Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat vind ik ook, dat men een mail mocht rondgestuurd hebben om te melden dat de suc er ging verdwijnen. Had ik het niet op het forum gelezen zat ik er gisteren in de problemen!

Blijkbaar hebben ze dit gelezen, want 5 min na je post kreeg ik een mailtje van Tesla dat ze de supercharger in Gent gesloten hebben ;)
Super dat ze de mensen verwittigen, maar een tijdje voor de sluiting zou wel handiger geweest zijn. Ook als ze de exacte datum nog niet wisten konden ze al een mailtje gestuurd hebben, dan waren de mensen gewaarschuwd dat ze eerst op de navigatie moesten kijken.
 
of ga je er erg veel laden ?
Inderdaad. Ik vond het telefoontje eerst ook overkill, maar zonder forum of telefoontje zou ik wel eens voor een verrassing kunnen gestaan hebben. Ik geef de SuC immers niet meer als bestemming in.
Hoewel ik had ondanks het telefoontje toch nog bijna een probleem.
Bij de opening van Aalst hadden ze gemeld: sluiting Gent 31/10. Zondag 29/10 moest ik naar Kortrijk. Op doorreis (19:00) net genoeg geladen in Gent om weer in Gent te geraken. Op terugreis, was wat nipt, toch SuC als bestemming ingegeven en melding gekregen dat hij buiten dienst was. Roadsite assistance gebeld die mij gelukkig gerust gesteld hebben.
 
grootste probleem daar ICE! zal nog 100 keer slechter zijn dan 100
Ik heb er deze zomer geleerd dat het forum lezen ernstige gevolgen kan hebben.
Ik had hier vaak gelezen dat Kortrijk vaak ge-iced was wegens de nabijheid van de Macdo.
Toen ik er de eerste keer aankwam had ik al schrik. Ik was zo goed als leeg. En inderdaad, voor elke lader stond een ICE.
Er kwam net een jongeman aan met een gans pak fastfood. Ben boos uitgestapt en sprak hem heftig en overstuur aan: “ik zal eens voor je naftpomp komen parkeren.”
Het antwoord was heel ontnuchterend: “Meneer, je moet aan de andere kant van de laders zijn om te laden”.
Inderdaad alle laadplekken leeg. Met rode kaken uitvoerig verontschuldigd.
 
er zijn 2 palen actief in Kortrijk - gereduceerd vermogen - grootste probleem daar ICE! zal nog 100 keer slechter zijn dan 100 - vraag me nog steeds af hoe men een locatie bepaald. Men zou de laadpalen beter ergens achter een parking zetten en niet steeds vooraan.


ik ken de situatie daar ter plekke niet maar zou het niet kunnen dat die kabels die redelijk dik zijn "stukken van mensen kosten" Het Vlaams woordenboek » stukken van mensen kosten en men daarom kiest voor de locatie het dichtbij de benodigde stroom aanvoer ?
 
Vanmiddag stond ik te laden in Lokeren. Ik kwam met 2% aan en was de vierde om te gaan laden. We stonden keurig met steeds een lege charger tussen ons in. Toch kreeg ik maar 84 kW aan vermogen. Toen ik na 20 minuten ging kijken waren bijna alle stalls bezet. Xavier was met zijn XB naast me aangeschoven en hij kreeg 26 kW. Ik zat nog steeds op 84. Dit bevestigt wat @Xfrank ook al meemaakte. Je krijgt daar geen vol vermogen zelfs al ben je alleen. Volgende keer stop ik wel in Lesquin en sukkel van daaraf door naar huis.
 
Vanmiddag stond ik te laden in Lokeren. Ik kwam met 2% aan en was de vierde om te gaan laden. We stonden keurig met steeds een lege charger tussen ons in. Toch kreeg ik maar 84 kW aan vermogen. Toen ik na 20 minuten ging kijken waren bijna alle stalls bezet. Xavier was met zijn XB naast me aangeschoven en hij kreeg 26 kW. Ik zat nog steeds op 84. Dit bevestigt wat @Xfrank ook al meemaakte. Je krijgt daar geen vol vermogen zelfs al ben je alleen. Volgende keer stop ik wel in Lesquin en sukkel van daaraf door naar huis.

Klopt, was easy-Charger gevoel... :D. Toen Paul vertrok bleef de laadsnelheid even laag. Gewoon even uit- en terug ingeplugd en hoppa, kregen dan zo'n 65KW. Andere Belgische collega was ook aan het sukkelen op 28KW.
Misschien in die witte kasten de kraan vergeten volledig open te draaien?
 
  • Funny
Reactions: FVO
Zou me niks verwonderen dat de netbeheerder niet altijd zomaar de grote vermogens die een SuC toch wel nodig heeft beschikbaar heeft op het middenspanningsnet. In Kortrijk zagen we ook dat ze de SuC na enkele dagen gebruik plots afsluiten en dan plots "kabels die stukken van mensen kosten" gaan trekken naar een middenspanningscabine helemaal aan de andere kant van het terrein van Kortrijk Xpo. Zou het niet kunnen dat de plotse sluiting van Gent gezorgd heeft voor een scenario "oei, laat ons toch maar snel een nieuwe SuC openen in de buurt ookal heeft de netbeheerder gezegd dat ze het door ons gevraagde vermogen op die plek pas in 2018 kunnen leveren"?
Veel hangt af van vernieuwingen van MS-kabels, die liggen als een fijnmazig web doorheen dorpen en steden en worden bidirectioneel gebruikt, dat web wordt immers vanuit verschillende posten tegelijk gevoed maar bestaat vaak nog uit segmenten die tientallen jaren oud zijn, pas wanneer ergens wegenwerken gebeuren worden die stukken vervangen en komt er meer vermogen beschikbaar. Tesla kan vlot nieuwe SuC-locaties kiezen maar in de wereld van de netaanleg is het soms een kwestie van jaren wachten om MS-segmenten die op 90pct capaciteit zitten te vervangen of te ontdubbelen.
 
Zou me niks verwonderen dat de netbeheerder niet altijd zomaar de grote vermogens die een SuC toch wel nodig heeft beschikbaar heeft op het middenspanningsnet. In Kortrijk zagen we ook dat ze de SuC na enkele dagen gebruik plots afsluiten en dan plots "kabels die stukken van mensen kosten" gaan trekken naar een middenspanningscabine helemaal aan de andere kant van het terrein van Kortrijk Xpo. Zou het niet kunnen dat de plotse sluiting van Gent gezorgd heeft voor een scenario "oei, laat ons toch maar snel een nieuwe SuC openen in de buurt ookal heeft de netbeheerder gezegd dat ze het door ons gevraagde vermogen op die plek pas in 2018 kunnen leveren"?
Veel hangt af van vernieuwingen van MS-kabels, die liggen als een fijnmazig web doorheen dorpen en steden en worden bidirectioneel gebruikt, dat web wordt immers vanuit verschillende posten tegelijk gevoed maar bestaat vaak nog uit segmenten die tientallen jaren oud zijn, pas wanneer ergens wegenwerken gebeuren worden die stukken vervangen en komt er meer vermogen beschikbaar. Tesla kan vlot nieuwe SuC-locaties kiezen maar in de wereld van de netaanleg is het soms een kwestie van jaren wachten om MS-segmenten die op 90pct capaciteit zitten te vervangen of te ontdubbelen.
Die bedenking maak ik me dus ook al jaren. Maar volgens@S-19910 die ook met kennis van zaken spreekt, zijn vermogens van een paar honderd kW zelden een probleem.

Wat Lokeren specifiek betreft zou er op zo'n drukke gewestweg wel een stevige MS-verbinding moeten liggen. Daar zou het op die locatie dus niet aan mogen liggen.
 
Ik heb gisteren in Lokeren geladen en kreeg bij 3% iets van 110 Kw, maar snel gaat het naar 70 Kw.

Ben trouwens net terug van een weekje Oostenrijk. Weet niet of anderen dit ook vaststellen of ik het mij inbeeld. Maar heb het gevoel dat het laden bij elke SuC tot vol (90%) veel langer duurt dan vroeger. In het begin zit ik vaak aan + 110 Kw, maar dan gaat het zeer snel naar beneden. Zelfs voordat de batterij op 50% zit ....
Van bijna leeg tot 90% duurt het pak langer dan 60 min.
 
Die bedenking maak ik me dus ook al jaren. Maar volgens@S-19910 die ook met kennis van zaken spreekt, zijn vermogens van een paar honderd kW zelden een probleem.

Wat Lokeren specifiek betreft zou er op zo'n drukke gewestweg wel een stevige MS-verbinding moeten liggen. Daar zou het op die locatie dus niet aan mogen liggen.

Je kan evenzeer redeneren dat juist omdat de SuC ver van bebouwing ligt dat het MS-net minder sterk is. Je kan misschien beter een MS-cabine hebben ergens in't midden van een fijnmazig net, zodat de stromen mooi gespreid worden over tien paden, dan dat je ergens langs een gewestweg zit waar je op een enkele lus zit die er bij de aanleg van de gewestweg in 1970 is geplaatst om een MS-cabine van de openbare verlichting en driekleur te voeden. Het is maar speculatie natuurlijk, maar als het klopt dan zou je op locaties als Lummen/Heusden-Zolder zeker het maximum moeten krijgen want de SuC ligt vlakbij een 150kV-post.