Ik heb dit weekend begin van de middag van Hoofddorp naar Eindhoven (139km) gereden, en 's avonds weer terug. Dit was mijn eerste "lange" rit, en hierbij werd ik toch wel (onaangenaam) verrast door een aantal zaken.
-- De verwarming bleef koude lucht blazen, wat ik ook probeerde, en ondanks dat het buiten vrij fris was. Ik heb dit al eens eerder gezien op dit forum, maar kreeg het niet opgelost. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem geen of warme lucht te laten blazen.
-- De adaptive cruise control vind ik verschrikkelijk. Nu had ik in mijn vorige auto "gewone" cruise control - als ik hem aanzette, gebruikte hij de huidige snelheid, die ik vervolgens in stappen van 2 km kon verhogen of verlagen - dus ik weet niet of Tesla een speciale implementatie van adaptive cruise control heeft, of dat dit normaal gedrag is.
Wat ik sowieso vervelend vind is eigenlijk het echte adaptieve gedeelte - hij gaat inhouden als een auto voor me langzamer rijdt. Tesla doet dat zo gladjes dat je het niet merkt, en opeens beseft dat je 15 km langzamer rijdt dan je wil. Kan je dit uitzetten, zodat de auto gewoon de snelheid die ik instel vasthoudt, en als ik een andere auto nader wissel ik zelf wel van rijstrook?
Uiteraard kan je wel van rijstrook wisselen om het te voorkomen, maar zelfs met volgafstand 1 moet je dit zo ver van tevoren doen dat je daarbij regelmatig andere weggebruikers in de weg zou zitten (die bij normale CC me nog zouden inhalen voor ik er. zonder af te hoeven remmen, achter invoeg). En als je snelheid eenmaal wat ingehouden wordt, en je schuift dan een baan op, dan duurt het 2-3 seconden voor hij eindelijk doorheeft dat hij weer kan. Misschien moet ik nog mee leren omgaan, maar in plaats van rust geeft het me momenteel alleen maar stress (ik heb al diverse keren tegen de auto lopen roepen: nou kom op, ga dan!).
Tot slot gebruikt de auto niet je huidige snelheid wanneer je CC aanzet, maar stelt hem in op de max snelheid die hij denkt dat daar geldt. Helaas klopt dit vrij vaak niet, en rijd je door het snelle optrekken al gauw 20 km te hard terwijl je als een dolle aan het wieltje draait om de snelheid weer naar beneden te halen. Daarentegen past hij de ingestelde snelheid dan weer NIET automatisch aan wanneer de max snelheid omhoog of naar beneden gaat, ook al geeft hij de max snelheid wel correct aan (dus hij weet het wel).
-- Het bereik van de auto (Long Range AWD) is ook bij deze wat langere rit teleurstellend. Ik heb normaal (en alleen) gereden, zonder optrekwedstrijdjes of gebruik van allerlei functies behalve de radio en de (falende) verwarming (maar wel de maximale snelheid aangehouden, dus 100-120-130 waar van toepassing), maar de 278 echte kilometers hebben 373 km aan bereik gekost (100% geladen, gaf bij start 490 km aan). Naast dat ik 100 km extra gebruik al fors vind op deze afstand, betekent dit ook dat de garantie die ik van de verkoper kreeg dat ik zonder superchargen heen en weer kon naar Enschede en Limburg (ongeveer 400 km bij elkaar) dus gewoon niet gaat lukken.
Dit alles maakte dit ritje, waar ik juist wel naar uitkeek, tot een teleurstelling.
Komt dit mensen bekend voor, of heb ik misschien dan toch een maandagochtendmodel?
-- De verwarming bleef koude lucht blazen, wat ik ook probeerde, en ondanks dat het buiten vrij fris was. Ik heb dit al eens eerder gezien op dit forum, maar kreeg het niet opgelost. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem geen of warme lucht te laten blazen.
-- De adaptive cruise control vind ik verschrikkelijk. Nu had ik in mijn vorige auto "gewone" cruise control - als ik hem aanzette, gebruikte hij de huidige snelheid, die ik vervolgens in stappen van 2 km kon verhogen of verlagen - dus ik weet niet of Tesla een speciale implementatie van adaptive cruise control heeft, of dat dit normaal gedrag is.
Wat ik sowieso vervelend vind is eigenlijk het echte adaptieve gedeelte - hij gaat inhouden als een auto voor me langzamer rijdt. Tesla doet dat zo gladjes dat je het niet merkt, en opeens beseft dat je 15 km langzamer rijdt dan je wil. Kan je dit uitzetten, zodat de auto gewoon de snelheid die ik instel vasthoudt, en als ik een andere auto nader wissel ik zelf wel van rijstrook?
Uiteraard kan je wel van rijstrook wisselen om het te voorkomen, maar zelfs met volgafstand 1 moet je dit zo ver van tevoren doen dat je daarbij regelmatig andere weggebruikers in de weg zou zitten (die bij normale CC me nog zouden inhalen voor ik er. zonder af te hoeven remmen, achter invoeg). En als je snelheid eenmaal wat ingehouden wordt, en je schuift dan een baan op, dan duurt het 2-3 seconden voor hij eindelijk doorheeft dat hij weer kan. Misschien moet ik nog mee leren omgaan, maar in plaats van rust geeft het me momenteel alleen maar stress (ik heb al diverse keren tegen de auto lopen roepen: nou kom op, ga dan!).
Tot slot gebruikt de auto niet je huidige snelheid wanneer je CC aanzet, maar stelt hem in op de max snelheid die hij denkt dat daar geldt. Helaas klopt dit vrij vaak niet, en rijd je door het snelle optrekken al gauw 20 km te hard terwijl je als een dolle aan het wieltje draait om de snelheid weer naar beneden te halen. Daarentegen past hij de ingestelde snelheid dan weer NIET automatisch aan wanneer de max snelheid omhoog of naar beneden gaat, ook al geeft hij de max snelheid wel correct aan (dus hij weet het wel).
-- Het bereik van de auto (Long Range AWD) is ook bij deze wat langere rit teleurstellend. Ik heb normaal (en alleen) gereden, zonder optrekwedstrijdjes of gebruik van allerlei functies behalve de radio en de (falende) verwarming (maar wel de maximale snelheid aangehouden, dus 100-120-130 waar van toepassing), maar de 278 echte kilometers hebben 373 km aan bereik gekost (100% geladen, gaf bij start 490 km aan). Naast dat ik 100 km extra gebruik al fors vind op deze afstand, betekent dit ook dat de garantie die ik van de verkoper kreeg dat ik zonder superchargen heen en weer kon naar Enschede en Limburg (ongeveer 400 km bij elkaar) dus gewoon niet gaat lukken.
Dit alles maakte dit ritje, waar ik juist wel naar uitkeek, tot een teleurstelling.
Komt dit mensen bekend voor, of heb ik misschien dan toch een maandagochtendmodel?