Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Schrijf jij effe een stukje software die voor ieder idioot lijntje op de weg of bordje TER WERELD, in ALLE landen, vanaf dag 1 goed werkt.

Dan vragen we aan Elon om jouw stukje FSD code erin te zetten, en is het opgelost!

Je vraagt het aan de verkeerde. Ik ken de beperkingen van AI aardig goed (o.a. enorme en nooit op te lossen foutkansen) en van gewone software (iedere opgeloste fout .. introduceert weer de volgende). Ik zeg juist dat het niet kan. Elon zegt dat het wel kan. Echter, op weg naar dat wat niet kan kunnen we genieten van wat wel haalbaar is: fantastische level 3 auto’s.
 
Ik zie dat 48.26 nu onderweg is. Ik geniet van alle verbeteringen en iedere software update. Dat heeft Tesla echt heel goed voor elkaar. Spannend weer.
Het vervelende hypen vooraf ... neem ik dan maar voor lief.
Dat is het mooie aan een Tesla. Mijn auto is objectief een betere auto dan toen ik hem een jaar geleden kocht. Hij stopt nu voor stoplichten, herinnert me er aan als het licht op groen gaat, leest snelheidsborden, laad sneller, enz. En dan heb ik het nog niet over bijzaken als betere UI, meer games/toys, betere muziekbeleving enz. Dat is een ervaring waar geen enkele andere auto bij in de buurt komt. Sure, het is af en toe buggy, maar je kan er in elk geval van uit gaan dat er een stijgende lijn in zit en de functionaliteit bij elke update beter wordt. Vergelijk dat maar eens met m'n andere auto met 4 ringen waar ik €200 moet aftikken voor een kaartupdate die de dealer moet uitvoeren.
 
Vandaag gigantisch probleem met de nieuwste software (48.12.1). Onderweg steeds een foutmelding gekregen in de trant van 'kan niet laden wegens onjuiste energiebron' of iets in die geest. Daarbij ook nog een middenconsole met vreemde teksten. Erg irritant. Dus wat doe je dan: voor het stoplicht even snel een soft reset ...

FOUT en STOM. De auto ging helemaal uit en weigerde vervolgens te 'starten'. Kreeg voortdurend een foutmelding dat er iets was met de laadpoort. Volgens de app en het laadscherm op de middenconsole (die deed het net als de verwarming tenminste wel) was de auto aan het laden. Voor een stoplicht op een drukke weg ... Geen beweging meer in te krijgen.

Tesla gebeld en prima geholpen. Geprobeerd om op basis van instructies van een Tesla medewerker diverse resets te doen, maar niets hielp. Uiteindelijk is na 2 uur een berger gekomen en is de auto op een oplader gezet. Was nog een gedoe want de sleepmodus was grijs en niet beschikbaar. Door wat te rommelen met de 12 volt accu is het uiteindelijk wel gelukt om de sleepmodus aan te zetten. Maandag gaat de auto naar het SC in Den Haag. Ben benieuwd wat nu precies het probleem is.

Drie lessen voor mij:

1. zorg dat je het telefoonnummer van Tesla voor pecht onderweg paraat hebt, want rustig zoeken terwijl er achter je auto's staan te toeteren is best lastig. En echt bizar: dat telefoonnummer staat dus NIET op de website van Tesla roadside assistence ...
Het juiste telefoonnummer is: 013 799 9525
2. bereid je er op voor dat je een Engelssprekende medewerker van Tesla aan de lijn kan krijgen. Is best een gekke gewaarwording in eerste instantie. Vooral als je in het Engels moet uitleggen waar je precies staat.
3. Voortaan doe ik alleen nog maar (soft) resets terwijl ik ergens geparkeerd sta, liefst voor mijn huis. Nooit meer op de rijbaan.
 
Dat is het mooie aan een Tesla. Mijn auto is objectief een betere auto dan toen ik hem een jaar geleden kocht. Hij stopt nu voor stoplichten, herinnert me er aan als het licht op groen gaat, leest snelheidsborden, laad sneller, enz. En dan heb ik het nog niet over bijzaken als betere UI, meer games/toys, betere muziekbeleving enz. Dat is een ervaring waar geen enkele andere auto bij in de buurt komt. Sure, het is af en toe buggy, maar je kan er in elk geval van uit gaan dat er een stijgende lijn in zit en de functionaliteit bij elke update beter wordt. Vergelijk dat maar eens met m'n andere auto met 4 ringen waar ik €200 moet aftikken voor een kaartupdate die de dealer moet uitvoeren.

Vergeet vooral de Sentry mode niet met als nieuwste toevoeging dat als de auto wordt open gebroken en de SSD/ USB station wordt gestolen, dat de beelden dan zijn opgeslagen in het interne geheugen van je auto die je vervolgens zelf weer kan benaderen via een andere USB stick. Dat vind ik wel mooie toevoegingen, gratis en voor niets.
 
  • Like
Reactions: KL0809
Helaas, not really impressive. Op de vele nieuwe mogelijkheden met het scheetkussen na dan. De volgende update wordt vast weer geweldig.
Ik heb het gevoel dat ze niet klaar zijn met alles en dit dan maar als tussenrelease hebben uitgebracht om toch maar het beloofde (Christmas-update) waar te maken. Ik mis hier toch ook toevoegingen met echte meerwaarde zoals ze reeds zijn gesuggereerd, hopelijk volgt de volgende update snel!
 
Volgens mij is het ook gewoon rationeel te verklaren. Geluid op de externe speakers is voor (toekomstige) modellen verplicht. Dus die software moet gewoon wettelijk gemaakt gaan worden. En scheten als geluid toevoegen is 1 minuut werk, dus geen verspilde tijd. Maar wel 1 minuut besteed om Tesla Tesla te laten zijn. Anders dan anderen.

Rationeel kan ik er niet bij dat onze auto's soms dagenlang te logeren zijn bij Tesla Servicecenters met softwareproblemen, voice-control en webbrowsers niet/amper werken, spontane resets, hikkende audio, enz enz.... en dat ondertussen de ontwikkelaars bezig zijn met het implementeren van scheet-kussens op de externe speakers.

</rant>