Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
@nervus: helemaal eens... Los van de overheidsdwang is dit een beproefde methode om groeps immuniteit te behalen en een dappere poging om de zorg niet te overbelasten. Iedereen maanden in isolatie houden, dus het virus niet laten toeslaan betekent simpelweg dat je in een later stadium alsnog de ellende om de oren gaat krijgen.

Het is mij niet duidelijk hoe de Nederlandse overheid groeps immuniteit wil bereiken zonder lockdown en hiermee het zorgstelsel wilt ontlasten. In de landen met lockdown van toepassing zie je zelfs dat het zorgstelsel overbelast raakt. Het virus verspreidt zich hiervoor te snel.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Hoezo onderschat? Ik hoor gisteravond een minister president een duidelijke uitleg geven wat de gedachte achter het NL beleid is en wat we mogen verwachten. Daar concludeer ik niet onderschatting uit, maar andere keuzes dan in de ons omringende landen. Voeren we maatregelen in/uit omdat wij denken dat dat in het beste belang van ons allen is, of voeren we maatregelen in omdat anderen het ook doen, en daarom wel beter zou zijn?

De realiteit haalt het beleid in. Kijk naar de sluiting scholen. Nederland wijfelde en wijfelde tot het niet anders kon. Sluiting horeca : idem dito. Sluiting van niet-essentiële bedrijven gaat ook wel volgen. Die paar dagen de zaken extra open houden is geen enkele winst tegen het risico. Je mag deze bookmarken : Nederland is nog niet af van steeds strengere maatregelen tegemoet en dat zal post facto het beste bewijs zijn dat het land constant achter de curve liep.

Maar het beleid is 1 ding. Het gaat hem ook om de publieke opinie. Dat laconieke vertrouwen op het eigen beleid is in alle andere omstandigheden iets wat ik altijd enorm bewonderd heb in Nederland.

PS. Voor andere Europese landen geldt net hetzelfde alleen is Nederland de laatste. In een pandemie met een verdubbelingstijd van 3 tot 6 dagen is iedere uur vertraging een bijkomende catastrofe.
 
Ik zou niet verder dan Nederland kijken als ik een land wil aanduiden waar het stevig wordt onderschat. In deze is zelfs België eerder met maatregelen. Op ieder ander vlak onvoorstelbaar.

Een post van hoog niveau van jou. Arbeiders staken in één fabriek in B, en B doet niet voldoende.

Er zijn in B heel wat mensen die klagen dat ze al hun individuele vrijheden verliezen (cafés dicht, restaurants dicht, speeltuinen dicht, winkels in 't week-end dicht, scholen dicht) maar dat ze wel moeten gaan werken (terwijl een heleboel andere mensen dus werkloos thuis zitten). Ze willen dus niet gaan werken, want dat is dan volgens hen ook niet nodig als ze zelf niets meer mogen doen.

Werkgevers hebben duidelijke instructies gekregen vanuit de overheid, bij ons op 't werk moet iedereen die thuis kan werken thuis werken. De overblijvende mensen worden verdeel over alle burelen, en er zijn duidelijke regels over hoeveel mensen zich samen mogen bevinden op een plek. Blijkbaar doet Audi Brussel dat niet, en dan krijg je dus een staking. Die staking is een gevolg van het verschil van de maatregels in de privé tov de maatregels die in dat bedrijf worden genomen. Bovendien is de site van Vorst altijd gekend als een site die graag het werk stillegt

België gaat waarschijnlijk vandaag of morgen in lockdown, en zal ook dat weer vroeger doen dan de meeste andere landen. Er loopt hier veel fout, maar onze regering laat zich hier duidelijk sturen door mensen die wel competent zijn, en is sneller dan de meeste andere Europese landen.We hebben die lockdown al bijna de facto, veel grote winkelketens (non food) sluiten hun deuren.

Wat vooral duidelijk is: blij dat we geen populisten aan de macht hebben. Als je ziet wat er in de UK en de US gebeurd, ben ik blij daar niet te wonen. Ik vrees dat het daar gaat uitdraaien tot een echte ramp zoals in Italië. Vooral in de US wil men nationaal (Oranje clown) blijkbaar geen enkele maatregel nemen worden die de economie schaadt. Maar als je dit virus als een griepje hebt omschreven dat uitgevonden was door de democraten om de economie plat te leggen, wordt het natuurlijk moeilijk.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and nervus
Maar het beleid is 1 ding. Het gaat hem ook om de publieke opinie. Dat laconieke vertrouwen op het eigen beleid is in alle andere omstandigheden iets wat ik altijd enorm bewonderd heb in Nederland.
Inderdaad, bij dit soort situaties is beïnvloeding van de publieke opinie in de gewenste richting wat nodig is. Dat kost helaas tijd. Zelf deed ik daar op zeer veel kleinere schaal ervaring mee op bij een lokale uitbraak van het Noro-virus. Mensen kunnen heel lang bijvoorbeeld het volgende gedrag vertonen: handhygiëne is belangrijk hoor, maar als ik dat even niet doe maakt dat niet veel uit ...:rolleyes:
 
We hebben robuustheid verruild voor optimalisatie.

Ik vond deze opinie (allicht niet voor iedereen bereikbaar) wel hout snijden. Een enorme focus op rendement maakt dat we alles tot in het extreme gaan optimaliseren en daarbij de robuustheid van het systeem uit het oog verliezen.
Voorraad, geoptimaliseerd!
Financiële reserve: geoptimaliseerd
Schulden: geoptimaliseerd
aantal bedden op intensive care: geoptimaliseerd
voorraadbeleid medisch materiaal zoals mondmaskers: geoptimaliseerd

en als je dan een crisis krijgt dan
vallen bedrijven stil bij gebrek aan voorraad
zijn alle luchtvaartmaatschappijen na twee maanden failliet
moet er getrieerd worden bij zieke patiënten
kunnen gezondheidswerkers zich niet meer beschermen.
 
Het is mij niet duidelijk hoe de Nederlandse overheid groeps immuniteit wil bereiken zonder lockdown en hiermee het zorgstelsel wilt ontlasten. In de landen met lockdown van toepassing zie je zelfs dat het zorgstelsel overbelast raakt. Het virus verspreidt zich hiervoor te snel.

Met een complete lockdown voorkom je dat mensen het virus oplopen en als mensen het virus niet oplopen creëer je geen groeps immuniteit. Voor zover ik Rutte (lees de medische wetenschap) heb begrepen.
 
  • Like
Reactions: horta
Er zijn toch maar twee manieren om immuniteit te kweken: besmet worden en het overleven en inenting. Dus voorlopig slechts 1 manier: besmet worden.
Ik begrijp dat niet iedereen immuun moet zijn voor een bevolking groepsimmuun is, maar de meeste landen vinden de tol hiervoor te hoog.
 
  • Like
Reactions: Carl
Er zijn toch maar twee manieren om immuniteit te kweken: besmet worden en het overleven en inenting. Dus voorlopig slechts 1 manier: besmet worden.
Ik begrijp dat niet iedereen immuun moet zijn voor een bevolking groepsimmuun is, maar de meeste landen vinden de tol hiervoor te hoog.
In sé heb je gelijk.

Het probleem is dat als iedereen tegelijk besmet geraakt, je met zo een groot percentage zit van mensen die gehospitaliseerd moet worden dat de gezondheidssector overbelast raakt. En niet een beetje, maar zo een 20-voud.

En uit die overbelasting vallen slachtoffers. Mensen die met corona of een andere aandoening niet geholpen kunnen worden. Mensen die ouder zijn. Als mijn ouders of mijn dochter tegelijk ICU nodig hebben, zal niemand twijfelen wie er effectief op ICU beland en wie in de gang gaat sterven. Meer nog: als er 20 mensen tegelijk ICU nodig hebben, zal er maar 1 bed beschikbaar zijn.

Daarom de bedoeling van België en andere landen om de besmettingen proberen te vertragen, om de verwachte toestroom van zware patiënten toch te spreiden.
 
We hebben robuustheid verruild voor optimalisatie.

Ik vond deze opinie (allicht niet voor iedereen bereikbaar) wel hout snijden. Een enorme focus op rendement maakt dat we alles tot in het extreme gaan optimaliseren en daarbij de robuustheid van het systeem uit het oog verliezen.
Voorraad, geoptimaliseerd!
Financiële reserve: geoptimaliseerd
Schulden: geoptimaliseerd
aantal bedden op intensive care: geoptimaliseerd
voorraadbeleid medisch materiaal zoals mondmaskers: geoptimaliseerd

en als je dan een crisis krijgt dan
vallen bedrijven stil bij gebrek aan voorraad
zijn alle luchtvaartmaatschappijen na twee maanden failliet
moet er getrieerd worden bij zieke patiënten
kunnen gezondheidswerkers zich niet meer beschermen.
Leuk, behalve:
  • iedereen doet optimalisatie
  • degene die het niet deden, hadden een ongelofelijke meerkost, die financieel niet altijd haalbaar is
Vergelijk het met hoe vroeger gezinnen maar 1 verdiener hadden, maar we met z'n allen dat zijn gaan optimaliseren door met tweeën te gaan werken...

Daarentegen:
  • gezien het bijbouwen en renoveren van ziekenhuizen de laatste jaren in België kan je bezwaarlijk noemen dat men daar aan optimalisatie deed.
 
Een post van hoog niveau van jou. Arbeiders staken in één fabriek in B, en B doet niet voldoende.

Er zijn in B heel wat mensen die klagen dat ze al hun individuele vrijheden verliezen (cafés dicht, restaurants dicht, speeltuinen dicht, winkels in 't week-end dicht, scholen dicht) maar dat ze wel moeten gaan werken (terwijl een heleboel andere mensen dus werkloos thuis zitten). Ze willen dus niet gaan werken, want dat is dan volgens hen ook niet nodig als ze zelf niets meer mogen doen.

Werkgevers hebben duidelijke instructies gekregen vanuit de overheid, bij ons op 't werk moet iedereen die thuis kan werken thuis werken. De overblijvende mensen worden verdeel over alle burelen, en er zijn duidelijke regels over hoeveel mensen zich samen mogen bevinden op een plek. Blijkbaar doet Audi Brussel dat niet, en dan krijg je dus een staking. Die staking is een gevolg van het verschil van de maatregels in de privé tov de maatregels die in dat bedrijf worden genomen. Bovendien is de site van Vorst altijd gekend als een site die graag het werk stillegt

België gaat waarschijnlijk vandaag of morgen in lockdown, en zal ook dat weer vroeger doen dan de meeste andere landen. Er loopt hier veel fout, maar onze regering laat zich hier duidelijk sturen door mensen die wel competent zijn, en is sneller dan de meeste andere Europese landen.We hebben die lockdown al bijna de facto, veel grote winkelketens (non food) sluiten hun deuren.

Wat vooral duidelijk is: blij dat we geen populisten aan de macht hebben. Als je ziet wat er in de UK en de US gebeurd, ben ik blij daar niet te wonen. Ik vrees dat het daar gaat uitdraaien tot een echte ramp zoals in Italië. Vooral in de US wil men nationaal (Oranje clown) blijkbaar geen enkele maatregel nemen worden die de economie schaadt. Maar als je dit virus als een griepje hebt omschreven dat uitgevonden was door de democraten om de economie plat te leggen, wordt het natuurlijk moeilijk.
Blijkbaar zijn deze arbeiders ook van mening dat er te weinig wordt gedaan om de voortgang van het virus te reguleren. Het probleem is dat als de vraag naar zorg hoger zal blijken te zijn dan dat deze aan kan, dat we dan te laat zijn om in te grijpen.
 
@Bas. : het spijt me, maar deze opmerkingen van u zijn echt onzin. Rutte en de adviseurs van de regering geven zelf aan dat controle niet echt mogelijk is.
Uw opmerkingen zijn stemmingmakerij.
Kijkend naar de manier waarop wij in Nederland reageren op overheidsdwang, kon de overheid niet veel anders doen dan zoals er nu geacteerd is.
Inmiddels zijn er voorbeelden in de wereld waar de groei van het aantal besmettingen effectief is tegengegaan. Dit is nodig om de zorg niet te zwaar te belasten en de mogelijkheid te geven levens te redden. Als deze piek toch te hoog blijkt te worden kunnen we daar op het moment dat we dit vaststellen geen invloed meer op uitoefenen en krijgen we Italiaanse toestanden.
Nu is de vraag: Wat deed Italië fout en wat doen wij in Nederland beter?
 
Blijkbaar zijn deze arbeiders ook van mening dat er te weinig wordt gedaan om de voortgang van het virus te reguleren. Het probleem is dat als de vraag naar zorg hoger zal blijken te zijn dan dat deze aan kan, dat we dan te laat zijn om in te grijpen.
Nogmaals. Een staking van een fabriek is voor jou een bewijs dat België minder doortastend optreedt dan Nederland. We zien het aantal besmettingen in B op dit ogenblik al twee dagen na mekaar niet meer stijgen, misschien omdat er in B vanaf vorige week donderdag actie ondernomen is (waarmee men in NL nu start). Er kunnen ook andere redenen voor zijn natuurlijk, maar 't is in ieder geval hoopgevend.

Er loopt in deze crisis veel mis in B (cfr mondmaskers) maar in social distancing hebben we een stuk sneller de juiste beslissingen genomen.

BTW : de echte reden achter de staking is ondertussen gekend : er was gepland vanaf woensdag de fabriek stil te leggen, en de vakbond wou niet die ene extra dag risico lopen. vanwege de moeite om afstand van mekaar te nemen.
 
Kijk eens naar de laatste kolom.
Totaal aantal doden (hoe triest ook) wordt ook bepaald door hoe er geregistreerd wordt. Een bekend probleem in de medische wereld. Ooit werd risico op overlijden tijdens operatie beperkt tot de periode van de operatie zelf (mors in tabula, dus post-operatief telde niet mee); gevolg: een patiënt moest en zou de verkoever levend halen, want dan werden de cijfers voor de chirurgische afdeling beter:eek:. Gelukkig is dat later veranderd, waardoor we nu beter zicht op de totale risico's van ingrepen hebben.
In deze situatie kan bij overlijden door een hartinfarct naast een corona-infectie worden toegerekend aan de corona-infectie, maar ook als vasculaire dood worden geregistreerd.
Hoe het nu uitpakt weten we dus nog steeds niet, maar als de ontwikkeling van de epidemie zich doorzet zoals het statistisch gaat in epidemiën heb je meer aan het aantal gevallen per 10.000 inwoners.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Nogmaals. Een staking van een fabriek is voor jou een bewijs dat België minder doortastend optreedt dan Nederland. We zien het aantal besmettingen in B op dit ogenblik al twee dagen na mekaar niet meer stijgen, misschien omdat er in B vanaf vorige week donderdag actie ondernomen is (waarmee men in NL nu start). Er kunnen ook andere redenen voor zijn natuurlijk, maar 't is in ieder geval hoopgevend.

Er loopt in deze crisis veel mis in B (cfr mondmaskers) maar in social distancing hebben we een stuk sneller de juiste beslissingen genomen.

BTW : de echte reden achter de staking is ondertussen gekend : er was gepland vanaf woensdag de fabriek stil te leggen, en de vakbond wou niet die ene extra dag risico lopen. vanwege de moeite om afstand van mekaar te nemen.
Die staking is voor mij geen enkel bewijs. Daar verbind ik geen enkele conclusie aan. Ik deel alleen dit bericht omdat het in relatie staat met het onderwerp.

Het al of niet stijgen van het aantal besmettingen die worden gepubliceerd zegt heel weinig over de werkelijke besmettingen. Dit geldt voor alle landen maar is begrijpelijk. Tests uitvoeren op gezinsleden heeft geen zin dan alleen voor de statistieken. Mondmaskers worden in Nederland afgeraden terwijl er landen zijn waar met mondmaskers op wordt gewerkt en het aantal besmettingen sterk vertraagd.
 
Mondmaskers worden in Nederland afgeraden terwijl er landen zijn waar met mondmaskers op wordt gewerkt en het aantal besmettingen sterk vertraagd.
Waarschijnlijk vanwege dezelfde reden als in B : er zijn er gewoon onvoldoende beschikbaar. In China zijn er enkele bedrijven zich aan 't aanpassen, zo maakt Bytom (ja de EV-bouwer) nu eensklaps 5 miljoen mondmaskers per dag.
In Europa lukt dat niet, zo flexibel omschakelen....
 
Status
Not open for further replies.