Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Tel ik er 8?? Da's 1 procent van alle Model S-en in Nederland!

Er stonden er vanmiddag 8 op de laadplaatsen en 3 voor wie even geen plek was. In de loop van de namiddag kwamen er nog een stuk of 3 andere Model S'en langs (en anderen gingen weer weg). Wanneer het op iemand op doorreis was, werd er uiteraard een plekje vrijgemaakt.

Het was een leuke middag, met de gelijkgestemden. En een prachtig gezicht natuurlijk, al die ladende Tesla's. Petje af voor Tesla dat ze dit zo snel heeft weten te realiseren. Dat Tesla zaken doet met Autogrill (de eigenaar van AC Restaurants) doet me goed; dat bis veelbelovend voor de dekking in Italië.

De laadervaringen waren nog wat wisselend. Ik zag zelf 130 km/u en 370 km/u (die tweede waarde pas nadat de aan mijn laadpaal gekoppelde laadpaal even werd ontruimd om plaats te maken voor een ander). Anderen zagen tot meer dan 500 km/u. Het verschilde per laadpaal. Dat schijnt overigens ook zo te zijn als er (bijna) niemand anders aan het laden is. Voor Tesla nog een schone taak om het geheel wat stabieler te maken, zodat iedereen met hoge waardes kan laden. Want met 130 km/u kun je bijna een overnachting boeken :wink:

---

EDIT: was er nog een tweede bijeenkomst vanavond? Of staan er gewoon toevallig heel veel te laden nu? Dat mensen nu al moeten wachten is minder fijn.

---

EDIT 2: toch wel bijzonder dat de ene Tesla-rijder of het forum meldt dat alle 8 de plaatsen bezet zijn en hij moet wachten op een vrije plek en de andere Tesla-rijder meldt dat hij een van de 8 gelukkigen is en dat nr. 9 staat te wachten. Twee forumleden die elkaar de hand moeten gaan schudden :cool:
 
Last edited:
Hier een paar screenshots met de laadsnelheid van de Supercharger in Oosterhout, deze zijn genomen toen ik er vanochtend alleen stond te laden.
Komt niet boven de 105kW vreemd genoeg, zelfs net bij een bijna lege accu (begon met 14km in de accu).
Om de snelheid in typical km/h te krijgen vermenigvuldig de kW waarde met 5.

ImageUploadedByTapatalk1386619331.716744.jpg
 
Het is bekend dat Tesla gebruikt maakt van standaard laders parallel geschakeld. Om een 120kW lader te krijgen moet je 11 laders van 11kW stapelen.
Stel dat die laders pas 11kW leveren als ze op 16A werken maar dat Tesla ze (net als in onze auto's) "begrensd" heeft, in dit geval stel op 14A, dan kom je precies op 105kW uit.
Een hoop speculatie, maar heb ik een punt hier wellicht?
 
Wordt er een standaard factor gebruikt voor het omrekenen van kw/uur naar km/uur? Als niet dan vergelijken we appels met peren.

Ik zou eigelijk verwachten dat Tesla uitgaat van het gemiddelde verbruik bij omrekenen.

Ik had ergens gelezen dat het delen door 5 is. Maar als je uitgaat van de rated range dan kun je t uitrekenen toch? 502km/85kWh = 5.91km/kW > 644/5.91 = 109kW
 
Had overigens wel 2 of 3x dat hij stopte met laden en weer overnieuw begon en snelheid moest opbouwen.
Ook kwam er later nog een rode aanrijden, die wilde helemaal niet laden op de SC, gaf een rood lampje.

Ik denk dat dit komt doordat als iemand de charge port opent met de knop op de kabel, het laadprocess tijdelijk stopt. Heb hetzelfde effect geconstateerd bij de open charge port zender.

ik heb het ook gehad, en was helemaal alleen, 's nachts. En ik heb geen grapjas gezien met Fuzzy's sublieme charge-port-opener.

En ik had ook hetzelfde in Zevenaar, zeker drie keer, met geen enkele andere Tesla in sight. Duurt ook een tijd voordat de snelheid weer terug is opgebouwd, dus de laadtijd wordt er flink langer van. Ik had het idee dat de stekker een stuk losser zat dan mijn eigen Mennekes plug, terwijl ik juist het tegenovergestelde had verwacht (had gelezen van langere pennen voor meer geleidercontact). Ik had ook moeite om het laden te laten starten, moest uiteindelijk "jotteren" aan de plug om hem goed te laten "pakken". Nogmaals, met mijn eigen Mennekes laadsnoer heb ik dat probleem nooit, "fits like a glove"..
 
Het is bekend dat Tesla gebruikt maakt van standaard laders parallel geschakeld. Om een 120kW lader te krijgen moet je 11 laders van 11kW stapelen.
Stel dat die laders pas 11kW leveren als ze op 16A werken maar dat Tesla ze (net als in onze auto's) "begrensd" heeft, in dit geval stel op 14A, dan kom je precies op 105kW uit.
Een hoop speculatie, maar heb ik een punt hier wellicht?
Interessant punt, echter denk ik dat ze de US laders gebruiken en niet de EU laders (gokje!).

De US laders kunnen 10kW enkel-fase, maar dat is prima als je er 12 pakt, dan heb je er 4 per fase en kom je op 120kW uit.

Wat wel kan is dat de US laders uit gaan van 240 ~ 250V invoer waar de spanning hier 230V is.

Een enkele US lader kan meen ik 40A, bij 250 Volt is dat 10kW. 12 stuks dus 120kW.

Pak je echter het Europese voltage van 230V, dan kom je uit op 9.2kW en bij 12 laders op 110kW. Die overige 5kW kan ergens verloren gaan aan verliezen of wellicht gewoon niet goed worden weergegeven?

5kW verlies klinkt in absolute getallen als veel, maar dat is slechts 5% vanaf lader tot aan de auto.
 
Op het Duitse forum kom ik hoopvolle berichten tegen dat de eerste SC in Dld binnen bereik vanuit NL in gebruik wordt genomen.
En dat ze een spontane party willen houden om dat te vieren.
Zou het wat zijn om er dan met een paar NL auto's (net wat eerder :wink:) bij te zijn? (Party Crashing? :rolleyes:)


Zie onder:

link:

Tesla-Fahrer und -Freunde Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa

Re: Supercharger in Europa

icon_post_target.gifvon mark32 » 9. Dez 2013, 22:15
Beatbuzzer hat geschrieben:
mark32 hat geschrieben:Wann gibt es die ersten Ladepartys am Supercharger?

Ich melde mich schonmal an für die Eröffnung in Wilnsdorf
icon_e_wink.gif

Würde mich freuen, wenn sich da dann noch ein paar mehr finden.


Ich wäre dabei! Das wird wahrscheinlich ein kurzfristiger Termin in diesem Monat? Mein Vorschlag: Der erste Samstag oder Sonntag nach Inbetriebnahme. Möglichst tagsüber für Fotos, so ab 12:00 Uhr bis zur Kaffeezeit. Direkt daneben gibt es übrigens ein modernes Hotel, ein Restaurant und der besagte Burger King. Jetzt müsste man nur die Inbetriebnahme wissen
icon_e_confused.gif

Vom 04.12.:
trimaransegler hat geschrieben:Heute morgen war ich mal in Wilnsdorf: Auch bei dem fiesen Nebelwetter waren drei Elektriker fleißig die dicken Kabel am Anschließen.
Auf meine höfliche Frage hin, erhielt ich die nette Antwort, dass die SC eigentlich bis 13. am Netz sein sollten, aber wir eher bis Weihnachten warten sollten. Ich bin auch der Meinung, dass 2 Ladepunkte pro Lader ausreichen. Es wird wirklich noch eine Weile dauern, bis ständig 8 MS oder gar MX dort stehen.

Grüße aus dem Weterwald

Friedhelm


Vielen Dank fürs Nachfragen, vieleicht wäre am Wochenende 21./22.12. bereits die Party möglich? Ich würde mir diese Tage freihalten.
 
Met z'n allen bij een Supercharger parkeren en na koffie/shakes bij de Mac gelijktijdig vertrekken heeft ook nadelen: de hele reis naar huis met een open laadklepje rijden, omdat tijdens het wegrijden iemand anders zijn auto afkoppelt (en dus op de knop van de laadkabel drukt) :wink:

Misschien moeten we trouwens een volgende keer voor koffie/fris bij AC binnenlopen. Zij zijn degenen die Tesla die plaatsen aanbieden en het is lullig, en wellicht zelfs contraproductief, als we dan en masse richting McDonald's trekken.
 
ImageUploadedByTapatalk1386681778.250853.jpg

Het was toch de kabel!!!
Als ik dat eerder had geweten dan had me dat een hoop ellende bespaart ( categorie klein leed).
Ik kreeg vandaag op proef een nieuwe kabel van de winkel van @luckyluke en het opladen ging direct als een fluitje van een cent.
Keurige service overigens maar iedereen zei dat een kabelprobleem eigenlijk onmogelijk is. Zo zien we maar weer: zeg nooit nooit!
 
Met z'n allen bij een Supercharger parkeren en na koffie/shakes bij de Mac gelijktijdig vertrekken heeft ook nadelen: de hele reis naar huis met een open laadklepje rijden, omdat tijdens het wegrijden iemand anders zijn auto afkoppelt (en dus op de knop van de laadkabel drukt) :wink:

Misschien moeten we trouwens een volgende keer voor koffie/fris bij AC binnenlopen. Zij zijn degenen die Tesla die plaatsen aanbieden en het is lullig, en wellicht zelfs contraproductief, als we dan en masse richting McDonald's trekken.

Tijdens de bijeenkomst voor het organiseren van de Tesla Rally hebben we in ieder geval netjes in het AC gedineerd. Dus het begin is gemaakt?
 
@AnlaysiZ:
Ritje naar Wilnisdorf is zo'n 250km vanaf Eindhoven, moet te doen zijn. Mits mijn planning het toelaat (en zeker is dat de SC operationeel is) zou ik wel overwegen daarheen te rijden om eens te kijken en kennis te maken met onze Duitse freunden.

Wat betreft AC restaurant, wordt het hele terrein beheerd door AC of is er een soort samenwerkingsverband tussen de verschillende bedrijven die daar zitten?

@bill : goedzo! ik ben overigens mega nieuwsgierig wat de ingewanden van de kabel mij gaan vertellen bij de demontage van de defecte kabel, zal de bevindingen ook hier delen (in het laadkabel topic).