Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Sta hier nu in Urmond aan 120kW! En zonnig!

9d59dab478e92cd42e6f06a77697a5d2.jpg
 
Last edited:
dat is het "nadeel" van SuC's binnen de bebouwde kom... eind van de dag even snel wat eten, kop koffie drinken en half uur gratis bijtanken ipv thuis aan je paal te staan...
begrijp het wel, maar het Tesla-idee achter de SuC's was toch om ze vooral in te zetten op roadtrips...
De oplossing kan er niet in liggen om maar SuC's bij te bouwen... als straks de aantallen nog veel groter gaan worden (S,X, III) dan kan je wel bezig blijven..



Het wordt tijd voor een uitbreiding naar 16 stalls! Anders stel ik voor om bij drukte voortaan alle 'locals' (woonplaats < 40km) te weigeren :biggrin:.
 
Ik had er wel een smiley achter gezet, maar het was toch serieus bedoeld. Dit lijkt het me de enige optie om overmatige drukte bij een SuC aan te pakken. Reizigers op een 'roadtrip' moeten imho voorrang hebben boven 'commuters' die vlakbij wonen. Alternatieven zouden zijn: Maximaal x keer per week laden, alleen laden bij <20% charge, buitenlandse Tesla's voorrang... Edi99 geeft goed aan dat het in de toekomst alleen maar drukker zal worden.

@ebullio: Nee, ik woon meer dan 100 km van Oosterhout.
 
Het wordt tijd voor een uitbreiding naar 16 stalls! Anders stel ik voor om bij drukte voortaan alle 'locals' (woonplaats < 40km) te weigeren :biggrin:.

Ik ben één van diegenen die relatief dichtbij wonen (Tilburg) en voor wie deze SuC in de meeste gevallen (randstadbezoeken) min of meer op de route ligt.

Laat ik vooropstellen dat ik ook vind dat iedereen die "op reis" is moet kunnen laden en dat het ongewenst is dat de plek bezet wordt gehouden door iemand voor wie het niet op dat moment "nodig" is.

Nu is het zo dat het niet gaat om het aantal kWh dat word afgenomen want de prijs die wordt betaald voor de stroom is heel laag. Daar zal Tesla niets van voelen. In feite komt een SuC het best tot zijn recht wanneer deze doorlopend met per groep 1 auto (dus 1a, 2a,3a en 4a danwel de bekende variant) bezet is.

Het is nu al zo dat ik op de door mij ingeschatte topuren daar niet heen ga, ook omdat het voor mij dan niet loont. Ook ben ik al enkele malen doorgereden vanwege de drukte.

Ik had mij waarschijnlijk teveel voorgesteld van 6.0 want ik had begrepen dat we daar ook inzicht zouden krijgen in de bezetting van de SuC. Dus: Als ik bij Utrecht rijd en ik zet de navi op Oosterhout dan krijg ik te zien hoe het zit met de bezetting (net zoiets als bij het superchargerdashboard) op dat moment en ook een prognose op basis van laadtoestand van de auto's die er staan maar ook de auto's die die SuC als bestemming hebben ingetikt. (die connectiviteit had ik verwacht)
Dat zal dan wel iets worden voor 7.0 maar ik zie daar juist veel mogelijkheden in. Er kunnen dan alternatieven worden genoemd of gewoon door de navi worden afgeraden om daar te laden. Gewoon dat hij tegen me zegt, "Hans, doe het maar niet nu, morgen moet je toch naar Amsterdam en dan kun je om 09.30 uur gerust een halfuurtje laden." In dat geval zou ik natuurlijk gewoon thuis laden, maar het gaat om het idee.

Dus concluderend: Ik wil graag bij de SuC laden maar alleen wanneer ik daar anderen niet mee in de weg zit. Net zo goed als wanneer ik bij Zwolle stop om te laden ik niet graag zie dat zes stalls bezet zijn door locals. Dat is hetzelfde verhaal.

Wat ik absoluut niet wil is dat we, op zijn Nederlands, alles willen regelen met allerlei regeltjes en uitzonderingen op die regels (want wat als ik in verband met een spoedgeval naar een ziekenhuis in Leiden moet en geen tijd heb om thuis op 11 kW te laden? Dat is gebeurd in de periode voorafgaand aan het overlijden van mijn moeder toen ik soms twee keer op een dag de rit Tilburg - Leiden v.v. maakte en steeds Oosterhout gebruikte om snel voldoende reserve te hebben.) En dan natuurlijk dus weer uitzonderingen op de uitzonderingen, ontheffingen en ik weet wat niet al meer.

Ik denk dat ook Tesla daar niet aan wil beginnen en ik prijs ze daar dan om. Beter is het om van de huidige techniek gebruik te maken zodat iedereen die van plan is daar te gaan laden een keurig inzicht heeft in wat hem te wachten staat (gezien wat er al is en wat er onderweg is) dan dat men, wanneer men van de A27 af is gekomen op het laatste moment ziet hoe het er voor staat.

Overigens, ik gebruik nu ook, als daar niemand staat, regelmatig de SuC bij Tilburg. Kom daar ook vaak langs, is echt dichtbij voor mij.

Daarnaast komt binnenkort Endhoven erbij en zal het aantal SuC's naar mijn verwachting best nog wel groeien. Ook 12 of 16 stalls bij Oosterhout lijkt me zeer reëel.

En tenslotte, ik laad ook veel thuis. 32k kilometers in iets meer dan een half jaar is niet mogelijk met alleen de SuC's. Dan moet je flexibel zijn.
 
Last edited:
Ik ben één van diegenen die relatief dichtbij wonen (Tilburg) en voor wie deze SuC in de meeste gevallen (randstadbezoeken) min of meer op de route ligt..

kon zelf niet 123 een oplossing bedenken - maar kan me wel vinden in de softwarebenadering die je beschrijft.. en inderdaad geen regels ! anders dan een laadetiquette of zoiets... maar dat is meer een normen en waarden verhaal
 
Gewoon ouderwets praten.
Ik ben naar de wachtende bestuurders gelopen, of er mensen echt haast hadden. Nee niemand, mooi dan laad ik ff verder... probleem opgelost

Maar komende uit Valkenswaard ben jij geen "local" en doe je het zo goed. Als ik er zou staan en het zou "vollopen" zou ik gewoon wegrijden en plaatsmaken. Misschien is dit nu net de etiquette die bedoeld wordt?
 
Er staan toch borden MAXIMAAL 30 MINUTEN??
Simpel, 8 stals, dus gemiddeld iedere 3,5 minuut iemand klaar als je limiet op 30 minuten zet als Tesla bij een volle bezetting. Staan er minder als 8, prima. Staan er 8 dan degene doe het langste staat afkappen

Ok, dit is ook een hulpmiddel en mogelijk zelfs een legitiem rechtsmiddel om een notoire dwarsligger tot de orde te kunnen roepen. Dus gedeeltelijk mee eens.

Maar het zal voor het grootste deel neerkomen op de manier waarop de Tesla rijders met elkaar om willen gaan. Ik schat dat dat best van een "hoog niveau" zal zijn.
Want, stel dat je naast iemand gaat staan die er vijf minuten voor jou was en dus de "volle lading" krijgt en je het moet doen met de 26 kW die dan resteert. Het duurt dan heel lang voordat zich dat corrigeert. Denk maar aan de SuC's in Frankrijk.
En als er iemand komt die van Oosterhout naar Wilnsdorf moet gaan (een kleine 300 km) dan mag die van mij best langer staan.

Mijn ervaring is dat bij gelijktijdige bezetting van A en B er vanzelf communicatie komt over "Hoe ver moet jij nog?" en dat er veel inschikkelijkheid bestaat. Dat juich ik toe en ik denk dat we het daar in moeten blijven zoeken. Dan heb je ook geen regeltjes nodig.

Het hoort een beetje bij de klasse van de auto, toch?

- - - Updated - - -

Ik ben meer voor een extra locatie in de buurt, bijvoorbeeld aan de A16.

Ik ga voor en/en ;)