Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ben totaal niet te spreken over de Emergency Lane Departure tot op heden. Heb nu een paar dagen 2019.16.2 en zit al op 6 onterechte ingrepen omdat AP de Nederlandse provinciale wegen met fietspaden niet goed herkent.

Zie bijvoorbeeld deze weg: Google Maps. Van dit soort opmaak barst het hier in de buurt, en het was voorheen al irritant dat je hier geen autosteer kon gebruiken - hij gaat tussen de 2 duidelijkste strepen rijden in de vooraanname dat het eenbaans eenrichtingsverkeer is. Beetje jammer maar ok, het zijn als je erover nadenkt ook vreemde layouts die alleen hier voorkomen dus prima dat ze daar nog aan moeten werken.

Het wordt echter een ander verhaal als ze nondeju keiharde alarmsignalen gaan geven en aan je stuur trekken als je rijdt waar je moet rijden en de AP dat ziet als een lane departure omdat je de lijn van het fietspad oversteekt en hij een boom naast de weg ziet. En je die optie niet structureel uit kunt zetten.

Het wordt hoog tijd dat Nederland ophoudt met die flauwekul met die idiote weginrichtigen. Want dat is het grote probleem hier.
 
Mee eens dat wel wat kunnen snoeien in regels, borden en belijning.
Maar realiseer je wel dat Europa met oude steden en smalle wegen niet vergelijkbaar is met een USA ed

Ook de VS kent veel verschillen en ook daar hebben ze smalle wegen (wel veel zeldzamer).

Fatsoenlijke belijning blijkt voor AP gewoon erg belangrijk. Dus daar zit echt een heel belangrijk verbeterpunt.
 
Vooraal: hij moet daarmee rekening gaan houden met tegenliggers, en dan ook snappen dat het een tweerichtingsweg is met fietssuggestiestroken.

Dat lijkt mij nog niet zo simpel voor AP om fietssuggestiestroken te zien. En dan heb je ook nog die stippellijn aan de buitenzijde bij 60 km/u wegen. En dat moet allemaal maar ontwikkeld worden voor een land als Nederland?

Nee, gewoon eenduidigheid. We horen iedere dag de politici roeptoeteren over één Europa. Nou, zorg dan dat wegbelijning in heel Europa hetzelfde is.

Ik heb al eens eerder aangegeven dat we in Nederland zulke gekke belijningen hebben dat mensen vanuit andere landen (België al, we hebben het dus niet over landen waar men spreekwoordelijk nog met paard en wagen over de onverharde weg rijdt) terechtkomen op busbanen, of wat ik vorige week weer zag: spookrijden omdat niet erg duudelijk was aangegeven dat van één smalle rijbaan halverwege twee gescheiden rijbanen ontstonden, waarbij de ene rijbaan ook even breed bleef.

Als mensen al niet kunnen bevatten wat nu allemaal de bedoeling is, hoe moet een AP dat dan zien met het nog altijd veel minder informatie?
 
  • Like
Reactions: Nienke
Dat lijkt mij nog niet zo simpel voor AP om fietssuggestiestroken te zien. En dan heb je ook nog die stippellijn aan de buitenzijde bij 60 km/u wegen. En dat moet allemaal maar ontwikkeld worden voor een land als Nederland?

Nee, gewoon eenduidigheid. We horen iedere dag de politici roeptoeteren over één Europa. Nou, zorg dan dat wegbelijning in heel Europa hetzelfde is.

Ik heb al eens eerder aangegeven dat we in Nederland zulke gekke belijningen hebben dat mensen vanuit andere landen (België al, we hebben het dus niet over landen waar men spreekwoordelijk nog met paard en wagen over de onverharde weg rijdt) terechtkomen op busbanen, of wat ik vorige week weer zag: spookrijden omdat niet erg duudelijk was aangegeven dat van één smalle rijbaan halverwege twee gescheiden rijbanen ontstonden, waarbij de ene rijbaan ook even breed bleef.

Als mensen al niet kunnen bevatten wat nu allemaal de bedoeling is, hoe moet een AP dat dan zien met het nog altijd veel minder informatie?
En het gaat hier niet eens over AP, maar wel over interventies van het systeem terwijl je manueel rijdt! Als het de autopilot is, weet je "ok, hier is hij niet voor gemaakt, ik hou hem goed in het oog en ben klaar om over te nemen". Maar als je gewoon zelf aan het rijden bent en je stuur wordt ineens naar links gesnokt in de richting van een tegenligger, is dat niet OK.
 
Ik vind eigenlijk ook dat AP rustiger remt en beter reageert op N-wegen net voor het eerst snelweg gepakt en op een stukje van 60 km 4 afgebroken lane changes. Waarvan 1 wel terecht omdat er een BMW tussendoor kwam crossen.

Voor de rest vind ik het nog erg meevallen na alle slechte berichten had ik het echt heel erg verwacht. Maar ik vind de autopilot bijvoorbeeld rustiger remmen. Hij kwam hiervoor wel eens hard aan en remde op het laatst dan in een keer vrij hard. Het lijkt nu wat geleidelijker en wat lekkerder te gaan.

Snelheid bij lanechanhes kan ik echter niet aan wennen dat je eerst een auto inhaalt en dan eigenlijk met dezelfde snelheid weer in wilt voegen naar rechts dat hij dan eerst weer gaat remmen en je achterligger pissig maakt en vervolgens pas naar rechts gaat.
 
NoA net geprobeerd. Ik vind het geen succes in het “vrijdag-langweekend-ANWB-setjes-fietsen met fietstassen op de fietsdrager-verkeer”. NoA geeft gekke meldingen in het cluster mbt het inhalen. Afritten worden trouwens netjes gevolgd, dat vond ik wel prettig. Misschien is NoA beter geschikt voor de lange ritten op de rustigere Péage buiten het zomerseizoen.
 
Je kunt lane deperature wel degelijk op "warning" zetten. En ja, dan blijft dat bleiren inderdaad wel vervelend.
De melding zei "botswaarschuwing", dat is volgens mij de emergency lane departure, die kun je niet configureren, alleen de reguliere lane departure warnings.

Heb er trouwens inderdaad al feedback over gestuurd, vind de AP performance op die wegen met fietspaden sowieso abominabel. Verder overigens wel over de linie genomen prima tevreden over 2019.16, alleen een paar lelijke phantom breaks.
 
  • Like
Reactions: Nienke
Zelfs als hij de fietssugestiestrook als "buiten de lane" detecteert, dan nog moet hij niet kiezen om een tegenligger te gaan rammen in plaats van over een lege fietssuggestiestrook te gaan rijden.

Klopt.

Blijft staan dat ik constateer dat autonoom rijden de enige manier is om in de toekomst het verkeer significant veiliger te maken en dat wij in Nederland miljarden over de balk flikkeren om wegen steeds idioter in te richten onder de zinsspreuk 'duurzaam veilig', terwijl het daar nu al niet veiliger van wordt, maar bovendien het de kans op autonoom rijden in de toekomst flink vermindert, ofwel we straks weer miljarden over de balk moeten flikkeren om alles weer normaal te krijgen.

Dat moet zsm stoppen. Vanaf het moment dat de knop omgaat in Nederland duurt het nog zeker 10-20 jaar voordat autonoom rijden daadwerkelijk overal kan in Nederland. Althans, dat is mijn overtuiging.
 
Tsss. Belachelijk al die fietsstroken inderdaad.
Gewoon achter elkaar fietsen verplicht maken. Alle fietstrookbelijning, weg ermee.

Of kunnen die fietsers niet gewoon op de stoep net als in een normaal land.

Dit is gewoon superonveilig zo met steeds meer Tesla's op de weg.

Trouwens, hoezo fietsen. Hallo iedereen wordt wakker! Dat hoeft binnenkort helemaal niet meer met allemaal zelfrijdende voertuigen.

Zo kan ik m'n FSD nooit fatsoenlijk ten gelde maken. :(

Gemiste kans trouwens voor EU partij-programma topic in deze.
EU wet-en-regelgeving introduceren mbt wegbelijning. Kan EU toch nog ergens goed voor zijn.

;)
 
  • Funny
Reactions: pvkeep and Cely
Tsss. Belachelijk al die fietsstroken inderdaad.
Gewoon achter elkaar fietsen verplicht maken. Alle fietstrookbelijning, weg ermee.

Of kunnen die fietsers niet gewoon op de stoep net als in een normaal land.

Dit is gewoon superonveilig zo met steeds meer Tesla's op de weg.

Trouwens, hoezo fietsen. Hallo iedereen wordt wakker! Dat hoeft binnenkort helemaal niet meer met allemaal zelfrijdende voertuigen.

Zo kan ik m'n FSD nooit fatsoenlijk ten gelde maken. :(

Gemiste kans trouwens voor EU partij-programma topic in deze.
EU wet-en-regelgeving introduceren mbt wegbelijning. Kan EU toch nog ergens goed voor zijn.

;)

Het gaat om veel meer dan die fietssuggestiestrook (waar de fietsersbond overigens ook geen voorstander van is).

Die fietssuggestiestrook is relatief nieuw en feitelijk gewoon een manier om geld te besparen. Want komt ipv een fietspad.

Overigens is een verbod om naast elkaar te fietsen niet zo gek, dat is wereldwijd veel vaker verboden dan toegestaan.
 
2019.16.2 sinds vanochtend..
Voor de zekerheid daana een harde reset gedaan, dus als laatste dan de tabletkeuze Uitschakelen, want oa. recent 2x een spontane ( zeer kortdurende ) reset van het scherm gehad tijdens het rijden. Hij blijft ons verrassen die Model 3... :rolleyes:
Sentry Mode idd heel mooi verder verbeterd, nog niet ontdekt of Keep Summer Safe ook een NL variant heeft.
Afb Model 3 op tablet vooral bij lagere snelheden spectaculair groter / duidelijker, incl nu ook overdag ( lichtgrijze achtergrond ) heel duidelijk of verlichting ja / nee aan is, remlichten dan ook goed zichtbaar.
Standaard AP-dingen ( hebben we allemaal aan staan ) als LaneChangeDepartureWarning werken nu zeer merkbaar.
....Best wel een dingetje ...16.2 ! :cool:

PS we hebben geen EAP
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Hier sinds gister op 16.2. Lijkt prima te werken NoA nog niet geprobeerd. Morgen maar eens doen. Het Tesla'tje in de display vind ik maar niks. Dat constant in en uitzoomen werkt maar onrustig. Zeker tussen stoplichten in. Daarnaast lijkt mijn zwarte X nu een grijs bolletje.
Internetbrowser heeft het weer wat zwaarder en laden duurt langer of niet.
Internetverbinding valt ook weer regelmatig weg.
 
Ik heb sinds gisteren 2019.16.2, maar ik vind de 'Emergency Lane Departure Avoidance' functie ronduit gevaarlijk. Gisteren in het eerste ritje na de update reed ik op de volgende locatie: Google Maps. Aangezien er een tegenligger aan kwam reed ik uiterst rechts (dus met de rechterwielen rechts van de wegmarkering). Bij dat taludje / oprit werd deze functie ingeschakeld. De alarmbellen gingen af en de auto stuurde naar links (richting de tegenligger), waarschijnlijk omdat de combinatie van die wegmarkering en talud de auto doet denken dat de weg wordt verlaten. Ik moest daardoor actief tegen sturen om niet tegen de tegenligger aan te botsen. Daarna meteen die functie uitgeschakeld, maar helaas schakelt deze zichzelf aan het begin van iedere rit weer in, met als gevolg dat ik op deze weg nu al 3x heb gehad dat de auto naar links stuurt. Inmiddels ben ik er op bedacht, maar vooral de eerste keer was erg schrikken. Hopelijk fixed Tesla deze functie snel, want in plaats van veiliger is het voor dit type wegen (waarvan er nogal wat zijn in Nederland) juist onveiliger.
Lang verhaal kort. Ik ervaar precies hetzelfde op vergelijkbare wegen, en bekende om mij heen ook. Erg gevaarlijk
 
Wim, zijn er nog andere voordelen/nadelen met jouw AP1 S en deze 2019.16.1? Twijfel of ik hem op die van mij ga zetten met al die mindere berichten...
Ik merk met 2019.16.1.1 geen merkbare nadelen. Ook boven de 100 km/h komt de waarschuwing om het stuur licht te verdraaien na 43 seconden.
Tesla heeft al weer een nieuwe update klaar staan. Die ga ik nog maar even niet installeren.
 
@Wim S.

Welke versie heb jij? Inmiddels zit ik al een tijdje op 16.1.1 (dus niet de beruchte 16.2, die overigens ook op AP1 auto's kan). Naast dat het in de release notes niet staat, heb ik geen last van de bovenstaande vervelende autopilot acties. Dit is uiteraard met AP1.
Precies. Met 16.1.1 is de nag op alle snelheden 43 seconden, geen enkel probleem dus. Ik laat de ook al klaar staande versie 16.2 maar even links liggen.