Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, ik heb mijn huiswerk gedaan en nog nooit een teleurstelling gehad (daardoor). Inmiddels bijna 60k km gereden, dinsdag passeer ik die grens, en nog steeds verbaasd en gevoel van bevoorrecht zijn als ik hier weg rijd. Voor mij hebben taxi's dezelfde rechten, ik vind het zelfs fantastisch dat ze er zijn, disruptive, en Tesla doet doorlopend het onmogelijke. Vandaar mijn reactie.
 
Eens.

Totdat ik vandaag, zondag (!) om 16:33 uur achteraan mocht aansluiten in de rij. Alle 10 bezet door witte MS met blauwe platen. En twee "normale" voor mij in de wacht. Alle taxi chauffs op een kluitje. We kunnen er lang en kort over discussiëren wat nou "oneigenlijk" gebruik is, maar ik was toch echt behoorlijk geirriteerd.
.

Het blijven wel momentopnames.. ik was er vanmiddag om 15:07.. twee plekken vrij bij aankomst - waren maar 2 taxi's.

IMG_9354.jpg


Is gewoon een drukke plek...Amsterdam stond afgelopen week (16 mei) op 3 in de lijst drukste SuC's... Overigens ook op dat moment maar drie auto's.

IMG_9349.jpg
 
Last edited:
Dus als de taxis niet herkenbaar zouden zijn als zodanig, heeft " men " geen probleem?

Hoe vaker ze laden, des te eerder valt het capaciteits tekort op!! We zullen weldra een of meer extra
SUCs zien... en dan ebt deze discussie ook weer weg.

Ik denk dat het feit dat het blauwe platen zijn, inderdaad een storende factor is. Ik zeg ook niet dat het terecht is, ik druk een gevoel uit (dat duidelijk niet alleen bij mij speelt als ik deze thread door lees).

Ik denk dat de ergernis er niet zou zijn of een stuk minder zou zijn wanneer alle plekken bezet zouden zijn met gele platen. Wat volgens mij nog nooit is voorgekomen in Amsterdam.... dat capaciteitstekort lijkt dus puur te wijten aan de aantallen taxi's in die contreien. Die overigens ook nog eens uitstekende laad faciliteiten tot hun beschikking hebben op andere plekken, waar de particulier zoals ik alleen van kan dromen. En juist om die reden heb ik moeite met een aantal van de aangedragen argumenten door de taxi mensen in deze thread. Ik vind het overigens fantastisch dat ze mee lezen en reageren.

Ik druk een mening uit, ik zeg niet dat het juist is of rationeel....


Ik lees zojuist in het onderwerp "100 taxi-EV's for Schiphol" een relaas van een Amerikaan die een Tesla taxi nam:
Landed in Amsterdam airport today. At the taxi queue the Tesla taxis lining up outnumbered others at times. Our Tesla taxi driver really likes his experience. Wasn't expecting it but says he has been pleasantly surprised at lack of teething problems and says the Teslas are really easy to drive. Charges only at end of day at taxi depot.

Foto erbij van een witte taxi... Wat wel weer leuk is in datzelfde verhaal is dat het voor Tesla uitstekende marketing is. Vermogende taxi-klanten die voor het eerst in een Model S stappen gaan naar huis en kopen er een. Het is dus echt aan Tesla om dit allemaal op te lossen. Uiteraard.
 
Last edited:
Oke. Jammer. Ik had goede hoop dat dit via een website te zien was. Zou nuttige aanvullende informatie zijn om via de Tesla App te kunnen zien of- en hoeveel superchargers er beschikbaar/vrij zijn, maar ook bijvoorbeeld hoe lang de verschillende nog ladende auto's nodig hebben tot 80% etc.
 
De getoonde Top 10 informatie toont het gecumuleerde verbruik van de voorgaande 24 uur per locatie.
Afhankelijk van het tijdstip van de dag stijgen en dalen de noteringen nogal. Ik zag Amsterdam zowel op 2 als op 10 in de afgelopen weken.

De bezetting van de individuele laadpunten (stalls in use) is voorzien van een waarschuwing dat deze informatie 10 minuten vertraagd kan zijn.
Naar mijn waarneming wijkt deze inderdaad af van de werkelijkheid in Amsterdam, maar de precieze vertraging heb ik niet onderzocht. (Koffie
drinken is belangrijker.)
 
FullSizeRender-2.jpg


Zou mooi zijn als de fast chargers bij Schiphol aangeschakeld zouden worden. Ik heb er tot nu toe nog nooit een auto gebruik van zien maken (maar misschien moet ik wat vaker uit het raam kijken op kantoor) - veronderstel dat er nog ergens op een knop gedrukt moet worden om ze in te schakelen? Misschien dat zodra ze gebruikt kunnen worden dat een klein beetje de druk op SuC A'dam ZO zou verminderen? (Of zijn ze al wel operationeel maar andere redenen niet zo populair?).
 
Zou mooi zijn als de fast chargers bij Schiphol aangeschakeld zouden worden. Ik heb er tot nu toe nog nooit een auto gebruik van zien maken (maar misschien moet ik wat vaker uit het raam kijken op kantoor) - veronderstel dat er nog ergens op een knop gedrukt moet worden om ze in te schakelen? Misschien dat zodra ze gebruikt kunnen worden dat een klein beetje de druk op SuC A'dam ZO zou verminderen? (Of zijn ze al wel operationeel maar andere redenen niet zo populair?).

:eek::crying:. Oooh ... zijn ze nog niet ingeschakeld? Ja, dan kunnen we ook niet weten wat het effect is op Amsterdam Z-O ....
En als ze wel ingeschakeld zijn begrijp ik er helemaal niets meer van :confused:,
 
En mijn beeld is dat ze op de helft van het vermogen van de reguliere SuC's zitten (als ik alle communicatie goed heb begrepen..).
Dat zou dan ook minder uitnodigend zijn..

Yup, issue is dat ze zowat leeg aankomen bij de Suc bij het SeC en dan aan 120kW gaan laden. En zoals ik al eerder had aangegeven rijden ze liever 10 minuutjes om (als ze dat al doen) om vervolgens aan hogere snelheid te laden. Ander issue is, is dat ik heb vernomen (Let op, is gerucht, geen vastgesteld feit) dat er vanuit de directie te kennen is gegeven (verzoek) om toch zoveel mogelijk de fastchargers (4x60kW) te ontlasten ivm de stroomkosten. De Fast Chargers zijn dan wel kosteloos geplaatst, echter de stroomkosten moeten gewoon betaald worden en zullen worden doorberekend aan de chauffeurs, dus dit "verzoek" is kracht bijgezet middels "eigen portemonnee" , omdat ze nou eenmaal zelfstandigen zijn. Feit is, dat we dus dit zullen blijven zien, en die 4x 60kW zullen voornamelijk gebruikt worden om even snel paar kilometers erbij te zetten, en niet om even vol te laden.
Afijn, is dit de taxi chauffeurs aan te rekenen? Ik denk het niet. Of je stelt duidelijke regels op als Tesla, of je houd iedereen te vriend om welke (imago?) reden dan ook,maar dan moet je wel snel uitbreiden naar 16 stalls buiten (want als er al 10 Taxi's vaak staan, dan is ook 8 voor alleen Taxi's niet genoeg), en een nieuwe SuC op een afstand plaatsen waar het niet lucratief is om voor stukje om te rijden als Schiphol taxi. Utrecht, knooppunt Lunteren bijvoorbeeld?
 
Tesla laat duidelijk blijken geen onderscheid te willen maken tussen verschillende categoriën Tesla-rijders en geen verdere regels te willen verbinden aan het gebruik van SuC's. Je rijdt Tesla en hebt betaald voor supercharging, dan mag je de SuC's gebruiken, zo veel en zo vaak als je wil. Op zich terecht naar mijn mening, het is het meest duidelijk en elke beperking levert weer nieuwe grensgevallen op. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van Tesla om genoeg capaciteit te voorzien voor alle klanten. Bij 9 van de 10 SuC's lukt dat, maar Amsterdam is een speciale situatie omdat er heel veel auto's in een relatief klein gebied zijn uitgeleverd, die ook nog eens in dat kleine gebied grote afstanden afleggen. Bij Tesla hebben ze vermoedelijk het effect hiervan onderschat en de enige oplossing is net zo lang stalls bijbouwen tot er weer voldoende capaciteit is.
 
Denk dat Tesla Naïef is geweest, door te veronderstellen dat er maar een paar Taxi´s gebruik zouden maken van de SuC, aangezien ze zelf hebben aangegeven dat ze thuis en op de zaak afdoende kunnen laden. In de praktijk scheelt het gewoon keiharde knaken. Let wel, het zijn zelfstandigen dus uurloon zegt niet veel. Iedere euro is er dan één. Een laadbeurt van 60kW (dus eenheden, niet de snelheid) op een openbare paal is naast een uur of 5/6 laden, parkeerkosten ook nog eens dik €20 waar je bij de SuC gratis kan laden, koffie kan drinken en een praatje maken met je collega's. Dat is per week al snel €100, en per maand kan dit zomaar oplopen tot €500.
Laten we eerlijk zijn, dat is toch een "boel geld" voor iedereen...
 
Denk dat Tesla Naïef is geweest, door te veronderstellen dat er maar een paar Taxi´s gebruik zouden maken van de SuC, aangezien ze zelf hebben aangegeven dat ze thuis en op de zaak afdoende kunnen laden. In de praktijk scheelt het gewoon keiharde knaken. Let wel, het zijn zelfstandigen dus uurloon zegt niet veel. Iedere euro is er dan één. Een laadbeurt van 60kW (dus eenheden, niet de snelheid) op een openbare paal is naast een uur of 5/6 laden, parkeerkosten ook nog eens dik €20 waar je bij de SuC gratis kan laden, koffie kan drinken en een praatje maken met je collega's. Dat is per week al snel €100, en per maand kan dit zomaar oplopen tot €500.
Laten we eerlijk zijn, dat is toch een "boel geld" voor iedereen...

Jawel, dat klopt. Ik denk dat we even in een "niemandsland" zitten totdat iemand ineens een paar grote kisten ziet staan bij bijv. Breukelen of een andere plaats of dat men ineens aan het graven is bij het SeC. Of ze naïef geweest zijn kan ik niet beoordelen. Waarschijnlijk is het allemaal onderdeel van een groter plan (dat wij per definitie niet mogen kennen:) maar dat alles op "zijn" tijd gebeurt (waarschijnlijk als gevolg van door te lopen formaliteiten). Je ziet, ik optimist!
 
Tesla sekte

Jawel, dat klopt. Ik denk dat we even in een "niemandsland" zitten totdat iemand ineens een paar grote kisten ziet staan bij bijv. Breukelen of een andere plaats of dat men ineens aan het graven is bij het SeC. Of ze naïef geweest zijn kan ik niet beoordelen. Waarschijnlijk is het allemaal onderdeel van een groter plan (dat wij per definitie niet mogen kennen:) maar dat alles op "zijn" tijd gebeurt (waarschijnlijk als gevolg van door te lopen formaliteiten). Je ziet, ik optimist!
Ja, hoor.. Net als in de kerk.. E.Musk - Groote guru Tesla motor club - sekte blind gelovigen en wachtend op zijn goede daden ( hoe anders..)
 
Net als in de kerk verplicht niemand je om hier te lezen of te posten. Het is altijd effectiever om met de koster, het servicecentrum, te onderhandelen.

Anders dan in de kerk is men hier wel gevoelig voor redelijke, goed onderbouwde argumenten. Dit zichzelf eindeloos herhalende topic is een mooi voorbeeld hiervan en ik ben dan ook benieuwd naar jouw (nieuwe) inzichten. Amen.
 
Net als in de kerk verplicht niemand je om hier te lezen of te posten. Het is altijd effectiever om met de koster, het servicecentrum, te onderhandelen. Anders dan in de kerk is men hier wel gevoelig voor redelijke, goed onderbouwde argumenten. Dit zichzelf eindeloos herhalende topic is een mooi voorbeeld hiervan en ik ben dan ook benieuwd naar jouw (nieuwe) inzichten. Amen.
Oei, zoveel zin voor humor...En dan nog zo vroeg middag..Prettige dag verder