Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 6.2 en eerste rit

This site may earn commission on affiliate links.
't is natuurlijk allemaal pure speculatie, maar ik zie geen hele logische oplossing.
- meer bereik uit dezelfde accu door meer efficiency, lagere marges etc? Zou kunnen, maar dat verplaatst het probleem alleen maar. Of je nu range anxiety hebt met 380 km range of met 500 km range maakt niet veel uit.
- accu-swap? levert geen wezenlijk ander/beter resultaat dan de SuC's en de logistiek is een nachtmerrie.
- navigatie die routes planned langs SuC's waar en wanneer laden noodzakelijk is? plausibel, maar zoals pvh opmerkt heeft niet elke auto SuC en/of navigatie. Eventueel fallback op niet-Tesla laadstations, met info over welke beschikbaar zijn? Zou kunnen, maar lang niet elk land heeft een serieuze openbare laadinfra zoals NL die heeft.
- gigantische uitbreiding van het aantal SuCs? mogelijk, maar niet op korte termijn een oplossing.

Ik ben benieuwd :)
 
Grappig, het internationale draadje hierover : Elon-About-to-end-range-anxiety

Bloemlezing van de beste ideeën:

a/ Miraculeus meer range (via een soort Eco-mode voor snelwegen)
b/ Bijna perfecte range-voorspelling (met indicatie van SuC-bezetting etc.)
c/ Laden via de banden, zoals Goodyear vooropstelde
d/ Apple investeert een paar miljard en Tesla en er komen plots 200 SuCs bij;
e/ Elon begint z'n persconferentie met het geweldige nieuws dat de routenavigatie ietwat verbeterd is, en als iedereen in slaap aan 't vallen is .... presenteert hij plots de Model X
 
Ik denk optie B (bijna perfecte range voorspelling)

We weten dat range heel erg afhankelijk is van de snelheid.

Als de auto dan automatisch het vermogen naar de motor begrenst tijdens een navigatie trip, kan je als je je aan de route houdt, nooit de accu leeg rijden.
Ok, het duurt misschien wat langer, maar je komt zeker op je eindbestemming en zonder afstands angst.
 
Ik ga ook voor B. Daar is enorm veel mogelijk/denkbaar dat het wel een persconferentie waard is. Daarbij kan ik me voorstellen dat de, naar ik meen inmiddels iets van 900, destinationchargers ook op de kaart komen en meedoen(gekeken maar op kaart in auto staan die in de US nog niet). Tenslotte misschien explosieve uitrol van dit netwerk, ook in Europa. Ik blijf alleen even zitten met het feit dat je hiervoor de navigatie nodig hebt die in een pakket zit/zat en waarschijnlijk heeft niet iedereen dit pakket.

Maar... bij de opening in Amsterdam werd bij de uitleg van het "chassis" verteld dat ook in de goedkoopste versie navigatie voortaan standaard is. Dus niet hele pakket waar dat in zat maar alleen navigatie. Bij het configureren staat nu al dat elke MS kaarten en navigatie heeft dus dat verschil is er niet meer. Het is volgens mij alleen maar software dus kan in een OTA update ook aan degenen die het destijds niet hadden gekocht worden gegeven.
 
Tesla zou wat meer stroom "vrij" kunnen geven uit de accu. Accu heeft capaciteit van 85kWh, tijdens normaal rijden kan hiervan 75,9 kWh gebruikt worden en dan staat de range op nul. Bricking protection, dus alle stroom te gebruiken om te rijden is 81,1 kWh, er is daarna nog 3,9 kWh beschikbaar om de batterij te beschermen. Tesla zou het verschil 81,1-75,9= 5,2 kWh toe kunnen voegen aan de berekende range. Hiermee gaat range dan ca. 25 km omhoog. Geen echte range verhoging maar veel van ons vinden het toch niet fijn om door te rijden als range op nul staat.
 
Tesla zou wat meer stroom "vrij" kunnen geven uit de accu. Accu heeft capaciteit van 85kWh, tijdens normaal rijden kan hiervan 75,9 kWh gebruikt worden en dan staat de range op nul. Bricking protection, dus alle stroom te gebruiken om te rijden is 81,1 kWh, er is daarna nog 3,9 kWh beschikbaar om de batterij te beschermen. Tesla zou het verschil 81,1-75,9= 5,2 kWh toe kunnen voegen aan de berekende range. Hiermee gaat range dan ca. 25 km omhoog. Geen echte range verhoging maar veel van ons vinden het toch niet fijn om door te rijden als range op nul staat.

Ja die optie "a" zou daarmee te maken hebben + ook een soort 'micro-sleep' modus waarvan de uitleg m'n petje te boven gaat.

Toen kwam er ook deze reactie:

I'm going to cross post this because I think it is important to this discussion:

I was upgraded to Firmware 6.1 2.2.179 with a ranger last week. While he was installing he indicated that this update while mainly for the D models, WILL INCREASE RANGE, by providing better efficiency while coasting or at low cruising power levels, I would also notice a difference in my P+. Last night I did a drive to my Dad's house, which is a trip I do almost weekly. I normally use 310 to 320 Wh/mi. Following this upgrade, I used 272 Wh/mi. This is a HUGE increase in range!! This is only the first evidence I have.

Does anyone else have this version yet? Are you seeing the same increases??

Zonder commentaar; geen idee of 't in 't kopje zit :)

Vind het wel leuk hoe onze S'jes er elke maand op verbeteren. Heb trouwens gisteren dit ontdekt, ook leuk voor in de wagen : TESLA Portal (een beetje off topic, maar wel een goede indicatie van laadmogelijkheden - en sorry voor open deur intrappen, de link is bedoeld voor de 1% onder ons die het net als ik nog niet kenden :) )
 
Heb trouwens gisteren dit ontdekt, ook leuk voor in de wagen : TESLA Portal (een beetje off topic, maar wel een goede indicatie van laadmogelijkheden - en sorry voor open deur intrappen, de link is bedoeld voor de 1% onder ons die het net als ik nog niet kenden :) )
Valt volgens mij wel mee Carl. Ik kende m ook nog niet. Jammer dat het laadvermogen niet anders dan boven 2kw gespecificeerd is.
 
quote_icon.png
Originally Posted by Lloyd viewpost-right.png
I'm going to cross post this because I think it is important to this discussion:

I was upgraded to Firmware 6.1 2.2.179 with a ranger last week. While he was installing he indicated that this update while mainly for the D models, WILL INCREASE RANGE, by providing better efficiency while coasting or at low cruising power levels, I would also notice a difference in my P+. Last night I did a drive to my Dad's house, which is a trip I do almost weekly. I normally use 310 to 320 Wh/mi. Following this upgrade, I used 272 Wh/mi. This is a HUGE increase in range!! This is only the first evidence I have.

Does anyone else have this version yet? Are you seeing the same increases??

De spanning wordt leuk opgebouwd. Hier komt er nog eentje: ik heb voor eind april een SeC afspraak staan, en ik ontving een paar dagen geleden een mail:

"Aansluitend met dit bezoek is er een innovatieve handeling die wij willen uitvoeren aan uw High Voltage battery ter verbetering van uw Tesla. "



Heb vandaag teruggemaild met de vraag of er een tipje van de sluier kan worden opgelicht, maar nog geen antwoord...
 
De spanning wordt leuk opgebouwd. Hier komt er nog eentje: ik heb voor eind april een SeC afspraak staan, en ik ontving een paar dagen geleden een mail:

"Aansluitend met dit bezoek is er een innovatieve handeling die wij willen uitvoeren aan uw High Voltage battery ter verbetering van uw Tesla. "



Heb vandaag teruggemaild met de vraag of er een tipje van de sluier kan worden opgelicht, maar nog geen antwoord...

Dat heb ik ook in april maar het betekent dat in de grote batterij het kwetsbare relais dat al diverse rijders heeft laten stranden (het relais regelt de stroom naar de 12 Volt batterij die door het niet functioneren van het relais geen stroom meer kreeg en de auto stil viel) wordt gecontroleerd of vervangen. Mij is het gelukkig (nog) niet overkomen maar als je het hebt dan betekent het afvoeren op een flatbed. Wel een wat hoera-achtige omschrijving trouwens.

Overigens kan het best dat er zonder dat wij het weten van alles wordt gedaan ter voorbereiding op toekomstige verbeteringen. Wie weet.

Eigenlijk staan alle opties gewoon open en niemand weet het. Knap gedaan.
 
Dat heb ik ook in april maar het betekent dat in de grote batterij het kwetsbare relais dat al diverse rijders heeft laten stranden (het relais regelt de stroom naar de 12 Volt batterij die door het niet functioneren van het relais geen stroom meer kreeg en de auto stil viel) wordt gecontroleerd of vervangen. Mij is het gelukkig (nog) niet overkomen maar als je het hebt dan betekent het afvoeren op een flatbed. Wel een wat hoera-achtige omschrijving trouwens.

Overigens kan het best dat er zonder dat wij het weten van alles wordt gedaan ter voorbereiding op toekomstige verbeteringen. Wie weet.

Eigenlijk staan alle opties gewoon open en niemand weet het. Knap gedaan.
Wat je nu beschrijft, lijkt me niet echt innovatief. Het genoemde probleem is mij vorige week overkomen en heb hierbij geen 'innovatieve' verbeteringen geconstateerd, na herstel.
 
Wat je nu beschrijft, lijkt me niet echt innovatief. Het genoemde probleem is mij vorige week overkomen en heb hierbij geen 'innovatieve' verbeteringen geconstateerd, na herstel.

Dan was je te laat voor de preventieve "actie" want dat is wat men doet, voorkomen dat het probleem zich gaat voordoen. Ik bedoelde hier niets innovatiefs mee maar relativeerde de verwachting die werd gewekt. Maar wie weet. Misschien heeft je auto nu wel iets "onder de leden" dat wacht op activering door software update :) Voorlopig weten we eerlijk gezegd niets.
 
[FONT=Lucida Grande, Verdana, sans-serif]Indicatie dat Destination Network laders ook worden opgenomen op de kaart en dat deze gebruikt kunnen gaan worden in de navigatie. Dat is ook wel te verwachten maar rechtvaardigt op zich geen persconferentie. Het moet meer zijn. Morgen weten we het.
[/FONT]


[FONT=Lucida Grande, Verdana, sans-serif]"The Chase International Zephyr Cove office and other Tesla Destination Charging locations are hosted on Tesla’s interactive webpage and will soon be GPS located on Model S’ navigation through a free software update sent wirelessly to the car. In coming months, Tesla owners will be able to use the Model S 17” touch screen to easily plan trips and locate the Chase office as a place where they can stop."[/FONT]