Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla gebeurtenissen

This site may earn commission on affiliate links.
We zullen het deze zomer een samen uitproberen Klaas :)
Ik heb begrepen dat er dan zo'n 185 km uit de 500e geknepen kan worden.... dus als we dan op 150 km van het eindpunt gaan rijden dan hebben we een eerlijke test toch? ;) Bijladen verboden en eindstreep moet gehaald worden (evt duwend?) .... :D

We kunnen ook de Rotonde Test doen? Hoeveel rondjes Dordrecht voordat je stilvalt? Er zijn zelfs Tesla's die dan een duwtje nodig hebben .... :cool:
 
  • Funny
Reactions: Top and grommelsch
Twee mannen van middelbare leeftijd in een kekke Fiat. Dat moet toch de aandachttrekker van medeweggebruikers :).
Wat dan niet gezegd van die twee met hun aangeklede pluchen beer die hem eieren voeden, autoconstructeurs tonen en hem overal op de foto willen.
En er nog in slagen om een gans forum er mee te vermaken;)
 
Vanochtend keek ik op de app en nu nog maar 304km range bij 90%. Was t/m augustus 314km en recent in okt/nov al teruggegaan naar 307/308. Het duurde gisteren voor vertrek al meer dan 2,5u om van 308 naar 336 te komen en toen was hij nog steeds niet vol. Ook dit maar eens in de gaten houden. Staat nu 99k op mijn aug2015 model s 70D

Vandaag weer tot zo’n 95% geladen en na 2x 120km met 10km remaining aangekomen. Weer een onzuinige rit, heen 135/u terug wind tegen 110/u dus verbruik wel te verklaren. Toch heb ik nooit eerder moeite hoeven doen om 240km te halen met maximum toegestane snelheid. Over 1000km bij de 100k km controle ook maar eens vragen of de banden nog goed uitgelijnd zijn.

Na deze rit is 90% weer ‘gewoon’ 310km. Accu lijkt weer gebalanceerd.
 
Een leuk Derde-Kerstdag-klusje, ofwel Déja vu.

Gisteren hadden John en ik een leuke opdracht. Een Tesla inleveren in Almere en daarna een Fiat 500E naar Brabant rijden.

Echt iets voor zo'n dag aansluitend op Kerst.

De heenreis met de Tesla was niet noemenswaard, dat kennen we allemaal inmiddels wel maar hoort erbij om on-topic te blijven.

De terugreis daarentegen wel. Met een lading van 97% vertrokken we, hoopvol, want het aangegeven aantal kilometers zou voldoende (moeten) zijn om de eindbestemming te halen of in ieder geval mijn huis als waypoint waar een laadpauze zou kunnen worden ingelast.

Hoe anders liep het. Gezien ons beider ervaring met Zoe en Leaf wisten we dat we rustig, heel rustig, moesten beginnen en dan zouden we wellicht het tempo gaandeweg wat kunnen opvoeren.
Dus John achter het stuur en ik ernaast met Google Maps op de iPhone (de meegeleverde Tomtom sprak niet echt aan) waarbij we begonnen met een "overschot" van 23 km wanneer we mijn huis als waypoint zouden aanhouden. Voorzichtigheid loont immers altijd!

Maar, natuurlijk grotendeels door de temperatuur en de wat vochtige weg, viel dat wat tegen.
We zagen ondanks het onopvallend op korte afstand volgen van een vrachtauto het verschil tussen af te leggen afstand en beschikbare range met stapjes afnemen. Nu is de A27 niet een weg die uitblinkt door schoonheid en gaat de fictieve aandacht normaal snel richting benijdenswaardiger omstandigheden (AP maakt dat doorgaans nog erger) maar nu hebben we elke 100 meter bewust meegemaakt.

View attachment 269280
(detail, let op de dikke jas, we gaan toch echt geen kachel aanzetten, ik mocht ook de Top 2000 niet aanzetten om stroom te sparen.)

Een stukje na Gorinchem was het al zover dat ik begon te filosoferen over een "Plan B" want het zag er nog wel naar uit dat we mijn huis zouden kunnen halen maar dat zou zomaar ineens toch kunnen tegenvallen. Via de New Motion app gezien dat er bij de aansluiting bij Waalwijk naast een Mc Donalds en een Burger King ook een Aziatisch restaurant zat men de welluidende naam Mandarijn en zo na de kerstdagen waren we wel toe aan een wat fatsoenlijke maaltijd.

Ter plaatse waren laadpalen, zoals van New Motion, tegen het gunstige tarief van 22 ct/kWh dus wij op zoek. Na een paar keer draaien en zoeken ontdekten we het paaltje dat we zochten. Twee aansluitingen, twee laadplekken maar eentje bezet door niet aangesloten Foutlander. Maar dus ook eentje vrij en na wat gegoochel met aansluitvolgorde en de ontdekking dat laden uiteindelijk ook in de auto nog gestart moest worden (tenminste toen) kwam het blauwe licht en na even wachten zagen we 3.6 Kw verschijnen.

Helaas bleek de Mandarijn gesloten (later zag ik dat hij pas om vier uur open gaat) dus naar de Mc gegaan. Daar een dik half uur gegeten en gezeten en toen naar de auto. Gelukkig was er royaal geladen om bij mij thuis te komen doch de eindbestemming lag nog behoorlijk achter de horizon van de range-indicator.

Onderweg maar afgesproken dat John mijn Tesla mee zou nemen (met gevoel voor understatement had ik opgemerkt dat daar volgens mijn app nog 325 km in zou zitten, dus nog meer dan de helft vol) en ik de Fiat een tijd zou laten doorladen en dan in de avond zou omruilen voor mijn Tesla.

Zo gezegd, zo gedaan en zo is alles keurig afgerond.

Paar moralen:

1) Als we normaal een half uur doorbrengen bij een Mac Donalds dan is dat op een verre reis ergens langs de Autobahn of -strada en niet op iets meer dan 10 kilometer van huis en wordt in het half uur genoeg geladen om een paar honderd km verder te komen.

2) Ik kreeg een onplezierig déja-vu van vier jaar geleden toen we met onze Leaf op pad gingen. Niet zo fijn en mensen, wat is het een armoe om zo in de kou te moeten zoeken naar zo'n paaltje. Goed als het echt nodig is maar tegen elke prijs voorkomen, als het aan mij ligt.

3) Laten we bij dit soort auto's, overigens is het best een geinig autootje, duidelijk aangeven dat we het over een stadsauto hebben of, meer realistisch, over een tweede auto. Dat laatste zal dan wel weer elitair overkomen dus laten we het maar op stadsautootje houden.

4) Niets ten nadele van de auto op zich. Ik kan me voorstellen dat het, bij beter weer en korte ritten dus altijd voldoende range, een heerlijke gooi en smijt auto is, vlot in het verkeer (wat heet, in de stad), overal te parkeren en hij ziet er met de speciale accenten heel leuk uit.

5) Wat zijn we toch verwend met onze Tesla.
Leuk verslag Hans & John.
De 500e is duidelijk een andere auto dan de Tesla of zelfs de Leaf. Wij hebben hem nu een paar maanden en het is by far de populairste EV in ons gezin. dan de X en daarna de S. Jammer dat jullie de 22kw paal niet gevonden hebben, dan laadt ie namelijk met bijna 7kW/u, is ie in 3u van leeg weer vol. Hij heeft geen snellaadoptie maar kan max 30A op 1 fase hebben. Toen wij de auto ophaalde was het BMS ook wat van slag. Waarschijnlijk omdat ie al even stil had gestaan. Gingen niet veel KMS in de batterij maar hij verbruikte ook bijna niks. Het aangegeven verbruik fluctueert ook nogal met dit weer. Wij rijden er nu ook met normaal rijden ca. 100km mee. In het begin met warmer weer was dat ca. 140km.
Mijn dochter gebruikt hem nu het meest voor ritjes naar school, Rotterdam, en haar stage in Amsterdam.
 
Gisteren onze Tesla voorzien van lintjes om als trouwauto in te zetten voor het huwelijk van Sam & Sirpa.
Sam is een neefje van Mirella en hij gaf het ja-woord aan zijn Finse vriendin Sirpa Saari. :)

Ik was gevraagd om het kersverse koppel naar het stadhuis en vervolgens naar de feestzaal te brengen.
Voor beide was het de eerste kennismaking met Tesla en ze waren best onder de indruk.
Nadien in de feestzaal, enfin op de parking..., was het aanschuiven om een Tesla van dichtbij te bekijken met de gekende vragen vandien er bovenop. :cool:

Enkele foto's vooraf en bij het stadhuis van Roeselare, deze van het feest zal ik jullie onthouden... . ;)

IMG_3356.JPG
IMG_3357.JPG
IMG_3358.JPG
IMG_3360.JPG
IMG_3361.JPG
IMG_3363.JPG
IMG_3364.JPG
 
Mooie foto’s zeg! Had de fotograaf nog een serie met het bruidspaar en de Tesla gemaakt?

[off-topic]
Nu je het zo zegt..... Een Tesla zou wel een ideale trouwauto zijn voor Surinaams-Hindoestaanse bruiloften, vanwege de grootte van de kofferbak (voor alle flessen whiskey en rum*), is dat bij jullie ook het geval?

* op hele traditionele Surinaams-Hindoestaanse bruiloften wordt binnen geen alcohol geschonken en is er meestal vegetarisch eten (wat ook lekker is)..... Maar niet op de parking :) . Vandaar de term “kofferbaksysteem”. Vooraf wordt afgesproken wie de koelboxen met vlees en kip, en wie voor de “liquide middelen” en bekertjes etc. zorgen. Na de rituele ceremonie zie je mensen even naar buiten gaan en gaan de kofferbakken open. Meestal zijn er zoveel mensen uitgenodigd, dat je het niet merkt dat er wat mensen ontbreken.
[/off-topic]
 
Een bizarre gebeurtenis zojuist op de N11. Ik was op AP rustig een groepje auto's plus een vrachtwagen aan het inhalen. Netjes 103 km/h rijdend. Achter me reed een koekblik wel wat dicht op me maar hij was niet echt aan het kleven. Toen ging ik naar rechts en haalde het koekblik mij in met 110/115. De auto daarachter bleek een heel ander verhaal. Die kwam me voorbij en sneed me meteen. Maar ja, als je harder gaat dan geeft AP geen krimp bij zo'n actie. Dus ik steek vrolijk een duimpje op (echt! geen andere vinger). Hij ziet dat en steekt een middelvinger op en beukt vol op zijn rem. Vier blokkerende wielen, enorme rookwolk! En AP geeft nog steeds geen krimp, houdt rustig iets in en dat was het dan. Boos dat die kerel was! :cool:
 
Een bizarre gebeurtenis zojuist op de N11. Ik was op AP rustig een groepje auto's plus een vrachtwagen aan het inhalen. Netjes 103 km/h rijdend. Achter me reed een koekblik wel wat dicht op me maar hij was niet echt aan het kleven. Toen ging ik naar rechts en haalde het koekblik mij in met 110/115. De auto daarachter bleek een heel ander verhaal. Die kwam me voorbij en sneed me meteen. Maar ja, als je harder gaat dan geeft AP geen krimp bij zo'n actie. Dus ik steek vrolijk een duimpje op (echt! geen andere vinger). Hij ziet dat en steekt een middelvinger op en beukt vol op zijn rem. Vier blokkerende wielen, enorme rookwolk! En AP geeft nog steeds geen krimp, houdt rustig iets in en dat was het dan. Boos dat die kerel was! :cool:
Nog leuker zou jouw dashcam filmpje zijn.
 
  • Love
Reactions: herb_k
Elon Musk was gisteren in Nederland.
Is goed geheim gebleven, er was niets bekend bij de pers.
Aangezien ik hem nog ken van zijn bezoek aan Amsterdam, hadden we afgesproken om gezamenlijk naar zijn bezoekadres te rijden.
In een 911, waarvan hij permanent de reservesleutel in bezit heeft en beter incognito kan reizen.
Af en toe even goed op het gas, we waren aan de late kant en het blijft een lekker geluid zo'n zes-cylinder boxer.
Het weer was prima, het zonnetje scheen, dus wat kon er gebeuren.

Man man man wat je al niet bij elkaar droomt als je griep hebt.
En heb ik niet eens aan de whiskyfles gezeten gisteravond.:confused::confused::confused:
 
Ik verbaas mij erover hoeveel mensen er toch nog zijn die zich niet realiseren dat een Tesla geen hybride is. Ik werd zojuist in de wijk aangesproken:
"Jij bent toch de eigenaar van die Tesla? Wat een fantastische auto is dat!"
- "Klopt, dank je!"
"Zou ik misschien een keertje een ritje met je mogen maken?"
- "Jazeker, leuk! En er is ook een 2018 Nissan Leaf in de wijk hè, al gezien?"
"Ja, maar dat is met een kabel."

o_O

Een vergelijkbaar moment een paar weken terug, waar iemand reageerde met "Is die Tesla van jou helemáál elektrisch dan?"

Ik snap heus dat wij met zijn allen in een behoorlijke EV-bubbel verkeren, maar toch, met al die media-aandacht rond het merk...
 
Ik verbaas mij erover hoeveel mensen er toch nog zijn die zich niet realiseren dat een Tesla geen hybride is. Ik werd zojuist in de wijk aangesproken:
"Jij bent toch de eigenaar van die Tesla? Wat een fantastische auto is dat!"
- "Klopt, dank je!"
"Zou ik misschien een keertje een ritje met je mogen maken?"
- "Jazeker, leuk! En er is ook een 2018 Nissan Leaf in de wijk hè, al gezien?"
"Ja, maar dat is met een kabel."

o_O

Een vergelijkbaar moment een paar weken terug, waar iemand reageerde met "Is die Tesla van jou helemáál elektrisch dan?"

Ik snap heus dat wij met zijn allen in een behoorlijke EV-bubbel verkeren, maar toch, met al die media-aandacht rond het merk...

Heel herkenbaar inderdaad.
 
Ik snap heus dat wij met zijn allen in een behoorlijke EV-bubbel verkeren, maar toch, met al die media-aandacht rond het merk...

Herkenbaar ja. Je denkt dat de hele wereld inmiddels toch wel alle ins en outs van electrische auto's en Tesla in het bijzonder zal weten.
Ik geef nog wel eens demo ritten tijdens events voor Urgenda en dergelijke, aan mensen voor wie het echt de allereerste keer is dat ze in zo'n auto rijden. Goed om info te verspreiden, maar zeker ook goed om mezelf af en toe met beide benen op de grond te zetten.
 
  • Like
Reactions: HerrJones