Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
De wagen is een week oud, en het was de eerste keer dat ik een SuC gebruikte. Van 3rd party apps is er dus zeker geen sprake.
Het uithalen van de connector en terug insteken loste het "probleem" ook onmiddellijk op.
Gisteren aan de SuC van Aalst, na een bezoekje aan Geraardsbergen, verliep alles vlotjes van de eerste keer.
Ik hou het met een "gebruikersfoutje", misschien had ik de kabel er niet fors genoeg ingeduwd...

Wat me gisteren wel opviel in de file, dat het navigatiesysteem van deze slimme wagen nog dommer is dan een Commodore 64. Hoezo ik kan geen alternatieve weg kiezen, hoezo, ik kan niet verder naar huis zonder gebruik te maken van snelwegen (die potdicht zitten). Dit is echt niet van deze tijd.
Een ander ongemakje is het thuisladen. Laden tijdens daluren staat aangevinkt, het einde van de daluren is ingegeven, maar het begin van de daluren kan je niet ingeven. Bijgevolg start het laden onmiddellijk, moet je deze handmatig stoppen om vervolgens om 22u00 handmatig weer op te zetten.
Toch wel twee punten die me storen. Misschien doe ik iets fout , de tijd zal het leren...
Heb je rerouting wel aan staan? Ik heb hem ingesteld op 10 minuten, en dat werkt prima.
 
Ja, je moet de kabel stevig induwen, je wil immers goed contact hebben om daar 100kW door te jagen.

Laden tijdens daluren? Bij mij staat die geconfigureerd om vanaf 21h te laden (begin van nachttarief). Werkt altijd, ook als je na 21h thuiskomt.

Wat de navigatie betreft: mijn ervaring is dat ik het nooit beter weet dan de GPS, iedere keer dat ik denk het beter te weten kom ik uit dat ik meer tijd nodig heb.
Het "laadprobleempje" schrijf ik volledig toe aan mezelf. Moest het nog eens voorkomen, dan ga ik wel verder op onderzoek.

Laden tijdens de daluren. Ik kan enkel het einduur van de daluren instellen, niet het beginuur. Of ik heb ergens iets gemist of ik heb die optie niet. ik werk niet met een laadpaal, misschien dat jij je daluren kan instellen op je laadpaal. In de wagen zelf kan ik enkel aanduiden "Laden tijdens daluren" en bij settings "einde daluur" (of iets dergelijks)

De navigatie weet het natuurlijk altijd beter, maar ik ben iemand die een zee van tijd heeft en liever over landelijke wegen cruise dan vast te moeten zitten in de file op de snelweg. Vandaar dat ik graag een keuze had gezien "vermijd snelwegen". En die is er spijtig genoeg niet.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Heb je rerouting wel aan staan? Ik heb hem ingesteld op 10 minuten, en dat werkt prima.
Rerouting staat op. Een snelle controle op mijn iphone gaf me een tijdswinst van 6 minuten over de gewone weg, dus werd er geen rerouting gedaan.
Maar omdat tijd voor mij geen geld is en ik er meer dan genoeg van heb (van die tijd 😜) zou ik het fijn vinden om te kunnen kiezen om een trip te maken langs scenery roads i.p.v. over een drukke snelweg waar niets te zien is (behalve dan die Ferrari F90 Stradale die gisteren kilometers naast me heeft gereden tegen 15km/u)
 
Je kan kiezen tussen ‘gepland vertrek’ en ‘gepland laden starten’ of zo. Op het laadscherm krijg je de optie om te switchen tussen de twee.
Klopt inderdaad, maar dan moet je weer rekening houden met hoeveel procent je wil laden. Als je tijdens de daluren, tot uur van vertrek, niet voldoende kan laden om het beoogde procent van laden te halen, gaat hij nog sowieso starten voor de daluren.
Doordat ik tijd zat heb, laad ik slechts aan 13A met de bijgeleverde "reislader". Ik wil dus gewoon kunnen laden tussen 22u00 en 07u00. Hoeveel er in die tijdspanne geladen wordt is bijzaak. De dagen dat hij op 100% moet staan hou ik hier dan wel rekening mee.
Wat doe ik dus nu, ik plug de auto in, stop het laden en om 22u00 start ik het laden vanop de iPhone. maar het zou beter zijn moest dit automatisch gebeuren... denk ik dan. Or is it just me? 😇
 
Klopt inderdaad, maar dan moet je weer rekening houden met hoeveel procent je wil laden. Als je tijdens de daluren, tot uur van vertrek, niet voldoende kan laden om het beoogde procent van laden te halen, gaat hij nog sowieso starten voor de daluren.
Doordat ik tijd zat heb, laad ik slechts aan 13A met de bijgeleverde "reislader". Ik wil dus gewoon kunnen laden tussen 22u00 en 07u00. Hoeveel er in die tijdspanne geladen wordt is bijzaak. De dagen dat hij op 100% moet staan hou ik hier dan wel rekening mee.
Wat doe ik dus nu, ik plug de auto in, stop het laden en om 22u00 start ik het laden vanop de iPhone. maar het zou beter zijn moest dit automatisch gebeuren... denk ik dan. Or is it just me? 😇
Aha, je laadt traag, dat verklaart het. Ik laad aan 11kW thuis, dus de daluren zijn altijd lang genoeg.
Over een jaar verdwijnt je probleem vanzelf doordat het nachttarief verdwijnt en vervangen wordt door het capaciteitstarief. Dan plug je gewoon in als je thuis komt, en laadt aan het laagste vermogen dat werkbaar is voor jou.
 
Denk er ook aan dat de navigatie instellingen standaard staan dat ie pas een andere route berekent wanneer de andere route meer dan 5 minuten sneller is. Dat kan je aanpassen naar 1 minuut, maar moet je wel zelf aanpassen.

image.jpg
 
Denk er ook aan dat de navigatie instellingen standaard staan dat ie pas een andere route berekent wanneer de andere route meer dan 5 minuten sneller is. Dat kan je aanpassen naar 1 minuut, maar moet je wel zelf aanpassen.

View attachment 683185
Deze stond op 10 min. Ik ga dit volgende keer aanpassen.
Desalniettemin kan ik er nog steeds niet voor kiezen om geen autosnelwegen te doen. En dat vind ik een gemiste kans, zeker omdat de kaarten van Googlemaps gebruikt worden en deze optie (vermijd snelwegen) daar wel kan.
 
Wat de navigatie betreft: mijn ervaring is dat ik het nooit beter weet dan de GPS, iedere keer dat ik denk het beter te weten kom ik uit dat ik meer tijd nodig heb.
Inderdaad en als je toch een andere weg zou willen, kan je eenvoudig je vinger op een tussenpunt op het scherm houden tot de popup verschijnt waar je kan aangeven dat je er naartoe wil. Eenmaal in de goeie richting, kan je via ‘vorige bestemmingen’ met 2 kliks terug naar je eindbestemming navigeren.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Krisja and NicoV
Desalniettemin kan ik er nog steeds niet voor kiezen om geen autosnelwegen te doen.
Dat mis ik op reis soms ook als we eens een route touristique willen doen. Mijn bovenstaande methode is dan maar behelpen, maar lukt wel.
in Frankrijk is het eenvoudig. Je kiest voor tolwegen vermijden, en dan hen je meestal ook geen autowegen.
 
  • Like
Reactions: Krisja and NicoV
Ik meen mij te herinneren dat laden in het verleden bij Kortrijk een probleem kon zijn omdat mensen met een brandstofauto hun auto gewoon parkeerde op de laadplaatsen. Weet iemand hoe de situatie daar nu is? Nu probeer ik hem steeds over te slaan maar volgens de navigatie is daar laden de optimale route.
 
Ik meen mij te herinneren dat laden in het verleden bij Kortrijk een probleem kon zijn omdat mensen met een brandstofauto hun auto gewoon parkeerde op de laadplaatsen. Weet iemand hoe de situatie daar nu is? Nu probeer ik hem steeds over te slaan maar volgens de navigatie is daar laden de optimale route.
Al enkele keren gaan laden en nooit problemen gehad.
Er staat een slagboom en de code vind je op je scherm in de wagen :).
 
  • Like
Reactions: Thinkje and Krisja
Zijn er hier voorkeuren tussen Kortrijk en Lille? Ik rij donderdag richting Bretagne en zit te kijken wat mijn eerste stop zal zijn. Lille zou ik moeten kunnen halen beetje afhankelijk of mijn fietsenrek meer stroom verbruikt dan ik verwacht. Als bijv. Kortrijk minder ver van de route ligt dan Lille dan kan ik net zo goed daar stoppen want Amiens wordt de volgende stop.
 
  • Like
Reactions: RuudL
Kortrijk en Lille liggen beide vlak aan de afrit.
Kortrijk ligt naast een McDonalds, waren vroeger problemen ivm parkeren maar daar staat nu een slagboom met code.
Lille ligt naast een hotel. Kan je gaan zitten in de lobby, met toilet, etc. Is iets rustiger en aangenamer locatie op doorreis.
 
  • Like
Reactions: RuudL
Zijn er hier voorkeuren tussen Kortrijk en Lille? Ik rij donderdag richting Bretagne en zit te kijken wat mijn eerste stop zal zijn. Lille zou ik moeten kunnen halen beetje afhankelijk of mijn fietsenrek meer stroom verbruikt dan ik verwacht. Als bijv. Kortrijk minder ver van de route ligt dan Lille dan kan ik net zo goed daar stoppen want Amiens wordt de volgende stop.
Zelf gebruik ik “Superchargers for Tesla” van Ndili (iPhone). Daar vind ik fotos and commentaires (en voeg ik mijn eigen) over SuC.
 
Zelf gebruik ik “Superchargers for Tesla” van Ndili (iPhone). Daar vind ik fotos and commentaires (en voeg ik mijn eigen) over SuC.
Gebruik ik ook! Erg handige app. Code om de slagboom bij Kortrijk te openen staat ook bij de comments in die app!
Zijn er hier voorkeuren tussen Kortrijk en Lille? Ik rij donderdag richting Bretagne en zit te kijken wat mijn eerste stop zal zijn. Lille zou ik moeten kunnen halen beetje afhankelijk of mijn fietsenrek meer stroom verbruikt dan ik verwacht. Als bijv. Kortrijk minder ver van de route ligt dan Lille dan kan ik net zo goed daar stoppen want Amiens wordt de volgende stop.
Ik ga donderdag ook proberen te laden daar (Kortrijk), misschien spreken we elkaar daar. Ik ben er rond 12:00/13:00 uur.
 
Gebruik ik ook! Erg handige app. Code om de slagboom bij Kortrijk te openen staat ook bij de comments in die app!

Ik ga donderdag ook proberen te laden daar (Kortrijk), misschien spreken we elkaar daar. Ik ben er rond 12:00/13:00 uur.
Ik werk daar op 1 km van, maar ik ga ‘s morgens vanuit SeC Latem werken tijdens de MCU2 upgrade.
Mocht ik op tijd klaar zijn dan kom ik nog af (Bij deze lekker op zijn hollands mijzelf uitgenodigd 😉).
 
  • Like
Reactions: RuudL
Kortrijk en Lille liggen beide vlak aan de afrit.
Kortrijk ligt naast een McDonalds, waren vroeger problemen ivm parkeren maar daar staat nu een slagboom met code.
Lille ligt naast een hotel. Kan je gaan zitten in de lobby, met toilet, etc. Is iets rustiger en aangenamer locatie op doorreis.
... En naast het hotel een McDonalds voor de vettige honger.