Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 956959Voornamelijk vertrouwd op ABRP want de Tesla navigatie bakte er niks van. Zie foto: Allemaal snelwegkilometers af te leggen en schatting was 441km met 62% accucapaciteit . Toen ik net vertrokken was ging ie herrekenen en schatte zelfs dat ik met 54% ging aankomen. Dit daalde dan voortdurend om ook een keer of 5 van superchargerbestemming te veranderen. ABRP was op 2% afwijking na telkens spot on. Werk aan de winkel bij Tesla!
Persoonlijk vind ik het vrij onhandig om een losse app te gebruiken om je laadstops te bepelen.
Toen we enkele jaren geleden voor het eerst met de Tesla op vakantie gingen heb ik ook ABRP gebruikt, echter toen bleek dat de Tesla navigatie perfect werkte.
Afgelopen vakantie heb ik ook een enkele keer gezien dat de inschatting van de Tesla niet helemaal juist was, maar Inmiddels weet ik zelf prima in te schatten hoever ik op een lading kom. Daarbij komt dat ik vaak eerder stop dan dat ik op een volle lading kan rijden en heb dus ABRP nooit meer gebruikt.
Ik neem overigens aan dat het probleem met één van de volgende updates wordt opgelost.
na een aantal lange (vakantie) ritten weet ik zelf op basis van ervaring wat maar tegenwoordig vertrouw ik op de navigatie.
 
Hier hooguit een foutmarge van 2%, nog nooit anders geweest.
Zou wel graag de optie hebben om te kiezen met hoeveel % ik op mijn eindbestemming kom want het systeem gaat er vanuit dat ef daar steeds laadmogelijkkheden zijn.

Hier ook best OK met de Tesla navigatie. Ik ga in Duitsland best goed: ik pas mijn kruissnelheid aan aan het resterende percentage. :) Heb ik nog 30% over bij de volgende stop omdat ik gespaard heb in de baustelle, dan kan ik harder haha. Stukje 200 helpt dan prima. Maar het klopt goed tot nu toe.

Ik realiseerde mij gisteren (800km naar Zuid-Duitsland) dat het mij eigenlijk niet uitmaakt. Vaak moet ik al naar het toilet en moet ik nog een stuk verder "volgens het plan". Het is super relaxed om met de Tesla trips te doen, ik ben gestopt met in Europa (vooral Duitsland) vliegen en ga met mijn eigen auto (ondanks dat de 21ct de kosten niet dekt).

Alleen dat wat jij schrijft dat je kan aanpassen met hoeveel charge je aan wilt komen zou handig zijn. Die laatste SuC plan ik nu zelf in om nog even te laden, of ik blijf langer hangen bij de laatste stop.
 
Op zich zou Tesla het principe van ABRP makkelijk kunnen implementeren lijkt me. Dus snelste aankomt, lange of korte stops en de SoC bij aankomst. Dat je snel wil aankomen en lange of korte stops prefereert, zou je bijvoorbeeld al kunnen instellen als standaardvoorkeur in het menu 'Navigatie'. Je aankomst-SoC zou je (niet verplicht) kunnen invullen bij het ingeven van je bestemming.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Off-topic: Ik gebruik ABRP alleen om van tevoren een nieuwe, mij nog niet bekende reis te plannen om de reisduur in te schatten en SuC alternatieven te verkennen indien nodig. Het eerste zou overigens ook in de web navigatie app van Tesla kunnen. Nadeel van ABRP is dat als je aangeeft ook non-SuC's in je planning op te willen nemen, er dan enkel -in mijn ervaring- non-SuC's worden ingepland. Ik zou dat bijvoorbeeld per deel van de route willen kunnen aangeven. Overigens heb ik geen ABRP premium, misschien dat dit betaald wel kan. Workaround is zelf in delen plannen, maar dan is de planning niet optimaal.

On-topic: Nadeel van Tesla navigatie in de auto is dat ondanks gebruik van een non-SuC lader (op dat moment), de auto je alsnog langs een SuC wil sturen waar je eerder langs bent gereden. Tot je voldoende lading hebt om een SuC te bereiken die wel in de richting van de bestemming ligt. Overkomelijk maar verwarrend de eerste keer dat het je overkomt. Als Tesla de integratie met non-SuC's op orde gaat maken (en die aanbieders werken mee om beschikbaarheid te delen, niet onbelangrijk) dan zou dat netter op te lossen te zijn door een (dynamisch) rijtje non-SuC's in de richting van de bestemming aan te bieden met bijbehorende SoC's bij aankomst (op volgorde van >0% SoC waarde). Toekomstmuziek. Denk dat er eerder nieuwe SuC's bijkomen zodat dit probleem nog zeldzamer zal worden.
 
Vandaag heel gek: bestemming ingevoerd en vertrokken. Plots merk ik dat de navigatie een kwartier langer rekent dan wat ik de dag ervoor had gezien bij Google Maps. Ik kwam op 4km van de bestemming en nog kreeg ik een reistijd van 11 minuten te zien.

Gezien we naar een park reden, dacht ik dat we zouden moeten aanschuiven op de parking, maar dat was helemaal niet het geval. Op 500m van de bestemming stond nog steeds 7 minuten.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
De afgelopen weken heb ik al enkele keren gehad dat de auto uit zichzelf richting aan geeft ter hoogte van een afslag.
Enkele weken geleden in Spanje gebeurde dit twee keer op dezelfde plek, en vanochtend net voorbij de van Brienenoordbrug.

Zijn er meer die ditzelfde gedrag hebben gezien?
Hier hetzelfde. Gaat nergens over, een van de vele achteruitgangen van de Tesla software in de afgelopen jaren.
 
Tijdens wat lange ritten door Duitsland valt me de volgende irritante functionaliteit op: met Autosteer aan en max. 140km/u rijden om vervolgens te versnellen door stroompedaal te gebruiken, kom je op het strafbankje te zitten m.a.w. kan je Autosteer de hele rit niet meer gebruiken. Waarom!? Bestuurder versnelt bewust, dus schakel Autosteer uit maar laat het daar bij zeg ik. Er is immers geen sprake van niet reageren op Autosteer prompts (dus vermoedelijke afleiding / onbekwaamheid bestuurder).
 
Ik heb 2023.26.1 gisteren binnen gekregen. Wat me nu opvalt is dat in de app staat 80% aanbevolen voor dagelijks rijden. Ik dacht dat dit er nooit stond en dat deze juist 90% was voor dagelijks. Iemand anders dat opgevallen? Of heb ik het gewoon hiervoor gemist?
Bij mij beveelt hij inderdaad 90% aan zodra ik hem boven de 90 sleep. Dit is met 20.9 en een M3 uit 2019.