Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Was vanmiddag in Urmond. 5 stalls in use - 2 belgen - 2 nederlanders en een duitse MS.
In nam stal 2B. De stekker in men MS - en je hoorde de kabel inklikken. Bleef telkens loskomen/vastklikken en begon niet te laden. Enkele keren opnieuw gestart - no joy...

Dan maar in stal 4B gaan staan - daar lukte het onmiddelijk. Maar laadsnelheid was maar 32KW...
Stal 1A (laatste optie) geprobeert - daar ging het sneller aan 75KW.

Er was een dame van Eneco aanwezig die alle iedere MS rijder een voucher gaf voor een gratis koffie en een zakje met een drinkbus - kleurpotloden - kleurplaat en een windmolentje :)

Ik was er ook! Geen issues met laden en ook een flyer voor gratis koffie!
 
Ik heb gisteren voor € 19,50 per persoon ontbeten bij van der Valk in Urmond. Vreemd... vind het ontbijt trouwens verre van de moeite waard...

- - - Updated - - -



Volgens mij staat er ook een telefoonnummer op de supercharger waar je naar kunt bellen, toch? Bij v/d Valk in Urmond in ieder geval wel.

kan erger ontbijt bij egerkingen Mövenpick is 26euro pp!!
 
Ik kan het niet vatten dat er in Friesland/Groningen nog geen supercharger is. Ik doe regelmatig Almere - Leeuwarden - Groningen en het is erg krap qua bereik + uren wachten aan reguliere laders. In een land als Nederland waar zoveel Tesla's worden verkocht, worden we nogal achtergesteld qua superchargers.
 
Maar rij je die 400 km (heen en weer) dan regelmatig aan één stuk door achter elkaar ? Ik neem aan dat je in een van de steden toch zult stoppen ?
dan kan je gelijk toch laden ? maw - begrijp niet helemaal waarom je uren zou moeten wachten ..

Zelfs als er geen laadpunten zijn in de buurt van je bestemmingen begrijp ik het nog niet... als je een schademo adapter gebruikt (bv Fastned aan de A7 of tussen Heerenveen en Leeuwarden) heb je in een half uur genoeg om weer 125 km bij te laden en kan je het makkelijk halen.. vanwaar die uren wachten ?

Ik kan het niet vatten dat er in Friesland/Groningen nog geen supercharger is. Ik doe regelmatig Almere - Leeuwarden - Groningen en het is erg krap qua bereik + uren wachten aan reguliere laders. In een land als Nederland waar zoveel Tesla's worden verkocht, worden we nogal achtergesteld qua superchargers.
 
Last edited:
Ik rijd dat stuk (Hoofddorp/Groningen) ook regelmatig en het is toch altijd nog een beetje een gedoe.
Je kan op de bestemming wel ergens laden, maar er zijn in het noorden gewoon nog te weinig laadpunten punten (of je moet mazzel hebben), waardoor je de auto dan ergens naartoe moet brengen, of een stuk lopen of gebracht worden. (ik heb 3 of vier van die locaties waar ik regelmatig ben).
5-10 minuten onderweg wachten is nog wel OK, maar meer wacht/laadtijd wil je niet tijdens de zo'n relatief korte rit (en mijn familie al helemaal niet).
Bij mij resulteert het meestal in laden aan een gewoon stopcontact op de bestemming, als we lang genoeg blijven heb ik dan 50km extra, maar vaak moet ik dan toch langzamer terug rijden. In de winter ging dat in ieder geval heel moeizaam. En deze snelwegen zijn voor grote stukken 130km/u, dus verbruik is dan hoger, want die snelheid wil ik dan ook wel.
Omrijden via Zwolle (45km, extra) is dan inclusief 15 minuten SuC, gewoon 45 minuten extra reistijd, eigenlijk ook een no-go.
Op de terugweg via Amsterdam SuC kan ook, al is het krap en ik merk dat mijn familie het laden in het begin nog wel grappig vond, maar ze willen nu gewoon direct naar huis.
Chademo wachten is dus ook te lang/te langzaam. (nee ik snap FastNed ook nog steeds niet).
Het liefste zie ik meer 11 of 22kw laad punten dichtbij de bestemmingen waar ik veel kom, maar dat zal nog wel even duren (Betere Destination Charging).
In die tussentijd hoop ik ook nog op een SuC bij Joure oid, zeker voor de komende winter.
 
Hoofddorp-Almere brengt je ongeveer langs de SuC in Amsterdam. Tuurlijk sta je niet voor je lol te laden. Maar voor 2013 stond ik pakweg 70 keer per jaar bij een tankstation.... Daar moesten we toch ook wachten ...Bij een SuC kom ik pakweg 15 - 20 keer per jaar.. Co2 vrij en zonder Shell te sponsoren, dan toch liever dat. -;)

Op de terugweg via Amsterdam SuC kan ook, al is het krap en ik merk dat mijn familie het laden in het begin nog wel grappig vond, maar ze willen nu gewoon direct naar huis.
 
In Groningen valt het aanbod van laders vies tegen. Maar hoe dan ook, met een Tesla zou heel NL net zo bereikbaar moeten zijn als met een ICE. Er zouden zoveel superchargers komen in NL dat je geen zorgen hoeft te maken of je het red of niet. Op dit moment is dat niet waar, want het noorden van NL is simpelweg nog erg slecht bereikbaar qua superchargers.

Afgelopen week moest ik Almere -> Leeuwarden -> Groningen UMCG -> Leeuwarden -> Almere doen. Toen ik nog 5km moest naar mijn bestemming in Leeuwarden op de terugweg vanaf Groningen, was mijn batterij volgens mijn schermpje al op 0km. Gelukkig wel gered, maar ik merk dat het iedere keer naar het noorden vreselijk lastig is. Daarna nog uren staan wachten in Leeuwarden om mijn rit te kunnen vervolgen naar Almere. Een supercharger bij knooppunt Joure of bij Heerenveen zou super zijn.

Ik vind dat wanneer er zoveel Tesla's verkocht worden in een land, er best volledige supercharger dekking mag komen, vooral als je ziet hoeveel superchargers ze in andere landen plaatsen alleen maar om de Tesla's verkocht te krijgen.
 
Als je veel in Noord-Nederland rijdt terwijl je er niet woont, is daarvoor tegenwoordig de CHAdeMO-adapter. Met als enige nadeel dat er mogelijk een andere EV staat te laden als je komt aanrijden. Met ongeveer 60km laadsnelheid per kwartier best snel. En sommige nog gratis ook...

Hopelijk pakt men het op. Met een tweetal extra SuC's zal het probleem al helemaal weg zijn. Ik vindt het gebruik van SuC's in vergelijking met de alternatieven zo handig dat ik er wel iets voor wil omrijden. Naast een paar extra SuC's zal een goede dekking van destination chargers de laatste gaatjes kunnen vullen. We moeten er nog steeds van uitgaan dat we in de uitbouwfase zitten en de eindsituatie voorlopig nog niet is bereikt.
 
SuperChargers zijn geen recht hé! Ze zijn er primair voor de Roadtrips en daarom staat DE er vol mee. Zodat wij op vakantie kunnen.

Dat je weigert te laden bij Fastned is je eigen probleem lijkt mij zo. De infra is er, gebruik het.
 
In Groningen valt het aanbod van laders vies tegen. Maar hoe dan ook, met een Tesla zou heel NL net zo bereikbaar moeten zijn als met een ICE. Er zouden zoveel superchargers komen in NL dat je geen zorgen hoeft te maken of je het red of niet. Op dit moment is dat niet waar, want het noorden van NL is simpelweg nog erg slecht bereikbaar qua superchargers.

Afgelopen week moest ik Almere -> Leeuwarden -> Groningen UMCG -> Leeuwarden -> Almere doen. Toen ik nog 5km moest naar mijn bestemming in Leeuwarden op de terugweg vanaf Groningen, was mijn batterij volgens mijn schermpje al op 0km. Gelukkig wel gered, maar ik merk dat het iedere keer naar het noorden vreselijk lastig is. Daarna nog uren staan wachten in Leeuwarden om mijn rit te kunnen vervolgen naar Almere. Een supercharger bij knooppunt Joure of bij Heerenveen zou super zijn.

Ik vind dat wanneer er zoveel Tesla's verkocht worden in een land, er best volledige supercharger dekking mag komen, vooral als je ziet hoeveel superchargers ze in andere landen plaatsen alleen maar om de Tesla's verkocht te krijgen.

Er is een Chademo lader bij Century Groningen: daarnaast misschien Fastned een optie? Voor de rest vallen de laders inderdaad behoorlijk tegen, alle parkeergarages zijn 3kW, allemaal nutteloos dus.

Ik hoop eigenlijk dat er ergens een Supercharger rond Joure komt of in Groningen zelf, Martiniplaza bij de Gasunie (Julianaplein) zou hiervoor een perfecte locatie zijn en sluit weer mooi aan op Zwolle. Als er dan ook nog een Supercharger rond Leer komt heb je eigenlijk de hele cirkel compleet om Duitsland in te komen.
Ik doe vaak ritjes Groningen - Eindhoven en deze zijn ook niet te doen. Laden in Zwolle op de terugheis haal je niet en Zevenaar is dik 20minuten omrijden. in Eindhoven mag dus wat mij betreft ook wel een supercharger komen. :rolleyes:

Eigenlijk jammer dat er een aantal routes in ons kleine landje niet of nauwelijks te doen zijn, terwijl Duitsland vol staat en er naar verhouding natuurlijk veel en veel meer Tesla's zijn verkocht in Nederland. Twee of drie Superchargers in Nederland erbij en alle problemen zijn opgelost zal je zeggen..
 
Ik kan het niet vatten dat er in Friesland/Groningen nog geen supercharger is. Ik doe regelmatig Almere - Leeuwarden - Groningen en het is erg krap qua bereik + uren wachten aan reguliere laders. In een land als Nederland waar zoveel Tesla's worden verkocht, worden we nogal achtergesteld qua superchargers.

Drachten zou een mooie locatie zijn voor een nieuwe supercharger: Google Maps

Centraal in noord-nederland, op een knelpunt van snelwegen, met een Van der Valk hotel. Klinkt mij als een mooie plek.
 
SuperChargers zijn geen recht hé! Ze zijn er primair voor de Roadtrips en daarom staat DE er vol mee. Zodat wij op vakantie kunnen.

Dat je weigert te laden bij Fastned is je eigen probleem lijkt mij zo. De infra is er, gebruik het.

Ik ben hier niet de klager. Tot nu toe heb ik die keren dat ik naar het noorden moet gewoon kunnen doen ofwel via SuC Zwolle ofwel via SuC Amsterdam. Ja, ik rijd wellicht meer kilometers dan strikt nodig is maar dat is mijn keuze. Ook rijd ik liever iets langzamer als ik daarmee de hele rit kan coveren i.p.v. op zoek te hoeven gaan naar paaltjes. Ook een keuze. Tilburg Groningen is overigens ook best een roadtrip te noemen waarvoor de SuC's zijn gebouwd.
 
wie wil er nu geen SuC op zijn route ?
Niemand toch ?

maar : toen ene E.M. begin 2014 in A'dam kwam zeggen dat er dagelijks een SuC zou bijkomen, hebben we dat met z'n allen wat weggelachen : "zal wel één per week zeker ?"
Nu staan er intussen wel 480 !
Ik denk dat we geen reden hebben tot klagen.