Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Zo worden de SuperChargers gratis thuisladers. Tesla accepteert dit kennelijk. Het is voor Tesla heel makkelijk om dit te voorkomen.
Simpelweg alle laadbeurten dichter bij huis/bedrijf dan bijv. 30 km volledig laten betalen. Dan is het gauw over.
Mensen die thuis niet kunnen laden, kunnen dat vaak wel bij het bedrijf waar ze werken.
En als dat ook niet kan dan gebruik SuC tegen betaling.
Het lost zich wel op met steeds meer Tesla's waar volledig gratis laden niet meer bijzit.
Wordt een beetje moe van dat betweterige ik vind dat een SuC zo bedoeld, is dus moet tesla er zo mee omgaan.
Nergens teken je, of stem je in dat die dingen alleen voor op reis zijn. En blijkbaar vindt tesla dat ook niet. Laat mensen dan lekker laden zoals ze dat zelf het liefst doen.
Ik heb zelf een pest hekel aan dat ding en als ik het red tot waar ik wezen moet ga ik echt niet voor mn lol bij een SuC staan.
Een ander laadt misschien elke dag voor die naar zn werk gaat of voor hij thuis komt. Lekker belangrijk! Zolang als je je auto maar weghaalt als je tijd om is of hij vol is dan is het prima.
 
Wordt een beetje moe van dat betweterige ik vind dat een SuC zo bedoeld, is dus moet tesla er zo mee omgaan.
Nergens teken je, of stem je in dat die dingen alleen voor op reis zijn. En blijkbaar vindt tesla dat ook niet. Laat mensen dan lekker laden zoals ze dat zelf het liefst doen.
Ik heb zelf een pest hekel aan dat ding en als ik het red tot waar ik wezen moet ga ik echt niet voor mn lol bij een SuC staan.
Een ander laadt misschien elke dag voor die naar zn werk gaat of voor hij thuis komt. Lekker belangrijk! Zolang als je je auto maar weghaalt als je tijd om is of hij vol is dan is het prima.
Volledig met je eens en er werd toch 2k voor neergeteld door velen.
Dit zal er in de toekomst toch uitgaan gezien het voor iedere nieuwe Tesla betalend wordt anders zouden de Superchargers de toevloed van de M3's nooit aankunnen. Ik hou nu al mijn hart vast voor de SEC's waar het nu al nummertje trek is.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Wordt een beetje moe van dat betweterige ik vind dat een SuC zo bedoeld, is dus moet tesla er zo mee omgaan.
Nergens teken je, of stem je in dat die dingen alleen voor op reis zijn. En blijkbaar vindt tesla dat ook niet. Laat mensen dan lekker laden zoals ze dat zelf het liefst doen.
Ik heb zelf een pest hekel aan dat ding en als ik het red tot waar ik wezen moet ga ik echt niet voor mn lol bij een SuC staan.
Een ander laadt misschien elke dag voor die naar zn werk gaat of voor hij thuis komt. Lekker belangrijk! Zolang als je je auto maar weghaalt als je tijd om is of hij vol is dan is het prima.

Iedereen die de SuC niet dringend nodig heeft om zijn reis te vervolgen, moet daar weg blijven. Meer en langer laden dan nodig is om thuis te komen is m.i. 'not done'.
Als iedereen doet zoals jij het kennelijk prima vindt, dan ontstaan er volkomen onnodig wachttijden bij SuC.
Taxies hebben de laadmogelijkheden voor doorreizigers in Amsterdam vaak flink gehinderd. Tesla heeft daar oplossingen en maatregelen tegen genomen. Er zijn nu plaatsen, o.m. Eindhoven, waar de drukte zo groot is mede omdat mensen daar laden om thuis een paar euro uit te sparen.
Als iedereen met een SuC maar doet wat ie wil, dan gaat Tesla dat oneigenlijke gebruik reguleren.
Je mag me gerust een derde disagree geven, maar de nu gegroeide situatie, betaalde SuC, idle fee, commerciële ban van SuC, zijn uitsluitend ontstaan door oneigenlijk gebruik, voor mij is dit misbruik, van SuperChargers.
 
Als iedereen doet zoals jij het kennelijk prima vindt, dan ontstaan er volkomen onnodig wachttijden bij SuC.
Taxies hebben de laadmogelijkheden
Verschil B-NL blijkbaar.
In België nog nooit moeten wachten of iemand laten wachten. Zelfs met mijn ICE vertrok ik te vroeg om de file voor te zijn. De tijd werd dan gevuld door op kantoor de krant of persoonlijke mails te lezen. Dit doe ik nu aan de SuC. Is dus niet enkel voor de centen, maar een extra motivatie om mijn wekker vroeg te blijven zetten.
SuC laden zat mee in mijn overweging tot aankoop en is ook zo met Tesla besproken. Meer nog, bij de ROI bespreking werd een simulatie gemaakt met 90% SuC laden om de afschrijving te versnellen.
Maakt bij mij de ROI aanvaardbaar. Want puur qua verbruik komt de kost van elektriciteit anders niet veel beter uit dan van een diesel. Met de Belgische nettarieven (ik ben prosument) en als je ook de laadverliezen, vampire drain, voorverwarmen ed mee neemt.
 
Iedereen die de SuC niet dringend nodig heeft om zijn reis te vervolgen, moet daar weg blijven. Meer en langer laden dan nodig is om thuis te komen is m.i. 'not done'.
Als iedereen doet zoals jij het kennelijk prima vindt, dan ontstaan er volkomen onnodig wachttijden bij SuC.
Taxies hebben de laadmogelijkheden voor doorreizigers in Amsterdam vaak flink gehinderd. Tesla heeft daar oplossingen en maatregelen tegen genomen. Er zijn nu plaatsen, o.m. Eindhoven, waar de drukte zo groot is mede omdat mensen daar laden om thuis een paar euro uit te sparen.
Als iedereen met een SuC maar doet wat ie wil, dan gaat Tesla dat oneigenlijke gebruik reguleren.
Je mag me gerust een derde disagree geven, maar de nu gegroeide situatie, betaalde SuC, idle fee, commerciële ban van SuC, zijn uitsluitend ontstaan door oneigenlijk gebruik, voor mij is dit misbruik, van SuperChargers.

Het scheelt dat ik een Tesla heb gekocht en geen Wim S.
Dus je kan blijven benadrukken wat JOU mening in deze is maar breng het niet alsof dat vanuit Tesla zo is want dat staat nergens zo omschreven.
 
Begrijp me niet verkeerd. Wachtrijen vind ik inderdaad een reden om Tesla te laten ingrijpen. Kosten niet, want die deal is geklonken.
Er zijn andere manieren dan verbieden in sommige gevallen (vb 30km regel: zou in mijn geval niet helpen want ik laad meestal verder van huis, want dichter gaat te traag, wegens batterij koud).
Bij volle SuC zou men gratis laden kunnen beperken tot een range van 200km. Dan geraak je gegarandeerd weer aan een volgende SuC of thuis. Die volgende Suc zal zeker een vrije plaats hebben als ook daar maar tot 200 geladen mag worden. Boven 200km betaal je.
Conflicteert wel met de horecabelangen van de zaken die nu ruimte ter beschikking stellen. Misschien ingeval van consumptie een korting gelijk aan de fee die je boven de 200km moet betalen (cf toiletbezoek in sommige baanrestos). Vraag mij sowieso of een SuC voor een horecazaak een goeie business case heeft. Ik zie maar weinig laders iets consumeren. VdV lijkt ook niet meer zo happig.
 
Je mag me gerust een derde disagree geven, maar de nu gegroeide situatie, betaalde SuC, idle fee, commerciële ban van SuC, zijn uitsluitend ontstaan door oneigenlijk gebruik, voor mij is dit misbruik, van SuperChargers.
En tuurlijk dat men je een disagree geeft. Jij hebt jouw mening, maar in de kleine lettertjes met Tesla zie ik niet in dat Tesla dit uitdrukkelijk verbied. Wat ik wel zie is dat ongewenst gebruik naar mate van de hinder die het veroorzaakt, door Tesla wordt aangepakt. Maar ongewenst gebruik is niet misbruik. Tesla durft wel na de feiten de regels aanpassen om de veroorzaakte hinder te beperken.

Als je als Tesla eigenaar de mogelijkheid hebt om een uur te gaan kamperen aan een supercharger in plaats van thuis 'm een nacht in te laten steken, moet je dat vooral doen maar het lijkt me niet een praktisch nuttige manier van je tijd te spenderen.
 
Vraag mij sowieso of een SuC voor een horecazaak een goeie business case heeft. Ik zie maar weinig laders iets consumeren. VdV lijkt ook niet meer zo happig.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik liever de SuC's in Duitsland en GB heb, dan de SuC's in het merendeel van Nederland en België. Ja, als Tesla eigenaar die net 100K heeft afgetikt voel je je misschien beter thuis aan de bar van een VdV, maar eigenlijk zijn die dingen niet geschikt voor de Tesla eigenaar die een 20 minuten tot een half uurtje komt laden om 200km range te laden om tot de volgende supercharger te geraken. Dan vind ik de SuC's in DE en GB handiger werken want velen zijn geplaatst aan een snelwegrestaurant of aan een Autohof vlak aan een afrit van de snelweg, met een paar fast food restaurants rondom. Liever een SuC als Nijvel en Heusden-Zolder dan een SuC als Eindhoven of Ekeren.
 
  • Like
Reactions: widodh and Phil V
Het scheelt dat ik een Tesla heb gekocht en geen Wim S.
Dus je kan blijven benadrukken wat JOU mening in deze is maar breng het niet alsof dat vanuit Tesla zo is want dat staat nergens zo omschreven.
Het gaat er niet om wat beschreven is wat wel of niet mag. Het gaat erom dat de Tesla community, uit welbegrepen eigen belang, de SuperChargers zo minimaal mogelijk gebruikt. Tesla rijders die dit belang niet zien en voor een paar euro gewin de SuperChargers oneigenlijk gebruiken, bevuilen hun eigen nest.
Ik had mijn eerste Tesla in november 2013. Toen was het glashelder voor iedereen, dat de SuperChargers bedoeld waren voor langere reizen die anders niet mogelijk waren. Tesla heeft in de jaren daarna niet helder gecommuniceerd en zit nu zelf met de brokken. Alle beperkingen van het gebruik van de SuC, en reken er maar op dat er meer komen als het drukker wordt, zijn het gevolg van oneigenlijk gebruik en Tesla's halfhartige beleid.
Ik hoop dan ook van harte dat het oneigenlijke gebruik van SuperChargers verder aan banden wordt gelegd.
Dan hoef ik niet onnodig te wachten op locals die hun Tesla net zo goed thuis kunnen opladen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Verschil B-NL blijkbaar.
In België nog nooit moeten wachten of iemand laten wachten.//..//.

Ik heb toch ook al mogen wachten in Aartselaar en in Machelen (meerdere malen); en in Lokeren (éénmalig).

Gelukkig duurt het wachten nooit lang; maar imho kan je vandaag niet meer bindelings vertrouwen dat je aan een SuC in Vlaanderen of Nederland aan verwachte SuC-snelheid kan laden.

Afgelopen week dinsdag bvb ben ik aangekomen in Machelen met 13km range - kort moeten wachten om dan aan 30 kW te laden.
Zodra ik een 60-tal km geladen had; ben ik doorgereden naar Aartselaar - volgens de NAV waren daar alle 6 stalls beschikbaar.
Uiteraard was de situatie anders toen ik aankwam, maar kon toch laden aan 115 kW.


(alleen jammer dat er vervolgens een crash was op mijn route waardoor ik nog meer tijd verloor. Of misschien had ik geluk dat ik vertraagd was én daardoor niet op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was ? )
 
Weet niet of ik dit hier al heb meegegeven maar ik vroeg op 1/1/2018 aan Tesla Zaventem (in 't Engels opdat ze zouden kunnen escaleren indien nuttig):
"... I do have a question about the new Supercharger Fair Use Policy: I’ve been using superchargers mainly for vacationing purposes. But whenever I have a business meeting 200 km away, I will also charge at a Supercharger on the way back. Will this remain a ‘fair use’, or would supercharging, in my case, be limited to week-ends and holidays? I cannot imagine that would be the intent of the new policy but I would appreciate if you could clarify on behalf of Tesla. For the record: I’m of course not transporting people or goods for a fee, I’m just going to meetings as part of my professional activity. It’s the last bullet point of the policy (« any other commercial venture ») which makes me hesitate".

ik kreeg op 16/1/2018 als antwoord (hier even een letterlijke copy/paste zodat iedereen kan interpreteren zoals ie wil :rolleyes:) : "Superchargers is niet bedoeld voor commercieele doeleinden en ook niet voor dagelijks gebruik. Zoals ik uw supercharger gebruik zie, zou dit geen misbruik zijn van het systeem van de superchargers. Zolang er geen misbruik van gemaakt wordt."

Antwoord is juridisch naast de kwestie :) maar geeft wel gewoon aan wat Tesla willen vermijden, nl. misbruik. Ik moest vrijdag Brussel-Geel-Düsseldorf-Brussel doen, deels professioneel en deels privé, en heb in Urmond bijgeladen. Ben met 2km range thuis gekomen, zonder range anxiety, maar mocht er iets tussengekomen zijn zou ik vanzelfsprekend voor de veiligheid op de terugweg vijf minuten in Zaventem, op 12km van mijn huis, bijgeladen hebben. Dus een regel van niet op < 30km van je eindpunt mogen laden vind ik ook niet serieus, al neem ik het idee van niet onnodig te SuC'en wel altijd serieus.

Ik denk dat het niet eens zo moeilijk is om het "er mag geen misbruik zijn" principe contractueel te definiëren (mede gelet op het feit dat Tesla altijd weet waar je rijdt, hoeveel je laadt en waar de wagen de nacht doorbrengt), maar ik denk dat we dat aan Tesla mogen over laten - het is niet iets dat tweedracht op ons TMC forum waard is - trouwens, 99,9% van diegenen die een elementaire 'gezond verstand' SuC-moraal (zoals Karim die hierboven kort en goed aangaf) niet respecteren: tja, die lezen hier toch niet mee!

 
Het gaat erom dat de Tesla community, uit welbegrepen eigen belang, de SuperChargers zo minimaal mogelijk gebruikt. Tesla rijders die dit belang niet zien en voor een paar euro gewin de SuperChargers oneigenlijk gebruiken, bevuilen hun eigen nest.
99,9% van diegenen die een elementaire 'gezond verstand' SuC-moraal (zoals Karim die hierboven kort en goed aangaf) niet respecteren: tja, die lezen hier toch niet mee!
Het komt erop neer dat de meeste Tesla eigenaars niet op dit forum zitten, en er al een hele hoop helemaal niet weet hebben van Wim zijn mening. Tuurlijk maak je het voor jezelf en je collega's niet te moeilijk, maar ik heb al genoeg voorbeelden gezien van Tesla eigenaars die daar geen rekening mee houden. Maar goed, dat zie je ook met ICE auto's waar mensen de auto aan de pomp parkeren om naar toilet te gaan en een snack te nuttigen.

Ik lig er niet wakker van. Meeste van mijn lange verplaatsingen zijn zakelijk (voornamelijk woon-werk) en zolang ik thuis of bij de klant kan laden komen we er wel, maar ik schaam me er niet voor om bij te laden als er bij de klant geen Type 2 lader staat, en ga echt niet naar een CHAdeMO op zoek, of nog erger voor 2 uren bij een Type 2 gaan staan na de vergadering om thuis te geraken. Als dat erdoor komt dan gaat de Tesla hier onmiddellijk in de verkoop en haal ik wel iets met een CCS2 aansluiting.

Oh, en betalende klanten aan superchargers moeten geen gezeik krijgen van Tesla. Ik kan begrijpen dat ze niet staan te springen om gratis een taxidienst van energie te voorzien, maar eens er betaald wordt moet de dienst gewoon geleverd worden.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Oh, en betalende klanten aan superchargers moeten geen gezeik krijgen van Tesla. Ik kan begrijpen dat ze niet staan te springen om gratis een taxidienst van energie te voorzien, maar eens er betaald wordt moet de dienst gewoon geleverd worden.

Idd. Ik, en vele anderen, heb 2000 Euro betaald om overal en zonder beperking te kunnen 'gratis' superchargen. Ik accepteer dan ook geen enkele beperking van Tesla ivm het SuC gebruik.

In 3 jaar tijd al heel veel gebruik gemaakt van SuC's zowel in Belgie als in de andere EU landen. Op al die tijd 2 keer een paar minuutjes moeten wachten in Gent. Is er een probleem?
Neemt niet weg dat je redelijk moet blijven en de vooraf betaalde SuC optie alleen gebruikt mag worden om te laden, niet om te parkeren aan de SuC. Maar mij een beperking opleggen over hoeveel en wanneer ik ga laden bij een SuC, dat is niet acceptabel.

Om even terug te komen op het onderwerk 'Superchargers in Belgium'. Iemand enig idee hoe lang we nog moeten wachten op de SuC in Brugge? Nu die in Gent gesloten is moet ik voor mijn 2-wekelijkse trips naar de kust laden in Aalst en dat neemt knap meer tijd want vanuit Aalst geraak ik amper heen-en-weer. Ha, en waarom niet laden aan de kust, simpel: 1. appartement = geen stekker beschikbaar, 2. moest dat zijn is er nog de driehoekschakeling, 3. er zijn kms in de omtrek geen publieke laadpalen.
 
  • Like
Reactions: guyG
Dat vind ik eigenlijk in Belgie het meest frustrerende: nauwelijks publieke laadpalen op logische locaties. Ik kan er in BE absoluut niet op rekenen dat ik bij een klant in de buurt een nuttige laadpaal ga vinden. Enige plaats waar ik soms kan laden is nabij mijn favoriete frituur, dan moet ik 300m enkele richting wandelen en dat kan er nog wel vanaf. Maar voor de rest is het bijvoorbeeld in Brussel huilen met de pet op en moet ik soms op de terugweg in Diegem bijladen. En er is wel nood aan want ik ken genoeg garages waar er voor werknemers (voornamelijk kaderpersoneel) wel een 3,5kW lader is opgesteld voor hun XC90 of hybride X5...
 
Naar aanleiding van de taxi laad topic...

Ik laad 1 keer per week bij SuC Aartselaar.
Meestal check ik eerst op NAV of ze leeg staan zodat ik niemand stoor met laden. (0600 of 2200 tijdstip)
Indien er 3 tesla's staan te laden, vertrek ik zodat er plaats vrijkomt.

Mijn situatie is

Weekappartement (zondag tem vrijdag)
- Geen laadpaal op straal 1500 meter
- Geen eigen garage (Oorspronkelijk parkeerplaats is te klein)
- Aanvraag laadpaal geweigerd (Ik ben ergens anders gedomicilieerd)
- Mijn werkroute (60km heen & weer) met Aartselaar SuC on route
- Op werk, gebruik ik de oplaadpaal af en toe (teveel tesla's & te weinig laders)
- Tijdens inkopen probeer ik te laden bij Delhaize / Lidl


Weekend huis (vrijdagavond tem zondagavond)
- Eigen wallcharger bij mijn eigen oprit dus laad ik tot 90% voordat ik vertrek van Turnhout -> Antwerpen (65km afstand)

Behoort dit tot overusing van fair usage SuC? Of stoor dit de mede-forum SuC users?
Want ik had ooit gevraagd aan de Tesla medewerkers en ze zeggen dat de SuC dienen om te laden (Dus neutraal)
Ja, ik had de wagen impulsief aangekocht maar nog geen spijt :)