Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.40

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren roadside assistance gebeld omdat ik mijn laadkabel niet los kreeg uit de laadklep.
Het was nog maar de 2e keer publiek laden met mijn MY na 11000km.
Op het scherm en in de app was het bliksemikoontje waarmee ik de laadpoort wou ontgrendelen grijs ipv wit en er op drukken deed niets.
De noodontgrendeling geprobeerd, maar ook dat lukte niet. Zelfs geen klik te horen of te voelen.
Tesla gebeld. Ik moest tegelijk aan de kabel en de noodontgrendeling trekken en zo moest het zeker lukken.
Uiteindelijk stond ik met het uitgerukte kabeltje van de noodontgrendeling In mijn handen. Te hard getrokken
Na 7! uur wachten (gelukkig kunnen werken ondertussen) is een ranger aangekomen die mij via het laadmenu de knop ‘laadpoort ontgrendelen’ toonde, waarmee de kabel direct los kwam.
Is het sedert een update dat het bliksem symbooltje niet meer werkt of is het typisch voor de MY dat dat niet lukt of heeft dit nooit gewerkt? Bij mijn MS ontgrendelde ik via de keyfob. Al meen ik te weten dat het via het bliksem ikoontje ook lukte. De eerste keer met de MY ondervond ik geen problemen, maar misschien ging ik dan toevallig wel via de laadmenu.
Lijkt mij contra-intuïtief dat op het beginscherm alle ikoontjes werken om te openen en te sluiten en dat van de laadpoort niet.
Lijkt mij gek dat de helpdesk dat aan de telefoon niet meldt.
Lijkt mij ook niet correct dat de noodontgrendeling niet werkt.
Uiteindelijk nog een goeie 40 € moeten betalen voor het terugplaatsen van het kabeltje van de noodontgrendeling.
Ook via de Smartphone toch te ontgrendelen? Ik heb ergens gelezen dat ze de kabel mogelijks ook gaan ontgrendelen als het laden is gestopt en de koffer wordt geopend. Ik hoop dat dit waar is, want dan moet je zelfs uw smartphone niet meer uithalen om te ontgrendelen, ik mis een ontgrendelknopje naast de laadkabel.
 
Op het scherm en in de app was het bliksemikoontje waarmee ik de laadpoort wou ontgrendelen grijs ipv wit en er op drukken deed niets.​

Ook via de Smartphone toch te ontgrendelen?
Zie mijn eigen quote hierboven.

Ik heb ergens gelezen dat ze de kabel mogelijks ook gaan ontgrendelen als het laden is gestopt en de koffer wordt geopend.
Laden was niet eens gestart, want de paal werkte niet.

Bij het schrijven van mijn originele post, dacht ik nog dat het mijn eigen stomme fout was, omdat ik via dit icoontje wou ontgrendelen maar dat was grijs en deed niets.
E74BF22C-3FDC-46D9-9470-999575CD1547.jpeg

De ranger wees mij er bij zijn aankomst meteen op dat ik via het laadmenu wel kon ontgrendelen met deze knop, ook al staat die ook grijs (?!?).
F9112B3D-BDCA-4F02-BE73-16C465C95F72.jpeg

Bij mijn MS lukte het wel altijd via het bliksempje. Ik dacht, de enige voorgaande keer met mijn MY ook. Ik ging er dus van uit dat dit sedert een update niet meer lukt. Vandaar dat ik het hier eens postte.
Ik dacht dus (heel beschaamd) dat het een user fout was en ik de ranger voor niets had laten komen.
Echter, nu staat hij thuis aan de lader en zie ik bij het nemen van de screenshots dat het bliksempje hier wel werkt.
Het lijkt er dus op dat het bliksempje enkel werkt aan een werkende laadpaal en niet als de laadpaal niet werkt.
Met mijn IT-pet ging ik er vanuit dat 2 knoppen die hetzelfde doen, dat ook op hetzelfde niet doen als er iets kapot is. Ik heb de andere knop dus nooit geprobeerd.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Ik noemde het net al even in het model Y draadje maar ik vond het opvallend dat ik na installatie van 2022.40.4.1 de boodschap kreeg dat er verbeteringen aan het DC laden waren doorgevoerd. Zal me benieuwen, in december ga ik weer naar de SuC en dan zal ik laadcurves vergelijken met eerder.
 
Wou hier iets positief plaatsen over 2022.40.4.1 want donderdag en vrijdag heb ik een paar 100 km met AHB gereden zonder enig probleem. De functie werkte zoals verwacht en ik had ook al AHB terug aangezet voor gebruik zonder auto-pilot.

Helaas gisteren was het licht mistig (verre van genoeg om een mistlicht te gebruiken) en de grootlichten gingen weer te pas en onpas aan en uit. Meestal gewoon op een verlichte weg of autosnelweg. Dikwijls ook gewoon aan en 1-2 seconden later weer uit.

Het is duidelijk verbeterd en het lijkt voorlopig alleen nog slecht te werken als het mistig is.
Geen idee hoe men ooit daarrond zal kunnen werken met vision only. Er is gewoon geen of slecht zicht in zo'n geval.
Ik voelde me vroeger altijd veiliger bij veel mist met ACC, net door die radar die geen last heeft van mist.
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL
Ik denk dat je EAP of FSD bedoelt. Ik kan er niets aan doen dat Elon een onlogische naam voor ACC+LKA bedacht heeft.
FSD bestaat niet, dat is een marketing term. Het is idd EAP. Maar er is momenteel niks meer E aan EAP. Vandaag ben ik terug gekomen uit Frankrijk. Nog erger dan op de heenweg. Pas na anderhalf uur ging (E)AP het een beetje doen. Daarvoor alleen maar klagen over niet werkende camera’s, slecht zicht, afbreken duur syst. fout, enzovoorts.
Tot dit jaar reed ik fluitend 95% van de tijd op autopilot, maar sinds het voorjaar is het alleen maar kommer en kwel.
Dit was aan het begin van de A31 na Langres. Slecht zicht m’n reet.

1668974673415.png
 
FSD bestaat niet, dat is een marketing term. Het is idd EAP. Maar er is momenteel niks meer E aan EAP. Vandaag ben ik terug gekomen uit Frankrijk. Nog erger dan op de heenweg. Pas na anderhalf uur ging (E)AP het een beetje doen. Daarvoor alleen maar klagen over niet werkende camera’s, slecht zicht, afbreken duur syst. fout, enzovoorts.
Tot dit jaar reed ik fluitend 95% van de tijd op autopilot, maar sinds het voorjaar is het alleen maar kommer en kwel.
Dit was aan het begin van de A31 na Langres. Slecht zicht m’n reet.

View attachment 876534

Er moet iets kapot zijn denk ik.
Zelfs in de hevigste regen vandaag bleef hij gaan.
Zelfs toen ik zelf niets meer zag (omdat de automatische ruitenwissers het niet goed deden en ik zo lang mogelijk wou testen of ze het alsnog zouden doen).
Eigenlijk kreeg ik nog nooit meldingen van verminderde werking.
Ik heb een model zonder radar. Zouden de camera’s beter zijn dan in de wagens met radar?
 
Ben helemaal niet zo tevreden over deze versie. Afgelopen weekeind ben ik door mijn vaste regelmaat gelukkig niet gestrand. Ik rij bijna maandelijks keertje naar Parijs. Dan ken je de route wel een beetje. En blijkbaar valt het op als de auto ineens zegt dat je kan vertrekken terwijl je normaal 18% meer SoC pakt in Namur. De route over N5, E420 en A34 richting SuC in Reims ging dan ook helemaal mis. Tijdens het rijden dropt de SoC met 18%. In het energiescherm geen afwijkingen of meer verbruik. Ergens zit gewoon een miscalculatie. De rest van de laadstops zijn spot-on. Op de terugweg exact hetzelfde op deze route. Ik zei nog tegen mijn vriendin navi geeft nu een aankomst SoC van 23% in Namur (ik kon met 65% SoC zelfs Maastricht halen????). Ergens op het einde van de A34 was dit al Namur geworden met 13% en de SoC in Namur bij aankomst was teruggevallen naar 6%. 2x op dezelfde route in 140.000km nog nooit meegemaakt dat ik op de navigatie niet aan kan maar sinds deze update ga ik ABRP er maar weer langs houden. Meer mensen met dit probleem op zelfde of andere routes?
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
FSD bestaat niet, dat is een marketing term. Het is idd EAP. Maar er is momenteel niks meer E aan EAP. Vandaag ben ik terug gekomen uit Frankrijk. Nog erger dan op de heenweg. Pas na anderhalf uur ging (E)AP het een beetje doen. Daarvoor alleen maar klagen over niet werkende camera’s, slecht zicht, afbreken duur syst. fout, enzovoorts.
Tot dit jaar reed ik fluitend 95% van de tijd op autopilot, maar sinds het voorjaar is het alleen maar kommer en kwel.
Dit was aan het begin van de A31 na Langres. Slecht zicht m’n reet.
Kom Paul niet zo kritisch! Kon je met zekerheid uitsluiten dat er een gans op je fontcamera zat, heb je dat wel gecheckt? ;)
 
Ben helemaal niet zo tevreden over deze versie. Afgelopen weekeind ben ik door mijn vaste regelmaat gelukkig niet gestrand. Ik rij bijna maandelijks keertje naar Parijs. Dan ken je de route wel een beetje. En blijkbaar valt het op als de auto ineens zegt dat je kan vertrekken terwijl je normaal 18% meer SoC pakt in Namur. De route over N5, E420 en A34 richting SuC in Reims ging dan ook helemaal mis. Tijdens het rijden dropt de SoC met 18%. In het energiescherm geen afwijkingen of meer verbruik. Ergens zit gewoon een miscalculatie. De rest van de laadstops zijn spot-on. Op de terugweg exact hetzelfde op deze route. Ik zei nog tegen mijn vriendin navi geeft nu een aankomst SoC van 23% in Namur (ik kon met 65% SoC zelfs Maastricht halen????). Ergens op het einde van de A34 was dit al Namur geworden met 13% en de SoC in Namur bij aankomst was teruggevallen naar 6%. 2x op dezelfde route in 140.000km nog nooit meegemaakt dat ik op de navigatie niet aan kan maar sinds deze update ga ik ABRP er maar weer langs houden. Meer mensen met dit probleem op zelfde of andere routes?

Dit weekend ook wat "sprongen" in bereik. In mijn geval leek er een verband met de buitentemperatuur.

Daarnaast viel het enorm lage verbruik (gem. 140) me op vanmorgen. (temp. op 19 Gr.C. / stoelverwarming aan / lange rit / windstil weer / airco uit / geen WP)
 
Een reset (twee knoppen op stuur) helpt helaas niet. Ondertussen is het na een nieuwe laadbeurt nog steeds niet gereset.. Iemand een idee?

In een recente post waar iemand de deuren niet meer open krijgt na de laatste update met unlatch functie kreeg hij van Tesla een aantal reset stappen die hij moest doorlopen waarna het weer werkte. Misschien helpt het jou ook:

 
In een recente post waar iemand de deuren niet meer open krijgt na de laatste update met unlatch functie kreeg hij van Tesla een aantal reset stappen die hij moest doorlopen waarna het weer werkte. Misschien helpt het jou ook:

Thanks! Ik ga het morgen proberen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and DM231191