Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC vs CC - welke momenteel bruikbaarst?

Wat werkt het prettigst?

  • Ouderwets CC

    Votes: 13 25.0%
  • Tesla TACC

    Votes: 35 67.3%
  • Anders

    Votes: 4 7.7%

  • Total voters
    52
This site may earn commission on affiliate links.
Ik reed laatst in de auto van mijn vrouw met standaard cruisecontrol en verder zonder hulpmiddelen (Ford Focus). Ik vond het een verschrikking, vooral als je langere stukken moet rijden. Een domme CC in druk verkeer heeft nauwelijks nut is mijn idee en het continu moeten sturen en corrigeren vind ik echt irritant.

Ik neem de nukken van Tesla FSD graag voor lief. Ik vind het enerzijds ontspannen rijden, want je hoeft nauwelijks tot niet te sturen, anderzijds blijf je door een zekere onvoorspelbaarheid genoeg betrokken bij het rijden om niet in slaap te vallen. Waarschijnlijk ben ik iemand met de mindset 'het glas is halfvol' en blijf ik onder de indruk van wat de auto met de hulpmiddelen allemaal kan.

Ik rij zeker op de snelweg bijna altijd op FSD en kan behoorlijk goed inschatten hoe de auto gaat reageren en wanneer je FSD beter even kunt uitschakelen.
 
Ik reed laatst in de auto van mijn vrouw met standaard cruisecontrol en verder zonder hulpmiddelen (Ford Focus). Ik vond het een verschrikking, vooral als je langere stukken moet rijden. Een domme CC in druk verkeer heeft nauwelijks nut is mijn idee en het continu moeten sturen en corrigeren vind ik echt irritant.

I beg to differ.

Wij hebben een M3 zonder FSD dus wellicht levert dat een andere ervaring op. Ik rijd afwisselend in een ouwe Mini en in een M3. In de M3 gebruik ik de TACC nog maar af en toe. Ik vind dat de TACC niet fijn werkt. Op snelwegen gaat het nog redelijk. Af en toe een remingreep en meestal de snelheid goed ingeschat. Op 80, maar zeker op 60 km wegen is de TACC dermate onvoorspelbaar dat ik 'm daar vrijwel niet meer gebruik. Soms om het nog eens te proberen. Maar tot op heden merk ik weinig verbeteringen sinds day zero. Volstrekt onbetrouwbare snelheidsinstellingen (die je dan nu wel kunt overrulen door de hendel in te houden, maar toch). En regelmatig bizarre remingrepen. Het resultaat is dat ik gewoon nooit relaxed rij als de TACC er op staat. En daardoor gebruik ik die TACC in de praktijk ook weinig meer.

Dan de Mini. Daar zit een domme CC in: 4 knoppen op het stuur. Deze CC gebruik ik vrijwel overal. Rij ik op rustige 50 km wegen door de dorpen in de buurt, dan staat ie erop. Bochtje? 1 knop en de CC is eraf. Of terugschakelen voor hetzelfde effect. Uit de bocht, 1 knop en de vorige snelheid is weer ingesteld. Gebeurt er iets onverwachts? Koppelen of remmen moest je toch al, en hop, CC eraf. Kom ik op een 80km weg, gasgeven tot de gewenste snelheid, 1 knop en die snelheid wordt vastgehouden. Loop ik in op een voorganger, 1 knop een of meer keer indrukken of inhouden en de snelheid wordt aangepast. Zelfde als een voorganger uitloopt. Groter snelheidsverschil? Gas bijgeven en 1 knop indrukken. Allemaal buitengewoon intuïtief, eenduidig en rustgevend. Stel ik de legale snelheid in dan rijd ik nooit meer te hard. Nooit denkt m'n auto dat ik 80 mag in een 30 zone. Of 50 op een 80 weg. En helemaal nooit een voet bij het gaspedaal omdat er zomaar ineens geremd kan worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ontzettend blij met onze M3. Wat mij betreft de enige aanvaardbare elektrische auto op het moment dat we 'm kochten en nu, anderhalf jaar later, zou ik nog steeds zonder enige reserve hetzelfde ding kopen. Man, wat rijdt zo'n ding lekker. Maar ik zou het opperwezen op mijn blote knietjes danken als er een gewone, ordinaire, niet zelfdenkende, non traffic aware, CC in zou zitten. Want m.i. is TACC geen reden om een Tesla te kopen.

En voordat iemand er over begint: ik rij die Mini ook wel eens zonder CC. Het is tenslotte een Mini en daar moet je af en toe gewoon een beetje de bocht mee om, zal ik maar zeggen :)
 
Ik reed laatst in de auto van mijn vrouw met standaard cruisecontrol en verder zonder hulpmiddelen (Ford Focus). Ik vond het een verschrikking, vooral als je langere stukken moet rijden. Een domme CC in druk verkeer heeft nauwelijks nut is mijn idee en het continu moeten sturen en corrigeren vind ik echt irritant.
Autopilot is de grootste reden waarom ik na aankoop van mijn Model X nog maar 3 keren terug de motorfiets heb genomen om te pendelen.

Met de motorfiets kan je bij file filteren, en mijn motorfiets heeft zelfs cruise control! En toch, het constante moeten opletten van zodra er iemand voor je rijdt vergalt het rijplezier, en neem ik liever de Model X die wél oplet voor voorliggers en voor de rest gewoon zijn snelheid aan houdt. En voor die keren dat ie zich voorzichtiger opstelt dan noodzakelijk, duw ik zelf het gaspedaal wat in.

Standaard cruise control is voldoende, tot er iemand voor je zit die net een paar kilometers trager dan jezelf rijdt. Dan heb je er geen zak meer aan.
 
Ik reed laatst in de auto van mijn vrouw met standaard cruisecontrol en verder zonder hulpmiddelen (Ford Focus). Ik vond het een verschrikking, vooral als je langere stukken moet rijden. Een domme CC in druk verkeer heeft nauwelijks nut is mijn idee en het continu moeten sturen en corrigeren vind ik echt irritant.

Ik neem de nukken van Tesla FSD graag voor lief. Ik vind het enerzijds ontspannen rijden, want je hoeft nauwelijks tot niet te sturen, anderzijds blijf je door een zekere onvoorspelbaarheid genoeg betrokken bij het rijden om niet in slaap te vallen. Waarschijnlijk ben ik iemand met de mindset 'het glas is halfvol' en blijf ik onder de indruk van wat de auto met de hulpmiddelen allemaal kan.

Ik rij zeker op de snelweg bijna altijd op FSD en kan behoorlijk goed inschatten hoe de auto gaat reageren en wanneer je FSD beter even kunt uitschakelen.

Ik reed met de Skoda met adaptief cruise control die met een veilige - naar mijn wens te grote - afstand achter de voorganger bleef. Dat ging dusdanig subtiel dat je het vaak niet merkte dat je langzaamaan langzamer was gaan rijden.
Dan gaf je rustig exra gas en kon je inhalen. Met Lane assist reed de auto keurig tussen de lijnen; zelfs bij een flauwe bocht. Stopte tot stilstand en reed daarna ook weer weg; bij een wat langere stop moest het wegrijden even bevestigen.
Als de ruimte er was bleef de auto de ingestelde snelheid rijden, tenzij er dus een voorligger langzamer reed. Stond de ACC niet aan; dan stond Lane assist nog steeds wel aan.
Bij werkzaamheden volgde de auto ook keurig de gele belijning, en vooral beheerst.

Begrijp me vooral niet verkeerd. Ik vind het gaaf wat Tesla doet en welke potentie het heeft.
Maar Autopilot (ik heb geen FSD) is nu te rommelig en te abrupt. De ene keer wordt een snelheid wel aangepast, ergens anders weer niet. Op een lege snelheid even vertragen naar 50/70/80/90 km/u omdat... Joost mag het weten; heeft echt niets met veiligheid te maken, is hinderlijk voor medeweggebruikers en geeft geen vertrouwen in het systeem.

Waarom je in vredesnaam Lane assist zou koppelen aan een cruise control; het is alles of niets.

Iemand op het forum verbaasde zich recent erover waarom zoveel mensen de Autopilot uit hadden staan. Omdat het dus niet vloeiend rijdt door de vele onverwachte ingrepen.

Een goed werkende (domme obv radar) afstandshoudende ACC en Lane Assist rijdt rustiger.
 
Ik reed met de Skoda met adaptief cruise control die met een veilige - naar mijn wens te grote - afstand achter de voorganger bleef. Dat ging dusdanig subtiel dat je het vaak niet merkte dat je langzaamaan langzamer was gaan rijden.
Dan gaf je rustig exra gas en kon je inhalen. Met Lane assist reed de auto keurig tussen de lijnen; zelfs bij een flauwe bocht.
Zelfde ervaring bij Audi en Volvo. De AP die ik in de M3P heb is een teleurstelling. Weet zeker dat de standaard AP minder is dan veel andere fabrikanten inmiddels hebben in het aanbod.

Bij de laatste updates is het er ook niet beter op geworden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb wel FSD en rijd bijna altijd met NoA aan (hoofdzakelijk dus langere afstanden). Mijn ervaring met vorige auto's waar ik ook lane assist etc had was reden voor de aanschaf van FSD. Het is zeker nog niet perfect maar maakt langere ritten tot een veel aangenamere ervaring. Zoals ik aangaf bijna geen vreemde remacties maar die zijn als ze voorkomen mi meer ingegeven door oud kaart materiaal of niet up-to-date materiaal wat dan ook FSD steeds die vreemde rijstrookwisseling laat voorstellen. Heb geen issue met TACC persoonlijk vind ik zelfs met de kortste afstand die afstand tot de voorganger wel wat ruim :) en daardoor wordt de lane change mi ook veel te vroeg voorgesteld.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Niek
Vandaag zullen we het merken, voor het eerst een redelijke afstand rijden (450km). Ik geloofde Wooter dat het allemaal wel meeviel maar eigenlijk heb ik nog geen rit gehad zonder Spook rem acties. En dan bedoel ik echte waar die duidelijk de remmen gebruikt niet alleen van het gas afgaat. Wel vaak naast vrachtauto's.
De andere snelheid veranderingen komen volgens mij ook door verschillend kaartmateriaal. Ik heb al op een paar plekken meegemaakt dat de gesproken navigatie mij aangeeft dat ik links moet aanhouden en dan de NOA mij rechts wil laten invoegen. of visa versa. Ook zie ik zeker 3 keer op een rit van 100 km dat de max snelheid verspringt.
Mijn vrouw vindt dat ik zelf beter rij zonder Autosteer dan met. :) Maar ik hou me wel beter aan de snelheid met de lang niet perfecte ACC (sorry Wooter)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Maar ik hou me wel beter aan de snelheid met de lang niet perfecte ACC (sorry Wooter)
Mijn vrouw herkent me niet voor en na autopilot.

Voor autopilot reed ik quasi overal te hard. Een beetje cava nog binnen de bebouwde kom, maar in een zone 30 reed ik vrolijk met het verkeer mee, ook al reed het verkeer 50. Op de snelweg +40 meer.

Na autopilot/TACC overal maximum +6, wat netjes binnen de Belgische marge is.

Daarom ook mijn frustratie op de klassieke cruise control op mijn motorfiets. Dat gaat goed zolang er niemand voor je rijdt, maar eens je zelf afstand moet gaan houden, moet ik een ijzeren wil hebben om met mijn motorfiets niet gewoon er voorbij te glippen.

De TACC van andere merken is doorgaans vergevingsgezinder omdat die eigenlijk op basis van een lage resolutie een bewegend object voor je volgt. Eens dat object stopt, verdwijnt het object in de radar-duister samen met alle andere stilstaande objecten, omdat de radar de resolutie ontbreekt om een computer de objecten echt te herkennen.

Hier wat achtergrond van wat een radar voor adaptieve cruise control kan zien:
Automotive Adaptive Cruise Control Using FMCW and MFSK Technology - MATLAB & Simulink

Dit zijn bv een auto op 50 meter afstand die 60 km/u rijdt, en een vrachtwagen op 150 meter afstand die 130 km/u rijdt:
slexFMCWExampleExample_13.png

Alle objecten die de radar naderen tegen de snelheid van de radar worden weggefilterd.
 
Last edited:
Standaard cruise control is voldoende, tot er iemand voor je zit die net een paar kilometers trager dan jezelf rijdt. Dan heb je er geen zak meer aan.

Ik blijf het daarmee oneens. Als dat gebeurt pas je met een enkele druk op een knop de snelheid aan. Simpel en voorspelbaar. Ik zou dat niet omschrijven als 'er geen zak meer aan hebben'. Ik durf de stelling wel aan dat ik in een auto met standaard CC een stuk gelijkmatiger met het verkeer meega dan in onze M3. En dan heb ik het niet eens over incidentele remingrepen, maar gewoon over hoe TACC zich gedraagt in verder normale omstandigheden.
 
Ik blijf het daarmee oneens. Als dat gebeurt pas je met een enkele druk op een knop de snelheid aan. Simpel en voorspelbaar. Ik zou dat niet omschrijven als 'er geen zak meer aan hebben'. Ik durf de stelling wel aan dat ik in een auto met standaard CC een stuk gelijkmatiger met het verkeer meega dan in onze M3. En dan heb ik het niet eens over incidentele remingrepen, maar gewoon over hoe TACC zich gedraagt in verder normale omstandigheden.
De meeste andere automobilisten rijden zelfs zonder CC, dus zie je hun snelheid fluctueren. Ga je dan telkens manueel je CC opnieuw instellen op de nieuwe snelheid? Nee, daar hebben we TACC voor.
 
Ga je dan telkens manueel je CC opnieuw instellen op de nieuwe snelheid?

Dat is precies wat ik doe. En dat vind ik in de praktijk echt veel fijner werken dan TACC.

En als ik van stoplicht naar stoplicht hobbel in de spits dan gebruik ik geen CC. Dat zou een mooie situatie zijn om TACC te gebruiken, ware het niet dat ik niet kan wennen aan de traagheid waarmee dat systeem optrekt en weer remt. Maar goed, voor mensen met meer geduld zou dat een oplossing kunnen zijn.
 
En als ik van stoplicht naar stoplicht hobbel in de spits dan gebruik ik geen CC. Dat zou een mooie situatie zijn om TACC te gebruiken, ware het niet dat ik niet kan wennen aan de traagheid waarmee dat systeem optrekt en weer remt.
Als je aan het volgende stoplicht toch weer achter dezelfde voorganger staat, maakt dat toch niets uit?
 
  • Funny
Reactions: Mharda
Ik gebruik TACC heel vaak in de stad in de spits. Laat het remmen en optrekken maar over aan de auto :)

Sowieso, met herkenning van verkeerslichten moet je zelf ook gas geven om een verkeerslicht voorbij te rijden.

Laten we wel wezen. Ik vergelijk Autopilot ook met ACC van Škoda. Niet met domme CC, waar ik overigens ook doorgaans op 'handgas' mee reedt in vorige auto's.

In files zou ik zeker niet meer zonder willen; maar ik reed met ACC/Lane Assist 90% van de tijd aan. Met TACC krijg ik dat niet voor elkaar. Eigenlijk alleen omdat de snelheid instellingen te vaak door het systeem wordt aangepast.

Als dat óf echt goed zou werken; of als ik dat als bestuurder zou kunnen overulen/uitzetten of bijv. een advies zou krijgen wat ik wel of niet zou kunnen opvolgen zou het beter werken.
 
Reageert de auto ook automatisch op nieuwe snelheidslimieten op TACC? Ik weet dat bij autopilot hij de nieuwe snelheidslimiet aanneemt, ook de foute, maar dat ie vanzelf trager gaat rijden of sneller gaat rijden op TACC omwille van een lagere of hogere snelheidslimiet heb ik nog niet gezien. Bij TACC herkent ie wel de nieuwe snelheidslimiet, maar moet ik zelf manueel de nieuwe snelheid activeren.
 
Als er een optie op zat met de domme CC eventueel met alarmen zou ik die vaak gebruiken.
Ik heb me behoorlijk ingelezen hier dus ik verwachte ook wel een paar spook rem acties. Maar ik had er vandaag wel een serieuze. Een stukje voor Lauenau. Ik rij netjes 140. Een rijtje vrachtwagens rechts en en een busje die iets harder links van me reed. En in 1 keer bam op de rem. De jas die op de bijrijder stoel lag die schoof eraf. Het was een korte rem actie maar wel een harde. De max snelheid indicatie veranderde niet dus zeg maar waar die weg kwam.
 
Dat kan gewoon. Met de TACC instellingen terugzetten en met je rechtervoet.

Je kunt toch niet harder rijden op CC dan volgens de Autopilot max toegestane snelheid. En je kunt ook niet ervoor kiezen dat de Autopilot niet meer de snelheid aanag passen. (Dus ongeacht wat een bord aangeeft (of de auto denkt dat de snelheid moet zijn), gewoon de door bestuur ingestelde snelheid blijven rijden.