Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Ok, dus als 80% 350 km is dan toch maar snel op typical zetten om een iets getrouwer beeld van de km te krijgen.
Het swap station is juist bedoeld voor mensen welke willen betalen ervoor.
Maar Tesla beseft het maar al te goed. Ik denk dat dit euvel snel ook de grote plas over zal gaan en zodra de US media er lucht van krijgt moet je eens opletten hoe snel we 16 stalls hebben in Amsterdam. Een heel nieuw SuC bouwen duurt te lang en zal er ook echt wel komen op Schiphol op den duur.
 
veel rijders vragen zich af waarom wij een tesla hebben aangeschaft en ons huiswerk niet hebben gedaan mbt actieradius etc. Dit hebben wij wel gedaan. Tesla adverteerde met 502 km. Wij hebben het ruim genomen en dachten dat 380 km makkelijk haalbaar zou moeten zijn. In de praktijk heeft dit anders uitgepakt. Wij mogen van tesla de batterij maar voor 80% laden wat neerkomt op 350km. Wil je 350 km halen dan moet je 90 rijden achter een vrachtwagen en om de 3 maanden je motorkap spuiten door de steenslag. Veel collega's voelen zich misleid en waren niet in dit project gestapt als de feiten er destijds lagen zoals die nu zijn.

Laat ik als eerste stellen dat het tof is dat er iemand uit de taxi groep mengt in de discussie.
Maar ben ik de enige die bovenstaand stukje ietwat vreemd vind?
Wat betreft de werkelijk te behalen range: daar zijn sinds de start van de leveringen (zomer 2013) oa tientallen zo niet honderden pagina's over volgeschreven op dit forum. Of vraag een willekeurige eigenaar van het eerste uur naar de werkelijk te halen range en je krijgt voldoende info om hier een realistisch beeld over te vormen. Ik verwacht van iemand in de automobiel branche (waaronder ik taxi's voor het gemak even reken) dat die zeker niet een autoverkoper op hun blauwe ogen zal geloven maar zelf grondig onderzoek doet naar real life ervaringen. Dus eerst stellen dat het huiswerk goed gedaan is en daarna toch gaan zeuren dat de range tegenvalt? Ik vind dat vreemd.
Verder vind ik het genoemde maximum percentage van 80% erg vreemd, waar komt dat getal vandaan? Ik kan me er iets bij voorstellen dat deze waarde mondeling is afgesproken om de laadtijd/bezetting van de supercharger niet onnodig lang te maken, maar hoger laden tot 90% of zelfs naar 100% is gewoon mogelijk, dat laatste stukje laden kan dan mooi op de ter plekke beschikbare 22kW laders, dan zit je niemand in de weg.

Verder ben ik het er helemaal mee eens dat Tesla aan zet is: als zij zo'n mooie deal met 100+ taxi's kunnen maken zorg dan ook voor een goede en snelle laadinfra voor degene die meer dan 250km op een dag moeten afleggen.

Ik heb zelf SuC Amsterdam overigens nog niet mogen aandoen, kom niet zo vaak in de regio, maar kom binnenkort vast wel een keer kijken :)
 
Men beweert hier dat er sc zijn voor taxi's alleen. Mag ik weten hoe men daarbij komt. Ik heb die plek namelijk niet ontdekt. Het klinkt misschien hard als ik zeg dat ik geen plaats zal maken voor een andere tesla rijder maar dit is met een reden.
Geen verwijt, maar ik heb op Facebook een video gezien van een 2-stall SuperCharger in Amsterdam achter een hek.

Die is/was enkel voor Taxi's beschikbaar. Is die wellicht van een ander bedrijf? Ik meen dat de Model S'en van verschillende bedrijven zijn?

Verder: Als de Taxi's betaald hebben voor de SuperCharging optie, dan is het hun volledige recht om gebruik te maken van de SuperCharger. Tesla is aan zet om een extra SuC te bouwen (Schiphol anyone!?) en/of deze uit te breiden naar 16 stalls.

Laten we het positief zien: Steeds meer kilometers worden elektrische gereden met prachtige auto's!
 
Tesla heeft ons nadrukkelijk aangegeven dat 80% van de batterij mag worden opgeladen om zo slijtage aan de batterij te voorkomen. Ze wilden daar niet dieper op ingaan. Het enige wat ze kwijt wilden is dat het de levensduur van de batterij verhoogt.

Als je de instructies eenvoudig wil houden is het zo dat je de levensduur van een Li batterij kan maximaliseren door zo veel mogelijk binnen een state of charge tussen de 30% en 70% te blijven.
Omdat een 100% geladen Tesla de batterij op een SoC van 90% zet, bekom je door de Tesla tot 80% te laden een SoC van rond de 70%.
De reden hiervan is dat er onder de 30% en boven de 70% SoC "stress" ontstaat in de batterij wat voor snellere veroudering zorgt.

Maar... als je enige nuance aanbrengt moet je niet enkel de hoogte of laagte van de SoC bekijken maar ook hoe lang de batterij in deze zone blijft. Je moet maw de tijd dat de batterij in de stress zone zit zo kort mogelijk houden. Dat kan je doen door enkel te laden tot 90 of 100% wanneer je meteen daarna gaat rijden zodat de batterij snel weer in de zone onder de 70% SoC terecht komt.

En er is meer... want er is ook het feit dat de snelheid waarmee je een batterij kan / mag laden gevoelig afneemt naarmate de SoC hoger wordt. En dit is een economisch gegeven voor een taxi (time is money). Als dit past binnen je schema, is het veel interessanter om meerdere keren kort te laden tot maximaal 80% ipv 20 of 30 minuten langer te blijven staan aan de SuC om de wagen tot 90 of 100% te laden. Dit laatste is slecht voor de batterij en je verliest er tijd door omdat het laden veel trager verloopt.

Ik ga er van uit dat jullie het bovenstaande al wisten maar indien niet, kunnen jullie er je voordeel mee doen...
 
Het bevreemd mij dat er snel conclusies worden getrokken en de Zzp'ers in de Taxi Branche de volle laag krijgen. De Taxi ondernemers hebben evenveel recht om gebruik te maken van de SuC, daar hebben zij ook in geïnvesteerd. Het feit dat de Suc vaak bezit is komt door de hoge aanwezigheid van Tesla's in de stedelijke agglomeratie Amsterdam. Het betreurt mij dat een deel van de aanwezigen hier met een vinger wijst "Het komt door de Taxi ondernemers", maar men moet zich goed realiseren dat tot een maand geleden helemaal geen SuC was. In oplossingen denken en niet in problemen, ik ben van die school en naar mijn inziens kunnen we beter pleiten voor een uitbereiding van het SuC netwerk ipv een groep Tesla bezitters uit te sluiten, want nogmaals de Taxi ondernemers begeven zich volledig binnen de stalen kaders van de wet en hebben evenveel recht om gebruik te mogen maken van de SuC.
 
Het bevreemd mij dat er snel conclusies worden getrokken en de Zzp'ers in de Taxi Branche de volle laag krijgen. De Taxi ondernemers hebben evenveel recht om gebruik te maken van de SuC, daar hebben zij ook in geïnvesteerd. Het feit dat de Suc vaak bezit is komt door de hoge aanwezigheid van Tesla's in de stedelijke agglomeratie Amsterdam. Het betreurt mij dat een deel van de aanwezigen hier met een vinger wijst "Het komt door de Taxi ondernemers", maar men moet zich goed realiseren dat tot een maand geleden helemaal geen SuC was. In oplossingen denken en niet in problemen, ik ben van die school en naar mijn inziens kunnen we beter pleiten voor een uitbereiding van het SuC netwerk ipv een groep Tesla bezitters uit te sluiten, want nogmaals de Taxi ondernemers begeven zich volledig binnen de stalen kaders van de wet en hebben evenveel recht om gebruik te mogen maken van de SuC.
Veel Tesla rijders van het eerste uur gaan uit van een fatsoenlijk gebruik van de SuC's en houden rekening met elkaar. Zo gebeurt het ook wel eens dat iemand bijv. alleen het hoognodige bijlaadt bij een SuC, om snel weer plaats te maken voor een wachtende Tesla rijder. Nu verandert dat ineens daar dat het gebruik is toegestaan, zolang het 'past binnen de stalen kaders van de wet'. Maar er zit een verschil tussen wat toegestaan is volgens de wet (en Tesla) en wat netjes is. Zeker als je dan leest dat taxi chauffeurs nu een plek voor elkaar bezet houden bij de SuC, vind ik dat niet netjes.

Als ik naar mezelf kijk: het rijden van een Tesla voelt heel anders dan andere automerken. Je hebt veel meer een band met het merk en andere Tesla bestuurders voelen toch aan als een soort van familie. Het harde standpunt dat de taxi chauffeurs nu aanhouden, geeft niet echt het gevoel dat ze onderdeel uitmaken van die 'Tesla familie'. Natuurlijk zijn ze dat wel, maar het komt gewoon allemaal niet zo vriendelijk over vergeleken met hoe de meeste andere Tesla rijders over komen. Een beetje een gevoelskwestie dus eigenlijk.
 
Mensen, laten we ophouden met al die verwijten en even afwachten hoe dit wordt opgelost. Want dat zal snel gebeuren. Ben net aangekoppeld in Waldlaubersheim met zijn acht stalls waarvan 2 bezet. Heb weer een fantastische trip en reis wordt steeds korter. En met zes man aan boord. Het zal niet lang meer duren of de problemen komen ook bij de andere SuC's als de dichtheid toeneemt. Amsterdam is de eerste en een testcase. Laten we gewoon genieten waar het kan en erop vertrouwen dat het wordt opgelost zodat alle Tesla's kunnen laden.
 
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] Wat ik vreemd vind, als je op de kaart kijkt zie je dat er in London 4 plekken zijn waar sc zijn geplaatst. Dit terwijl het aantal tesla's op een hand te tellen zijn. Hier in Amsterdam en omstreken rijden honderden tesla's. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Ik vind het tijd dat tesla ook eens gaat meedenken aan de behoefte van de klanten. Nogmaals, voor ons hoeft het niet gratis te zijn. Het gaat er ons om dat er laadfaciliteiten zijn waar we gebruik van kunnen maken. Het is geen pretje om elke dienst met geknepen billen te rijden. En ik ben ook niet van plan om op jaarbasis €24.000 te laten liggen om de overige tesla rijders tevreden te houden. Ik ben misschien hard in mijn bewoordingen maar business is business en denk dat als u in mijn schoenen stond u hetzelfde zou hebben gedacht. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Wat mij opvalt is dat velen denken dat wij een korting hebben gekregen op de auto. Dit is nonsens. Wij hebben geen enkele korting gehad en moesten allemaal netjes €86.500 betalen voor dit speeltje. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Voor velen zal de tesla een parel zijn die gekoesterd moet worden en ik lees over een heuse "tesla familie". Ik wil ook wel deel uitmaken van dezelfde familie maar met respect voor elkaar want familieruzies dat vinden wij niet zo fijn. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Van een plek bezet houden voor een collega chauffeur is totaal geen sprake. Wij vinden respect voor elkaar zeer belangrijk en willen op geen enkele manier in een slecht daglicht komen. Ons collectief bestaat uit een groep hoogwaardige chauffeurs die kwaliteit en service hoog in het vaandel hebben staan. [/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
[/COLOR]
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Ik ga er vanuit dat tesla meeleest op dit forum en dat zij dit probleem nu echt gaan oppakken zodat alle partijen hun pareltje kunnen blijven koesteren. [/COLOR]
 
Thanks voor de reactie Taxi020, die uitleg geeft een stuk meer begrip. Ik snap ook wel dat het voor jullie vervelend is, zeker als het bereik tegenvalt en het laden dan lastig wordt gemaakt. Dat is hetzelfde als dat externe factoren mijn eigen werk lastig maken, daar zit je niet op te wachten. Blijkbaar gaan er ook veel verhalen die onjuist zijn, zoals kortingen en plekken bezet houden voor collega's. Dus dan is het fijn om van jouw/jullie kant te horen dat dat niet klopt.

Hopelijk komt er snel een goede oplossing voor alle Tesla bezitters en kunnen we samen een kop koffie drinken in de Tesla Drivers Lounge :)
 
Laat ik eerst even vooropstellen dat ik me volledig achter Taxi 020 schaar. En wat betreft de reactie van dicktump, ik ben het niet met je eens daar je nu suggereert dat SuC bezet wordt gehouden door en voor een andere Taxi ondernemer. Daar de bezetting groot is komt het weleens voor dat de alle plekken bezet zijn en wachtenden zijn. Een wachtlijst wordt dan opgesteld om het "netjes" te houden en iedereen aan zijn beurt komt. Enfin, ik vind het ondermaats om foutieve stellingen te plaatsen en al helemaal kinderlijk om een wij-zij te creëren, een deel van de forum bezoekers least de Tesla een ander deel waaronder de "witte" Tesla bezitters heeft geïnvesteerd in de wagen. Echter wat we gemeen hebben is dat we allen een Tesla Model S rijden en we kunnen concluderen dat dat de bezetting hoog is.

Nogmaals ik ben een bezitter van twee Tesla Model S die ik naast privé ook voor mijn Taxi bedrijf gebruik. Ik maak zo nu en dan gebruik van de SuC en ook ik merk dat de SuC een hoge bezetting heeft, dat had ik ook voor de plaatsing ervan al verwacht. Bovendien kan ik iedereen (de uitzonderlijke gevallen uitgelaten) verzekeren dat er geen plekken worden vastgehouden voor een persoon. Maar het wel veelvuldig voorkomt dat mensen hun Tesla bij de SuC parkeren en naar de Ziggo dome of de Arena gaan. Dit heb ik persoonlijk meegemaakt.

Ik betreur dat het gros van de forum bezoekers een wijzende vinger heeft naar de Taxi ondernemers, voor degene die stellig vast blijven houden op het achterlijke "zij moeten van het terrein af" wil ik als boodschap meegeven: Zou een SuC geplaatst zijn als Tesla Amsterdam niet 110 Tesla eigenaren rijker was?

In mijn optiek was het wel een aanleiding om de SuC te doen realiseren daar wij (witte Tesla eigenaren) vanaf het prille begin ervoor gepleit hebben!
 
En wat betreft de reactie van dicktump, ik ben het niet met je eens daar je nu suggereert dat SuC bezet wordt gehouden door en voor een andere Taxi ondernemer.
Ik refereerde daarmee naar de ervaring van Namervio: Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout - Page 7

Taxi020 heeft dat nu weerlegd. Hopelijk klopt het wat hij zegt, of is het gewoon een individuele chauffeur geweest en is het dus geen standaard praktijk. Maar daarom is het goed dat hier ook taxi chauffeurs reageren natuurlijk.

Over mensen die hun Tesla bij de SuC parkeren om naar de Ziggo Dome of Arena te gaan: dat is natuurlijk erg irritant. Helemaal omdat er 22 kW palen staan, waar ook prima aan te laden is. Als je een paar uur staat hoef je echt geen SuC te gebruiken. Eigenlijk zou er dus een maximale tijd moeten zijn dat je aan de SuC mag staan, in elk geval zolang er in Amsterdam een tekort is aan SuC plekken. Dat kan best een ruime tijd zijn (bijv. 1 uur of anderhalf uur), maar dan kun je daar niet meer parkeren om dan voor 3 uur naar de Ziggo Dome te verdwijnen.
 
Laat ik eerst even vooropstellen dat ik me volledig achter Taxi 020 schaar. En wat betreft de reactie van dicktump, ik ben het niet met je eens daar je nu suggereert dat SuC bezet wordt gehouden door en voor een andere Taxi ondernemer. Daar de bezetting groot is komt het weleens voor dat de alle plekken bezet zijn en wachtenden zijn. Een wachtlijst wordt dan opgesteld om het "netjes" te houden en iedereen aan zijn beurt komt. Enfin, ik vind het ondermaats om foutieve stellingen te plaatsen en al helemaal kinderlijk om een wij-zij te creëren, een deel van de forum bezoekers least de Tesla een ander deel waaronder de "witte" Tesla bezitters heeft geïnvesteerd in de wagen. Echter wat we gemeen hebben is dat we allen een Tesla Model S rijden en we kunnen concluderen dat dat de bezetting hoog is.

Nogmaals ik ben een bezitter van twee Tesla Model S die ik naast privé ook voor mijn Taxi bedrijf gebruik. Ik maak zo nu en dan gebruik van de SuC en ook ik merk dat de SuC een hoge bezetting heeft, dat had ik ook voor de plaatsing ervan al verwacht. Bovendien kan ik iedereen (de uitzonderlijke gevallen uitgelaten) verzekeren dat er geen plekken worden vastgehouden voor een persoon. Maar het wel veelvuldig voorkomt dat mensen hun Tesla bij de SuC parkeren en naar de Ziggo dome of de Arena gaan. Dit heb ik persoonlijk meegemaakt.

Ik betreur dat het gros van de forum bezoekers een wijzende vinger heeft naar de Taxi ondernemers, voor degene die stellig vast blijven houden op het achterlijke "zij moeten van het terrein af" wil ik als boodschap meegeven: Zou een SuC geplaatst zijn als Tesla Amsterdam niet 110 Tesla eigenaren rijker was?

In mijn optiek was het wel een aanleiding om de SuC te doen realiseren daar wij (witte Tesla eigenaren) vanaf het prille begin ervoor gepleit hebben!
Ik heb ook een witte Tesla, maar met gele platen :)

Afijn, ik begrijp jullie helemaal als Taxi's. We moeten blij zijn met de SuC en niet een zij-wij creeëren.

Maar wat ik me sowieso afvraag zijn nog twee punten:
- Is een CHAdeMO adapter niet wat voor de Taxi's?
- Waar staat nou die 2-stall SuperCharger achter hek?

Van het laatste heb ik een video gezien, maar die kan ik niet meer vinden.
 
Eigenlijk zou er dus een maximale tijd moeten zijn dat je aan de SuC mag staan, in elk geval zolang er in Amsterdam een tekort is aan SuC plekken. Dat kan best een ruime tijd zijn (bijv. 1 uur of anderhalf uur), maar dan kun je daar niet meer parkeren om dan voor 3 uur naar de Ziggo Dome te verdwijnen.

Afhankelijk van de locatie gebruikt Tesla blijkbaar een hele rist aan borden. Even wat voorbeelden:

Bord bij superchargers 4.jpg
Bord bij superchargers 2.jpg
Bord bij superchargers.jpg


Ze hebben hier dus al ervaring mee.
 
Verder: Als de Taxi's betaald hebben voor de SuperCharging optie, dan is het hun volledige recht om gebruik te maken van de SuperCharger. Tesla is aan zet om een extra SuC te bouwen (Schiphol anyone!?) en/of deze uit te breiden naar 16 stalls.

Ik denk (aanname 'alert') dat er voornamelijk frustratie is over het idee/gevoel (echter harde cijfers daarover ontbreken) dat Taxi's niet 'even 30 minuten volladen, genoeg om weer door te kunnen (zoals de meeste niet-taxi-Tesla's een SuC gebruiken) maar maximaal tot de accu volzit (80% of zelfs meer) en misschien zelfs nog wel langer (dus er staan en niet bijladen).
 
Ik vind t geweldig dat er een business case is om met de Tesla's als taxi te gaan rijden. De Taxi ondernemers hebben er niet voor gekozen om de wereld te redden maar doen t ondertussen wel. Helemaal als de taxi's stil staan tijdens t wachten. Sta er eens bij stil wat t kan bijdragen aan de luchtkwaliteit binnen de stad.

En ja ik baal ook als ik moet wachten. Niet alleen bij een SuC maar overal. En niet alleen op een taxi maar ook op een andere Tesla rijder. Een taxichauffeur die druk is met z'n broodwinning zal ook zeker niet blij zijn als ie moet wachten ookvoor hem is tijd geld.

Ik zie de huidige drukte als een enorm succes en dan knelt t hier en daar af en toe. Denkt er nou echt iemand dat Tesla niet probeerd de optimale keuzes te maken om zo snel en veel mogelijk Tesla's te leveren en zo veel mogelijk en optimaal geplaatste SuC's te openen?

Have a little patience, the world is changing and we are being part of it!
 
Beste Glith, dit betreurt mij wederom. Uit het volgende citaat "taxi's rijden wel al een tijdje langer rond blijkbaar kon het eerst wel en waarom claimen ze nu dan de suc echt nodig te hebben?" begeef je je op de wij-zij tour. Uiteraard heb je het recht om het te zeggen maar je kan dezelfde vraag aan je zelf stellen op de volgende manier: "Tesla's met gele platen rijden wel al een tijdje langer rond blijkbaar kon het eerst wel en waarom claimen ze nu dan de sus echt nodig te hebben?

Ik adviseer je om de reactie van redevries door te nemen, want dat is een naar mijn mening een mooie afsluiting van deze discussie.

- Widodh, de chademo kan handig zijn in sommige gevallen wederom geldt dit voor iedereen zonder een onderscheid te moeten maken in de kleur van de kentekenplaat
- De 2-stall charger is geen supercharger maar een 50 kw, charger welke in het bezit is van een particuliere partij.

Ojee99, wat jij suggereert is incorrect daar de bezitters van de witte Tesla's een roosterplaats exploiteren op schiphol en veelal halverwege de dienst snel bijladen om vervolgens weer aan het werk te gaan. Men zou zich financieel kunnen benadelen door vol te gaan laden ipv bijladen, want je verliest ten eerste kostbare tijd en ten tweede bespaar je op een volle accu waarna het na afloop van het boekjaar naar de fiscus kan vloeien.

Ojee99 en voor allen, ik spreek uit ervaring omdat ik in het bezit ben van twee Model S voertuigen die ik naast privé ook voor mijn Taxi onderneming gebruik.