Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in deze update. Ik heb vandaag meerdere ritten gereden met 2019.16.1 en behoorlijk wat lane-change aborts gehad. Het veranderde gedrag van de auto lane-change functie draagt naar mijn mening niet meer bij aan een verbetering van de veiligheid, maar eerder aan onveilige situaties. Achterliggers snappen niet waarom je je wissel afbreekt, of waarom je richting aanwijzer weer uit gaat zonder actie. Vanwege de onbetrouwbaarheid vind ik de functie onbruikbaar geworden.

Verder vindt ik NOA in zijn huidige vorm weinig toevoegen evenals de verbeterde 'rij visualisatie'. En de auto pilot 'nags' zijn er weer veel frequenter. Ik heb er, net als ramonneke,over geklaagd op [email protected]

Ik wil een knop waarmee ik de auto de opdracht kan geven de europese UN/ECE R79 regelgeving te negeren :p
 
Last edited:
Ik moet zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in deze update. Ik heb vandaag meerdere ritten gereden met 2019.16.1 en behoorlijk wat lane-change aborts gehad. Het veranderde gedrag van de auto lane-change functie draagt naar mijn mening niet meer bij aan een verbetering van de veiligheid, maar eerder aan onveilige situaties. Achterliggers snappen niet waarom je je wissel afbreekt, of waarom je richting aanwijzer weer uit gaat zonder actie. Vanwege de onbetrouwbaarheid vind ik de functie onbruikbaar geworden.

Verder vindt ik NOA in zijn huidige vorm weinig toevoegen evenals de verbeterde 'rij visualisatie'. En de auto pilot 'nags' zijn er weer veel frequenter. Ik heb er, net als ramonneke,over geklaagd op [email protected]

Ik wil een knop waarmee ik de auto de opdracht kan geven de europese UN/ECE R79 regelgeving te negeren :p

Hier vreesde ik al voor. Maar lekker over de snelweg zwalken is blijkbaar wat de overheid wil. U vraagt, wij draaien :)
 
Oeh, dat klinkt niet goed @TedS. Ik heb morgen twee lange ritten gepland staan. Was erg benieuwd of NoA in de buurt komt van de Model 3, maar dit klinkt als achteruitgang. Die aborts zijn inderdaad ontzettend irritant - vooral voor achterliggend verkeer. Hopelijk valt dit op en fixen ze dit...
 
Vandaag ook een paar snelwegritten gemaakt met NoA. Het autorijden wordt er niet ontspannender op helaas.

Om de 15 seconden bericht dat je aan je stuur moet trekken, op het grote scherm de melding dat je een actie moet inzetten met je knipperlicht, dan krijg in je in scherm rode lijnen dat baan wijzigen niet kan, vervolgens wordt het geannuleerd, tegen die tijd weer de volgende melding dat je aan je stuur moet trekken... pfff, gewoon zelf je stuur pakken en van baan wisselen en de afrit afsturen gaat echt 100x simpeler en zonder stress.

Ik begin te denken dat we met z'n allen de afkorting van NoA verkeerd geïnterpreteerd hebben, volgens mij staat NoA voor No Autopilot :D

Ps. moet er dan wel bij zeggen dat áls de auto dan echt compleet vanzelf z'n knipperlicht aanzet en heel soepel de afrit neemt, dat dat wel heel futuristisch aanvoelt. Laten we zeggen, idee een 9, uitvoering nog een 3.
 
Last edited:

Iemand hier met twitter? Mij lijkt een hele relevante vraag aan Elon of FSD in Europa nog wel kan met deze regelgeving. Zo niet is het te zot voor woorden dat hier in Europa voor het bedrag dat ervoor wordt gevraagd FSD wordt verkocht, terwijl door regelgeving je nooit verder zal komen dan wat EAP ooit was (sterker nog, het is versoberd).

Dat lijkt mij iets wat uitdrukkelijk gecommuniceerd dient te worden en juridisch gezien zelfs een reden kan zijn tot het ontbinden van overeenkomsten (vanwege dwaling).

Het moet van tweeën een zijn: ofwel de regels worden aangepast, ofwel Tesla maakt een duidelijk statement dat Europa geen FSD gaat krijgen omdat er een groep incompetente ambtenaren (waarschijnlijk onder druk van de Duitse autoindustrie) dit bewust verhinderd.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Iemand hier met twitter? Mij lijkt een hele relevante vraag aan Elon of FSD in Europa nog wel kan met deze regelgeving. Zo niet is het te zot voor woorden dat hier in Europa voor het bedrag dat ervoor wordt gevraagd FSD wordt verkocht, terwijl door regelgeving je nooit verder zal komen dan wat EAP ooit was (sterker nog, het is versoberd).

Dat lijkt mij iets wat uitdrukkelijk gecommuniceerd dient te worden en juridisch gezien zelfs een reden kan zijn tot het ontbinden van overeenkomsten (vanwege dwaling).

Het moet van tweeën een zijn: ofwel de regels worden aangepast, ofwel Tesla maakt een duidelijk statement dat Europa geen FSD gaat krijgen omdat er een groep incompetente ambtenaren (waarschijnlijk onder druk van de Duitse autoindustrie) dit bewust verhinderd.

Dat had je toch zelf kunnen bedenken (nog beta ook).
Dat gezegd hebbende, het komt echt wel (lopen in EU diverse testen met autonoom rijden), maar ik roep niet voor niks: "als ik achterin mag gaan zitten koop ik het gelijk", regelgeving :(

En snap het deels...... straks 100K tesla's (wereldwijd een miljoen) die potentieel zelf kunnen gaan rijden (waarvan niemand weet of het werkt), heeft nogal impact op verkeersveiligheid. Ik vindt dat FSD gecertificeerd moet worden.

Tesla gaat nu alleen veel sneller dan de regelgeving kan bijbenen, dus gaat de rem erop voor FSD.
Autopilot kan wel, zat die dat doen en inmiddels "proven technology".
 
  • Like
Reactions: Hbrink