Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Autonomy Day

This site may earn commission on affiliate links.
250 Wh zal niet van de hoogspanningsaccu zijn maar van het 12V circuit dus de impact is niet zo groot verwacht ik.
Waar die Wh vandaan komt, maakt niet uit. Het 12V-circuit wordt opgeladen door de hoogspanningsaccu. Moesten het Ampères zijn, zou je gelijk hebben dat dat bij een lagere spanning minder energie is (vermogen = stroom x spanning). Maar Wh is een rechtstreekse maat van energie, en die moeten dus uiteindelijk uit de hoogspanningsbatterij komen.

Enfin, maakt niet uit, want zoals anderen hier al schreven, proberen ze het verbruik onder de 100 W te houden. Dat is dus per definitie 100 Wh per uur, bijzonder weinig dus. Zeker als je het stroomverbruik van de huidige computer er af trekt, zal het netto amper 2 km ideal range verschil maken.
 
S en X weet ik niet zeker, maar in de 3 staat die in elke auto standaard aan (of je het gekocht hebt of niet): staan allemaal in shadow mode en sturen alles naar Tesla (daarom denk ik ook dat ze heel snel stappen kunnen maken). Elk 3 op de weg rijdt nu in FSD mode.....
Nope, elke nieuwe 3 die sinds 11 dagen geleden geproduceerd is. Die daarvoor werken in shadow mode voor EAP, maar hebben nog geen HW3 om het FSD-netwerk te kunnen voeden.
 
Jammer dat hij versneld is. Zo kan je niet zien of hij echt vloeiend rijdt of met veel haperen en treuzelen. Maar het gaat inderdaad al wel de goede richting uit. Nu nog meer verkeer en een willekeurige route...

Vorig jaar had Elon ook al een soortgelijke video gepost, eigenlijk bijna identiek, en toen werd een live FSD-demo eind 2018 verwacht, dus ik blijf een beetje sceptisch. (Ik weet het, ik lijk wel een Tesla bear, ik weet ook niet wat er de laatste tijd met mij aan de hand is want ik ben nog altijd heel erg fan van Musk en ben dol op onze M3, maar ik blijf met twijfels zitten over AP).
 
Vorig jaar had Elon ook al een soortgelijke video gepost, eigenlijk bijna identiek, en toen werd een live FSD-demo eind 2018 verwacht, dus ik blijf een beetje sceptisch. (Ik weet het, ik lijk wel een Tesla bear, ik weet ook niet wat er de laatste tijd met mij aan de hand is want ik ben nog altijd heel erg fan van Musk en ben dol op onze M3, maar ik blijf met twijfels zitten over AP).

Nee hoor gezonde kritiek denk ik. Ondanks alle rekenkracht en slimme software ben ik ook nog steeds sceptisch over volledig autonome wagens.
Maar er zijn een aantal zaken die hij toch wel heel scherp ziet: hij heeft heel erg gelijk dat het onder de knie krijgen van passive vision cruciaal is voor autonomie en dat Lidar dus een dead end is. Daarmee neemt hij toch weer een voorsprong op de andere partijen die dit proberen te bereiken.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Beetje uit context: het ging erover of je zelf een soort robotaxi kon opzetten. Daar werd Elon beetje pissig over...
Ze zaten naast mekaar te praten.

Elon zegt: je kan je auto als robotaxi aanbieden, maar je moet altijd via ons Tesla network en dan nemen we 30%, net zoals de Apple App Store of Airbnb.

De journalist: Wat houdt Waymo tegen om met jullie auto's rototaxi's in te zetten?

Het probleem: de journalist bedoelde dat Waymo gewoon Model 3's koopt en Tesla 30% gunt van hun vloot, en Waymo niets meer is dan een bedrijf dat een hoop Model 3's heeft gekocht om 70% van de omzet te innen.

Elon verstond dat Waymo natuurlijk niet de mogelijkheid heeft om Model 3's te kopen en in te zetten via een Waymo app en 100% van de omzet te innen.
 
Ze zaten naast mekaar te praten.

Elon zegt: je kan je auto als robotaxi aanbieden, maar je moet altijd via ons Tesla network en dan nemen we 30%, net zoals de Apple App Store of Airbnb.

De journalist: Wat houdt Waymo tegen om met jullie auto's rototaxi's in te zetten?

Het probleem: de journalist bedoelde dat Waymo gewoon Model 3's koopt en Tesla 30% gunt van hun vloot, en Waymo niets meer is dan een bedrijf dat een hoop Model 3's heeft gekocht om 70% van de omzet te innen.

Elon verstond dat Waymo natuurlijk niet de mogelijkheid heeft om Model 3's te kopen en in te zetten via een Waymo app en 100% van de omzet te innen.
Ik begreep het ook als: wat houdt mij tegen om 10 Tesla's te kopen en die zelf te verhuren als zelfrijdende auto's, zonder dat ik Tesla ook maar iets extra betaal? Ik vermoed dat daar wel iets tegen kan doen als ze merken dat je de app op X telefoons gaat installeren en daarmee op hetzelfde account inlogt. De wagen laten openen door een ander account zal alleen maar kunnen via het Tesla netwerk.
 
Ze zaten naast mekaar te praten.

Elon zegt: je kan je auto als robotaxi aanbieden, maar je moet altijd via ons Tesla network en dan nemen we 30%, net zoals de Apple App Store of Airbnb.

De journalist: Wat houdt Waymo tegen om met jullie auto's rototaxi's in te zetten?

Het probleem: de journalist bedoelde dat Waymo gewoon Model 3's koopt en Tesla 30% gunt van hun vloot, en Waymo niets meer is dan een bedrijf dat een hoop Model 3's heeft gekocht om 70% van de omzet te innen.

Elon verstond dat Waymo natuurlijk niet de mogelijkheid heeft om Model 3's te kopen en in te zetten via een Waymo app en 100% van de omzet te innen.

Ja, zo had ik het ook begrepen, dat ze langs elkaar heen praatten.
Maar ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar het antwoord. Als een auto echt zo makkelijk geld kan genereren waarom zou niet iedereen ze kopen? Ik vraag me dan toch af of Tesla niet een groter deel zal gaan afromen, of de prijs van de auto omhoog gaat, of er concurrentie ontstaat op de kilometerprijs (als die niet vast staat).

Edit: aan de andere kant is het een rare vraag als inderdaad bedoeld werd dat Waymo via de Tesla app Tesla’s verhuurt, want wat is er dan nog Waymo aan (behalve misschien een logo op de auto zelf)?
 
Maar ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar het antwoord. Als een auto echt zo makkelijk geld kan genereren waarom zou niet iedereen ze kopen?
Dat vroeg ik me ook meteen af. 30.000 USD per jaar is makkelijk geld verdienen.
Hier gaat onherroepelijk een AirBnB effect optreden en binnen onafzienbare tijd zijn er teveel Robotaxi's en keldert de opbrengst.
 
Ik begreep het ook als: wat houdt mij tegen om 10 Tesla's te kopen en die zelf te verhuren als zelfrijdende auto's, zonder dat ik Tesla ook maar iets extra betaal? Ik vermoed dat daar wel iets tegen kan doen als ze merken dat je de app op X telefoons gaat installeren en daarmee op hetzelfde account inlogt. De wagen laten openen door een ander account zal alleen maar kunnen via het Tesla netwerk.

Lijkt me evident. Tuurlijk kan je het allemaal manueel organiseren, met alle security risico's van dien. Je kan je Tesla namelijk niet "sharen" tenzij je zo maar je Tesla Account gegevens aan wildvreemden zou gaan uitdelen. Laat staan wat de gevolgen voor je verzekering zouden zijn. Lijkt me geen gezond "business plan". 30% Fee om dat op een veilige en gestructureerde manier te doen lijkt me een no-brainer.

Het voordeel van een Tesla Network is dat zij onmiddellijk car-sharing kunnen aanbieden via een (hopelijk) gemakkelijk te gebruiken app en die onmiddellijk toegang heeft tot alle Tesla's waar "sharing" op geactiveerd staat. Tesla kan die functionaliteit perfect beperken tot Tesla Network Only. Dat kan Waymo of een andere derde partij niet zonder hulp van Tesla natuurlijk. En dat zie ik ze nog niet zo snel open stellen naar derde partijen.
 
Beste opmerking kwam uit het publiek. “Dus als ik 10 Tesla Model 3 robotaxi’s koop hoef ik nooit meer te werken”.

Elon: “Try it”.

Wel interessant dat Elon zei dat als mijn autonoom rijdende auto schade veroorzaakt dat Tesla waarschijnlijk aansprakelijk is.
Ik kreeg de indruk dat Elon het idee had dat deze man niet via het tesla network zijn M3s wilde exploiteren.
 
Meest verrassende vond ik dat ze (volgens Elon) al halverwege de ontwikkeling van HW4 zijn. Snap niet dat hij dat nu roept. Geeft toch een beetje de indruk dat HW3 niet voldoende is.

Tijdens de presentatie hebben ze aangegeven dat de huidige computer ontworpen is op het bak process wat *nu* in fabrieken gangbaar en betrouwbaar is. De vraag was bijvoorbeeld dat de chips erg groot lijken. De doorontwikkeling is het verder minimaliseren zodat er minder materialen nodig zijn en ook minder vermogen.

Er was één hele goede vraag uit het publiek en dat was of we het over level 4/5 FSD hebben en Elon bevestigde dit.

Self-driving car - Wikipedia

Level 4 is dat het systeem volledig autonoom rijd en zoals Elon heeft aangegeven zou er de mogelijkheid zijn een remote override te doen om de auto manueel op afstand voorbij de 'hindernis' te krijgen.

Uit de verslaglegging op Teslarati, schijnt Musk gezegd te hebben dat de nieuwe FSD computer 250Wh per mijl gebruikt... Dat is ca. 160Wh per km

De limiet was 100W, waar ze sterk onder zijn gebleven.

Ik begreep het ook als: wat houdt mij tegen om 10 Tesla's te kopen en die zelf te verhuren als zelfrijdende auto's, zonder dat ik Tesla ook maar iets extra betaal?

Het is niet interessant om dit te doen omdat simpelweg de winst voor Tesla hoger is dan als jij zelf auto's koopt. Elke rit heeft een marge wat pure winst is voor Tesla. Als jij 10 robotaxi's koopt kan het zijn dat *jij* per kilometer verlies maakt en Tesla winst. Je kunt dus niet concurreren en daarom zei Elon "try-it" want de vraagsteller rekende zich rijk maar zou enkel een desinvestering maken.

Het enige is dat ALS je de kosten al maakt als eigenaar dat je de kosten voor onderhoud waarschijnlijk cadeau kunt krijgen als Robotaxi. Beter gezegd, eigenaar zijn van een Tesla houd in dat je *minder* verlies maakt dan met een reguliere auto.
 
Ik heb de video een aantal keer bekeken. 2x een stoplicht, waarvan 1 groen, de ander met een voertuig voor de Tesla. Wel mooi om te zien dat bij stopborden er ook een stopbord icoon verscheen. Ook interessant dat de omgeving in 3D beweegt en niet meer fixed view heeft. Bij het verplaatsen van rijbaan veranderd de virtuele camera naar de rijbaan en dan zie je de Tesla zich verplaatsen. Bij een bocht op een kruising een soort van birds-eye view op het kruispunt gericht naar de gewenste rijrichting waarbij je de gedetecteerde/waargenomen stukken asfalt ziet.

Ook mooi om te zien dat de tesla echt redelijk strak met gematigde snelheid lijkt te sturen bij het wijzigen van rijbaan/invoegstrook. Dat doet lane change assist momenteel in de verste verte niet.

upload_2019-4-23_13-15-40.png


Ik kon me toch niet geheel voorstellen dat de huidige MCU2 dergelijke grafische stuntjes zo vloeiend zou kunnen presenteren. Zou in de huidige S/3/X dan ook een nieuwe MCU zitten? Ik ben wel nieuwsgierig naar een browserbenchmark om te zien of de huidige MCU wellicht ook een upgrade heeft gekregen.
 
Meest verrassende vond ik dat ze (volgens Elon) al halverwege de ontwikkeling van HW4 zijn. Snap niet dat hij dat nu roept. Geeft toch een beetje de indruk dat HW3 niet voldoende is.
Je kunt het ook anders bekijken. Namelijk dat men nooit stil zit bij Tesla, en nu al een eind op weg is met de volgende generatie FSD computer. En jij als IT-er weet neem ik aan dat het ontwikkelen daarvan meerdere jaren in beslag neemt. In de wereld van IT geldt voor alle computers dat ze al verouderd zijn op het moment dat ze van de lopende band beginnen te rollen...
 
Je kunt het ook anders bekijken. Namelijk dat men nooit stil zit bij Tesla, en nu al een eind op weg is met de volgende generatie FSD computer. En jij als IT-er weet neem ik aan dat het ontwikkelen daarvan meerdere jaren in beslag neemt. In de wereld van IT geldt voor alle computers dat ze al verouderd zijn op het moment dat ze van de lopende band beginnen te rollen...

Je kan je alleen afvragen wat de waarde is van HW 1.0 t/m HW 2.5 voor de consument. Tot nu toe is het m.n. betaald dataminen voor Tesla. Opzich een nobel doel. Ik kan het enthousiasme van velen niet delen. Ik heb meer een haat-liefde met mijn HW2.5. Ik blijf het proberen omdat het idee zo mooi is maar schrik me telkens het apenzuur van alle phantomremacties en dan zet ik het maar weer uit. Helaas heeft ook de cruisecontrol last van irritant inhouden op gekke momenten. EAP in huidige staat voor mij het geld absoluut niet waard en een slechte reclame voor het merk.