Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Op 1-1 22:00 in Oosterhout:
Wisten jullie al dat je bij het AC in de lobby gratis thee of koffie krijgt aangeboden als je je auto oplaad?
Uiteraard alleen op vertoon van je Tesla keyfob en voor een beperkte tijd t/m februari dacht ik.
Mij beviel het uitstekend.:smile:

- - - Updated - - -

Of ze dat in het AC Zevenaar ook doen weet ik niet, ga ik komend weekend 'testen'...
 
Die indruk heb ik absoluut. Ook al bij gewoon thuis laden. Als ik even in de auto blijf zitten terwijl ik het laden al heb gestart (gewoon omdat, nou ja, je weet toch :rolleyes:) en ik laat de climate control aan staan, dan rapporteert hij een flink lagere laadsnelheid dan normaal. Als ik dan na een paar minuten de CC uitzet, wordt de "estimated time to charge" wel al heel snel aangepast, maar de laadsnelheid kruipt maar heel langzaam naar boven. Ik heb toen wel eens het laden gestopt en weer gestart, en inderdaad: estimated time blijft hetzelfde, maar de indicatie van de laadsnelheid is wel meteen veel hoger.

Eind van de middag ga ik mijn eerste "range mode/hypermiling" rit maken, kom waarschijnlijk met nog 10km range bij Zevenaar aan. Ik ga hem op "energie" zetten en veel screenshots maken. Maar ik vermoed dat ook met "energy" de laadsnelheid het "gemiddelde over de sessie" aan zal geven. De omrekeningen tussen energy, rated en typical die de auto doet lijken mij heel basaal, ik geloof niet dat de een accurater is of meer informatie geeft dan de ander.
Er is wat tijd overheen gegaan, maar verveelde me gisteravond eindelijk genoeg om de gegevens van 70 screenshots in een Excel over te zetten ;) Hieronder de grafiek van een laadsessie van 29km tot 343km typical range. Ik heb hem op "energy" gezet en daaruit bleek onomstotelijk dat er in die stand geen sprake is van "gemiddeldes": de V*A curve viel zo precies over die van het door de auto gerapporteerde laadvermogen dat ik hem niet in de grafiek heb opgenomen. Wat raar is is het "dipje" in de laadstroom aan het begin van de laadsessie. Ik had een rit van 50km (range mode) achter de rug toen ik aankwam, dus "verwarmen van de batterij" klinkt niet helemaal logisch - maar wie weet. De hoogste meting die ik heb gezien was trouwens 108kW.

laadsessie zevenaar.png
 
Jammer dat de Superchargers nog niet erg betrouwbaar zijn. Tesla mag nog wel even de puntjes op de i zetten, want de luxe om even wat andere palen te proberen als een of twee andere het niet (goed) doen zal verdwijnen als er steeds meer S'en op de weg komen (en een paar dagen geleden waren dat er al 1.148 in Nederland, als ik De Volkskrant moet geloven).

Nog even wachten op de cijfers van december. Hier zijn de aantallen te vinden van 2013 (t/m nov)
Verkoopcijfers auto's Nederland in 2013 - AutoWeek.nl


Als de aantallen van de Volkskrant kloppen, gaat Tesla van plek 30 naar 28 :)
 
Jammer dat de Superchargers nog niet erg betrouwbaar zijn. Tesla mag nog wel even de puntjes op de i zetten, want de luxe om even wat andere palen te proberen als een of twee andere het niet (goed) doen zal verdwijnen als er steeds meer S'en op de weg komen (en een paar dagen geleden waren dat er al 1.148 in Nederland, als ik De Volkskrant moet geloven).
Gisteravond wilde 2a (geloof ik, zal vanavond even checken) bij Zevenaar niet - kon de stekker niet genoeg naar binnen duwen. Plekje daarnaast (3a?) deed het wel gewoon. Misschien een idee om een Google Docje of zo te maken waarin we, voorzien van datum, kunnen aangeven wanneer er een probleem is met een charge slot? Over de tijd zou het een goed beeld kunnen scheppen van de betrouwbaarheid van SC's. Ook ben ik wel benieuwd of het voorkomt dat de ene MS wel een probleem heeft bij een specifiek charge slot, maar de andere MS niet.
 
Laat nu voor het eerst in Zevenaar.
Met de hele meute nu in de Burger King.
Weer een nieuwe ervaring: volledig onbegrijpelijke menu voering, gewoon Hamburger bestellen is er niet bij en als je niets zegt dan krijg je automatisch cola...
ImageUploadedByTapatalk1388840492.912802.jpg
 

Très bien! Et le voyage de Nice vers ici? Comment ca est allé? Ou est-ce que vous avez chargé et comment?
Si c'est possible de répondre en Anglais, c'est plus accessible pour les autres du forum.... en tout cas, la plupart des Hollandais je crois...:wink:
 
Gisteravond wilde 2a (geloof ik, zal vanavond even checken) bij Zevenaar niet - kon de stekker niet genoeg naar binnen duwen. Plekje daarnaast (3a?) deed het wel gewoon. Misschien een idee om een Google Docje of zo te maken waarin we, voorzien van datum, kunnen aangeven wanneer er een probleem is met een charge slot? Over de tijd zou het een goed beeld kunnen scheppen van de betrouwbaarheid van SC's. Ook ben ik wel benieuwd of het voorkomt dat de ene MS wel een probleem heeft bij een specifiek charge slot, maar de andere MS niet.

Sta nu in Zevenaar. Probleem zit in de stekker op 3A - die zit te los.
Zat eerst in 2A - dat ging prima - maar wilde proberen of die er naast sneller ging. Sta nu uiteindelijk op 4A - bijna full voor voor trip naar Keulen vv.
Weet iemand wat het email-adres van Tesla is voor het aanmelden van dit soort issues ?
 
Wie weet hoe de ceremonie eruit ziet?

De Burgemeester van Oosterhout knipt iets door (ik hoop geen laadkabel) en daarna is er een gratis glaasje stroom voor iedereen :)

Veel meer kan ik me er niet bij voorstellen. Misschien nog een obligaat toespraakje erbij? Dat de Tesla wel gelukt is wat de Fyra niet lukte: Amsterdam Brussel in 2:15 uur.
 
Supercharger in Oosterhout en Zevenaar (NL)

Heb ook een invitatie. Inderdaad twee keer daar geweest. En één keer in Zevenaar.
Maar ben natuurlijk wel een 'Influetial' dankzij mijn bijdragen aan dit forum en op de juiste plek janken binnen Tesla Motors.