Gisteren een lezing gehad van Professor David Abbink. Hij is hoogleraar in ‘Haptic Human-Robot Interaction’ aan de TU Delft. Hij denkt (samen met
zijn groep) veel na te denken over de interactie tussen mens en machine. Daar gaat namelijk veel fout.
View attachment 806512
Bij dit plaatje vertelde hij dat de hoogte van misalignment per persoon verschilt. Ikzelf heb erg behoefte aan voorspelbaarheid van waar het systeem werkt en waar niet - dus die "2 stapjes vooruit en 1 achteruit" geeft voor mij stress wanneer ik in moet grijpen.
Ik begrijp het wel. Als je veelal bumperkleeft in de linkerbaan dan heb je continu situaties waar je moet ingrijpen, en dan heb je minder behoefte aan dit soort duidelijkheid.
Het eerdere plaatje heb ik ook uit zijn presentatie.
Die samenwerking tussen mens en machine is zeer belangrijk. Zo zijn er versies van lane-assist waar je bij kan sturen zonder het stuur volledig over te nemen. Bijvoorbeeld als je als bestuurder je minder prettig voelt bij de afstand met een bepaalde vrachtauto. Tesla is rambam, of FSD of bestuurder. Ik zou een meer vloeiende samenwerking tussen mij en FSD veel blijer zijn.
Mijn opmerkingen gaan meestal over de prioriteiten die Tesla heeft, en niet dat ik 's nachts moet huilen over level 2 ipv 5. Ik zou gewoon liever zien dat ze level 1 en 2 helemaal afmaken ivm mijn vertrouwen in het systeem.