Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
robertvg said:
Overigens is er in Nederland ook een SpaceX Netherlands geregistreerd op de Burgemeester Stramanweg in Amsterdam, sinds april.


Hmm, waar ken ik die straat ook al weer van? :rolleyes:
Misschien hiervan (als niet-Amsterdamer moest ik het even opzoeken) ;)

upload_2020-10-21_20-30-31.png
 
Even een update over Starship in Boca Chica (aan zee, op de grens van Mexico en de USA):
Het is alweer 2,5 maand geleden dat de eerste trap van Starship (SN5) gevlogen heeft tot 150 meter hoogte.
Ondertussen is er hard gewerkt om serieproductie op te zetten: SN 7 is [expres] ontploft en SN8 t/m SN11 zijn in de maak.
De volgende testvlucht staat ook al klaar, SN8.
Dit wordt een vlucht van de tweede trap. De tweede trap lijkt erg op de eerste trap, maar heeft o.a. een nosecone (= neuskegel).
Deze vlucht moet naar 15 km hoogte gaan, en moet begin november plaatsvinden.

Wat beelden (3 stuks):

De neuskegel wordt geplaatst (met een kraan er bovenop gehezen):
(de kleine oranje kraan heeft een bakje waarin mensen bezig zijn de neuskegel vast te lassen aan het onderste deel)
upload_2020-10-24_11-12-1.png


Een tekening van de opbouw (credits Brendan):
(paars is de neuskegel, incl. de ruimte voor de payload)
upload_2020-10-24_11-16-19.png


Blik van onderen naar binnen met de 3 Raptor motoren:
(Tweet van Elon)
upload_2020-10-24_11-20-6.png

De motoren voor de tweede trap moeten in principe alleen in de ruimte werken, waar vacuum is. Vacuum-motoren verschillen van "die in de atmosfeer werken" door hun veel grotere kelk. Vandaar de opmerking over dat het nu minder ruim is dan in de definitieve versie. Immers voor de test wordt gelanceerd vanaf de grond, maar de tweede trap hoort eigenlijk in het luchtledig te werken.
 
Starship SN8 (met neuskegel) heeft zijn eerste Static Fire achter de rug (proef onsteken van de raket motor):

upload_2020-11-12_19-55-36.png


Mooie tekening van over hoe de opbouw is (en waar de tanks zitten). En dat er 1000 kubieke meter ruimte in de neus zit:
upload_2020-11-12_19-37-51.png

Even wat uitleg over waarom SpaceX gebruik maakt van een z.g. "header tank", dat zijn die ronde bolletjes. Tussen-tanks met de vloeibare zuurstof resp. methaan onder druk. Ze zorgen ervoor dat er altijd vloeistof beschikbaar is voor de raketmotor. Want als de grote tanks leger raken kan de vloeistof gaan klotsen naar de andere kant, en zou anders er gas i.p.v. vloeistof in de raketmotor kunnen komen. Die daar niet tegenkan: vergelijk het met "valse lucht happen" in een automotor.
Dat ze de tussentank voor de zuurstof helemaal bovenin geplaats hebben is om redenen van evenwicht. Immers bij terugkeer in de aard-atmosfeer gaat de raket afremmen "op zijn buik", en moet de raket niet uit balans zijn. Extra gewicht voorop om het gewicht van de motoren te compenseren.

Header tank in aanbouw:
upload_2020-11-12_19-54-48.png
 
Last edited:
Toch iets niet goed gegaan bij de Static test. In close-up zie je allemaal vonken:
upload_2020-11-13_8-44-56.png


upload_2020-11-13_8-45-34.png

Vonken van iets van metaal dat uit elkaar is gespat. En de ellende is nog niet over:

De druk in de header-tank helemaal boven in loopt op. Zo hoog dat de breekplaat (een ronde schijf van wat dunner metaal) ploft. Die zit er om ervoor te zorgen dat niet de hele kop van de raket eraf vliegt. Je ziet een wolk gas uit de kop komen:

upload_2020-11-13_8-51-14.png


upload_2020-11-13_8-51-46.png
 
Vrijdag was er iets niet goed gegaan in Boca Chica bij het testen van de SN8-raket die een vonkenregen gaf.

De oorzaak is nu bekend waarom de Static Fire (raketmotortest) die vonkenregen gaf. Waarbij een van de drie Raptors stopte, de pneumatiek wegviel, daardoor de druk te hoog opliep in de bovenste "tussen"-tank tot de beveiliging afging en de druk eraf liet.

upload_2020-11-17_21-46-25.png


Oorzaak: De toplaag over het beton ging stuk, ontplofte en beschadigde de raketmotor en de elektra-leidingen die er liepen

De toplaag wordt gerepareerd en bij een volgende keer de elektra in een stalen pijp gestopt,met water gekoeld.
upload_2020-11-17_21-53-8.png


Hier nog een foto van de beschadigde toplaag:

upload_2020-11-17_21-54-53.png


Ter informatie:
Martyte, a ceramic filled epoxy, can protect structural steel but is costly, difficult to apply, and incompatible with silicone ablatives. These epoxy ablatives provide better protection against direct rocket exhaust.
 

Attachments

  • upload_2020-11-17_21-54-26.png
    upload_2020-11-17_21-54-26.png
    17.9 KB · Views: 41
Last edited:
Komende week mogelijk de testvlucht van Statship SN8 tot een hoogte van 15 kilometer.
Hoe garandeer je in godsnaams dat dat ding niet schade toebrengt indien er ergens in zo'n vlucht wat misgaat :confused:
View attachment 611695

o.a. door boven de zee (de golf van Mexico) te vliegen; én een grote self-destruct zone te voorzien ;-)
Self-destruct zone.jpg


SpaceX planned 9 mile launch, 'self-destruct' zone over Gulf

"Lots of things need to go right, so maybe a 1/3 chance, but that's why we have SN 9 & SN10."