Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Met passagiers doe ik enkel snelwegen op AP.

Grappig, ik heb juist het omgekeerde. Ik merk dat de AP (TACC en Autosteer) op provinciale wegen met duidelijke lijnen waar iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt, voor mij goed werkt. Geen onvoorspelbare remneigingen of snelle acceleraties. Helpt ook als je de afstand wat groter maakt, richting 4 of 5, dan gaat het niet allemaal iets minder abrupt.

Op de snelweg daarentegen met meerdere rijbanen lijkt AP het lastig te vinden, vooral als je op de middelste van 3 banen rijdt en er rechts veel vrachtverkeer is. Dan zet ik de AP uit, of hou mijn mijn voet boven het 'gaspedaal', wat niet echt past bij de bedoelde 'assistentie'.

Op de meest rechtse baan en de meest linkse baan gaat het vaak wel aardig, vooral als je met 135 lekker met het verkeer mee kunt rijden. Wel blijven oppassen bij viaducten, zeker waar de weg ook nog naar beneden duikt zoals op de A28 bij Zeist als je vanaf Amersfoort komt. De AP denkt daar blijkbaar dat er een grote vrachtwagen van links of rechts de rijbaan kruist ...
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Afgelopen woensdag trouwens weer eens een echt heftige phantom brake meegemaakt. Uiteraard met iemand naast me die voor het eerst in een Tesla reed.

Zat op de linker rijbaan, vrachtwagen combo rechts van me. Geen viaduct of tunnel nog in de buurt waardoor ik ook lekker relaxed was. Categorie net geen noodstop. Zo heftig heb ik maar 1x eerder meegemaakt en dat was 2 dagen na levering.
 
Afgelopen woensdag trouwens weer eens een echt heftige phantom brake meegemaakt. Uiteraard met iemand naast me die voor het eerst in een Tesla reed.

Zat op de linker rijbaan, vrachtwagen combo rechts van me. Geen viaduct of tunnel nog in de buurt waardoor ik ook lekker relaxed was. Categorie net geen noodstop. Zo heftig heb ik maar 1x eerder meegemaakt en dat was 2 dagen na levering.
Ik vraag mij toch af of de kans ook bestaat dat de auto dit doet als er iemand (dicht) achter je zit? Dan moet hij wellicht kiezen wat hij doet omdat die achter je dan opeens ook snel dichterbij komt. Ik vraag mij af hoe dat dan afloopt...
 
Dag mede forumleden. Sinds een paar dagen heb ik versie 2019.12.1.2 op mijn MX.
Na de update constateerde ik al snel 2 problemen:

1. Invoer van adres is navigatie, radiozenders, Spotify gaat achterste voren. Zeer irritant als je ergens snel naar toe wilt. Amsterdam werd bijv. Madretsma.
2. Bij het gebruiken van de schakelpook gaat de muziek steeds harder spelen. Beetje storend bij het inparkeren in onze rustige wijk op standje 14, hahaha.

Na een softreset waren de problemen gelukkig alweer verholpen. Is dit bij jullie ook wel eens vaker gebeurd en voeren jullie na een software update altijd eerst een softreset uit?
 
Auto lane change naar links werkt bij mij al een lange tijd helemaal niet meer
Ben je zeker dat de setting niet uit staat. Gebeurde vroeger bij mij steeds wanneer ik van bestuurder wisselde (via de andere keyfob). Heb nu auto lane change geactiveerd op alle bestuurders en probleem doet zich niet meer voor.
Trip counters staan nu ook nog anders als er een andere bestuurder actief geweest is. Moet ik ook eens bij iedereen gelijk zetten.
 
Bizar toch hoe veel verschillen er zijn tussen de auto's. Ik herken weliswaar alles wat jullie zeggen over phantom brakes, 'kwispelen' (leuk eufemisme!), remmen bij autolane terug naar rechts maar het komt bij mij zelden voor. Ik rijd bijna alles op autopilot, ook buiten de snelweg waar het kan en ik heb zelden problemen. Model S75D, Q3'18.

Bij mij hetzelfde. Ik ben dus best heel tevreden over EAP. Ik wacht nu op FSD...
Twee aanvullingen:
Als ik naar rechts wil met ALC, en er zit een auto binnen de 150m voor me op de rechter baan die langzamer rijdt, dan houdt ie even in voor hij van baan wisselt;
Als ik een uitvoegstrook passeer, gaat ie ook wat langzamer rijden. Na de uitvoegstrook hervat hij de snelheid weer. Herkenbaar bij iemand?

Model S 75D Q2 2018
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als ik naar rechts wil met ALC, en er zit een auto binnen de 150m voor me op de rechter baan die langzamer rijdt, dan houdt ie even in voor hij van baan wisselt;

Zeker, houd rekening dat de ingestelde afstand het toe moet staat anders gaat de auto eerst ruimte maken.

Als je met inhouden een korte stutter zeg maar bedoeld dan ja, dat gebeurd vaak en is een 'micro break'.

Als ik een uitvoegstrook passeer, gaat ie ook wat langzamer rijden. Na de uitvoegstrook hervat hij de snelheid weer. Herkenbaar bij iemand?

Wordt de max Autopilot snelheid in het blauwe cirkeltje ook aangepast? Dan is dit een nieuwe feature genaamd "fleet speed". Deze past de max snelheid aan op basis van alle Tesla's die daar rijden. Als de snelheid niet klopt, gas geven zodat het systeem getraind wordt dat deze snelheid niet correct is.
 
  • Informative
Reactions: HansB
Wordt de max Autopilot snelheid in het blauwe cirkeltje ook aangepast? Dan is dit een nieuwe feature genaamd "fleet speed". Deze past de max snelheid aan op basis van alle Tesla's die daar rijden. Als de snelheid niet klopt, gas geven zodat het systeem getraind wordt dat deze snelheid niet correct is.

Heel mooi, dat fleet speed. Kan ook heel verkeerd uit pakken. Als het systeem ziet dat veel mensen als ze een ongeluk zien afremmen om goed te kunnen kijken, gaan de Tesla’s dat op een gegeven moment zien als de juiste keuze in die situatie, en dus standaard remmen bij een ongeluk. Die neural networks hebben zo voor- en nadelen.
 
Heel mooi, dat fleet speed. Kan ook heel verkeerd uit pakken. Als het systeem ziet dat veel mensen als ze een ongeluk zien afremmen om goed te kunnen kijken, gaan de Tesla’s dat op een gegeven moment zien als de juiste keuze in die situatie, en dus standaard remmen bij een ongeluk. Die neural networks hebben zo voor- en nadelen.
Dat zie je goed. Dit is ook mijn verklaring voor de doodgereden voetganger met een fiets aan de hand in Arizona, vorig jaar maart. De algoritmes van Uber hebben al lang geleden geleerd dat erg langzaam rijdende fietsers altijd stoppen voor auto’s of alsnog snel weg weten te glippen. Behalve wanneer het een dronken vrouw is met de fiets aan de hand, helaas dus.
 
Vandaag Naarden-Groningen gedaan. 168 km, 1:48 uur, 200 Wh/km.

Hele rit op AP met uitzondering van één keer toen ik iets te hard lane change naar rechts activeerde.
Twee keer 'kwispelen': lane change naar rechts, afbreken en dan toch gaan.. Ook twee maal door verkeerde snelheid zelf bij moeten gassen..

Maar toch: geen gekke prestatie. Kijken of de terugweg ook weer zo gaat.

Terug ging het drie keer fout bij het teruggaan naar de rechterbaan. Of ik een fout maakte of de auto is vaak lastig te zien.... Verder blijft het *nog* minder vloeiend.

Maar blijft toch verbazingwekkend hoe veel beter AP aan het worden is... En wat prachtig dat ik 'even' op en neer naar Groningen kan en nog bijna 150km op de teller over hou... SuC stop Emmeloord maar overgeslagen.
 
Last edited:
Dat zie je goed. Dit is ook mijn verklaring voor de doodgereden voetganger met een fiets aan de hand in Arizona, vorig jaar maart. De algoritmes van Uber hebben al lang geleden geleerd dat erg langzaam rijdende fietsers altijd stoppen voor auto’s of alsnog snel weg weten te glippen. Behalve wanneer het een dronken vrouw is met de fiets aan de hand, helaas dus.
Zo heb ik het nooit bekeken inderdaad. Of dat bij Uber echt zo gebeurd is weet natuurlijk niemand, maar het is wel nog een voorbeeld van hoe de neural networks zich kunnen ontwikkelen. Fascinerend.... De menselijke controleren op wat ze leren en bepalen of dat een goede of slechte ontwikkelen is, blijft enorm belangrijk. Ik heb geen idee hoe tesla dat controleert.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat zie je goed. Dit is ook mijn verklaring voor de doodgereden voetganger met een fiets aan de hand in Arizona, vorig jaar maart. De algoritmes van Uber hebben al lang geleden geleerd dat erg langzaam rijdende fietsers altijd stoppen voor auto’s of alsnog snel weg weten te glippen. Behalve wanneer het een dronken vrouw is met de fiets aan de hand, helaas dus.

Heb je het filmpje gezien? Geen enkele bestuurder had dat ongeluk kunnen voorkomen.

Maar laten we dat niet in dit topic verder bespreken en het op fleet speed houden.
 
Heb je het filmpje gezien? Geen enkele bestuurder had dat ongeluk kunnen voorkomen...
Uiteraard was dit ongeval wel te voorkomen door de auto/bestuurder.
Wanneer een chauffeur een object in de rijrichting niet tijdig opmerkt om te kunnen stoppen of uitwijken, dan rijdt hij gewoon te hard of zit ook te appen.
Het is niet zo dat de Uber auto de wandelaar niet waarnam; het is blijkbaar zo dat er niet (op tijd) werd geremd of uitgeweken. Met alle radar, LIDAR en camera’s aan boord is een overstekend persoon des nachts voor zo’n auto zelfs beter zichtbaar dan voor ons mensen, ook nog eens.
 
Dat zie je goed. Dit is ook mijn verklaring voor de doodgereden voetganger met een fiets aan de hand in Arizona, vorig jaar maart. De algoritmes van Uber hebben al lang geleden geleerd dat erg langzaam rijdende fietsers altijd stoppen voor auto’s of alsnog snel weg weten te glippen. Behalve wanneer het een dronken vrouw is met de fiets aan de hand, helaas dus.
Zolang de meerderheid van de auto’s op de weg bestuurd wordt door mensen lijkt het mij het beste dat ook de Autopilot zich zoveel mogelijk gedraagt als een oplettend mens.

Pas nadat de meeste auto’s op Autopilot rijden (FSD, Level 4 of 5) lijkt het me per saldo veiliger dat auto’s over gaan op Autopilot gedrag.
 
Nog een vraagje gebaseerd op 2019.12.1.1: AP op stand 1 bij constante snelheid van je voorligger... 't ene moment zit je er 10 meter achter, 't volgende moment 30 meter, waarna je wagen plots weer versnelt om terug op 10 meter afstand te gaan hangen. Zoals gezegd in optimale omstandigheden en constante snelheid van beide voertuigen gedurende langere periode. 't Viel me een poosje geleden al op, maar eergisteren was het echt frappant... absoluut nul komma nul externe factoren te bespeuren.

Spotify is een (voor wie dit leest in zijn eigen stem, snelheid maal 6) ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ra-ramp qua blijven hangen trouwens. Zelfs FM-radio valt nu en dan eens volledig weg.

Ook voor de zoveelste keer een zwart scherm op de middenconsole gehad, zowel gisteren als vandaag.

Het opstarten van 't systeem gaat ook trager, en mijn bestuurderszetel keert nooit terug naar hoe ik 'em ingesteld heb op m'n profiel.

Ah ja, en het dubbeltrekken aan de AP-hendel leidt niet steeds tot het aanspringen van AP... ook hier in perfecte omstandigheden én het stuur-met-cirkel-icoontje stond opgelicht. Maar dat had ik hier al eens ter sprake gebracht. Zeer gevaarlijk als je gewoon bent dat AP je meteen na dat dubbel-trekken corrigeert om netjes naar 't midden van je rijvak te gaan...
 
Bezoekje aan Service Center, niks van wat je ervaart is normaal. Over tussenafstand kan je nog discussiëren, maar Spotify werkt feilloos bij mij, zwart scherm gaat nooit zelf dood, opstarten scherm niet te klagen en stoel zet zich altijd in juiste stand. En AP werkt altijd wanneer ik 'm wil aan zetten en stuurtje zichtbaar is.
 
Sinds 2019.12.1.2 gaat het volume van mijn telefoon (iPhone Xs Max) automatisch omlaag na een paar minuten bellen. Normaal gesproken staat de telefoon altijd op volume 8 , en mijn radio op volume 3 (en nav op 4). En nu gaat mijn telefoon dus mee terug naar volume 3 na een paar minuten bellen. Hebben meer mensen dit ervaren?