Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk die snelheidsbord herkenning maar helaas geen herkenning van borden die impliciet de snelheid bepalen. Ik weet niet hoe dat zit in België maar hier in Nederland hebben we op vele 80 wegen dat je bij een kruispunt 50 moet en na het kruispunt krijg je het bord dat je op een voorrangsweg rijd en dan mag je 80. Echter, nu blijft AP dus lekker 50 tuffen!

Hetzelfde trouwens voor uitrijden bebouwdekom. Dan mag je dus ook 80 en dat was voorheen door de GPS data dus geen probleem.

Een beetje mixed feelings over deze functionaliteit.

Hier een demo van zo'n situatie:

 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Verder merkte ik pas geleden al op dat de Absolute Speedlimit instelling niet meer door Autopilot wordt gebruikt. Ik heb deze tegenwoordig op 93 staan en voorheen was het zo dat als je dan op een segment reed waar je harder kon dan ging AP niet harder dan de ingestelde snelheid. Sinds een paar versies doet AP dit niet meer.

Is dit meer mensen opgevallen?

Hier ook een uitgebreide demo hiervan:

 
  • Informative
Reactions: Hbrink
na het kruispunt krijg je het bord dat je op een voorrangsweg rijd en dan mag je 80.
Dat is absoluut niet impliciet, daar moet een tweede bord bij dat de beperking opheft of de nieuwe aankondigt.

In Nederland geldt alleen in/uit bebouwde kom maar die zijn merendeel inmiddels ook van expliciete borden voorzien, volgens mij juist voor buitenlanders en MobilEye auto's die het anders niet snappen.
 
Dat is absoluut niet impliciet, daar moet een tweede bord bij dat de beperking opheft of de nieuwe aankondigt.

In Nederland geldt alleen in/uit bebouwde kom maar die zijn merendeel inmiddels ook van expliciete borden voorzien, volgens mij juist voor buitenlanders en MobilEye auto's die het anders niet snappen.

Even je theoriekennis opfrissen @curry684 want dat is het zeker wel. Voorrangsweg buiten de bebouwdekom is altijd 80.
 
  • Like
Reactions: Mark67
Tsja... volgens mij is dit bord in Europa overal hetzelfde. Dat mensen hun theoriekennis vergeten is een ander probleem. Ik ben van mening dat mensen elke 10 jaar hun theorieexamen opnieuw moeten behalen.
Dat lijkt me een prima plan, met mijn theoriekennis is namelijk niks mis, maar ik zal jou even helpen opfrissen ;)

Kijk even mee op Verkeersborden Nederland - ANWB

H1: Bebouwde kom. Na dit bord mogen auto's en motoren niet sneller dan 50 km/h en bromfietsen en speed-pedelecs op een fiets- of bromfietspad niet sneller dan 30 km/h. (Op de rijbaan mag een bromfiets of speed-pedelec zowel binnen als buiten de bebouwde kom 45 km/h.)

B1: Voorrangsweg. Aan dit bord kun je zien dat je je op een voorrangsweg bevindt. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de voorrangsweg.
Let op: Langs een voorrangsweg buiten de bebouwde kom mag je niet parkeren.

Dus zoals ik al zei, H1 is wel een impliciete snelheidsbeperking, en B1 niet. Daarnaast is er categorie G (wegtypes Autosnelweg, Autoweg, Woonerf) die impliciet een maximumsnelheid aangeven, welke volgen uit artikelen 20, 21 en 45 van de Wegenverkeerswet, niet uit de borden zelf.

Waar jij mee in de war bent vat Voorrangsbord - Verkeer & Zo magazine goed samen, emphasis added:
Voorrangsbord buiten de bebouwde kom staan na het kruispunt, je weet dan meteen dat je op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom rijdt.

Dit is belangrijk omdat het buiten de bebouwde kom niet is toegestaan op de rijbaan van een voorrangsweg te parkeren. De borden zijn vaak ook iets groter dan de voorrangsborden binnen de bebouwde kom zodat je ze ook goed kunt zien met een hogere snelheid en worden laag geplaatst 1.20 mtr.

Voorrangsbord binnen de bebouwde kom word voor het kruispunt geplaatst en zijn kleiner dan het bord dat gebruikt wordt buiten de bebouwde kom tevens worden deze borden op een hogere paal geplaatst minstens 2.2 mtr.

Ook geven voorrangsborden hierdoor de maximum snelheid aan die je ter plaatse mag rijden 50 of 80, (tenzij borden anders aangeven).
Dus kort samengevat: de plaatsing van voorrangsborden zijn een handig hulpmiddel om te weten of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt, zodat je daarmee weet of je 50 of 80 mag rijden als er geen borden zijn die iets anders aangeven.

En dus, als je buiten de bebouwde kom een A1 (Maximumsnelheid) bordje tegenkomt met 50 geldt die tot je een ander bord A1 tegenkomt, of een bordje A2 (Einde maximumsnelheid), of een kruispunt (en daardoor vaak bij een B1 bord, maar niet om het B1 bord). Formeel gezien heffen zelfs de borden uit categorie G die een maximumsnelheid impliceren geen eerdere beperking door een A1-bord op, maar hebben die om onduidelijkheid te voorkomen dan in de regel wel een A1 of A2 bord erbij.
 
Last edited:
Eigenlijk gaat het er dus niet om dat Tesla de voorrangsborden als verkapte snelheidsborden gaat zien, maar dat Tesla snapt dat buiten de bebouwde kom na ieder kruispunt de vmax weer naar de default, 80, teruggezet wordt tenzij er (weer) een A1 bord met een andere waarde staat. Net als op de snelweg de vmax weer naar 130 gaat bij een nieuwe oprit als er geen A1 bord met afwijkende snelheid staat.
 
Eigenlijk gaat het er dus niet om dat Tesla de voorrangsborden als verkapte snelheidsborden gaat zien, maar dat Tesla snapt dat buiten de bebouwde kom na ieder kruispunt de vmax weer naar de default, 80, teruggezet wordt tenzij er (weer) een A1 bord met een andere waarde staat. Net als op de snelweg de vmax weer naar 130 gaat bij een nieuwe oprit als er geen A1 bord met afwijkende snelheid staat.

Geldt ook voor (veel) mensen.
:(
 
De ‘Zone’ verkeersborden (ZC43) worden ook niet als dusdanig herkend. Einde van een snelheidszone (ZC45) al helemaal niet.

Voor mij trouwens borden die ze echt mogen schrappen. Je zal er maar 1tje gemist hebben, dan rijd je een hele wijk door aan onaangepaste snelheid.... Sommige gemeentes hebben dit ook wel in de gaten, en dan plaatsen ze hier en daar hetzelfde bord met ‘herhaling’... wat meteen het nut van dat zonebord (bordenbos vermijden) onderuit haalt.
 

Attachments

  • 468541E5-10DC-4F88-BB00-7E667410906C.jpeg
    468541E5-10DC-4F88-BB00-7E667410906C.jpeg
    61.5 KB · Views: 38
Ik merk dat snelheidsborden over het algemeen goed gelezen worden, maar dat ook als de auto op de vorige max reed, dat hij niet automatisch overgaat op aangepaste max! Dus AP blijft op 80 terwijl eronder (70) staat. Minder!

Afritten neemt hij nu heel mooi, schakelt heel rustig automatisch telkens 10 km/u terug tot hij rustig op het kruispunt aan het einde afrijdt en daar tot 0 afremt (stop-bord detectie).

Bij *sommige* (niet alle) rotondes remt hij nu op AS nu ook af alsware het een stopbord is (of een scherpe bocht, kweetnie), da's heel prettig. Uiteindelijk moeten we er natuurlijk nog wel zelf overheen sturen.

Over het algemeen een erg goede update, veel fijner buiten de snelweg AP'en! Ik had wel nog een soort phantom brake op de snelweg, ik wou naar de middelste baan omdat een motor me wilde inhalen, en iets deed 'm schrikken en remmen net nadat hij naar rechts begon te gaan... wat de motorrijder die al helemaal klaar was om in te halen (dwz, hij was alvast begonnen met gas geven) dan weer deed schrikken...
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Dus kort samengevat: de plaatsing van voorrangsborden zijn een handig hulpmiddel om te weten of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt, zodat je daarmee weet of je 50 of 80 mag rijden als er geen borden zijn die iets anders aangeven.

Dat is toch wat ik zeg? Als dat bord er staat zoals in het filmpje wat ik deelde met een voorrangsbord buiten de bebouwde na een kruising waar je 50 moest is daarna dus impliciet 80. Daar heb je al die tekst die je deelt niet voor nodig want de regel is zeer simpel.
 
Nee, dat is niet nodig. Buiten de bebouwde kom is het niet zo dat na een kruising de snelheid weer 80 is. Is er geen bord dan blijft de snelheid van toepassing zoals eerder is aangegeven.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn; hoe moeten mensen die pas bij het kruispunt deze weg op zijn gegaan dat dan weten? Als een weg buiten de bebouwde kom bv 70 is, moet dat ECHT na elk kruispunt herhaald worden. Precies daarom ook zie je na elke snelwegoprit het '100', '100/120' of '100/130' bord ook weer herhaald worden (zonder 'rappel' eronder :) )
 
Dat is toch wat ik zeg? Als dat bord er staat zoals in het filmpje wat ik deelde met een voorrangsbord buiten de bebouwde na een kruising waar je 50 moest is daarna dus impliciet 80. Daar heb je al die tekst die je deelt niet voor nodig want de regel is zeer simpel.
Nee dat is dus de nuance, en die mag Tesla niet fout implementeren - je zei dat het voorrangsbord zelf betekent dat je 80 mag, en in je voorbeeld is het de kruising die de snelheidsbeperking opheft, niet het voorrangsbord. Voorrangsborden hebben niets met snelheden van doen.
Buiten de bebouwde kom is het niet zo dat na een kruising de snelheid weer 80 is.
Dat is dus juist wel zo. De afwijking moet herhaald worden na de kruising, anders is hij afgelopen.
 
  • Like
Reactions: fauquemont and DTTS
Over de 30 km/u zones bij werkaandeweg in Amsterdam:
- borden hangen waar ze hangen kunnen, soms in de bocht op bijna 5 meter hoogte (ergens in Noord aangetroffen). De regels voor verkeersborden-positiinering worden totaal niet in acht genomen.
- aantal keer dat er een "einde 30 km/u" hangt: nooit. Als je een bekeuring kreeg, was de zone toch wat langer.

Denk dat de lakse houding van de overheid een rem is op automatisch de snelheid aanpassen. Zelf gok ik die snelheid ook erg vaak op aannames
 
Vandaag Utrecht - Uithoorn en omgekeerd gereden met 2020.36.10.
Heen ging goed op de N201.
Terug las mijn auto ergens blijkbaar 60 km per uur en liet die tot Vinkeveen en de A2 niet meer los. De hele weg is eigenlijk 80. De enige manier om dan 80 te kunnen rijden is AP uit te schakelen. Zodra je AP activeert dan gaat hij terug naar 60. Snelheid verhogen is niet toegestaan. Vreemd hoor, dan maar geen AP.
 
Terug las mijn auto ergens blijkbaar 60 km per uur en liet die tot Vinkeveen en de A2 niet meer los. De hele weg is eigenlijk 80. De enige manier om dan 80 te kunnen rijden is AP uit te schakelen. Zodra je AP activeert dan gaat hij terug naar 60. Snelheid verhogen is niet toegestaan.

Dat is wel matig.. Ben ik opeens toch niet zo ontevreden dat mn HW 3.0-upgrade nog even op zich laat wachten :)
 
Vandaag Utrecht - Uithoorn en omgekeerd gereden met 2020.36.10.
Heen ging goed op de N201.
Terug las mijn auto ergens blijkbaar 60 km per uur en liet die tot Vinkeveen en de A2 niet meer los. De hele weg is eigenlijk 80. De enige manier om dan 80 te kunnen rijden is AP uit te schakelen. Zodra je AP activeert dan gaat hij terug naar 60. Snelheid verhogen is niet toegestaan. Vreemd hoor, dan maar geen AP.

Is de oplossing dan niet:
Quickly adjust the Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer set speed to the current speed by simply tapping the cluster speedometer. You can still tap the speed limit sign to adjust the set speed to the speed limit.