Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Even wat anders dan FSD want dit draadje gaat over software 2022.12….
Wat mij opvalt is dat niemand meer klaagt over de ruitenwissers. Nu moet ik daarbij wel opmerken dat het al een tijdje weinig heeft geregend, maar afgelopen paar dagen was het weer raak.
Vandaag heb ik een heel stuk in de regen gereden (50km) en ik moet zeggen dat de ruitenwissers zich prima hebben gedragen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Te vroeg gejuicht, melding "storing veiligheidssysteem links voor" is er terug😔
Ik kan nu wel geen nieuwe afspraak inplannen, die van vandaag blijft erin staan en je kan geen nieuwe aanmaken.
Gisteren stonden ze hier al terug, het zat hem in een kabelboom die ze vervangen hebben.
De medewerker legde alles van naald tot draad uit. Oorzaak was door het steeds gebruiken van de easy entry functie, er zat een kabel klem en door het dagelijks verplaatsen van de stoel brak de draad op dat punt.
Zal nog eens in het positieve service ervaring draadje moeten posten want dit was een geweldige service.
Excuses voor het off topic gaan maar initieel dacht ik dat dit een storing omwille van de laatste update was.
 
Wat mij opvalt is dat niemand meer klaagt over de ruitenwissers.

Opgegeven moment is alles weg gezegd :cool: . Ik vind de ruitenwisser nog steeds drama. Zeker met miezer want dan werkt het niet tot je zelf 1 a 2x het voorbeeld hebt gegeven lijkt het of als het aardig regent en er meteen paniek en de wissers onnodig op de snelste stand staat. Gelukkig heb je dan met de S/X nog een apart pookje... ik zou gek worden in een 3/Y met dat soort incidenten.
 
  • Like
Reactions: KL0809
Jij hebt geen actieve FSD.

Jij jankt dat een level 2 systeem waarbij duidelijk is dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is en altijd klaar moet zijn om in te grijpen dat je ook momenten hebt dat je moet ingrijpen...

De misalignment waar hij het over heeft is niet dat het systeem niet duidelijk is of de communicatie over het systeem maar dat mensen ten onrechte lui worden in hun controle taken als het te lang goed gaat.
Dit is geen manier van communiceren. Block.
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
Opgegeven moment is alles weg gezegd :cool: . Ik vind de ruitenwisser nog steeds drama. Zeker met miezer want dan werkt het niet tot je zelf 1 a 2x het voorbeeld hebt gegeven lijkt het of als het aardig regent en er meteen paniek en de wissers onnodig op de snelste stand staat. Gelukkig heb je dan met de S/X nog een apart pookje... ik zou gek worden in een 3/Y met dat soort incidenten.
Na de laatste software update doen de wissers in mijn MX het redelijk, maar in mijn MY vrijwel altijd goed. Verder is ingrijpen in de wisserinstelling bij een MY of M3 geen probleem. Ik zie niet in waarom je daar gek van zou worden.
 
Opgegeven moment is alles weg gezegd :cool: . Ik vind de ruitenwisser nog steeds drama. Zeker met miezer want dan werkt het niet tot je zelf 1 a 2x het voorbeeld hebt gegeven lijkt het of als het aardig regent en er meteen paniek en de wissers onnodig op de snelste stand staat. Gelukkig heb je dan met de S/X nog een apart pookje... ik zou gek worden in een 3/Y met dat soort incidenten.
Hier ook weer flink drama, alsof de wissers 5 redbull op hebben, dan maar weer op handmatig. Ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn? AP ook weer 2 stappen terug, tergend trage rijbaanwissels en bij elk spatje regen schakelt NOA uit. Ergste nog is een mega noodstop en uitschakelen van auto-steer (tacc bleef aan) uit het niets zonder melding net terwijl een auto redelijk kort achter mij schoof van een naastgelegen rijbaan, gelukkig heb ik tegenwoordig standaard mijn voet op het acceleratiepedaal anders was het verkeerd afgelopen.
 
Last edited:
Apart, wij hebben bijna identieke auto/config en mijn ervaringen zijn veel beter. Gisteren Zwolle vv en vandaag Emmeloord vv. Compleet op NoA gereden....

Een week eerder had ik wel een vervelend iets: van 120 naar 70 maar dat is (achteraf) wel verklaarbaar omdat die auto wel erg ver naar links kwam (over de lijn). Maar goed, je schrikt je wel dood...

Ruitenwissers zijn wisselend, maar niet (althans bij ij) zo dramatisch als jij schetst. Af en toe extra klapje, that's all.

We wachten de volgende versie wel weer af... (ik rij op 12.3.2)
 
Zo heb ik goede ervaringen met voorgaande versies waar anderen weer klachten over hadden, blijft toch vreemd. Wissers is echt de laatste versie weer, voorgaande 2-3 updates prima, daarvoor ook slecht maar niet zoals nu, gaat gewoon steevast bij elke hoeveelheid regen op de non-interval stand. Ik denk dat ook het uitschakelen van NOA bij elk spatje regen hier verband mee heeft. Zit ook op 12.3.2 overigens. De noodstop had denk ik te maken met een stevige expansie sleuf van een brug of het kwam door de brug zelf, ik kon autosteer pas weer inschakelen toen ik de brug over was.
 
@pvkeep waar reed jij? Ik heb echt al in geen tijden een echte phantom brake gehad. Blijft bizar dat de ervaringen zo verschillen...

Ik geef wel toe dat ik rij als een oma en het prima vind om lekker in de rechterbaan te suffen. Wordt het me te gek dan ga ik pas inhalen...
 
@pvkeep waar reed jij? Ik heb echt al in geen tijden een echte phantom brake gehad. Blijft bizar dat de ervaringen zo verschillen...

Ik geef wel toe dat ik rij als een oma en het prima vind om lekker in de rechterbaan te suffen. Wordt het me te gek dan ga ik pas inhalen...
Ik reed N11 en daarna de A12. En net zoals jij gewoon lekker sukkelen met 102 km/u op AP. Vanmiddag terug over de A12 ging het weer vlekkeloos. Ik ben zelf een softwareman maar ik heb een hekel aan software die zich niet deterministisch gedraagt.
 
Ik reed N11 en daarna de A12. En net zoals jij gewoon lekker sukkelen met 102 km/u op AP. Vanmiddag terug over de A12 ging het weer vlekkeloos. Ik ben zelf een softwareman maar ik heb een hekel aan software die zich niet deterministisch gedraagt.
Ha, dan maar uit de buurt van AI blijven. Je omgeving is geen seconde hetzelfde dus reageert de AI van een Tesla op ieder moment niet deterministisch.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Phantom braking heb ik al heel lang niet meer gehad.
Wat in de laatste versie wel wat meer is, is het hebben van micro brake. Hij gaat dan ineens van 103-105 ineens naar 97-98 en gelijk weer door.
Dit is wel op de plekken waar heel vroeger weleens de phantom braking plaatsvonden.

Binnen de lijntjes kleuren is nu wel weer beter geworden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Phantom braking heb ik al heel lang niet meer gehad.
Wat in de laatste versie wel wat meer is, is het hebben van micro brake. Hij gaat dan ineens van 103-105 ineens naar 97-98 en gelijk weer door.
Dit is wel op de plekken waar heel vroeger weleens de phantom braking plaatsvonden.

Binnen de lijntjes kleuren is nu wel weer beter geworden.
Dat heb ik ook weleens, al is het wel heel zelden. Ook wel eens wat harder: van 100 naar zeg 70. Dat is dan (denk ik) meestal een gevolg van verkeerde map snelheid of dat hij van een brug of parallelweg de snelheid overneemt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ha, dan maar uit de buurt van AI blijven. Je omgeving is geen seconde hetzelfde dus reageert de AI van een Tesla op ieder moment niet deterministisch.
En dat is precies het probleem. De AI moet wel deterministisch reageren, maar de huidige versie is zo slecht dat je er niet op kunt vertrouwen dat de software de omgeving op een betrouwbare manier analyseert.