Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk allemaal om te lezen,:confused: ben een nieuwe Tesla rijder uit België, binnenkort ga ik met gans de familie via Schiphol op reis en had al voorzien dat ik even voor de terugrit naar België in Amsterdam ging langs de supercharger voor mijn rit naar België . Ik hoop niet dat ik enkele uren moet aanschuiven met gans mijn familie voor thuis te geraken , pff

Laden in Oosterhout; no problem
 
+1- 020 heeft gelijk.

Taxi020- in de praktijk lijkt het gebruik van de SuC door taxi's sterk wisselend... zijn er specifieke momenten op de dag waarop je extra taxi-drukte kan verwachten ?
Overigens ben ik erg blij met al die Tesla-taxi's ! het is een prachtig gezicht in en rond Amsterdam !
 
Wat ik niet begrijp: als bij de verkoop van iedere Tesla (ook de taxi's) €2000 is meegerekend voor de aanleg van Superchargers, waarom is er dan niet direct een Supercharger op Schiphol gebouwd na de deal met de taxi's? Deze deze taxi's zullen bijna nooit een roadtrip maken waarbij ze van andere Superchargers gebruik maken dus is een extra Supercharger op Schiphol zeker te rechtvaardigen. Bovendien ook een handige locatie voor reizigers of brengers/halers op Schiphol.
 
ik zal ook mijn standpunt nog even herhalen, mooi samengevat op de site van Tesla :

"Tesla Superchargers zijn gratis oplaadstations die Model S opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren en ze zijn geplaatst in de buurt van restaurants, winkelcentra, en WiFi hotspots. Elk station bevat meerdere Superchargers zodat u snel weer op weg kunt."
 
ik zal ook mijn standpunt nog even herhalen, mooi samengevat op de site van Tesla :

"Tesla Superchargers zijn gratis oplaadstations die Model S opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren en ze zijn geplaatst in de buurt van restaurants, winkelcentra, en WiFi hotspots. Elk station bevat meerdere Superchargers zodat u snel weer op weg kunt."

Dat is een verhaal van de marketing afdeling van Tesla, niet een officieel gecommuniceerd laadprotocol. Bovendien sluit het niet uit dat de Superchargers ook voor iets anders gebruikt kunnen worden als waarvoor ze 'bedoeld' zijn.
 
Als ik taxichauffeur was zou ik zeker ook de SuC gebruiken als ik daarvoor had betaald. Als je midden in je werkdag een paar uur op 11 of 22 kW zou moeten laden maakt dat een tesla ongeschikt als taxi. Wat mij betreft is dat equivalent aan het doorreis-criterium. Een tesla is immers pas waardevol als reisauto of taxi als je er niet steeds een paar uur naast moet zitten wachten voor je verder kunt. Ergo: er moeten gezien de animo in regio Amsterdam suc's bij.
 
Last edited:
"reizen over lange afstanden" - als je dat letterlijk neemt moet je dus een lange afstand in de zin van A naarB afleggen (Amsterdam -Parijs zoiets). Je kan het ook gewoon zo lezen dat je achter elkaar in een etmaal zonder te stoppen veel km's maakt en tussentijds dus wel moet stoppen om te laden. 100 ritjes Schiphol-Amsterdam centrum maakt in km's ook een lange afstand. Tesla zegt toch nergens dat dat laden niet op een en dezelfde SuC mag plaatsvinden ?
 
Dames en heren,

begrijp ik het nou goed dat men hier onderscheid maakt tussen een leaserijder en een taxi? Dit is niet de bedoeling. Ten eerste zie je daar taxi's laden omdat de actieradius te beperkt is om een dienst uit te rijden. Het gaat de chauffeurs niet om gratis stroom. Het gaat ze om de omzet die ze mislopen. Chauffeurs hebben dit al aangekaart bij tesla en zolang tesla niet met een oplossing komt zul je daar dagelijks taxi's zien laden. En als ik daar aan het laden ben zal ik zeker geen plaats maken voor een particulier. Ik zie daar geen reden voor. We zijn allebei klant van tesla dus particulier of zakelijk, netjes op je beurt wachten.

Sorry, maar als ik dit zo lees
TaxiPro
dan komt een gemiddelde taxi niet ver boven de 200km op een dag uit, dus is bijladen onderweg op de SuC helemaal niet nodig?
Dat laden kan dan gewoon 's avonds thuis gebeuren?
 
Er zijn maar twee harde contractuele feiten:
- SuCs leveren levenslang gratis stroom voor model S bezitters
- We hebben allemaal bij aanschaf betaald voor het gebruik van de SuCs (60kW accu modellen daargelaten) en daardoor recht op het gebruik van het SuC netwerk.

De rest zijn meningen, in context geplaatste of uit context gehaalde zinsneden, beweringen, wishful thinking, manipulatie, FUD etc.
SuC alleen voor doorreis? Nee, de meeste SuCs zijn zo geplaatst dat ze het nuttigst zijn voor mensen op doorreis (dát is wat er in de marketingtekst staat), zodat de model S ook geschikt is voor roadtrips.
De SuCs in London, Hong Kong, Shanghai, L.A. en Amsterdam (onder andere) zijn dan weer juist niet strategisch geplaatst voor doorreis, integendeel. Zou je dan mogen concluderen dat mensen bij die SuCs als ze op doorreis zijn er niets te zoeken hebben en weg moeten blijven? Nee natuurlijk niet, en andersom dus ook niet.

Etiquette ga je niet van de grond krijgen zodra er geld (of zakelijke tijd) in het geding is, dus uiteindelijk is de werkelijke realiteit inderdaad: gewoon op je beurt wachten (kan het zelf niet beter verwoorden).

En ik geloof best dat Tesla dit zo snel mogelijk gaat oplossen met meer SuC locaties, want een overbelaste SuC is een groter probleem dan geen SuC zo te zien... ;-)
 
Sorry, maar als ik dit zo lees
TaxiPro
dan komt een gemiddelde taxi niet ver boven de 200km op een dag uit, dus is bijladen onderweg op de SuC helemaal niet nodig?
Dat laden kan dan gewoon 's avonds thuis gebeuren?

Ik meende ergens gelezen te hebben dat Tesla taxi's gedeeld worden door meerdere chauffeurs dus dan zou het wel een probleem kunnen worden. Ook zal een hoop range verloren gaan aan wachten met verwarming/airco aan.

Hmmm..... Vervalt dan ook niet de zogenaamde noodzaak voor hen, voor het bijladen via een SuC, een beetje?

Dan had Tesla ze beter een deal zonder supercharging kunnen aanbieden met in ruil daarvoor extra korting...
 
Dames en heren,

begrijp ik het nou goed dat men hier onderscheid maakt tussen een leaserijder en een taxi? Dit is niet de bedoeling. Ten eerste zie je daar taxi's laden omdat de actieradius te beperkt is om een dienst uit te rijden. Het gaat de chauffeurs niet om gratis stroom. Het gaat ze om de omzet die ze mislopen. Chauffeurs hebben dit al aangekaart bij tesla en zolang tesla niet met een oplossing komt zul je daar dagelijks taxi's zien laden. En als ik daar aan het laden ben zal ik zeker geen plaats maken voor een particulier. Ik zie daar geen reden voor. We zijn allebei klant van tesla dus particulier of zakelijk, netjes op je beurt wachten.
Ik neem aan dat je, voordat je als taxibedrijf zo'n auto aanschaft, toch uitzoekt of de actieradius voldoende is? Daarnaast was er niet eens een SuC in Amsterdam toen de eerste Tesla taxi's daar reden. Dus als die er nooit was gekomen, dan was dat toch een heel groot probleem geweest? Want aan de 11 of 22 kW laden is echt afzien, vergelijken met een SuC.

Om de reden achter deze vragen uit te leggen: Voor mij had het eerlijk gezegd geen optie geweest als ik dagelijks (of bijna dagelijks) aan een SuC had moeten hangen, puur om de ritten voor mijn werk te kunnen doen. Dan had ik denk ik toch gewacht tot de techniek nog iets verder is en dus de actieradius wat beter. Ik begrijp niet helemaal dat taxichauffeurs dit wel doen. Daarom ben ik ook wel blij dat je reageert, want misschien dat je het kunt uitleggen en als de situatie duidelijk is, kunnen de andere Tesla'ers er ook wat meer begrip voor opbrengen.
 
Ik neem aan dat je, voordat je als taxibedrijf zo'n auto aanschaft, toch uitzoekt of de actieradius voldoende is? Daarnaast was er niet eens een SuC in Amsterdam toen de eerste Tesla taxi's daar reden. Dus als die er nooit was gekomen, dan was dat toch een heel groot probleem geweest? Want aan de 11 of 22 kW laden is echt afzien, vergelijken met een SuC.

Om de reden achter deze vragen uit te leggen: Voor mij had het eerlijk gezegd geen optie geweest als ik dagelijks (of bijna dagelijks) aan een SuC had moeten hangen, puur om de ritten voor mijn werk te kunnen doen. Dan had ik denk ik toch gewacht tot de techniek nog iets verder is en dus de actieradius wat beter. Ik begrijp niet helemaal dat taxichauffeurs dit wel doen. Daarom ben ik ook wel blij dat je reageert, want misschien dat je het kunt uitleggen en als de situatie duidelijk is, kunnen de andere Tesla'ers er ook wat meer begrip voor opbrengen.
Ja maar, de Tesla verkoper zei dat je tot wel 500km op een lading kon rijden... :crying:
 
Ok andere reden: welke taxi chauffeur (lees: ondernemer/zelfstandige) wil niet in een auto van bijna een ton rondtoeren waarvan zomaar een derde tot de helft door de belastingdienst wordt betaald, die niet vervuilt tijdens het rijden, die veel minder kost qua brandstof, die veel minder onderhoud nodig heeft en 8 jaar volle garantie? Dat ie in de winter maar een werkelijke actieradius heeft van 250km in de stad bij typisch (taxi) rijgedrag vertellen ze er niet bij hoor, dat hebben we hier allemaal zelf moeten ondervinden...

- - - Updated - - -

Tja :) Zou Tesla serieus met die cijfers de Model S hebben geprobeerd te verkopen trouwens? De verkoper die ik had zei tijdens de proefrit dat ik met mijn rijstijl wel de 350 km zou halen. Dat blijkt tot nu toe wel accuraat te zijn.
Ja dat is voorgekomen, zeker in het begin met onervaren personeel. Kijk ook op de Tesla site, daar staan dat soort cijfers ook.
 
Die +/- 500 km zijn NEDC cijfers en Tesla is voor zover ik weet verplicht om die te vermelden. Dat hebben we dan eigenlijk weer te danken aan de EU. Neemt niet weg dat het Tesla natuurlijk wel siert om reële verbruikscijfers erbij te vermelden. Iets wat ze gelukkig meestal ook wel doen, is mijn ervaring.

Maar ik zou het wel raar vinden als iemand die de auto puur voor z'n werk rijdt alleen maar af gaat op die verbruikscijfers. Een taxichauffeur haalt met z'n auto op brandstof ook de NEDC verbruikscijfers niet, zeker niet als je in de winter elke dag urenlang de motor stationair laat lopen om je auto maar verwarmd te houden. Dat is alleen al reden om even wat extra onderzoek te doen bij zo'n relatief nieuw concept als elektrisch rijden. Ik kan haast niet geloven dat ze dat niet hebben gedaan. Maar ik snap dat de vele andere (financiële) voordelen je alsnog over de streep trekken natuurlijk.
 
Beste tesla rijders,

Wij taxi chauffeurs hangen niet aan de sc om lekker gratis te laden. Wat wij belangrijk vinden is dat we snel kunnen laden om de dienst te hervatten. Anders missen we gewoon teveel omzet. Wij werken voornamelijk vanaf de luchthaven en rijden gemiddeld 350-500 km op een dag.

Wij zijn er niet om particulieren of zakelijke rijders te pesten. Integendeel, we vinden het heerlijk om eens een praatje te maken net andere tesla rijders om zo ervaring uit te wisselen. Het laadprobleem hebben wij in een heel vroeg stadium aangekaart bij tesla. De oplossing laat op zich wachten en we voelen ons verplicht om bij de sc te gaan laden omdat er geen andere optie is. Als je een keuze hebt om 100 euro extra omzet per dienst te verdienen of mis te lopen dan is de keuze snel gemaakt. Wij zijn bereid om te betalen voor de stroom zolang er maar een voorziening is om snel te laden.

Wat ik wel van alle tesla rijders vraag is om geen onderscheid te maken tussen zakelijk/particulier/taxi. Iedereen die daar aan de paal hangt, die hangt er om met zijn auto op de bestemming aan te komen. Het sc terrein is geen hangplek voor taxi's. Wij zijn nette ondernemers die kwaliteit en service hoog in het vaandel hebben staan en niet het type waar je af en toe weleens iets over in de krant leest. Wij hopen dat er binnenkort een oplossing komt zodat dit onderwerp off-topic gaat.

- - - Updated - - -

Beste tesla rijders,

Wij taxi chauffeurs hangen niet aan de sc om lekker gratis te laden. Wat wij belangrijk vinden is dat we snel kunnen laden om de dienst te hervatten. Anders missen we gewoon teveel omzet. Wij werken voornamelijk vanaf de luchthaven en rijden gemiddeld 350-500 km op een dag.

Wij zijn er niet om particulieren of zakelijke rijders te pesten. Integendeel, we vinden het heerlijk om eens een praatje te maken net andere tesla rijders om zo ervaring uit te wisselen. Het laadprobleem hebben wij in een heel vroeg stadium aangekaart bij tesla. De oplossing laat op zich wachten en we voelen ons verplicht om bij de sc te gaan laden omdat er geen andere optie is. Als je een keuze hebt om 100 euro extra omzet per dienst te verdienen of mis te lopen dan is de keuze snel gemaakt. Wij zijn bereid om te betalen voor de stroom zolang er maar een voorziening is om snel te laden.

Wat ik wel van alle tesla rijders vraag is om geen onderscheid te maken tussen zakelijk/particulier/taxi. Iedereen die daar aan de paal hangt, die hangt er om met zijn auto op de bestemming aan te komen. Het sc terrein is geen hangplek voor taxi's. Wij zijn nette ondernemers die kwaliteit en service hoog in het vaandel hebben staan en niet het type waar je af en toe weleens iets over in de krant leest. Wij hopen dat er binnenkort een oplossing komt zodat dit onderwerp off-topic gaat.
 
Beste tesla rijders,

Wij taxi chauffeurs hangen niet aan de sc om lekker gratis te laden. Wat wij belangrijk vinden is dat we snel kunnen laden om de dienst te hervatten. Anders missen we gewoon teveel omzet. Wij werken voornamelijk vanaf de luchthaven en rijden gemiddeld 350-500 km op een dag.

Wij hopen dat er binnenkort een oplossing komt zodat dit onderwerp off-topic gaat.

Kijk, geeft duidelijkheid.

Met dit soort km's moet je dus (snel) kunnen laden overdag. De taxi ondernemers zijn zelfs bereidt ervoor te betalen.

Geen ondernemer wil n hap van z'n omzet missen iedere dag weer, 7 dagen in de week.

Er is betaald voor supercharging dus ook recht op supercharging. Ongeacht wat we hier allemaal roepen over supercharging alleen voor doorreis (wat naar mij in ieder geval ook nooit zo gecommuniceerd is door Tesla).

Probleem is dus vanaf twee kanten aangekaart bij Tesla en iedereen, taxi ondernemer of niet, heeft behoefte aan een snelle oplossing. Snel superchargers erbij (wellicht op Schiphol) zou voor rust in de tent moeten kunnen zorgen. Bal ligt bij Tesla in deze.