Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
Over 2 dagen weer 60x Starlink.

Screenshot_20200915-123541_Chrome.jpg
 
Even een update over SpaceX @ Boca Chica, Elon's eigen spaceport op de grens met Mexico:

De test-tank SN7.1, met een nieuw soort Roestvrij staal, is (expres) zover onder druk gezet met vloeibaar stikstof tot hij kapot ging (pop).
Spectaculair ontploft:
upload_2020-10-1_10-9-28.png


Elon was niet helemaal tevreden: de vorige test-tank ging bij 7,6 atmosfeer kapot, deze bij 8 atmosfeer.

upload_2020-10-1_10-15-13.png

ullage = the amount by which a container falls short of being full.
304 = AISI 304 staal, is het werkpaard onder roestvast staal (RVS): de kwaliteit wordt het meest toegepast van alle RVS kwaliteiten
304L = L staat voor Low carbon, extra weinig koolstof, hierdoor beter lasbaar (geen carbide insluitingen die verzwakken)
301 = AISI 301 roestvrij staal is sterker, maar minder goed lasbaar door veel koolstof.
Elon is dus naar minder sterk, maar beter lasbaar staal overgestapt, omdat (bij de eerdere pop) de las de Achilles hiel bleek te zijn.

Zo zag het eruit na de "pop":
upload_2020-10-1_10-34-53.png


Duidelijk op de las gescheurd.


Nu gaan ze verder met SN8 die tot 15 kilometer hoog moet gaan vliegen. Deze staat imiddels op de lanceerplaats.
Op 4, 5 en 6 oktober gaan ze testen.

upload_2020-10-1_10-38-46.png
 

Attachments

  • upload_2020-10-1_10-16-58.png
    upload_2020-10-1_10-16-58.png
    83.1 KB · Views: 41
  • Informative
Reactions: robertvg
Wat we tot nu toe gezien hebben is de eerste trap van een tweetraps raket, genaamd SuperHeavy.

Binnenkort wordt begonnen aan Super Heavy, of eigenlijk het samenvoegen van twee trappen tot de definitieve raket.
Het gebouw daarvoor is bijna klaar

upload_2020-10-8_10-20-7.png


Aan de lanceerinrichting wordt gebouwd, hierbij een foto van nu:
upload_2020-10-8_10-9-40.png

Zie de Campers links en rechts op de grond, om een idee van de hoogte te krijgen. Op deze 6 palen komt het lanceerplateau te staan, en daar bovenop de 2-traps raket. Geen diffusors in de grond, zoals in Florida, Cape Canaveral.

Artist expression van hoe het eruit komt te zien.
upload_2020-10-8_10-16-38.png


Commentaar van Elon:
upload_2020-10-8_10-18-21.png
 
  • Informative
Reactions: nico180 and Klaas
+60

Oct. 18 Falcon 9 • Starlink V1.0-L13
Launch time: 12:27 GMT (8:27 a.m. EDT)
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the 14th batch of approximately 60 satellites for SpaceX’s Starlink broadband network, a mission designated Starlink V1.0-L13. Delayed from September and Oct. 10.

Uit:
Launch Schedule – Spaceflight Now

3 dagen later weer één gepland. Vaart zit er in zo lijkt het. Info van dezelfde site, update:

Launch time: 21 October 16:36 GMT (12:36 p.m. EDT)
Launch site: SLC-40, Cape Canaveral Air Force Station, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the 15th batch of approximately 60 satellites for SpaceX’s Starlink broadband network, a mission designated Starlink V1.0-L14. Delayed from October.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik zie wel een hoop Starlink lanceringen maar eigenlijk maar weinig andere klanten.
Zit de klad een beetje in de satelliet business ?

Als je deze site even doorloopt zie je nog ongeveer 7 commerciële SpaceX Falcon 9 lanceringen plus Crew 1 naar ISS tot einde 2020. Als ik goed geteld heb. Of dat veel of weinig is laat ik aan jou over :rolleyes:.

Launch Schedule – Spaceflight Now
 
Last edited:
Als je deze site even doorloopt zie je nog ongeveer 7 commerciële SpaceX Falcon 9 lanceringen plus Crew 1 naar ISS tot einde 2020. Als ik goed geteld heb. Of dat veel of weinig is laat ik aan jou over :rolleyes:.

Launch Schedule – Spaceflight Now
Maar tot nu toe dit jaar 17 lanceringen, waarvan 9 volledig Starlink, 6 volledig commercieel, ride sharing.
Volgens mij was de ambitie qua commerciele vluchten toch hoger.

Starlink2
Crew Dragon abort test
Starlink 3
Starlink 4
CRS-20
Starlink 5
Starlink 6
Crew Dragon demo
Starlink 7
Starlink 8 / Skysats 16/17/18 (ride share)
GPS III
Anasis - II
Starlink 9 / SXRS-1 (ride share)
Starlink 10 / Skysat 19/20/21 (ride share)
Saocom / Gnomes / Tyvak
Starlink 11
Starlink 12
Starlink 13.
 
Maar tot nu toe dit jaar 17 lanceringen, waarvan 9 volledig Starlink, 6 volledig commercieel, ride sharing.
Volgens mij was de ambitie qua commerciele vluchten toch hoger.

Starlink2
Crew Dragon abort test
Starlink 3
Starlink 4
CRS-20
Starlink 5
Starlink 6
Crew Dragon demo
Starlink 7
Starlink 8 / Skysats 16/17/18 (ride share)
GPS III
Anasis - II
Starlink 9 / SXRS-1 (ride share)
Starlink 10 / Skysat 19/20/21 (ride share)
Saocom / Gnomes / Tyvak
Starlink 11
Starlink 12
Starlink 13.

Ja dacht ook dat er meer zou zijn. Maar met de voorzichtig aangekondigde toekomstige IPO voor Starlink en de financiële hefboom die daarmee gepaard kan gaan is de focus op Starlink misschien zo gek nog niet.
En er zijn ook nog wat lucratieve defensie en NASA contracten. Volgens mij maken ze zich over centjes totaal geen zorgen, afgezien van misschien korte termijn financieringen. Maar investeerders staan in de rij...