de maximum snelheid aan die je ter plaatse mag rijden 50 of 80, (tenzij borden anders aangeven).
Dus kort samengevat: de plaatsing van voorrangsborden zijn een handig hulpmiddel om te weten of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt, zodat je daarmee weet of je 50 of 80 mag rijden
als er geen borden zijn die iets anders aangeven.
En dus, als je buiten de bebouwde kom een A1 (Maximumsnelheid) bordje tegenkomt met 50 geldt die tot je een ander bord A1 tegenkomt, of een bordje A2 (Einde maximumsnelheid), of een kruispunt (en daardoor vaak bij een B1 bord, maar niet om het B1 bord). Formeel gezien heffen zelfs de borden uit categorie G die een maximumsnelheid impliceren geen eerdere beperking door een A1-bord op, maar hebben die om onduidelijkheid te voorkomen dan in de regel wel een A1 of A2 bord erbij.