Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging niet over te dragen aan volgende eigenaar.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn X in april met een referral aangekocht en op mijn my tesla pagina staat het zo omschreven

A32CA709-7999-4038-9C03-B1E8012C1451.png



Dus overdraagbaar en zit dus aan de auto vast.
Benieuwd wanneer dit dan veranderd is?
 
wat gebeurt er met al diegene die nu een Tesla hebben met free supercharging, als ze in de komende jaren een nieuwe tesla kopen ? is dat dan overdraagbaar op de nieuwe wagen ? indien niet zouden wel eens veel eigenaars hun wagen heel lang bijhouden - lijkt mij geen goed businessmodel dus voor Tesla.
Ik denk dat het niks uitmaakt. Als je particulier laadt betaal je rond 20 ct per kWh, bij Tesla hetzelfde. Ik woon in Noord-Holland en heb ik vier jaar tijd 1000 km bij SuC in Nederland geladen. Dat is een besparing van 200 euro.
Blijft over internationaal reizen. Stel dat je twee keer per jaar een trip maakt van 2.000 km. In beide gevallen vertrek je thuis met rond 400 km lading. Totaal zul je dus bij de Tesla SuC dus totaal 3200 km laden. Dat is helemaal 800 kWh ofwel 160 euro.
Daar zal toch niemand wakker van liggen en al helemaal een beslissing over langer doorrijden niet aan ophangen.
 
Wel we hebben in heel de lokaal laden aan SUC discussie al gezien dat ondanks dat mensen 100.000-150.000 euro op tafel leggen voor hun auto, dat ze toch snel heel krenterig worden als het gaat over de elektriciteit die ze er moeten insteken.

En voor eerdere Tesla rijders is het ook gewoon moeilijk om van het idee af te geraken dat al dat superchargen onderweg niet meer gratis is. Het is altijd veel aangenamer om over te gaan van een betalend model naar een gratis model, dan andersom, ondanks dat je bij van gratis naar betalend best een schappelijke berekening kan maken van de beperkte kostprijs op je reizen ivg benzine, het gevoel is alsof dit stukken van mensen kost tov vroeger en dat er iets van je is afgenomen.

Ik denk dat Tesla het ook allemaal veel te ingewikkeld gemaakt heeft met het wel dan weer niet afschaffen van gratis superchargen, en dan weer dit en dat.

Nu Tesla met de Model 3 een meer gediferentieerd aanbod heeft moeten ze toch gewoon duidelijk kiezen voor het model dat hun top producten zoals de Model S en de Model X gewoon standaard gratis superchargen hebben gekoppeld aan de wagen, levenslang. Het enorme prijsverschil met de Model 3 rechtvaardigt dit geheel, en het kost Tesla allemaal veel minder dan gedacht. De infrastructuur moet er toch komen voor de Model 3 verkopen te boosten als enige middenklasse elektrische wagen die door heel Europa kan rijden. De communicatie zou ook gewoon veel simpeler zijn en al deze discussies zouden zich niet moeten voordoen. Topsegment gratis superchargen, basta.
 
En dit zorgt er dan weer voor dat Tesla zelf oneerlijke concurrentie creeert met zijn tweedehands aanbod. Zij kunnen alle wagens die ze overnemen het gratis superchargen gewoon aanzetten om de wagen beter te verkopen, zoals ze blijkbaar altijd doen.

En dus ondanks dat je kan discussiëren over de marginale kostprijs van het laden tijdens de gebruiksduur van de wagen zal een klant die kan kiezen tussen de aankoop van een tweedehands Tesla tussen Tesla met gratis laden, en de particulier zonder gratis laden, waarschijnlijk meer geneigd zijn om te gaan winkelen bij Tesla zelf ook al zou hij particulier een betere deal doen.

Tesla is zich hier gewoonweg onnodig in de problemen aan het werken bij zowel zijn trouwe als nieuwe klanten.
 
Ik denk dat het niks uitmaakt. Als je particulier laadt betaal je rond 20 ct per kWh, bij Tesla hetzelfde. Ik woon in Noord-Holland en heb ik vier jaar tijd 1000 km bij SuC in Nederland geladen. Dat is een besparing van 200 euro.
Blijft over internationaal reizen. Stel dat je twee keer per jaar een trip maakt van 2.000 km. In beide gevallen vertrek je thuis met rond 400 km lading. Totaal zul je dus bij de Tesla SuC dus totaal 3200 km laden. Dat is helemaal 800 kWh ofwel 160 euro.
Daar zal toch niemand wakker van liggen en al helemaal een beslissing over langer doorrijden niet aan ophangen.

financieel maakt het inderdaad niet zo veel uit.
is eerder een psychologisch issue om “free supercharging” te verliezen als je een nieuwe auto koopt.
 
financieel maakt het inderdaad niet zo veel uit.
is eerder een psychologisch issue om “free supercharging” te verliezen als je een nieuwe auto koopt.
Voor mij is het veel belangrijker dat de SuperChargers er simpelweg zijn en ik niet hoef te wachten om te kunnen laden.

Ik zou zelfs het levenslang gratis Superchargen graag opgeven als daarmee de toegankelijk van de SuC toeneemt en er geen wachttijden zijn. Iedereen krijgt sowieso elk jaar 400 kWh gratis. Dat is al 1.600 km gratis. Betekent in mijn berekening dat van de 4000 km die je jaarlijks internationaal zou reizen je er maar 4000 - 800 - 1600 = 1600 km zelf betaalt. Dat is 400 kWh en dus 80 euro.
Het gaat dus eigenlijk nergens over ;)
 
  • Like
Reactions: jimmy539 and HWS
Een paar jaar geleden was gratis superchargen echt wel een belangrijk punt. Want het gesprek ging altijd over je range en hoe dat moest op vakantie. En als je dan achteloos vertelde dat je onderweg GRATIS kon laden, viel iedereen van zijn stoel.
Dat is helemaal waar. En internationaal reizen met gebruik van SuperCharger zou ook helemaal gratis blijven als er niet een veel te grote categorie gebruikers oneigenlijk gebruik van de SuperChargers zou maken. Tesla kan dat natuurlijk prima zien. Mensen die thuis wel kunnen maar niet of nauwelijks laden, direct naar een vlakbij gelegen SuC rijden en laden, hun dagtrip maken en na afloop weer naar de SuC gaan om te laden, begrijpen kennelijk niet dat dit Tesla noopt om voor de SuC te laten betalen.
Overigens is ook duidelijk het model van gratis SuC gebruik bij de groeiende vloot Model 3 sowieso niet houdbaar zou blijven. Veel nieuwe gebruikers hebben niet de mogelijkheid om thuis te laden en dan is een SuC wel de aangewezen route. Tesla rekent daar gelukkig dezelfde prijs per kWh voor als die gebruikers thuis zouden betalen voor stroom uit hun eigen stopcontact.
 
Dat is helemaal waar. En internationaal reizen met gebruik van SuperCharger zou ook helemaal gratis blijven als er niet een veel te grote categorie gebruikers oneigenlijk gebruik van de SuperChargers zou maken. Tesla kan dat natuurlijk prima zien. Mensen die thuis wel kunnen maar niet of nauwelijks laden, direct naar een vlakbij gelegen SuC rijden en laden, hun dagtrip maken en na afloop weer naar de SuC gaan om te laden, begrijpen kennelijk niet dat dit Tesla noopt om voor de SuC te laten betalen.
Overigens is ook duidelijk het model van gratis SuC gebruik bij de groeiende vloot Model 3 sowieso niet houdbaar zou blijven. Veel nieuwe gebruikers hebben niet de mogelijkheid om thuis te laden en dan is een SuC wel de aangewezen route. Tesla rekent daar gelukkig dezelfde prijs per kWh voor als die gebruikers thuis zouden betalen voor stroom uit hun eigen stopcontact.

ik ben voorstander van het afschaffen van free SuperCharging binnen een straal van 100km van je eigen woonplaats.
dat was veel beter geweest ipv die gratis 400kwh , en komt Tesla waarnschijnlijk zelfs goedkoper uit.
 
  • Like
Reactions: HWS and Wim S.
Wel we hebben in heel de lokaal laden aan SUC discussie al gezien dat ondanks dat mensen 100.000-150.000 euro op tafel leggen voor hun auto, dat ze toch snel heel krenterig worden als het gaat over de elektriciteit die ze er moeten insteken.

En voor eerdere Tesla rijders is het ook gewoon moeilijk om van het idee af te geraken dat al dat superchargen onderweg niet meer gratis is. Het is altijd veel aangenamer om over te gaan van een betalend model naar een gratis model, dan andersom, ondanks dat je bij van gratis naar betalend best een schappelijke berekening kan maken van de beperkte kostprijs op je reizen ivg benzine, het gevoel is alsof dit stukken van mensen kost tov vroeger en dat er iets van je is afgenomen.

Ik denk dat Tesla het ook allemaal veel te ingewikkeld gemaakt heeft met het wel dan weer niet afschaffen van gratis superchargen, en dan weer dit en dat.

Nu Tesla met de Model 3 een meer gediferentieerd aanbod heeft moeten ze toch gewoon duidelijk kiezen voor het model dat hun top producten zoals de Model S en de Model X gewoon standaard gratis superchargen hebben gekoppeld aan de wagen, levenslang. Het enorme prijsverschil met de Model 3 rechtvaardigt dit geheel, en het kost Tesla allemaal veel minder dan gedacht. De infrastructuur moet er toch komen voor de Model 3 verkopen te boosten als enige middenklasse elektrische wagen die door heel Europa kan rijden. De communicatie zou ook gewoon veel simpeler zijn en al deze discussies zouden zich niet moeten voordoen. Topsegment gratis superchargen, basta.

Ik heb nog nooit gratis geladen, de supercharge optie was 2000 euro
 
ik ben voorstander van het afschaffen van free SuperCharging binnen een straal van 100km van je eigen woonplaats.
dat was veel beter geweest ipv die gratis 400kwh , en komt Tesla waarnschijnlijk zelfs goedkoper uit.

Het is niet omdat dit voor jou niet zou uitmaken dat het voor een ander geen probleem is. Ieder zijn situatie is anders. Als ik een hele dag op baan ben naar klanten liggen die allemaal binnen een straal van 100 km, en moet ik zoiezo kunnen bijladen. Nu gent weg is is mijn situatie op slag moeilijker geworden.
 
Er is veel verwarring nog steeds over "free" supercharging. Uiteindelijk geldt:

- auto's die met SuperCharging "free for life" zijn gekocht, behouden dat recht altijd..."for the life of the car". Dit zijn alle Model S en X'en die voor een bepaalde datum zijn gekocht (bij de S een periode een optie geweest bij de originele 60kWh pack; wanneer optie is afgenomen, ook "free for the live of the car". (gekoppeld aan auto)

- auto's gekocht NA een bepaalde datum hebben geen "unlimited" gratis Superchargen. Jaarlijks krijgen ze een : budget van 400kWh dat gratis is gebruiken. Restant vervalt aan het eind van het jaar. Dus altijd max 400kWh gratis per jaar.....tenzij:
- De S of X is gekocht middels een referral. Dan heeft de auto unlimited Superchargen recht...tijdens de "ownership of the car". Dus NIET overdraagbaar aan derden. (gekoppeld aan eigenaar)​
 
Er is veel verwarring nog steeds over "free" supercharging. Uiteindelijk geldt:

- auto's die met SuperCharging "free for life" zijn gekocht, behouden dat recht altijd..."for the life of the car". Dit zijn alle Model S en X'en die voor een bepaalde datum zijn gekocht (bij de S een periode een optie geweest bij de originele 60kWh pack; wanneer optie is afgenomen, ook "free for the live of the car". (gekoppeld aan auto)

- auto's gekocht NA een bepaalde datum hebben geen "unlimited" gratis Superchargen. Jaarlijks krijgen ze een : budget van 400kWh dat gratis is gebruiken. Restant vervalt aan het eind van het jaar. Dus altijd max 400kWh gratis per jaar.....tenzij:
- De S of X is gekocht middels een referral. Dan heeft de auto unlimited Superchargen recht...tijdens de "ownership of the car". Dus NIET overdraagbaar aan derden. (gekoppeld aan eigenaar)​

Dit lijkt me het duidelijkst uitgelegd.
 
Last edited:
Volgens mij staat je auto gewoon op je BV. De leasemaatschappij heeft alleen de tenaamstellingscode. Als je bekeuring rijdt gaat deze tenslotte ook niet naar de leasmaatschappij

Beetje laat maar ik zie het nu pas. Bij een geleasde auto gaat de bekeuring wel degelijk naar de leasemij. die hem - uiteraard - doorleidt. Mijn aanstaande Tesla wordt ook geleasd. Ik heb wel mijn eigen Tesla-account. Heb ook een referral geregeld. Lijkt me dat als ik de auto zou overnemen dan ook het gratis SuC-laden zou mogen overnemen. Maar dat is louter hypothetisch.
 
Even algemeen wat gratis superchargen betreft. Zuiver rationeel bekeken kan het nooit een probleem zijn om 20 ct (incl BTW zelfs) te betalen voor een kWh. Dan rijdt je toch naar Budapest 1600-400= 1200:5x20 = 120 €. Daar reis je dan met je hele gezin voor en dan gaat het nog op de zaak die de BTW bovendien ook weer verrekend.

Maar er is een emotionele kant die met beleving te maken heeft. Elke keer als je ergens in den vreemde aan een Supercharger aankoppelt geeft dat, bij mij althans, een gevoel van community, een beetje thuis komen en een gezamenlijke pot voor de stroom zondar dat dat op de milimeter wordt toegerekend aan de gebruiker. Soort van micro deeleconomie. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.
 
  • Like
Reactions: Wim S.