Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, in Oosterhout moet je juist wel naast elkaar gaan staan!

Hier nog 1 van vanmiddag:

View attachment 37506

Had overigens wel 2 of 3x dat hij stopte met laden en weer overnieuw begon en snelheid moest opbouwen.
Ook kwam er later nog een rode aanrijden, die wilde helemaal niet laden op de SC, gaf een rood lampje.

Die rode is van mij :) zat in de Mac een salade te eten, zag jullie langskomen

Ik kan bevestigen dat je idd naast elkaar moet parkeren. Kom net laden, en toevallig ging ik net op dezelfde lader laden als een andere model s. Moet nog 200km rijden, dus ben maar naar de lader ernaast geschoven.

Was het teveel werk om gewoon 8x500km pu laders te maken, ipv zoals nu?
 
Die rode is van mij :) zat in de Mac een salade te eten, zag jullie langskomen

Ik kan bevestigen dat je idd naast elkaar moet parkeren. Kom net laden, en toevallig ging ik net op dezelfde lader laden als een andere model s. Moet nog 200km rijden, dus ben maar naar de lader ernaast geschoven.

Was het teveel werk om gewoon 8x500km pu laders te maken, ipv zoals nu?

Ik vermoed dat het leeuwendeel van de kosten in die 4 Superchargers zit. Met een dubbele hoeveelheid gaat het een hoop extra geld kosten en Tesla heeft geen onbeperkte middelen.

Ik vermoed dat er nog wel wat finetuning nodig is als de chargers steeds afslaan. Is geen 'bekend probleem' volgens mij, ik heb er in elk geval nog niets over gelezen in Amerikaanse topics.
 
Die rode is van mij :) zat in de Mac een salade te eten, zag jullie langskomen

Ik kan bevestigen dat je idd naast elkaar moet parkeren. Kom net laden, en toevallig ging ik net op dezelfde lader laden als een andere model s. Moet nog 200km rijden, dus ben maar naar de lader ernaast geschoven.

Was het teveel werk om gewoon 8x500km pu laders te maken, ipv zoals nu?
Vastrecht is voor Tesla net zo duur als voor ons thuis.

Als je 8x130kW wil kunnen leveren heb je dubbel zo veel vermogen nodig als met 4x130kW (logisch!). Dat kost je extra vastrecht bij de netbeheerder wat flink in de papieren gaat lopen.

Als ik het snel even lees bij Delta Netwerk Bedrijf, kom ik uit op:

- Eenmaling 20.000 euro voor een 2MW transformator
- Daarna per maand 2 euro per kW aan vastrecht

4x130kW is 520kW, dus dan kijk je aan tegen zo'n 1000 euro vastrecht per maand voor de SC. Pas je dat dus aan naar 1100kW zit je op 2000 euro vastrecht per maand.

Vervolgens komt de extra SuperCharger hardware er nog bij.
 
Die rode is van mij :) zat in de Mac een salade te eten, zag jullie langskomen

Ik kan bevestigen dat je idd naast elkaar moet parkeren. Kom net laden, en toevallig ging ik net op dezelfde lader laden als een andere model s. Moet nog 200km rijden, dus ben maar naar de lader ernaast geschoven.

Was het teveel werk om gewoon 8x500km pu laders te maken, ipv zoals nu?


Ik zou liever dubbel aantal locaties zien, met 4 stations....
 
In de US zoeken ze voor de installatie van Superchargers expliciet voor naar iemand die de locatie ter beschikking stelt, gebruiksrecht dus. Het argument is dat ze in ruil traffic leveren en gezien bovenstaande ervaringen klopt dat wel.

De apparatuur zal wel een paar cent kosten, maar die schrijf je af over een aantal jaren. Als de vastrechtkosten inderdaad zijn zoals hierboven genoemd, dan is dit op de omzet van een bedrijf als Tesla verwaarloosbaar. Je kunt dit bijna als marketingkosten beschouwen. Het is toch een prachtig verhaal dat je tegen eind 2014 heel Europa gratis kunt doorrijden?

René
 
Vastrecht is voor Tesla net zo duur als voor ons thuis.

Als je 8x130kW wil kunnen leveren heb je dubbel zo veel vermogen nodig als met 4x130kW (logisch!). Dat kost je extra vastrecht bij de netbeheerder wat flink in de papieren gaat lopen.

Als ik het snel even lees bij Delta Netwerk Bedrijf, kom ik uit op:

- Eenmaling 20.000 euro voor een 2MW transformator
- Daarna per maand 2 euro per kW aan vastrecht

4x130kW is 520kW, dus dan kijk je aan tegen zo'n 1000 euro vastrecht per maand voor de SC. Pas je dat dus aan naar 1100kW zit je op 2000 euro vastrecht per maand.

Vervolgens komt de extra SuperCharger hardware er nog bij.

Ja, en niet te vergeten het stroomverbruik zelf wat je met de stroomleverancier moet afrekenen (en niet met de netbeheerder). Die vastrechtkosten zijn dus idd kosten die elke maand gelijk zijn, SC veel gebruik of weinig maakt niet uit.
Zonder energiebelasting kost elektriciteit op zo'n aansluiting iets van 6 cent / kWh, per maand naar schatting 40.000kWh (bij 1.000 geladen MS-en in die maand, 30 per dag, zal in het echt wel veel meer zijn) dus ook al 2.400 euri per maand.
 
Gisteren even getankt in Oosterhout, lunch in het naastgelegen AC Restaurant (McDonalds had ook gekund) Bij aankomst 1 rode collega. 35 minuten later, bij vertrek, iets meer Tesla vrienden.
IMG_7737.JPG
IMG_7741.JPG
 
Dit gaat ook hard zeg, er rijden nog maar 500 Tesli (?) rond nu, en nu al foto's van 4 tot zelfs 7 wagens die tegelijk aan het tanken zijn. Straks krijgen we nog wachtrijen...

ik hoop dat iedereen die in Oosterhout of Zevenaar langs komt, even stopt en bijtankt.
Zodat Tesla merkt dat de superchargers veel gebruikt worden. en ze er best wat meer bijplaatsen...



overigens, dat superchargen werkte prima, ik zou dan ook geen probleem hebben indien Tesla andere, commerciële, partijen een franchise zou bezorgen voor uitbating.
Ik wil gerust pakweg 0.25€/kWh betalen.
 
ik hoop dat iedereen die in Oosterhout of Zevenaar langs komt, even stopt en bijtankt.
Zodat Tesla merkt dat de superchargers veel gebruikt worden. en ze er best wat meer bijplaatsen...
Inderdaad, vandaag speciaal eens naar Breda gereden om het zelf eens te proberen.


overigens, dat superchargen werkte prima, ik zou dan ook geen probleem hebben indien Tesla andere, commerciële, partijen een franchise zou bezorgen voor uitbating.
Ik wil gerust pakweg 0.25€/kWh betalen.

Weet niet of dat zou lukken, het hele opzet is net dat we onze Superchargerkost al betaald hebben bij de aankoop van de auto, en in ruil hiervoor levenslang gratis kunnen laden.
 
Weet niet of dat zou lukken, het hele opzet is net dat we onze Superchargerkost al betaald hebben bij de aankoop van de auto, en in ruil hiervoor levenslang gratis kunnen laden.

akkoord - maar als dat betekent dat ik nergens op mijn normale routes kan super-snel-laden... dan toch liever meerdere SuperChargers door derden uitgebaat, conform standaard laadpalen, tegen betaling. Liever tanken aan de Supercharger @120kw, dan aan een paaltje @11 of 22KW...
 
Vanmiddag ook nog "even" een ritje naar Zevenaar gemaakt zodat ik op de duitse autobahn de topsnelheid kon testen (P85+ haalt 214). Toen ik er de eerste keer voorbij kwam stonden er twee MS'en en de tweede keer 5.

@Rsvarthur ik haalde ondanks dat we met z'n 6'en waren toch 521 KM/u, ik was dan ook wel echt helemaal leeg (nou op 5km na dan).

IMG_0754.JPG


IMG_0755.JPG