Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC vs CC - welke momenteel bruikbaarst?

Wat werkt het prettigst?

  • Ouderwets CC

    Votes: 13 25.0%
  • Tesla TACC

    Votes: 35 67.3%
  • Anders

    Votes: 4 7.7%

  • Total voters
    52
This site may earn commission on affiliate links.
Als er een optie op zat met de domme CC eventueel met alarmen zou ik die vaak gebruiken.
Ik heb me behoorlijk ingelezen hier dus ik verwachte ook wel een paar spook rem acties. Maar ik had er vandaag wel een serieuze. Een stukje voor Lauenau. Ik rij netjes 140. Een rijtje vrachtwagens rechts en en een busje die iets harder links van me reed. En in 1 keer bam op de rem. De jas die op de bijrijder stoel lag die schoof eraf. Het was een korte rem actie maar wel een harde. De max snelheid indicatie veranderde niet dus zeg maar waar die weg kwam.

Eens. Ik heb daar zelf ook veel voorbeelden van.

Iedere nieuwe fw versie probeer ik het weer een tijdje, maar TACC is gewoon nog steeds niet af. Zowel bij het instellen van de snelheid (van de kaart? van een verkeersbord? van een vuilcontainer met een 30 sticker?) als bij het aanhouden van die snelheid (de random remingrepen) vind ik dat TACC het aflegt tegen een normale CC. Bij die laatste mag je dan zelf vaker iets moeten doen (m.n. de snelheid aanpassen) maar daarvan is de voorspelbaarheid van de werking en daarmee de bruikbaarheid veel groter.

En wat ik dan al helemaal niet begrijp is dat ik in deze auto werkelijk ALLES in kan stellen, behalve een klassieke CC. Ik kan me voorstellen dat Tesla graag heeft dat we allemaal TACC gebruiken maar zolang dat de luiers nog niet ontgroeid is zou het ze sieren als ze dat als optie inbouwen. Mij zouden ze er erg blij mee maken en mensen die een andere mening zijn toegedaan vinken gewoon TACC aan onder 'Cruise Control'.
 
Je kunt toch niet harder rijden op CC dan volgens de Autopilot max toegestane snelheid. En je kunt ook niet ervoor kiezen dat de Autopilot niet meer de snelheid aanag passen. (Dus ongeacht wat een bord aangeeft (of de auto denkt dat de snelheid moet zijn), gewoon de door bestuur ingestelde snelheid blijven rijden.
Ik denk dat er verwarring is...

TACC = Traffic Aware Cruise Control

AP = AutoPilot, wat betekent TACC + Autosteer

Als je enkel op TACC rijdt, zal je auto de snelheidslimiet lezen, maar naar mijn ervaringen zal ie niet de nieuwe snelheidslimieten toepassen. Als je dus zelf moet sturen, moet je ook zelf je snelheid kiezen. Als je volledig manueel rijdt, en je wil TACC aanzetten, gaat ie wel afhankelijk van de manipulatie van de hendel en je configuratie kiezen tussen de maximumsnelheid of de huidig gereden snelheid.

Het is pas op AP dat de auto actief de snelheid van de TACC gaat aanpassen naar de snelheidslimieten.
 
  • Like
Reactions: OttoR and RobsEV
En wat ik dan al helemaal niet begrijp is dat ik in deze auto werkelijk ALLES in kan stellen, behalve een klassieke CC. Ik kan me voorstellen dat Tesla graag heeft dat we allemaal TACC gebruiken maar zolang dat de luiers nog niet ontgroeid is zou het ze sieren als ze dat als optie inbouwen. Mij zouden ze er erg blij mee maken en mensen die een andere mening zijn toegedaan vinken gewoon TACC aan onder 'Cruise Control'.
Dat zou ermee te maken hebben dat de overheden sturen naar het laten verdwijnen van klassieke CC, ten voordele van TACC. Hoe doen andere merken dat? Bieden zij nog naar keuze CC/TACC aan? Ik herinner me van m'n laatste Ford huurwagens dat als het een model was met CC, dat je nog klassieke CC had, maar als je een duurder model had met TACC je geen gewone CC meer had.
 
Dat zou ermee te maken hebben dat de overheden sturen naar het laten verdwijnen van klassieke CC, ten voordele van TACC. Hoe doen andere merken dat? Bieden zij nog naar keuze CC/TACC aan? Ik herinner me van m'n laatste Ford huurwagens dat als het een model was met CC, dat je nog klassieke CC had, maar als je een duurder model had met TACC je geen gewone CC meer had.
Nee hoor. Bij veel auto's is een "domme" CC nog standaard en krijg je tegen een meerprijs de TA erbij.

Mijn leasebedrag voor de MS liet geen AP toe maar ik heb hem wel 2 keer van Elon op proef gekregen. Binnen de bebouwde kom was het niks en had ik toch liever die domme cc.
 
En wat ik dan al helemaal niet begrijp is dat ik in deze auto werkelijk ALLES in kan stellen, behalve een klassieke CC. Ik kan me voorstellen dat Tesla graag heeft dat we allemaal TACC gebruiken maar zolang dat de luiers nog niet ontgroeid is zou het ze sieren als ze dat als optie inbouwen. Mij zouden ze er erg blij mee maken en mensen die een andere mening zijn toegedaan vinken gewoon TACC aan onder 'Cruise Control'.

Precies de drempel om mijn classic te verlaten. Mijn vriendin heeft sinds kort een AP1 model S, en die klaagt ook al meteen over ingrepen als er toevallig 2 banen rechts een vrachtwagen verschijnt. Persoonlijk vind ik domme CC de fijnste eigenschap van welke auto dan ook sinds ik het in 1999 voor het eerst ervaarde. Ik ben bereid een vervangende classic te kopen als de mijne de geest geeft.
 
  • Like
Reactions: michelh and Maarten
Ik denk dat er verwarring is...

TACC = Traffic Aware Cruise Control

AP = AutoPilot, wat betekent TACC + Autosteer

Als je enkel op TACC rijdt, zal je auto de snelheidslimiet lezen, maar naar mijn ervaringen zal ie niet de nieuwe snelheidslimieten toepassen. Als je dus zelf moet sturen, moet je ook zelf je snelheid kiezen. Als je volledig manueel rijdt, en je wil TACC aanzetten, gaat ie wel afhankelijk van de manipulatie van de hendel en je configuratie kiezen tussen de maximumsnelheid of de huidig gereden snelheid.

Het is pas op AP dat de auto actief de snelheid van de TACC gaat aanpassen naar de snelheidslimieten.
Alleen fleetspeed wordt wel overgenomen op tacc, wat zeer irritant is.
 
  • Like
Reactions: OttoR
De twee meest vervelende punten van TACC van Tesla vind ik de volgende:

1. Niet voorspelbaar --> Erg vaak onvoorspelbare remacties/snelheidswisselingen
2. De manier van remmen/versnellen --> Erg harde remacties, maar ook optrekken kan lang duren of juist ineens hard.

Beide punten leiden er bij mij toe dat ik (nog) niet gerust rijd als er iemand dicht achter mij zit, want ik weet niet of er een remactie gaat komen. Verder is mijn vriendin al helemaal niet blij met met de TACC, want de remacties zijn veel te hard (en ook vaak onnodig).

Ik moet wel zeggen dat het voor mij persoonlijk wel steeds meer begint te wennen, en ik vaak weet wanneer er een remactie aan kan komen. Als TACC goed werkt vind ik het echt vele malen beter dan ouderwetse CC, maar dan moet het nog echt een stuk voorspelbaarder worden (en niet zo "hard" ingrijpen).

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor een ouderwetse CC gaan, omdat die perfect voorspelbaar zijn (al is het wat meer werk met snelheid wisselen/aan & uit zetten etc).
 
  • Like
Reactions: OttoR
Alleen fleetspeed wordt wel overgenomen op tacc, wat zeer irritant is.
Alles is relatief. Fleet speed zit vaak recht op de snelheid van het andere verkeer, en ook hier geldt de regel dat je kan afwijken door gas bij te geven.

Als ik geen verkeer voor me heb durf ik dan wel eens wat gas bijgeven, maar met verkeer rondom me boeit het niet want die voorligger gaat vermoedelijk 10km trager dan de fleet speed door de bocht.
 
Als ik geen verkeer voor me heb durf ik dan wel eens wat gas bijgeven, maar met verkeer rondom me boeit het niet want die voorligger gaat vermoedelijk 10km trager dan de fleet speed door de bocht.
De combinatie van:
- dat ik graag Vmax + 4km/u rijd (in geen 7 jaar heeft dat een prent opgeleverd) en
- de gemiddelde rijder flink minder vlot dan dat rijdt en
- ik een hekel heb aan rijders die die godganse tijd niet naar de vrije rechter strook gaan en ik vind dat ik wel zelf het goede voorbeeld moet geven en
- het een continu gedoe is om met AP van rijstrook te wisselen
zorgen ervoor dat ik voorlopig net als @e-Rik de voorkeur geef aan de CC van mijn Classic.
Vorige week nog AP1 geprobeerd in een Tesla.
Het was een verademing om daarna weer in mijn eigen auto weer de CC te gebruiken.
Maar.... ieder zijn ding hoor.:)
 
  • Like
Reactions: OttoR and michelh
Over de afgelopen 2 dagen bijna 1000 km gereden en er valt behalve remacties wel aan te wennen. In de file is TACC leuk maar als het rustiger is heeft domme CC zeker nog mijn voorkeur. Zeker omdat je weet wat er gaat gebeuren, dat vertrouwen heb ik in TACC nog niet.
Over de snelheid limieten. Op de snelweg kan ik volgens mij best een stuk harder dan de aangegeven limiet ook op autosteer. Maar niet op de snelweg dicteert Tesla de snelheid. Waar die dat altijd op baseert daar ben ik nog niet achter. Maar onder andere oude kaartdata.
 
Dat zou ermee te maken hebben dat de overheden sturen naar het laten verdwijnen van klassieke CC, ten voordele van TACC. Hoe doen andere merken dat? Bieden zij nog naar keuze CC/TACC aan? Ik herinner me van m'n laatste Ford huurwagens dat als het een model was met CC, dat je nog klassieke CC had, maar als je een duurder model had met TACC je geen gewone CC meer had.
Als er sneeuw op de bumper van onze BMW zat werkte TACC niet meer maar kon ik verder rijden op de normale CC. Ideaal, zeker als het niet erg druk ik is. Met de Model 3 werkt er niks meer als er na een paar minuten rijden sneeuw voor de radar zit. Op zo’n moment zou de (bewuste) omschakeling naar domme CC zeker van pas komen.
 
Ik vind het altijd heerlijk als ik in de tesla zit en AP aan kan zetten. Ik ervaar weinig remacties en veel comfort van autosteer en het aanpassen van de CC op mijn voorganger. Ik rij nergens zo ontspannen in als in mijn Tesla. Wel moet ik zeggen dat ik niet vaak rij op de allerdrukste momenten. Mogelijk is dat een verschil.
Een gewone CC vind ik niet zo fijn meer. Vind het rustig rijden op de rechterbaan dan alleen goed te doen als een geen ander verkeer is.
 
Als er sneeuw op de bumper van onze BMW zat werkte TACC niet meer maar kon ik verder rijden op de normale CC. Ideaal, zeker als het niet erg druk ik is. Met de Model 3 werkt er niks meer als er na een paar minuten rijden sneeuw voor de radar zit. Op zo’n moment zou de (bewuste) omschakeling naar domme CC zeker van pas komen.
Ja dat vind ik ook frustrerend, maar het zou me niet verbazen dat Tesla hierin ook weer voorop loopt en je bij andere autobouwers ook gaat zien dat domme CC eruit gaat gaan om verwarring met TACC te vermijden.
 
Ja dat vind ik ook frustrerend, maar het zou me niet verbazen dat Tesla hierin ook weer voorop loopt en je bij andere autobouwers ook gaat zien dat domme CC eruit gaat gaan om verwarring met TACC te vermijden.

Kijk eens naar de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Die heeft drie verschillende cruise controls: normal, adaptive en intelligent. Jaloersmakend!

Dat zou Tesla ook moeten kunnen implementeren.

Zie onderstaande blog van Bjorn Nyland, zo vanaf 16.50 minuten:

 
  • Like
Reactions: OttoR and TM3LR
Kijk eens naar de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Die heeft drie verschillende cruise controls: normal, adaptive en intelligent. Jaloersmakend!

Dat zou Tesla ook moeten kunnen implementeren.
Dat vind ik een beetje zoals een heads-up display, de metertjes voor de koelvloeistof en olietemperatuur, lichtschakelaars, en nog verder in het verleden alle metertjes in een stoomlocomotief: allemaal handig als de auto het zelf niet kan.

In realiteit ga je zien dat de gemiddelde automobilist met een auto met een goeie lichtsensor, regensensor en automaat zelden iets aan de instellingen gaat aanpassen. Schakelpaddles hangen er nutteloos bij, regeneratie bijstellen tijdens het rijden doet quasi niemand; gewoon gasgeven en gaan.

Maar goed, ik begrijp dat er sommige mensen nog altijd liever hun mail lezen via een telnet-verbinding en de IMAP commando's in te typen, ipv een app zoals de meeste normale mensen.

Dus sja, CC boeit me niet, en TACC accepteer ik nog voor even omdat ik begrijp dat autopilot nog niet volledig zelfstandig kan rijden en ik dus soms toch nog zelf moet sturen.

De poll maakt overigens ook duidelijk dat het de 8 mondigste zijn die er tegen zijn, maar de rest vrij tevreden is met de TACC. Je zou voor de lol eens een poll moeten doen over tevredenheid van de klantenservice ;)
 
  • Disagree
Reactions: Maarten CH
Ik ben zeer tevreden met TACC nadat HW3 upgrade is uitgevoerd.

Weet precies wanneer hij remt (o.a. verkeer op invoegstrook en linksrijders) en weet ook precies hoe daar mee om te gaan (bij links rijders grijze auto wit maken met klein tikje "gas" indien V>80km/uur).
Maar komt verder vrijwel niet meer voor.

Zit nu weer op circa 900 km per week, easy op TACC (en FSD).
N=1

Edit:
Moet er niet aan denken dat er optie voor "domme" CC op zou zitten. Zou steeds maar blijven checken of ie wel op "slim" staat en indien niet op "slim" zou ik er misschien onterecht op vertrouwen dat ie wel slim is.
 
Last edited: