Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Autonomy Day

This site may earn commission on affiliate links.
Waaruit had je begrepen dat het niet om level 5 zou gaan? Robotaxi (die zonder inzittenden rijdt) en daarna stuur eruit klinkt niet echt level 3. En deze dingen zouden in de loop van volgend jaar al mogelijk moeten zijn.
Level 3 zou eind dit jaar zijn, maar zelfs dat betwijfel ik.

Simpelweg omdat het niet gezegd is. Er is gezegd dat FSD software feature complete is eind dit jaar maar niet dat dit level 5 autonomy zou zijn onder alle omstandigheden.

Die auto zonder stuur is voor veel ritten waarschijnlijk al te gebruiken en zoals gezegd zullen er *ALTIJD* momenten zijn dat er een manual override nodig is maar dit kan super eenvoudig op afstand via het mooie mobiele netwerk met iemand die een stuurtje of joystick gebruikt.

een computer wordt er 10 keer zo hard op afgerekend

Dat klopt, daarom werd in de presentatie ook aangegeven dat uit statistieken zal moeten blijven dat autonoom rijden minstens een factor 10 veiliger moet zijn dan de mens om het geaccepteerd te krijgen bij overheden.

Daarnaast is Elon altijd optimistisch. Natuurlijk gaat 2020 niet lukken maar laat het 21 of 22 zijn dat is nog *altijd* verschrikkelijk veel sneller. Ik ben in ieder geval totaal overtuigd over de aanpak van Tesla en dat was ik al voor de presentatie. Ik had persoonlijk zelf 3 a 4 jaar gegegeven na aanschaf on fatsoenlijk op N wegen met rotondes en verkeerslichten te kunnen rijden. Dat zou dus 2021/2022 zijn en zoals het er naar uitziet zal dat al ruim voor zomer 2020 mogelijk zijn.


Heb je überhaupt de presentatie wel inhoudelijk meegekregen want het lijkt wel of we ieder naar iets anders hebben gekeken.
 
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars

Een kritisch tegengeluid vanuit de concurrentie. Overdrijven is een kunst die Elon c.s. goed beheersen!
Anyhow, ik blijf erop vertrouwen dat Tesla verduveld goed weet waar ze aan zijn begonnen en ze hebben een duidelijke strategie. Nu maar hopen dat ze het ook kunnen waarmaken. Ik zal zo blij zijn als ik niet meer zelf hoef te rijden....

Euh ja, de toeleverancier en specialist in het maken van chips geeft aan dat Tesla het chips maken beter aan hen kan overlaten... Terwijl Tesla het juist zelf is gaan doen omdat ze geen chip wilden/konden maken die aan hun specs voldeed.
En een analist die beweert dat het ze veel geld gaat kosten en dat ze het niet kunnen... Terwijl Tesla de chip al in productieauto's stopt en alle kosten al gemaakt heeft.
Euhuh. Wie zal ik eens gaan vertrouwen, diegene die trots laat zien wat ie eventjes in 3 jaar voor elkaar gebokst heeft (Tesla) en nu in productieauto's gebruikt, of de concurrentie die de boot recht voor hun neus zien vertrekken?

Heb je überhaupt de presentatie wel inhoudelijk meegekregen want het lijkt wel of we ieder naar iets anders hebben gekeken.

Ik kan me helemaal voorstellen dat 90% van de geïnteresseerden de technische presentatie met glazige ogen heeft doorgespoeld totdat Elon het woord nam. Het technisch gedeelte was voor niet ingewijdenen maar moeilijk te volgen denk ik.
En dan heb je dus alleen de sales sound bites van Elon die zonder de technische context behoorlijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden...
 
  • Like
Reactions: jww1966
Simpelweg omdat het niet gezegd is. Er is gezegd dat FSD software feature complete is eind dit jaar maar niet dat dit level 5 autonomy zou zijn onder alle omstandigheden.

Die auto zonder stuur is voor veel ritten waarschijnlijk al te gebruiken en zoals gezegd zullen er *ALTIJD* momenten zijn dat er een manual override nodig is maar dit kan super eenvoudig op afstand via het mooie mobiele netwerk met iemand die een stuurtje of joystick gebruikt.



Dat klopt, daarom werd in de presentatie ook aangegeven dat uit statistieken zal moeten blijven dat autonoom rijden minstens een factor 10 veiliger moet zijn dan de mens om het geaccepteerd te krijgen bij overheden.

Daarnaast is Elon altijd optimistisch. Natuurlijk gaat 2020 niet lukken maar laat het 21 of 22 zijn dat is nog *altijd* verschrikkelijk veel sneller. Ik ben in ieder geval totaal overtuigd over de aanpak van Tesla en dat was ik al voor de presentatie. Ik had persoonlijk zelf 3 a 4 jaar gegegeven na aanschaf on fatsoenlijk op N wegen met rotondes en verkeerslichten te kunnen rijden. Dat zou dus 2021/2022 zijn en zoals het er naar uitziet zal dat al ruim voor zomer 2020 mogelijk zijn.


Heb je überhaupt de presentatie wel inhoudelijk meegekregen want het lijkt wel of we ieder naar iets anders hebben gekeken.

Ja, ik heb de presentatie live gekeken en was super enthousiast erover en overtuigd door het verhaal. Maar in de dagen erna erover nagedacht terwijl ik allerlei situaties tegenkwam op de weg en toen realiseerde ik me dat er nog wel wat training (ook handmatig) nodig is voordat het echt zo ver is. Dat Tesla de juiste weg kiest, ben ik van overtuigd, maar ik denk dat ze zeker met een factor 2 of 3 te optimistisch zijn over het tijdspad, terwijl dit al een uitstel is ten opzichte van eerdere uitspraken.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Goed verhaal. Er is gekozen voor de koninklijke weg: autonoom rijden in zijn zuiverste vorm om te komen tot een systeem dat onder alle omstandigheden zonder externe informatie kan functioneren.

Musk kreeg volgens mij na de presentatie de vraag of er volledig autonoom gereden kan worden zonder geo-fencing tegen het eind van het jaar. Het antwoord was bevestigend. Kennelijk is het vertrouwen groot.
Wij zijn met onze Tesla's ook nu al veel veiliger onderweg. In de VS is een Tesla zonder Autopilot al 4x minder bij ongevallen betrokken dan het gemiddelde van het Amerikaanse wagenpark. Mét Autopilot verbetert dit nog met een factor 2, dus totaal 8x minder bij ongevallen betrokken.
 
Wij zijn met onze Tesla's ook nu al veel veiliger onderweg. In de VS is een Tesla zonder Autopilot al 4x minder bij ongevallen betrokken dan het gemiddelde van het Amerikaanse wagenpark. Mét Autopilot verbetert dit nog met een factor 2, dus totaal 8x minder bij ongevallen betrokken.

Jij, ik en alle forumleden weten dit. Helaas is het populairder in de kranten te schrijven over een 'tesla-tax' en 'subsidieslurpers' dan een discussie over veiligheid op de weg. Zelfs van de week bij artikelen over dat het aantal doden bij verkeersongevallen weer gestegen is, niets over 'assisted driving' om maar een zelfbedachte term te gebruiken :)

En bij verzekeringsmaatschappijen is het aan de premie te zien ook nog niet doorgedrongen, helaas
 
ik denk dat ze zeker met een factor 2 of 3 te optimistisch zijn over het tijdspad, terwijl dit al een uitstel is ten opzichte van eerdere uitspraken.

Tsja, ingewijden refereren niet voor niets naar Elon Time :)

Maar wat moet hij dan doen? Pessimistische data noemen? Hij noemt tegenwoordig al meer data ranges, nu nog een periode met een probability hoger dan 80% ipv. 60% ;-)

Zoals gezegd, ik vind FSD al zeer goed op de roadmap als ik zomer 2020 voor +98% autonoom kan rijden en het 2021 99% is en elk jaar daarna een 9 erbij. Dat is riant eerder dan ik zelf dacht en dat is pessimistisch volgens Elon z'n visie.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Jm2c: Ik heb best vaak in the USA rondgereden en in (hele) grote delen van dat mooie land zal FSD (en de robottaxi) het prima doen. Ik weet niet hoe jullie het ervaren, maar naar mijn beleving is er ruimte en rust op het wegennetwerk. In die zin maak ik mij daar meer zorgen om de soms slechte staat van het wegdek en de potholes. Die je als mens automatisch ontwijkt. (hoewel, als mijn vrouw achter het stuur zit;-)..

In NL zie ik het echt voorlopig nog niet gebeuren. Stel je voor dat je door een middelgrote stad rijdt. Voetgangers, fietsers, lossende vrachtwagens midden op de weg, pakketbezorgers, en andere onverwachte situaties... Overigens: Ik denk dat de robottaxi dan best zonder schade van de ene naar de andere kant van de stad zal komen, maar dat het tergend traag en onplezierig zal verlopen. Hij zal immers elke kans op schade of ongelukken willen voorkomen.

Op mijn (te koop staande) MS 75 had ik FSD gekocht. Bij de nieuwe P100D heb ik het niet en ik ben het vooralsnog ook niet van plan. Ik moet het met autosteer en Lane change doen en daar ben ik al waanzinnig blij mee:)
 
Hij zal immers elke kans op schade of ongelukken willen voorkomen.

Ook dit is behandeld tijdens de presentatie :). FSD zal een "Mad Max + " mode krijgen waardoor er een zeker risico op 'minor fender benders' is omdat dit de enige manier is om door LA te komen. Dat in combinatie met de Tesla verzekering ;-)

In NL zie ik het echt voorlopig nog niet gebeuren.

Ik ook niet, steden in Europa zijn heel veel meer complexer en ook heel veel smaller. Alles wat Elon roept is ook geschaald op de US.

Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat straks autonoom rijden in eens gekraakt is. Wanneer, geen idee, maar opeens dan is het magische computer vision probleem getackeld. Dat kan over 6 maanden zijn of pas over 16 jaar. Ik hoop voor Elon dat het Tesla is die computer vision als eerste weet te beheersen. Dat gun ik Tesla en Elon wel.

Anyway, ik vind Tesla z'n zet over de AP computer aansluiting zo te maken dat deze upgradable is een meesterlijke zet. Al is AP3 niet toereikend, dan wellicht wel AP4 en hopelijk blijft deze aansluiting nog decennia ongewijzigd. Ook wel nodig, want ik heb m'n auto gekocht met functionaliteit die OOIT beschikbaar moet komen en ik heb altijd gezegd dat de Tesla Model S de laatste auto is die ik koop en binnen de familie wil houden :).
 
In NL zie ik het echt voorlopig nog niet gebeuren.
Integendeel, als het ergens na de US goed gaat werken, dan is het in Noorwegen en in Nederland, en zeker ook in Amsterdam, omdat er veel Tesla's rondrijden, en ze dus (kunnen) beschikken over heel veel real life training data.
De bottleneck en de engineering zal 'm vooral zitten in het correct aanbieden, afbakenen en valideren van de trainingsdata.
Dat gedeelte (hoe een neuraal netwerk te trainen, of beter, hoe aan de juiste trainingsdata te komen en hoe die correct aan te bieden) kwam overigens maar nauwelijks aan bod, waarschijnlijk omdat daar vooral de IP zit.
Aangezien Elon het had over toekomstige exponentiële versnelling van het trainingsprogramma lijkt het me dat ze op dat gebied wat doorbraken hebben gemaakt.
(Ze zullen vast wel een AI hebben getraind om de AI te trainen :D)

edit 1: (maar ik verwacht ook dat het een jaar of 10 duurt voordat we met ogen dicht door Amsterdam rijden, niet 1 tot 3 jaar, dat zal ws. het tijdspad zijn totdat er ergens in de wereld autonoom gereden mag/kan worden).

edit 2: Een tussenvorm is natuurlijk ook mogelijk: we bepalen met stuur en pedalen waar we heen willen, de auto zorgt ervoor dat er geen gekke dingen gebeuren zoals mensen of obstakels omver rijden, te hard rijden, te hard door de bocht, tegen de richting in een weg indraaien enz.
 
Last edited:
Anyway, ik vind Tesla z'n zet over de AP computer aansluiting zo te maken dat deze upgradable is een meesterlijke zet. Al is AP3 niet toereikend, dan wellicht wel AP4 en hopelijk blijft deze aansluiting nog decennia ongewijzigd.

Daar heb ik nog wel mijn twijfels over. Ik begreep uit de webcast dat AP3 vooral ontworpen is met power consumption in het achterhoofd. Mag niet boven de 100W (of was het 150?) uitkomen, omdat het geheel dan niet meer uitwisselbaar zou zijn.

Nou is er door nieuwe technieken wel iets energiewinst te behalen, maar als AP3 over 2 jaar niet afdoende blijkt (zie AP2.5 waarbij dat nu geldt) dan zie ik ze niet iets veel snellers bouwen dat ook onder de 100W blijft.
 
Integendeel, als het ergens na de US goed gaat werken, dan is het in Noorwegen en in Nederland, en zeker ook in Amsterdam, omdat er veel Tesla's rondrijden, en ze dus (kunnen) beschikken over heel veel real life training data.
.
Ik kom regelmatig in Noorwegen (broer woont er) en daar zie ik het inderdaad ook nog wel gebeuren. Veel ruimte en vooral veeeel rust:) Hooguit een verdwaald rendier dat je pad eens kruist. Grappig dat je juist A'dam noemt als voorbeeld waar het zou kunnen werken, daar werkt het m.i. juist (voorlopig) niet! Veel teveel ruis, veel teveel smalle grachtjes, obstakels (levende) en andere in de middeleeuwen bepaalde routings;-) Check hieronder de plattegronden van A'dam en bv Manhattan. Bovenstaand is ontstaan in de tijd van paard en wagen:)
Schermafbeelding 2019-04-26 om 23.24.33.jpg
Schermafbeelding 2019-04-26 om 23.33.42.jpg
 
Ik kom regelmatig in Noorwegen (broer woont er) en daar zie ik het inderdaad ook nog wel gebeuren. Veel ruimte en vooral veeeel rust:) Hooguit een verdwaald rendier dat je pad eens kruist. Grappig dat je juist A'dam noemt als voorbeeld waar het zou kunnen werken, daar werkt het m.i. juist (voorlopig) niet! Veel teveel ruis, veel teveel smalle grachtjes, obstakels (levende) en andere in de middeleeuwen bepaalde routings;-) Check hieronder de plattegronden van A'dam en bv Manhattan. Bovenstaand is ontstaan in de tijd van paard en wagen:)
Maar het autorijden is niet fundamenteel anders in Manhattan, Noorwegen of Amsterdam: je gebruikt je ogen om te voorspellen hoe je omgeving gaat reageren en waar je je auto naartoe wilt sturen, en je past je snelheid aan aan de situatie.
Ook zonder ooit in Amsterdam gereden te hebben kan een toerist zijn weg vinden in de stad, al snapt ie driekwart van de borden niet en schikt-ie zich rot van alle fietsers om hem heen.

Tesla kan met al zijn fleet data juist wel zijn auto's specifiek voor Amsterdam trainen.
Smalle grachtjes? Dat is de makkelijkste training, en data genoeg voorhanden om te trainen waar wel en niet gereden kan worden (drivable space). Bruggen? Training. Eigenlijk alle objecten, ook bewegende: training. Hoe reageren mensen die bij een zebrapad met rood licht staan te wachten? Training. Hetzelfde bij groen licht? Training. Bij net groen voor de auto maar er rent nog iemand de straat op? Training. enz. enz.
Het is een kwestie van al die situaties te categoriseren, er data van te verzamelen (makkelijk, er rijden genoeg Tesla's in Adam) en het netwerk ermee te trainen (en te valideren). Veel werk, maar niet onmogelijk.

Tesla traint zijn neuraal netwerk door ons gedrag in het verkeer als trainingsdata te gebruiken. De kans lijkt mij (gezien het aantal taxis in Amsterdam) dus groot dat robotaxis straks net zo achteloos en aso door de Amsterdamse straten scheuren als taxichauffeurs dat nu doen :D.
En waarschijnlijk krijgen robotaxis straks lekker zachte rubberen bumpers :p.
 
In een ideale wereld zou er nu een commissie zijn die een universeel protocol opzet waarmee FSD voertuigen van alle merken met elkaar kunnen praten. Dat zou pas echt vooruit zien zijn!

NB en dan verplicht in te bouwen!
 
En dan kunnen de merken prijsafspraken maken met elkaar en de vooruitgang beperken zodat ze meer kunnen verdienen.

Beetje flauw. Het is handig dat we met alle merken telefoons tegenwoordig met elkaar kunnen communiceren. Ook laden is al min of meer gestandaardiseerd. Bij FSD rijden kan communicatie tussen voertuigen aardig wat toevoegen aan functionaliteit.

Prijsafspraken hebben hier niets mee te maken en zijn trouwens gewoon verboden.
 
Beetje flauw. Het is handig dat we met alle merken telefoons tegenwoordig met elkaar kunnen communiceren. Ook laden is al min of meer gestandaardiseerd. Bij FSD rijden kan communicatie tussen voertuigen aardig wat toevoegen aan functionaliteit.

Prijsafspraken hebben hier niets mee te maken en zijn trouwens gewoon verboden.
Neem de Duitse auto-industrie en de zonnepaneel industrie. Afspraken en subsidies hebben de concurrentie en ontwikkeling geen goed gedaan.
En verwacht niet dat iedereen in de rij zal staan om dit samen met Tesla te doen.
 
In een ideale wereld zou er nu een commissie zijn die een universeel protocol opzet waarmee FSD voertuigen van alle merken met elkaar kunnen praten. Dat zou pas echt vooruit zien zijn!

NB en dan verplicht in te bouwen!
Beter wanneer dit via een neutrale centrale entiteit gaat, net als vliegtuigen en flight control. En eigenlijk is het er al, file/route informatie wordt ook al centraal verzameld en gegenereerd. Kwestie van uitbreiden.
 
Niet vergeten dat we hier met z'n allen de beloofde capaciteiten vergelijken met onze huidige ervaringen. Musk heeft nergens gezegd dat dat ding binnen 2 jaar rekening moet houden met de Amsterdamse binnenstad of veerponden op de waddeneilanden.

Waar je moet rekening houden is het volgende:
  • Autopilot 2.0 en 2.5 draaien 4 triljoen operaties per seconde
  • De beloofde autopilot 3.0 hardware draait 70 triljoen operaties per seconde
Je kan dus zien dat de verwerking van beelden van de camera's veel sneller zal verlopen.

Wat voor ons onbekend is, is in hoeverre mate het 'neural network' alle beelden al heeft kunnen aanleren wat ze betekenen. Het kan dus perfect zijn dat we teleurgesteld zijn binnen 2 jaren, of dat we verrast zijn.

Maar wat je wel al moet weten, is dat Tesla proefritten van 20 minuten liet doen met hun systeem. Dat heeft Waymo nog niet eens aangedurfd in die mate.