Hoe weet de auto dat de pont er wel of niet ligt?
Heel simpel, gewoon niet. Die route zou de navigatie software simpelweg als onbereikbaar beschouwen. Dan stap je over op een andere robotaxi aan de andere kant van het pontje
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hoe weet de auto dat de pont er wel of niet ligt?
Waaruit had je begrepen dat het niet om level 5 zou gaan? Robotaxi (die zonder inzittenden rijdt) en daarna stuur eruit klinkt niet echt level 3. En deze dingen zouden in de loop van volgend jaar al mogelijk moeten zijn.
Level 3 zou eind dit jaar zijn, maar zelfs dat betwijfel ik.
een computer wordt er 10 keer zo hard op afgerekend
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars
Een kritisch tegengeluid vanuit de concurrentie. Overdrijven is een kunst die Elon c.s. goed beheersen!
Anyhow, ik blijf erop vertrouwen dat Tesla verduveld goed weet waar ze aan zijn begonnen en ze hebben een duidelijke strategie. Nu maar hopen dat ze het ook kunnen waarmaken. Ik zal zo blij zijn als ik niet meer zelf hoef te rijden....
Heb je überhaupt de presentatie wel inhoudelijk meegekregen want het lijkt wel of we ieder naar iets anders hebben gekeken.
Simpelweg omdat het niet gezegd is. Er is gezegd dat FSD software feature complete is eind dit jaar maar niet dat dit level 5 autonomy zou zijn onder alle omstandigheden.
Die auto zonder stuur is voor veel ritten waarschijnlijk al te gebruiken en zoals gezegd zullen er *ALTIJD* momenten zijn dat er een manual override nodig is maar dit kan super eenvoudig op afstand via het mooie mobiele netwerk met iemand die een stuurtje of joystick gebruikt.
Dat klopt, daarom werd in de presentatie ook aangegeven dat uit statistieken zal moeten blijven dat autonoom rijden minstens een factor 10 veiliger moet zijn dan de mens om het geaccepteerd te krijgen bij overheden.
Daarnaast is Elon altijd optimistisch. Natuurlijk gaat 2020 niet lukken maar laat het 21 of 22 zijn dat is nog *altijd* verschrikkelijk veel sneller. Ik ben in ieder geval totaal overtuigd over de aanpak van Tesla en dat was ik al voor de presentatie. Ik had persoonlijk zelf 3 a 4 jaar gegegeven na aanschaf on fatsoenlijk op N wegen met rotondes en verkeerslichten te kunnen rijden. Dat zou dus 2021/2022 zijn en zoals het er naar uitziet zal dat al ruim voor zomer 2020 mogelijk zijn.
Heb je überhaupt de presentatie wel inhoudelijk meegekregen want het lijkt wel of we ieder naar iets anders hebben gekeken.
Wij zijn met onze Tesla's ook nu al veel veiliger onderweg. In de VS is een Tesla zonder Autopilot al 4x minder bij ongevallen betrokken dan het gemiddelde van het Amerikaanse wagenpark. Mét Autopilot verbetert dit nog met een factor 2, dus totaal 8x minder bij ongevallen betrokken.Goed verhaal. Er is gekozen voor de koninklijke weg: autonoom rijden in zijn zuiverste vorm om te komen tot een systeem dat onder alle omstandigheden zonder externe informatie kan functioneren.
Musk kreeg volgens mij na de presentatie de vraag of er volledig autonoom gereden kan worden zonder geo-fencing tegen het eind van het jaar. Het antwoord was bevestigend. Kennelijk is het vertrouwen groot.
Wij zijn met onze Tesla's ook nu al veel veiliger onderweg. In de VS is een Tesla zonder Autopilot al 4x minder bij ongevallen betrokken dan het gemiddelde van het Amerikaanse wagenpark. Mét Autopilot verbetert dit nog met een factor 2, dus totaal 8x minder bij ongevallen betrokken.
ik denk dat ze zeker met een factor 2 of 3 te optimistisch zijn over het tijdspad, terwijl dit al een uitstel is ten opzichte van eerdere uitspraken.
Hij zal immers elke kans op schade of ongelukken willen voorkomen.
In NL zie ik het echt voorlopig nog niet gebeuren.
Integendeel, als het ergens na de US goed gaat werken, dan is het in Noorwegen en in Nederland, en zeker ook in Amsterdam, omdat er veel Tesla's rondrijden, en ze dus (kunnen) beschikken over heel veel real life training data.In NL zie ik het echt voorlopig nog niet gebeuren.
Anyway, ik vind Tesla z'n zet over de AP computer aansluiting zo te maken dat deze upgradable is een meesterlijke zet. Al is AP3 niet toereikend, dan wellicht wel AP4 en hopelijk blijft deze aansluiting nog decennia ongewijzigd.
Ik kom regelmatig in Noorwegen (broer woont er) en daar zie ik het inderdaad ook nog wel gebeuren. Veel ruimte en vooral veeeel rust Hooguit een verdwaald rendier dat je pad eens kruist. Grappig dat je juist A'dam noemt als voorbeeld waar het zou kunnen werken, daar werkt het m.i. juist (voorlopig) niet! Veel teveel ruis, veel teveel smalle grachtjes, obstakels (levende) en andere in de middeleeuwen bepaalde routings;-) Check hieronder de plattegronden van A'dam en bv Manhattan. Bovenstaand is ontstaan in de tijd van paard en wagenIntegendeel, als het ergens na de US goed gaat werken, dan is het in Noorwegen en in Nederland, en zeker ook in Amsterdam, omdat er veel Tesla's rondrijden, en ze dus (kunnen) beschikken over heel veel real life training data.
.
Maar het autorijden is niet fundamenteel anders in Manhattan, Noorwegen of Amsterdam: je gebruikt je ogen om te voorspellen hoe je omgeving gaat reageren en waar je je auto naartoe wilt sturen, en je past je snelheid aan aan de situatie.Ik kom regelmatig in Noorwegen (broer woont er) en daar zie ik het inderdaad ook nog wel gebeuren. Veel ruimte en vooral veeeel rust Hooguit een verdwaald rendier dat je pad eens kruist. Grappig dat je juist A'dam noemt als voorbeeld waar het zou kunnen werken, daar werkt het m.i. juist (voorlopig) niet! Veel teveel ruis, veel teveel smalle grachtjes, obstakels (levende) en andere in de middeleeuwen bepaalde routings;-) Check hieronder de plattegronden van A'dam en bv Manhattan. Bovenstaand is ontstaan in de tijd van paard en wagen
En dan kunnen de merken prijsafspraken maken met elkaar en de vooruitgang beperken zodat ze meer kunnen verdienen.In een ideale wereld zou er nu een commissie zijn die een universeel protocol opzet waarmee FSD voertuigen van alle merken met elkaar kunnen praten. Dat zou pas echt vooruit zien zijn!
NB en dan verplicht in te bouwen!
En dan kunnen de merken prijsafspraken maken met elkaar en de vooruitgang beperken zodat ze meer kunnen verdienen.
Neem de Duitse auto-industrie en de zonnepaneel industrie. Afspraken en subsidies hebben de concurrentie en ontwikkeling geen goed gedaan.Beetje flauw. Het is handig dat we met alle merken telefoons tegenwoordig met elkaar kunnen communiceren. Ook laden is al min of meer gestandaardiseerd. Bij FSD rijden kan communicatie tussen voertuigen aardig wat toevoegen aan functionaliteit.
Prijsafspraken hebben hier niets mee te maken en zijn trouwens gewoon verboden.
Beter wanneer dit via een neutrale centrale entiteit gaat, net als vliegtuigen en flight control. En eigenlijk is het er al, file/route informatie wordt ook al centraal verzameld en gegenereerd. Kwestie van uitbreiden.In een ideale wereld zou er nu een commissie zijn die een universeel protocol opzet waarmee FSD voertuigen van alle merken met elkaar kunnen praten. Dat zou pas echt vooruit zien zijn!
NB en dan verplicht in te bouwen!